Van MacBook naar iPad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 23:55

Liebe leute,

Na een ruime 6 jaar begint mijn laptop wat ouderdomskwaaltjes te vertonen en merk ik dat ik voorzichtig aan naar een nieuw 'ding' moet gaan kijken. Omdat ik ook nog maar een arm studentje ben is een nieuwe MacBook ietwat onmogelijk momenteel en gezien een iPad vele malen goedkoper (kan) zijn neig ik daar een beetje naar. Ben alleen zo bang dat ik een laptop ga missen en vraag daarom naar ervaringsverhalen van mensen die van een laptop naar een iPad zijn overgestapt. Ik vind het belangrijk dat er veel opslagruimte is voor foto's/scripts/notities, gaat dat ook goed met een iPad of wordt dat wel lastig? En kun je net zoals op een laptop gewoon bestanden maken/opslaan/blabla?

Thanks! :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 08:56

Opslagruimte is normaal gesproken geen probleem; je kan alles op de iCloud zetten. Voor 99 cent per maand krijg je 50GB opslag.
Een ipad voor documenten kan zeker, maar dan zou ik er wel een los toetsenbord bij nemen. De mogelijkheden in Pages op IOS zijn wel wat minder dan bij Pages op de macbook, en dat geldt ook voor Numbers. Maar voor simpele scripties werkt het prima.
Toch zou ik het fijner vinden om een wat groter scherm en een muis te kunnen gebruiken als je uren achter elkaar moet werken.
Is een tweedehands macbook geen idee?

Wat zijn de ouderdomskwalen bij je huidige macbook?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:05

Www.iused.nl

Ik had dezelfde issues, iPad is echt niet vergelijkbaar. Hier heb ik een fijne 2e hands gekocht voor minder dan een nieuwe iPad! Jij kunt ws je oude MacBook nog inruilen ook. Ik ben in elk geval dik tevreden

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:09

Ooh ik kom ook even volgen. Twijfel ook al lang om deze stap te maken maar tot op heden niet gedaan.

Voor mijn gevoel kan je met heel veel dingen goed uit met de ipad. Heb zelf al 2 oudere ipad mini’s. Maar toch merk ik vaak dat als je idd langer bezig bent, of met wat lastigere/uitgebreidere dingen....dat ik er toch eerder naar neig mijn macbook te pakken dan de ipad....ik ben zelf dus nog niet overtuigd genoeg

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:26

Dank voor de tips! Wat ik er helemaal vergeet bij te zetten is dat het gewicht voor mij persoonlijk ook mee telt. Ik reis 5 dagen in de week een uur en ik vermaak me best als ik mijn MacBook eens mee heb, maar dat ding is erg zwaar in mijn tas en mijn schouders gillen al 'NEEEE' als ik de laptop in m'n tas doe :')

De ouderdomskwaaltjes van mijn Mac zijn dat 'ie slomer wordt, soms behoorlijk lang vast loopt en af en toe helemaal uit valt en met geen mogelijkheid meer aan te krijgen is. Dan moet ik echt even wat anders gaan doen voordat 'ie weer reageert op een aan/uit knop bijvoorbeeld. Er is gelukkig nog niets verloren gegaan wanneer hij uit valt, maar word daar toch een beetje huiverig van. Verder is het plan inderdaad om gewoon een toetsenbord te kopen bij de iPad voor erbij! Zag alleen dat die styluspennen 100 euro kosten?! Waar is dat nou weer voor nodig? Zijn die krengen ergens ook goedkoper aan te schaffen of moet dat echt van Apple zijn? >;)

Ah 8nnemiek ik heb al een iCloud account inderdaad maar maak daar nooit echt gebruik van, heb door jouw tip eens gekeken. Was het helemaal vergeten joh :')

En dank Caira voor de site! Ik ga eens kijken!

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:28

De nieuwe MacBooks zijn gelukkig een stuk lichter dan de oude :D.

Ik zou persoonlijk wel voor een MacBook gaan in plaats van een iPad. Ik vind een iPad alleen handig als je serie wil kijken op vakantie ofzo :+.
Maar ik doe er ook veel mee, verslagen, designen, muziek, etc, dus ik verwacht er ook veel van :+.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:30

Welke Macbook heb je nu en wat is je budget?

Ik heb een iPad een tijdje naast mijn Macbook gehad en hem snel weer verkocht omdat ik het toch niet zo geweldig vond.
Wil je ook echt aantekeningen gaan maken op de iPad? Dan zou ik bij de Media Markt even op verschillende iPads het schrijven uittesten. Ik vond de iPad 2018 veel minder lekker schrijven, dan de iPad pro.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:32

Ik heb mijn iPad Pro nu 2 jaar in gebruik als laptop, en ik hoef echt niet meer terug !!! Idd met de apple pen, wat echt wel iets meer is dan een simpele stylus

Heb begin vorig jaar er een iMac naastgezet, omdat het foto en videobewerking en website bouwen ietsje te zwaar werd voor paddi !

Pages werkt prima, gewoon zoals je van Apple gewent bent

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:32

Ik heb voor mijn iPad zo’n toetsenbord hoesje gekocht zodat het net een mini MacBook was en in de trein kon ik hem dan gemakkelijk op schoot nemen en typen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:35

Ik heb zelf sinds kort een ipad pro 12,9" aangeschaft. En mijn macbook ligt sinds dien in hoekje te verstoffen. Wat een heerlijk apparaat om mee te werken en neem ook stuk makkelijker mee. Wel heb ik nog een vaste computer ernaast (imac, voor fotos bewerkrn). War doe je allemaal met je macbook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:35

Ik heb zowel een macbook pro (van mijn werk) als een ipad pro (zelf) en kan qua tekstverwerken etc alles met mijn ipad pro. Alleen voor mijn werk heb ik ook vormgeefprogramma's nodig en die heb ik dan op de macbook. Net als ebook-beheer doe ik op de laptop.

Als ik 's avonds lekker aan het schrijven ben dan pak ik mijn iPad. Met google drive kan ik makkelijk iets opstarten op mijn laptop (excelfile nu met al mijn boeken) en met de iPad verder werken.

Eigenlijk net als Gianti hierboven :)) macbook voor vormgeefwerk en mijn ebooks de rest op de ipad.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:41

De Macbook air maar ook de gewone macbook weegt inderdaad nog maar heel weinig. Je kan altijd eens langs de mac store gaan om ze eens vast te houden.

Uitvallen en niet meer aan willen is geen goed teken inderdaad. Maar heb je al eens geprobeerd om hem helemaal te resetten? Echt alles eraf gooien en opnieuw installeren? Dat werkt meestal erg goed als ze traag zijn en vast lopen.
Dat is heel makkelijk om zelf te doen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Een styluspen is niet nodig voor de ipad, dat is alleen fijn als je bijvoorbeeld gaat tekenen of echt met kleine details wil werken.
Je hebt van die hoesjes voor de ipad waar ook meteen een toetsenbord in zit.
Het nadeel daarvan vind ik wel dat ze te flexibel zijn. Je kan zo'n ding niet altijd net als een laptop op schoot zetten. Je kan de kijkhoek lastig instellen. En als je eraan duwt kiept het ding nogal snel om. Handig om te bokken of wat kleine tekstjes, maar ik zou er denk ik gek van worden als ik er lange verslagen op moest typen, of bijvoorbeeld in een hobbelende trein erop moest werken.
Als het lukt dan zou ik de macbook die je hebt gewoon opnieuw installeren en blijven gebruiken op dagen dat je er flink veel op moet doen, en dan die iPad erbij nemen om mee te nemen als er minder werk is, om gewoon wat notities in te voeren en wat kleine tekstjes te typen bv.
Ze werken fantastisch samen, dus alles wat je in de iCloud opslaat kun je direct weer op het andere apparaat openen en eraan verder werken.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 12:07

Ik ga zo sporten maar zal bij thuiskomst eens kijken naar het opnieuw installeren! Zijn dan niet al je bestanden gewoon weg enzo? Denk dat 'ie best een opfrisbeurt kan gebruiken maar mijn externe harde schijf zit ook al dusdanig vol dat daar niets meer bij past :')

Ik doe eigenlijk helemaal geen bijzondere dingen met mijn MacBook, heb bijvoorbeeld geen zware bewerkingsprogramma's nodig zoals ik hierboven lees. Dus da's fijn! Zag laatst wel dat mijn docente een script voor zich had en met de styluspen dingen kon markeren; dat vond ik helemaal het einde. *pum*

Het is sowieso niet de bedoeling om mijn MacBook uit het raam te pleuren, hou hem denk ik wel gewoon zelf. Krijg er ook geen geld meer voor omdat het een erg oud model is, had dat al opgezocht |(
Grappig om die tegenstrijdige meningen te lezen trouwens, de een zweert bij de iPad en de ander raadt de volledige overstap af. Merk wel dat ik toch nog steeds naar de iPad zelf neig als mijn oude Mac het volledig begeeft. Ga binnenkort eens uitproberen bij de MediaMarkt!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:21

Ik heb geen ervaring met de iPad Pro, maar ik lees wel dat degene die positief zijn over alleen iPad, het wel hebben over de (grote) pro variant.

Voor die prijs is het verschil met de MacBook Air ook niet meer zo groot.

Ik zou gewoon eens uitproberen in de winkel.

Mij zou typen op de iPad tegen staan. Dan moet je toch een los toetsenbord hebben en een toetsenbord los van een iPad is prima als je aan een tafel zit, maar inderdaad niet zo stabiel als je lekker onderuit op de bank zit.

Voor studie lijkt me iPad dan wel geniaal. Vooral inderdaad vanwege het markeren van teksten ed. Eigenlijk heb je dan geen fysiek boek meer nodig.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:22

Ik schreef normaal mijn aantekeningen op papier. (Typen onthou ik niet). Nu schrijf ik hrt op mijn ipad. Dar maakt het voor mij al 100% waard. Geen blaadjes meer die ik kwijtraak

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:24

Je bestanden moet je wel even allemaal veilig stellen ja :D
Dat kan ook gewoon in de iCloud, die wordt niet gewist, of inderdaad op een externe harde schijf of USB stick.

Ik zou ze zeker allebei eens uitproberen en het gewicht eens voelen enzo bij de mediamarkt of apple store.

Gianti, ideaal zeg!
Dat is dan wel de Pro denk ik?
Op mijn oude iPad kan ik niet schrijven, omdat je er niet met je hand op kan rusten. Dat is bij jouw model wel neem ik aan? Is het alleen de Pro die dat kan, of kunnen de nieuwe gewone modellen dat ook?
Dat lijkt me wel handig om te weten voor TS.
Ik ben zelf niet zo thuis in de nieuwste iPads.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:27

Ik heb een iPad en een MacBook, maar vind persoonlijk de iPad geen vervanger voor de MacBook.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:31

Je zou kunnen overstappen op iPad maar een tablet heeft toch wel net wat mindere/andere functionaliteiten dan een laptop. In jou geval zou ik overwegen om te gaan kijken naar een tweedehands macbook air. Neemt bij elkaar net zo veel ruimte en gewicht in als een iPad met toetsenbord en toch heb je alle functionaliteiten van een laptop. Als je een tweedehands laptop gaat aanschaffen, kijk dan of je een kunt krijgen met High Sierra of Mojave besturingssysteem. Catalina is erg nieuw en vraagt een hoop van een computer. Alleen al door de nieuwste software te installeren op een ouder model laptop kan die laptop gruwelijk traag worden.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:37

Ik heb ook zowel een iPad als een MacBook en heb mijn iPad inclusief toetsenbord ook gebruikt tijdens mijn studie. Ik wilde niet continue een laptop meeslepen om aantekeningen te maken tijdens college (ik had mijn MacBook toen nog niet) en dat was echt wel een uitkomst! Maar voor het schrijven van papers en scripties vind ik hem toch wat te onhandig en heb ik liever een MacBook. Trouwens, de MacBooks van tegenwoordig wegen ook niet zoveel meer, in elk geval de Air niet.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:38

Voor mensen die zeggen dat een toetsenbord instabiel is. Je kan ook een ander soort toetsenbord ervoor kopen. Zelf heb ik deze, die is stabieler dan die van Apple zelf (Deze is wel voor de air 2, maar zullen vast wel dit soort hebben voor nieuwere iPads)

Afbeelding

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:39

Selina schreef:
Voor mensen die zeggen dat een toetsenbord instabiel is. Je kan ook een ander soort toetsenbord ervoor kopen. Zelf heb ik deze, die is stabieler dan die van Apple zelf (Deze is wel voor de air 2, maar zullen vast wel dit soort hebben voor nieuwere iPads)

[ [url=m/zKtsWS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een toetsenbord van Logitech en die werkt echt super ook!
https://www.logitech.com/en-us/product/ ... ?crid=1762

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:47

Gianti schreef:
Ik schreef normaal mijn aantekeningen op papier. (Typen onthou ik niet). Nu schrijf ik hrt op mijn ipad. Dar maakt het voor mij al 100% waard. Geen blaadjes meer die ik kwijtraak

[ [url=m/9zPAZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hey, dat is handig zeg. Heb je daar een speciale app voor? Dan ga ik daar ook eens naar kijken :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van MacBook naar iPad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:53

Voor notities vind ik zelf Rocketbook ideaal. Op “papier”, maar simpel om te zetten in digitaal en eeuwig te hergebruiken.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 20:54

Door al jullie tips besloten om morgen even een bezoekje te brengen aan de MediaMarkt, even neuzen wat er allemaal is en uitproberen. Ik neig toch echt naar een iPad omdat mijn MacBook het (voor nu) nog doet en prima als "back-up" (haha) kan functioneren, maar dat ik voor mijn studie/werk echt beter uit de voeten kan met een iPad. Dit blijft een beetje in mijn hoofd rondsluimeren en mezelf kennende gaat dat er ook niet meer uit. :') Hebben de iPads van tegenwoordig eigenlijk een USB-aansluiting zodat je een externe harde schijf kunt koppelen? Of niet?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:04

Een usb aansluiting hebben ze niet, maar je kan wel stekkers/adapters kopen waarmee je een usb kan inpluggen. Alleen weet ik niet of een externe harde schijf herkend wordt. Met een SD kaartje had ik daar ook problemen mee.
Een externe hdd schijf heeft geen eigen accu, en trekt stroom van het apparaat waarmee hij verbonden is.
Je kan ook je bestanden delen via de iCloud en dan via de Macbook op de schijf zetten.