Rugklachten in de auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 22:43

En daar zit je dan, mijn vriend als een kind zo blij met zijn nieuwe auto en ik zit er naast en ik weet van gekkigheid niet meer hoe ik moet zitten. -O-

Mijn vriend heeft eindelijk zijn nieuwe auto mogen bestellen. Een prachtige bmw, sportieve uitvoering met de door hem zo gewenste sportstoelen. Van die mooi gevormde kuipjes. En ik kan er niet langer in zitten dan 35 minuten. Dan begint de rugpijn ernstige vormen aan te nemen en begint mijn heup zo’n pijn te doen dat ik er uit moet. En het maakt niet uit hoe ik de stoel aanpas, het wordt niet beter. De stoelen zijn knoeper hard en door de vorm wordt mijn si-gewricht volledig uit elkaar getrokken.

Nu bestaan er allerlei kussens voor in de auto, maar heeft iemand dit al wel eens uitgeprobeerd en werkt dit? Of rug patiënten die hier een oplossing voor hebben gevonden? Wie heeft de gouden tip zodat ik gezellig mee kan rijden?

Want om nu de komende 3 jaar met twee auto’s op pad te gaan (mijn Skoda met goedkope basisaankleding zit namelijk heerlijk).....

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:46

Is het niet mogelijk om er een andere stoel in te zetten?
Kost natuurlijk wel geld maar dit is ook niks!
Ik heb het als ik bij mijn dochter op de bank zit, vreselijk.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:48

Je zou het eens kunnen proberen met een gewoon hoofdkussen of sierkussen van je bank. Wellicht helpt dat al afdoende.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:50

Dit heb ik vaker gehoord bij bmw en sportstoelen. Helaas geen oplossing voor je

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:53

Ik gebruik zelf altijd een opblaasbaar hoofdkussentje van de anwb, gewoon zo’n rechthoekige.
Makkelijk mee te nemen en voor op iedere stoel en gelang de klachten harder of zachter op te blazen voor onderin de rug.

Voor onder je kont zou je iets met traagschuim kunnen zoeken.

Anoniem

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:54

Een van de redenen dat ik sportstoelen altijd heb geweigerd op autos, die zijn niet gemaakt voor lange ritten :n

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:56


Anoniem

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:17

Mijn moeder heeft meerdere keren spontane spit gekregen door de open insignia sportstoelen. Dus heel herkenbaar. Helaas hielp niks.. :(

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:23

Hannanas schreef:
Ik gebruik zelf altijd een opblaasbaar hoofdkussentje van de anwb, gewoon zo’n rechthoekige.
Makkelijk mee te nemen en voor op iedere stoel en gelang de klachten harder of zachter op te blazen voor onderin de rug.

Ik ook, eentje van de Action :D Kost niks en dat ding heeft mijn rug gered tijdens vakanties en lange ritten. In onze huidige auto kan ik gelukkig goed zitten, maar ik neem hem nog steeds mee zodat ik op lange stukken toch van houding kan wisselen als het moet.

Mijn moeder heeft hem deze zomer meegenomen op een busreis Zweden/Finland/Noorwegen. Zonder had ze het niet gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:24

Ik heb sowieso in de auto snel rugpijn. Vooral als ik zelf rijd. Wat mij dan helpt is de stoel even verstellen. Maar heb geen kuipstoelen (dat bedoel je denk ik met sportstoelen), dus zou je denk ik niet kunnen helpen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:26

Ik heb pas spit gehad, maar al langer / vaker wat rugklachten. Ik neem een gewoon sierkussen mee (een vierkante van Ikea) en pruts die in m’n rug. Welke auto maakt niet uit, zeker met die spit was zitten an sich het probleem. Uit nood toen ik m’n kussen niet bij me had ook wel eens een opgevouwen sjaal gebruikt, maar dat was niet heel ideaal.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:31

Andere stoel(en) inderdaad vermoed ik, geen enkel kussentje/overtrek zal bv een te smalle stoel oplossen. Meet beide stoelen op, bv afstanden tussen de naden of en hoeveel breder zijn die in de skoda? Is er dus wel genoeg ruimte voor jouw heupen in die stoel? Het harde is nog wel op te lossen met gelkussen/stoelhoes of echt schaap, breedte/vorm stoel niet.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:34

Hanafubuki schreef:
Een van de redenen dat ik sportstoelen altijd heb geweigerd op autos, die zijn niet gemaakt voor lange ritten :n

Ze zitten goddelijk!! MAAR!!!! Ze moeten dan wel passen bij jouw lijf!

Als het wat geld mag kosten, ga naar een bedrijf als Recaro of ASS en laat een pas maken voor je.

Je kunt kijken of je kunt achterhalen waar BMW z'n stoeltjes koopt (zou best eens gewoon Recaro kunnen zijn) en dan kijken of die club de stoel aan kan passen of een stoel kan leveren die jouw past. Aan het einde van de leasetijd haal je de stoel eruit en zet de originele stoel terug.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 23:47

Mijn vader zweert bij op maat gemaakt scheel stoelen. Kost wel wat, maar dan heb je ook echt wel kwaliteit.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:19

En op achterbank zitten?

sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:33

Een vriendin van mij had deze:
https://www.medipreventie.nl/lendensteun-auto-defa

Die kan nu als het moet met gemak uren achter elkaar in de auto zitten. Terwijl ze hiervoor hooguit 30 minuutjes in de auto kon zitten, omdat het daarna toch echt wel pijn begon te doen.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 02:40

Oh ik vond die heerlijk in mijn bmw!

Heb wel na een ongelukje een tijdje last vam mijn rug gehad met zitten en rolde een kleine handdoek voor achter mijn rug dat hielp ook.

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 09:18

Wauw wat een reacties!

Bij de oude bmw had ik dit iets, maar kon ik de 2 uur volhouden. Deze stoelen zijn harder en meer gevormd en voor mij absoluut niet comfortabel. De achterbank heb ik ook uitgeprobeerd en dat ging drie kwartier goed. Uiteindelijk heb ik de stoel platgegooid en zo thuisgekomen. Maar om nu altijd liggend rond te rijden :')

De breedte van de stoel is niet het probleem, het is de vorm van de rugleuning. Bij mijn Skoda (en alle andere basisstoelen)is de leuning recht waardoor als je heel rechtop zit de hoek tussen benen en rug 90 graden is. Ik kantel iets en dan zit ik fijn in een hoek van 100 graden ongeveer. De stoelen van de bmw hebben een kuipvorm. Hierdoor is de hoek die mijn heupen maken kleiner en duwt de stoel aan de bovenzijde mij naar voren en maakt die hoek nog kleiner. Dit levert enorm veel spierspanning op in heupen en onderrug. Ik kan de lendesteun opblazen, maar die maakt de stoel nog harder en geeft zenuwuitval in bepaalde delen van mijn huid.

Ik ga het kussen van sollair bestellen in de hoop dat ik de rugleuning daarmee kan aanpassen van vorm. Tot die tijd neem ik de kussens van de bank maar mee. En vandaag dan maar met twee auto’s rijden ^&+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 09:50

Hanafubuki schreef:
Een van de redenen dat ik sportstoelen altijd heb geweigerd op autos, die zijn niet gemaakt voor lange ritten :n


Ligt er maar aan. Ik heb waarschijnlijk dezelfde sportstoelen als de vriend van TS en ik kan sinds ik deze stoelen heb juist geweldig zitten en heb minder last van mijn rug. Kan juist heerlijk lang zitten in deze auto.
Heerlijk die zijwaartse ondersteuning en dat je de stoelen zo lekker smal kan zetten.

TS deze stoelen kan je helemaal verstellen. Je kan met een knopje aan de voorkant de stoel smaller en breder maken. En met de hendels de hellingsstand en hoogte van de stoel aanpassen.

Ik neem aan dat hij de leren bekleding heeft? Die zit in het begin wat harder maar door intensief gebruik worden ze juist heerlijk zacht.

Ik heb wel zelf echt even moeten prutsen met de juiste instelling voor mij.

Mocht dat niet helpen allemaal dan zou ik bij autozaak (Halfords oid ) kijken of ze iets van een gelseat ofzo hebben.

Edit, ik zie dat het de breedte niet is. Je kan de kuipvorm iets aanpassen TS. Je kan de rugdekking uiteraard iets aanpassen en de hellingsstand van de zitting.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:06

Toen ik een hernia had en wel moést autorijden heb ik een balans kussen op mijn stoel gedaan. Dat hielp wel.iets...

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:10

NatasjavE schreef:
Hanafubuki schreef:
Een van de redenen dat ik sportstoelen altijd heb geweigerd op autos, die zijn niet gemaakt voor lange ritten :n


Ligt er maar aan. Ik heb waarschijnlijk dezelfde sportstoelen als de vriend van TS en ik kan sinds ik deze stoelen heb juist geweldig zitten en heb minder last van mijn rug. Kan juist heerlijk lang zitten in deze auto.
Heerlijk die zijwaartse ondersteuning en dat je de stoelen zo lekker smal kan zetten.

TS deze stoelen kan je helemaal verstellen. Je kan met een knopje aan de voorkant de stoel smaller en breder maken. En met de hendels de hellingsstand en hoogte van de stoel aanpassen.

Ik neem aan dat hij de leren bekleding heeft? Die zit in het begin wat harder maar door intensief gebruik worden ze juist heerlijk zacht.

Ik heb wel zelf echt even moeten prutsen met de juiste instelling voor mij.

Mocht dat niet helpen allemaal dan zou ik bij autozaak (Halfords oid ) kijken of ze iets van een gelseat ofzo hebben.

Edit, ik zie dat het de breedte niet is. Je kan de kuipvorm iets aanpassen TS. Je kan de rugdekking uiteraard iets aanpassen en de hellingsstand van de zitting.


Dit is de nieuwe versie van de 1 serie en de zijkant kan ik niet meer aanpassen op de bijrijdersstoel. Maar nu ben ik niet zo breed. Het is echt de kuipvorm die mijn parten speelt. De lende steun gaat mij niet helpen, hier krijg ik zenuwuitval van (bmw, Volvo of fag maakt niet uit)

Geen leren stoelen!!! Ik ben allergisch voor leer op mijn blote huid (ik heb schoenen, riemen en stoelen in mijn huid staan), dus dit is stof en kunstleer.

Ik denk dat ik eerst een los lendenkussen bestel. Hopelijk kan ik daar de vorm van de stoel mee aanpassen zodat deze recht wordt.

Anoniem

Re: Rugklachten in de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:19

Bij mij is het echt met elke stoel die maar iets kuip heeft, helaas fysieke beperking waardoor het voor mij per definitie niet mogelijk. Zat in mn kia erg goed, en nu in mn Tesla ook. Maar in de vorige Mercedes van mn man kon ik max 30 min, maar in zn huidige auto zit ik ook prima (maar das dezelfde als die ik heb :') )

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 10:20

@ TS, Ah ok naar. Ja ik had de oude 1 serie en nu de 3 serie.
Ik wilde ook de nieuwe 1 serie nemen maar als ik dit lees blij dat ik dat niet gedaan heb.
(Al ben ik diegene die het meest achter het stuur zit)

Wel een heel gave auto hoor die nieuwe 1.

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 10:39

NatasjavE schreef:
@ TS, Ah ok naar. Ja ik had de oude 1 serie en nu de 3 serie.
Ik wilde ook de nieuwe 1 serie nemen maar als ik dit lees blij dat ik dat niet gedaan heb.
(Al ben ik diegene die het meest achter het stuur zit)

Wel een heel gave auto hoor die nieuwe 1.


Hij is prachtig!!! Maar voor mij voor nu alleen om naar te kijken _O-

@hanafubuki; de Mercedes viel al af in de showroom. Deze konden we niet testrijden want nog niet bestaand. Doen we nooit meer....

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 18:12

sollair310 schreef:
Een vriendin van mij had deze:
https://www.medipreventie.nl/lendensteun-auto-defa

Die kan nu als het moet met gemak uren achter elkaar in de auto zitten. Terwijl ze hiervoor hooguit 30 minuutjes in de auto kon zitten, omdat het daarna toch echt wel pijn begon te doen.


And the winner is..... ik heb dezelfde rug denk ik als jouw vriendin. Deze steun lost het probleem grotendeels op. Ik kan nu tenminste langer dan een uur in de auto zitten zonder als een kreupel karrenpaard uit te stappen.

Thanks!