Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:21

Hou je wel bij hoeveel je per maand verbruikt? Wij zitten bij Greenchoice en ik geef elke maand de meterstanden door in de app. Dan betekent hij meteen het werkelijke verbruik van afgelopen maand.

Daarmee leef je niet zuiniger, maar wel bewuster. Je weet dan ook beter waar de kosten in kunnen zitten en om hoeveel het gaat.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:22

beert schreef:
Hou je wel bij hoeveel je per maand verbruikt? Wij zitten bij Greenchoice en ik geef elke maand de meterstanden door in de app. Dan betekent hij meteen het werkelijke verbruik van afgelopen maand.

Daarmee leef je niet zuiniger, maar wel bewuster. Je weet dan ook beter waar de kosten in kunnen zitten en om hoeveel het gaat.


Met een nieuwe/slimme meter krijg je ook elke twee maanden een overzicht van je verbruik en dat wordt dan ook afgezet tegenover andere huishoudens. Zo kan je goed zien hoever je van een gemiddelde zit :)

Anoniem

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:27

Bestaat er al een slimme thermostaat die zo slim is dat hij vloerverwarming en een houtkachel snapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:30

Ik zou toch eens laten checken of er niet ergens iets mis is. Heb je al een slimme meter, of nog een oude?

Wij betalen 134 en komen daar echt niet aan, met twee (en twee dagen per week 5) personen in een hoekwoning. We zijn wel zuinig, maar de thermostaat staat overdag 'gewoon' op 20 (koukleum die ik ben zit dan nog met dekentje en extra trui) en ik ben overdag veel thuis.

Ik zou bijna denken dat er bij jullie iets niet goed zit aangesloten of dat je meter niet meer goed functioneert oid. Is jullie huis wel goed geïsoleerd? Welk energielabel heb je? (zie evt; https://www.energielabel.nl/woningen/zo ... rgielabel/)

Anoniem

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:31

Normaal mag je een vloerverwarming niet hoger en lager zetten. Je stel hem in op 1 constante temperatuur. Opwarmen kost namelijk veel energie. Eenmaal op temperatuur warmen ze normaal nauwelijks bij :)

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:44

Wij hebben een huis met energielabel B, dat is dus best zuinig.

Als ik jullie reacties zo lees dan denk ik dat ik wat te verwend ben met de temperatuur. Wij hebben wel een slimme meter, dus we kunnen ook elke maand via de app zien wat wij verbruiken. We zitten dus elke maand echt ver boven het landelijke gemiddelde voor mensen met een 2 onder 1 kap woning.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:45

Geen idee hoe dit kan, misschien ergens een lek wat betreft het gas?

Hier kom ik op nog geen 4 tientjes per maand uit en krijg zelfs terug, VVE kon dit na het eerste jaar amper geloven, toch is het zo. Douche eigenlijk iedere dag en nog redelijk lang ook (en soms in de sportschool/zwembad na het trainen). Ik kook vrijwel dagelijks op gas en de verwarming staat eigenlijk altijd rond de 19/19.5 graden.

Wel ben ik regelmatig een aantal dagen/weken niet thuis en dat is in de winter meer dan tijdens de zomer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:47

Petrichor schreef:
mysa schreef:
Hoe oud is je cv-ketel? Oudere exemplaren schijnen een lager rendement te hebben.
Onze cv ketel is net 4 weken oud.

Afhankelijk van hoe (on)zuinig de oude ketel was ga je daar komend jaar van profiteren.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:49

Hoe oud is je vloerverwarming?
Toen wij in ons oude huis alleen op de vloer verwarmden gingen we ook ineens meer betalen

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:50

Petrichor schreef:
Wij hebben een huis met energielabel B, dat is dus best zuinig.

Als ik jullie reacties zo lees dan denk ik dat ik wat te verwend ben met de temperatuur. Wij hebben wel een slimme meter, dus we kunnen ook elke maand via de app zien wat wij verbruiken. We zitten dus elke maand echt ver boven het landelijke gemiddelde voor mensen met een 2 onder 1 kap woning.


Als je een slimme meter hebt en ziet dat je elke maand niet uit komt, waarom heb je dan tussentijds niet je maandbedrag verhoogd?

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:51

Gooiske schreef:
Petrichor schreef:
Wij hebben een huis met energielabel B, dat is dus best zuinig.

Als ik jullie reacties zo lees dan denk ik dat ik wat te verwend ben met de temperatuur. Wij hebben wel een slimme meter, dus we kunnen ook elke maand via de app zien wat wij verbruiken. We zitten dus elke maand echt ver boven het landelijke gemiddelde voor mensen met een 2 onder 1 kap woning.


Als je een slimme meter hebt en ziet dat je elke maand niet uit komt, waarom heb je dan tussentijds niet je maandbedrag verhoogd?


Het maakt ons niet uit of we nou elke maand of 1 keer per jaar bij moeten betalen.

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:51

Polly schreef:
Hoe oud is je vloerverwarming?
Toen wij in ons oude huis alleen op de vloer verwarmden gingen we ook ineens meer betalen

Dat durf ik niet te zeggen, wij hebben het huis gekocht moet vloerverwarming.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:55

Jeetje wat een bedragen komen er voorbij. Ik ben dan wel alleen in mijn huis, maar mijn energierekening is elke maand 86,00 euro en krijg aan het einde van het jaar nog zeker 150 euro terug.

Maandelijks gas verbruik ligt rond de 85m3 in de winter.

Kook je ook op gas?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:56

kook je ook op gas?

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 19:57

Nee wij koken elektrisch.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:00

Een gemiddelde van € 150 per maand is voor ons normaal. Je hebt het over een woning van 20 jaar oud, raming Rc waarde 2,5 Je kunt dat bijvoorbeeld controleren door een kijkje te nemen in de kruipruimte. Voorbeeld in de kruipruimte zit dan tegen de vloer aan 9 cm dik piepschuim dat is Rc 2,5 Tegenwoordig zijn woningen ongeveer 2 keer beter geïsoleerd dan 20 jaar geleden, dak ,muren enz enz.
Je hebt het over gasverbruik en duidelijker is het dan als je het hebt over raming 1500 m3 per jaar. Je verbruik zou dan in raming in september 37 m3, in oktober 100 m3 zijn.
Vloerverwarmingwater is normaal vloer in 35 graden. Wat in je verhaal niet klopt is dat je s’nacht veel kouder insteld dan overdag. Op dit moment is het buiten plus 9 graden en dan duurt het globaal 1 uur voor elke halve graag warmer. Dus van 18,5 naar 21 is een opwarmtijd van globaal 5 uren.
Hier staat de temperatuur op bij afwezigheid en nacht 20 graden en aanwezig 21,6. Opwarmtijd 3 uren vandaag. Badkamer 24 graden. Verder alleen de woonkamer verwarmt, slaapkamers niet.
Als wij het sneller warm willen hebben dan zijn er nog wel behalve de vloerverwarming radiatoren. Echter de radiatoren hebben bijna geen functie omdat het CV water nooit boven de 45 graden kan komen wegens blokkering ketel. Deze blokkering is bewust omdat onderzocht wordt of het technisch mogelijk is om met een standaard warmtepomp, van het gas af te kunnen gaan. De eerste resultaten zijn dat met een woning van 20 jaar oud een warmtepomp nodig is die minimaal 45 graden CV water maakt. Uiteraard vloerverwarming noodzakelijk. Het elektriciteitsverbruik zal bij warmtepomp, zelfde woning 20 jaar oud, toenemen met ongeveer 3500 KW/h per jaar, woning 20 jaar oud, voor verwarmen van woon en badkamer.
Dus globaal 1500 x 70 cent is € 1050 gas, of Electra 3500 x 22 cent € 770;- Investeringen CV ketel € 1500 voor 12 jaar of warmtepomp 7500 - 2300 subsidie is € 5200 voor 12 jaar.
Note: ongeisoleerde woningen of woningen zonder vloerverwarming kunnen in tegenstelling tot de media wel met een warmtepomp verwarmt worden echter de investering zal dan richting de 15000 a € 20000,- gaan. Dit komt o.a. door de zeer hoge druk waarmee die warmtepomp dan moet werken. Tevens worden de ventilatoren buiten meestal een statische constructie vrijwel zonder lawaai.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 07-12-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:16

Wij betalen op dit moment 195,- per maand... woonboerderij met alleen in de woonkeuken vloerverwarming, enkel glas en vrij weinig isolatie. CV ketel uit 2003...
Volgend jaar komen we boven de 200 uit ivm nieuw contract, helaas.

CV staat 's avonds op 20 graden, overdag en 's nachts op 17,5 graden. In het weekend overdag op 19 graden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:34

juval schreef:
kook je ook op gas?

Maakt geen lor uit. Gasverbruik voor koken ligt rond de 1m3/maand als je een beetje zuinig kookt, maak er 3 of zelfs 5 van en je komt nog niet op idiote hoeveelheden gasverbruik uit die dit verklaren.

@TS : laat je gehele systeem nakijken, vloerverwarming, CV en gasmeter (lekken/afgetapt?) En klopt je energielabel?

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:00

Heb je ook vloerisolatie? Sinds wij dat hebben laten doen scheelt dat echt enorm in de stookkosten. We verwarmen onze kruipkelder niet meer zal ik maar zeggen... :') hebben jullie dat ook?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:59

Wij hebben een hoekwoning vol in de wind tegen de kale muur. In de zomer verbruiken wij aan gas ongeveer 17 euro en in winter rond de 150 euro. Dan staat de verwarming overdag op 19.5 en in de avond op 20.5 er wordt dagelijks gedoucht en ook wel een paar keer per week lang gedoucht.

Heb je al een gekeken hoeveel m3 gas je in de zomer verbruikt en staat de vloerverwarming dan ook aan en is dat echt nodig? Van mei tot eind september gaat bij ons de verwarming op 15 en dan slaat hij nooit aan.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:10

Ik weet niet beter dat als je vloerverwarming hebt, je niet steeds de temperatuur moet veranderen. Juist dat schakelen kost steeds zoveel energie. Vloerverwarming moet je gewoon op één temperatuur instellen en niet zoals een wandelement. Overigens kun je hem wel onder de 18 graden zetten, je kunt hem nooit uitzetten want dan loopt de pomp vast. Ze raden af om hem zomerdag onder de 18 graden te doen ivm de kosten van weer terug op die 18 graden te komen als je hem weer gaat gebruiken.

Bij die naheffing zit toch ook nog een extra boete voor over je verbruik heen gaan? Kijk eens wat je huidige verbruik zou kosten als je het omhoog laat zetten en vraag ook bij andere leveranciers wat je bij hun zou moeten betalen voor je werkelijke verbruik.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:29

Wij wonen buitenuit, middle of nowere, en de wind staat hier altijd op het huis.
In de serre vloerverwarming de rest van het huis gewoon cv met een thermostaat.
Hij staat hier op de dag op 17 gaat in de ochtend en avond naar 20
Vloerverwarming staat standaard op 18 graden
Gas vorig jaar zaten we op 2321 m3 wij betalen 300 euro per maand.

Dus mijn advies... ga niet buitenuit wonen _O-

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:46

Hier een 2 onder 1 kapper van 1996, voorschot van 102 euro en we krijgen 750 euro terug. We wonen hier met 2 kleine kindjes.
Máár wij hebben wel zonnepanelen en een houtkachel. De cv staat weinig aan, alleen elke dag even tussen 7 en 8 om het huis op te warmen en als het echt koud is (of als we niet stoken ivm mist oid) om ietsje bij te warmen.
Met de houtkachel houden we het prima 20 graden in de woonkamer en als ik het koud heb gooi ik er een blok op of pak ik een dekentje

In februari woonden we hier net en hadden we de houtkachel nog niet, die maand hebben we 158m2 gebruikt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:50

Wij zijn met 4 ( 2 volwassenen en 2 kinderen) en betalen 103 euro per maand voor gas en elektriciteit.
Slaapkamers worden niet verwarmd, uitgezonderd de slaapkamer van de jongste even als hij in bad gaat omdat ik hem daar aan en uitkleed.
Als we beneden de thermostaat op 19 zetten, is het hier echt warm. S nachts en als we weg gaan zetten we de verwarming op 15.

Brainless

Berichten: 29732
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:55

Mando schreef:
Wij wonen buitenuit, middle of nowere, en de wind staat hier altijd op het huis.
In de serre vloerverwarming de rest van het huis gewoon cv met een thermostaat.
Hij staat hier op de dag op 17 gaat in de ochtend en avond naar 20
Vloerverwarming staat standaard op 18 graden
Gas vorig jaar zaten we op 2321 m3 wij betalen 300 euro per maand.

Dus mijn advies... ga niet buitenuit wonen _O-

Hier ook buitenaf.. huis 90 jaar oud en niet geïsoleerd.
Wel dubbel glas.. maar alleen een voorzetwandje (zonder spouw).
Met 3 pubers die dagelijks veel douchen/wasmachine met veel was enz zitten wij ook op 300E g/e.
's Nachts op 15, overdag op 18 en 's avonds zetten wij hem meestal tussen de 19 en 20.