100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 20:22

Ik hou van ouwe meuk :o
Heb een kast vol analoge fotocamera's (die ik, op één na allemaal nog gebruik), een aantal opwindklokken (en draag een Russisch opwind-polshorloge), oude boeken waaronder Edmund Dulac's Fairy Book uit 1916, een oude Britse druk van Black Beauty, en 'The Reforming of Dangerous and Useless Horses' uit 1919 :D
Ik heb ook 3 mechanische typemachines. M'n nieuwste aanwinst is een Remington Standard van 17kg. Gemaakt in 'Ilion, New York, USA' zoals erop vermeld staat.
Hij stond bij de kringloop in de vitrine en je kon een bod doen. Vorige week werd ik gebeld dat mijn bod van 54 euro het hoogste was. Dus ben ik m'n nieuwe aanwinst gaan ophalen.
Hier een paar pre-schoonmaak foto's:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Het serienummer, RK70723

Afgaande op internetfoto's denk ik dat het een Remington Standard nr 10 is, hoewel dat er niet op staat. Dit model werd gemaakt tussen 1908 en 1925.
Hij is vies en het inktlint was beschimmeld. Maar verder is ie eigenlijk in prima staat. Bijzonder om te bedenken dat ie ooit de oversteek naar Europa heeft gemaakt, misschien wel met de boot :)

Aangezien ik ook brieven schrijf (ik leef gewoon in de verkeerde eeuw :+ ) wil ik ook deze typemachine graag gaan gebruiken. Ik heb 'm voorzichtig afgestoft en de toetsen geboend. En om schoonmaaktips gevraagd op het internationale typemachine forum, maar verrassend genoeg :') is men daar nogal langzaam met reageren!
Ik denk dat de bovenkant er helemaal af geschroefd kan worden maar ik durf niet zo goed.
Aangezien Bokt van alle markten thuis is vroeg ik me af of er hier iemand is die me op weg kan helpen! *\o/*

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


vikawiek
Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:27

Ik heb geen idee, maar ik hou ook van oud dus ik volg mee!

Cartoonist found dead, details are sketchy

Minimus
Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:36


Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:39

Heb je geen Antiquair in de buurt? Die kunnen vast tips geven. Wel gaaf ding!

Pikkepor
Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:41

Gaaf! Mijn zus heeft er nog een paar in de verkoop uit de jaren 50 geloof ik. Gevonden op de zolder van hun verbouwproject.

Ik lees even mee. Als het een simpel tipje is, kunnen wij die bij mijn sis ook nog wel een beetje verfraaien!

picobello
Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:00

Ik heb helaas geen nuttige bijdrage over de machine, maar ik vind hem geweldig mooi!

KimD
Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:08

Wauw! Wat een gaaf ding! :wow:


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

boemel
Berichten: 8353
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:12

Mooi!

Ik heb laatst ook een oudje gekocht.
Die hebben we schoongemaakt met hoge druk.
Dat zijn spuitbusjes met zo'n rietje eraan, zodat je heel specifiek kan schoonblazen. Ging prima, weet niet of het de juiste manier is, maar ik wilde vooral een schone typmachine in huis.

Die spuitbussen hebben ze ook bij de Action.

De delen aan de buitenkant heb ik met een vochtige doek gedaan
Laatst bijgewerkt door boemel op 23-01-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

M1+10

Yom
Berichten: 3778
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:15

Heerlijk he die oude meuk. Ik ga graag naar van die brocante marktjes in Belgie en Frankrijk om daar rond te snuffelen en de mooiste dingen mee te nemen voor mijn winkeltje met Brocante spullen.

Ik zit daarmee in Stiphout en ik zal eens rondvragen of iemand verstand heeft van oude typmachines om ze schoon te maken

Mijn zoon zegt met een extra goede ontvetter insprayen en dan met een doekje afdoen. Eigenlijk uit elkaar halen maar dan is de kans wel groot dat je niet meer weet hoe ie in elkaar zat :D

Yom
Berichten: 3778
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:42

- met compressor uitblazen want je maakt meer kapot dan je lief is

- bbq reiniger op de mechanische delen de rest met dreft

deze 2 tips kreeg ik door

succes!

marleen_88
Berichten: 14042
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:06

Stof zou ik ook eraf/ eruit blazen met perslucht oid.

Doe wel en zie niet om

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 10:27

Ahh dank jullie wel allemaal voor de reacties en tips! _/-\o_

Minimus, dat YouTube filmpje had ik ook gevonden, maarrrr die man wil de typemachine alleen gebruiken als decoratie object op zijn dranktafeltje. Hij gebruikt allerlei producten om hem mooi te laten glimmen enzo maar dat vind ik niet zo interessant... De mijne moet gewoon werken :)
Ik ga je andere linkjes nog bekijken, bij het schoonmaken is er waarschijnlijk iets ver- of ontgrendeld, waardoor de rol (hoe heet dat in het NL... Platen/carriage in het Engels) niet meer verschuift als je typt.
Ik weet alleen niet wat en er zitten oneindig veel tandwieltjes en onderdelen aan, dus weet niet waar te beginnen!

Ik had al begrepen dat je vooral niet met producten als WD40 aan de gang moet, omdat het nog aanwezige stof daarmee verandert in een soort behangplak :+ Maar sommige tips op internet spreken elkaar tegen...
M’n Corona Clipper uit de jaren ‘40 heb ik geboend met spiritus in water en een tandenborstel, dat ging goed. Hij werd op Etsy te koop aangeboden als niet-werkend maar ik heb hem daarmee toch aan de praat kunnen krijgen. Maar goed, die was toch iets minder oud en roestig als deze :)

Boemel jaah bedankt! Precies wat ik nodig heb. Ik wist niet dat je die busjes bij de Action kan krijgen! Het enige wat ik nu kon doen is voorzichtig de stofzuiger er tussen steken. De hele machine is open aan alle kanten, de latere modellen waren rondom dicht, dat scheelt toch enorm in het vuil.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Minimus
Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:07

Ze zeggen alles wat los moet WD40 en alles wat vast moet ductape, maar dat gaat hier niet op :+ Je kunt allicht een druppeltje slot olie of wd40 gebruiken als je een schroefje los moet maken, maar dat weet je vast wel. Spiritus is een sterke ontvetter, dus dat heeft wellicht inderdaad geholpen met het werkend krijgen. Toch hebben bepaalde onderdelen (zoals kleine lagertjes enzo) wel iets van olie nodig.

https://www.mrmrsvintagetypewriters.com ... nuals-page

Staat hier iets tussen? Kan zijn dat je dit soort dingen allemaal al gezien hebt en dat ik achter de feiten aanloop hoor :+ Maar hier staat ook iets tussen over die rol waar jij nu was troubles mee hebt, dus ik denk ik pass 'm even door.

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Surprise_Boy
Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:52

Leuk, een eeuwgenoot! :D
In principe blijft het mechanisme van bureautypemachines vaak redelijk schoon doordat het stof er aan de onderkant uit kan (bij typemachines in koffers kom je vaak een hoop ellende tegen als je de onderste plaat eraf schroeft).
Een hoes houdt wel veel stof van de bovenkant tegen en zorgt dat je lint minder snel uitdroogt.

De carriage is de wagen, bij Remington moet je hem zo kunnen ontgrendelen: https://phatdogvintage.com/blogs/how-to ... typewriter
Als je hem gewoon kan verschuiven, maar hij verschuift niet uit zichzelf als je typt, kan je aan het knopje links draaien (met de kleurenwaaier zeg maar). Daarmee kan je van kleur inkt wisselen als je een lint hebt met meerdere kleuren. Soms staan ze op blanco, dan gebeurt er niets als je typt.

Zelf uit elkaar halen zou ik niet doen, in elkaar zetten is best spannend.
Als je er een papiertje in doet en typt, hapert hij dan?
Als je echt grondig onderhoud wil of vragen hebt over materialen kan je deze mensen ook eens mailen: https://wievanzoethout.nl/
Zij kunnen deels ook onderdelen vervangen, maar ik denk dat zij je ook wel kan vertellen wat je met de roest kunt doen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee en lees dingen als een dieselbad en onderdelen in de oven doen, dat zou ik zelf in ieder geval niet durven :o

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 17:37

Ik heb echt zoveel meer aan jullie dan aan het typemachine forum <3

Minimus, dit model staat daar helaas niet tussen.

Surprise_Boy, de kleurenwaaier staat op blauw (maar, goeie tip! Hij was wel wat verschoven richting wit).
Het ontgrendelen volgens die link lukt niet omdat er niet zo’n hendel op zit. Toen ik ‘m ging ophalen bij de kringloop werkte het wel, de spatiebalk deed het en er zitten ook 5 rode tab-knoppen op waarmee hij een bepaalde afstand verspringt, afhankelijk van wat je wil (straat, stad, naam, datum en ‘sig. street’ wat dat ook mag betekenen). Van alle moderne snufjes voorzien :D super leuk!
Ik heb hem bij het afstoffen voorzichtig op z’n kant gelegd en ik denk dus dat er toen ergens iets is verschoven (hoewel ik niks ‘kloing’ heb horen zeggen en er rammelt ook nergens iets) maar ik weet niet wat. Er zitten ook zo ontzettend veel hendeltjes, schroefjes, tandwieltjes, katrollen enz aan. En ik kan niet overal bij/niet alles goed zien, door de lay-out van de machine.
De rol verschuift wel heel soepel heen en weer, als ik handmatig een hendel omlaag hou.
Ik heb het inktlint er trouwens wel helemaal uit gehaald, zou dat er nog mee te maken kunnen hebben? Maar hij zou toch moeten reageren als ik de spatiebalk indruk? Lijkt me dat dat los staat van het lint en de spoelen?

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Merula123
Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:49

Ik heb ook een Remington op m'n kamer staan, maar hij zit ergens vast waardoor je alleen op dezelfde plek kan typen :')

"Change is coming, whether you like it or not."

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 18:23

Ja hier dus precies hetzelfde!

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Surprise_Boy
Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:15

Zonder lint zou er gewoon beweging in moeten zitten ja, al was het wel makkelijker geweest als het daaraan lag -O-
Links naast je plaat met het logo van Remington zou een heel klein hendeltje dat rechtop staat moeten zitten, ik denk dat dit de grootste kanshebber is.
Anders zie je op de tweede foto rechts naast de rol een hendeltje zitten, doet die wat?
Of het hendeltje links op de rol op je eerste foto, kan je die naar boven of beneden klappen?
Je marges zien er normaal uit, dus dat is tenminste íets wat we uit kunnen sluiten :+

Zo'n beetje elk merk en model heeft hendeltjes en knopjes op andere plekken, dat helpt ook niet echt...
Er zou ergens een knopje of hendeltje moeten zitten waarmee je de wagen kan verschuiven zonder te typen.
Als je hem wel kan verschuiven, maar hij niet typt is er waarschijnlijk wel wat los gegaan.

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 09:11

Ik ga proberen om dit weekend wat extra close-up foto's maken van een aantal hendeltjes en andere uitsteeksels :D of misschien een filmpje van wat er (niet) gebeurt als ik op de spatiebalk druk.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:28

Ik ken niets van typemachines, maar ik vind hem wel heel gaaf! Ik ga volgen, hopelijk krijg je hem snel schoon en aan de praat.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:04

Ik heb ook nog een oude kantoor typmachine met zo'n lange stang staan. Waar zou ik die het best kunnen aanbieden om te verkopen? Waar zitten de liefhebbers?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:13

Wat leuk zeg. Ik kan je niet helpen, maar hoop wel dat je blijft posten. Ik volg graag. *-:)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:28

Wat een gaaf ding! Wel jammer dat die is van voor de tijd dat logisch nadenken je naar de juiste hendel/knop leidt.
Ik vind het leuk om met je mee te denken en kijken, maar wacht even je volgende foto's af. Op de foto's die je eerder postte is het lastig te zien welke hendel waarbij hoort.

Mocht je toch dingen uit elkaar gaan halen, gewoon 3000 foto's maken terwijl het uit elkaar gaat, dan kun je het andersom weer terug zetten meestal.


Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 100jr oude typemachine Remington Standard, schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:11

Oude tandenborstel en perslucht. Geen pluizende doeken, dus iets van katoen of anders zijden/katoenen draadjes. (flossen) maar geen tandenflos.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Klijntje
Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-20 16:21

Poeh, druk weekend en vervolgens een paar spannende dagen met koliekerige pony's gehad, dus wat andere prioriteiten gehad en nog even geen tijd om foto's te maken! Maar ze komen eraan, beloofd :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, JudithDario, Kieffertje, laura22, lrm, spookyskippy, Tink89, WendyKtH en 76 bezoekers