Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:00

Tip, ga in een studio wonen. _O-
Verwarming €24,37
Elektra algemene ruimte €5,00 (lift, elektrische deurbel etc)
Elektra €5,00
Water €4,00
Wasmachines/drogers gedeeld €2,60 (en per keer dus 2 euro inclusief wasmiddel)

Gas hebben we dus niet. :P Nieuwbouw, maar 27m2 en ik leef ook nog eens heel zuinig. Heb de verwarming denk ik 10 uur per week aan tot nu toe.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:01

150 euro p/m voor gas én licht? Da's toch hartstikke weinig!
Ik zit in m'n eentje boven de 200. Woon wel vrijstaand en heb behoefte aan minimaal 21,5 graden die ik soms plus naar 22/22,5.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 23:02

elnienjo schreef:
150 euro p/m voor gas én licht? Da's toch hartstikke weinig!
Ik zit in m'n eentje boven de 200. Woon wel vrijstaand en heb behoefte aan minimaal 21,5 graden die ik soms plus naar 22/22,5.

Misschien moet je de openingspost even wat beter lezen. :)

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:03

@MarlindeRooz
Mijn vastrecht voor gas en elektra zijn al hoger per maand... dan komt het verbruik daar nog bovenop.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:05

Wij betalen 100 euro elektriciteit, 30 of 35 euro water en 50 a 60 euro pellets per maand.
Klein huis, 2 personen.
150 euro voor alles lijkt me nog meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:05

dromertje2 schreef:
Wij zijn met 4 ( 2 volwassenen en 2 kinderen) en betalen 103 euro per maand voor gas en elektriciteit.
Slaapkamers worden niet verwarmd, uitgezonderd de slaapkamer van de jongste even als hij in bad gaat omdat ik hem daar aan en uitkleed.
Als we beneden de thermostaat op 19 zetten, is het hier echt warm. S nachts en als we weg gaan zetten we de verwarming op 15.


België is wel goedkoop voor gas in vergelijking met andere landen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-19 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:06

Brainless schreef:
@MarlindeRooz
Mijn vastrecht voor gas en elektra zijn al hoger per maand... dan komt het verbruik daar nog bovenop.

Ja vreselijk! Mijn ouders hebben een tijdje wel meer per maand aan gas uitgegeven dan mijn huur is per maand. (hint, mijn huur zit net onder de 500 euro. _O- )
Maar die hebben dak, zolder, muren, kruipruimte beter geïsoleerd (krijg je subsidie op). Ook betere ketel en vloerverwarming en in het souterrain radiatoren ipv hete lucht verwarming. Want dat zuipt gas jongens niet normaal. :=
En ipv open haard nu een hoog rendement houtkachel!

Het enige wat ze nog kunnen doen is zonnepanelen... Maar dan moeten er hele oude bomen gekapt worden en dat zou hypocriet zijn. :)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-12-19 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 23:07

Zou fijn zijn als de openingspost even goed gelezen wordt, wij betalen dus elke maand 150 euro maar gaan daar dus elke maand ruim overheen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:16

Zoals eerder gevraagd, weet je wel hoeveel kuub je ongeveer gebruikt in de zomer en in de winter?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-19 23:19

zonnebloem18 schreef:
Zoals eerder gevraagd, weet je wel hoeveel kuub je ongeveer gebruikt in de zomer en in de winter?

Ja, dit is te zien in de app op de telefoon van mijn man.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:39

Ik denk dat je best je verwarming hoog hebt 21 graden is best flink. Je kunt ook een trui aantrekken of een dekentje pakken. Hier staat die max op 19 graden. Betalen voor een 2 onder 1 kap nu 160 per maand en kregen afgelopen jaar 800 euro terug. Dus hij kan nog wel stuk omlaag ook.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 23:44

Hier ook flink geld terug elk jaar.
Hebben het dak vol zonnepanelen die het erg goed doen.
Wonen in een grote drive-in woning met twee personen. Wel een oude CV ketel nog die vervangen moet worden. Dit doen we aankomend jaar als we toch de badkamer gaan verbouwen.

Aan eigen stroom nu ongeveer een tientje per maand kwijt. Alles led en enorm zuinige apparatuur. Gas ongeveer €40/50. Deze maand wat meer omdat ik nu veel thuis ben i.v.m. een operatie.

Hier ook het motto eerst een vest aan voordat de verwarming hoger gaat.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:26

Yvank_ schreef:
Ik denk dat je best je verwarming hoog hebt 21 graden is best flink. Je kunt ook een trui aantrekken of een dekentje pakken. Hier staat die max op 19 graden. Betalen voor een 2 onder 1 kap nu 160 per maand en kregen afgelopen jaar 800 euro terug. Dus hij kan nog wel stuk omlaag ook.

Je gaat toch niet zitten vernikkelen in je eigen huis?
Een dekentje pak ik evengoed, maar ik wil niet dat m'n gezicht en handen koud voelen. Het moet gewoon aangenaam zijn.
Ik heb in november wel een inverter airco laten installeren, die kan ook verwarmen. Als het vastrecht voor gas echt de spuigaten gaat uitlopen heb ik in elk geval een alternatieve verwarmingsbron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:42

elnienjo schreef:
Yvank_ schreef:
Ik denk dat je best je verwarming hoog hebt 21 graden is best flink. Je kunt ook een trui aantrekken of een dekentje pakken. Hier staat die max op 19 graden. Betalen voor een 2 onder 1 kap nu 160 per maand en kregen afgelopen jaar 800 euro terug. Dus hij kan nog wel stuk omlaag ook.

Je gaat toch niet zitten vernikkelen in je eigen huis?
Een dekentje pak ik evengoed, maar ik wil niet dat m'n gezicht en handen koud voelen. Het moet gewoon aangenaam zijn.
Ik heb in november wel een inverter airco laten installeren, die kan ook verwarmen. Als het vastrecht voor gas echt de spuigaten gaat uitlopen heb ik in elk geval een alternatieve verwarmingsbron.

Vernikkelen bij 19 graden? Dan ben je wel een extreme koukleum vind ik. Als het buiten 19 graden is loop je toch ook niet vernikkelen op straat.
Je kunt jezelf daar prima in trainen trouwens, als je jezelf af en toe blootstelt aan kou, maakt je lichaam een ander soort vet aan, bruin vet, waardoor je het juist minder koud zult hebben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:45

Ik raad je aan meer te lezen over bruin vet. Je gaat namelijk er niet meer van aanmaken. Je gaat het alleen beter gebruiken.

https://open.spotify.com/episode/3DiEfd ... kTqsVvhjpg

—-

Maar het koud hebben is wel een kwestie van gewenning. Mijn verwarming gaat ook gerust op 23 graden. Zeker als ik zit te studeren wil ik geen koude gewrichten. Dat doet pijn. :)
Maar anders met 3 lagen op de bank!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:49

Ik woon in een hoekwoning, 3 verdiepingen en verbruik zo'n 600 m3 gas per jaar voor een 2 persoons huishouden. Dit was ooit 1800m3 maar sinds vorig jaar hebben we een pelletkachel waardoor ons gasverbruik enorm is gedaald. De cv hebben we als backup maar gebruiken we zelden nog.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:51

Marie_Anne schreef:
Vernikkelen bij 19 graden? Dan ben je wel een extreme koukleum vind ik. Als het buiten 19 graden is loop je toch ook niet vernikkelen op straat.
Je kunt jezelf daar prima in trainen trouwens, als je jezelf af en toe blootstelt aan kou, maakt je lichaam een ander soort vet aan, bruin vet, waardoor je het juist minder koud zult hebben.


Ik vind dit weer zo kort door de bocht antwoord.


Ik krijg het niet warm van oktober tot maart ongeveer.
Niet iedereen is hetzelfde en iedereen doet het op zijn eigen manier.
Geen lichaam is hetzelfde.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 09:52

Ja ik ben wel degelijk een koukleum, bij 21 graden zit ik op de bank met een 't shirt met lange mouwen en een dikke wollen trui en daaroverheen nog eens 2 dekentjes dan bereik ik een voor mij aangename temperatuur. Ja ik besef mij (vooral na jullie reacties over de temperatuur bij jullie in huis) dat dit best wel erg is.

Echter hebben we wel besloten om de temperatuur overdag en in de avond op 20 te houden en indien ik echt heel koud ben op 20.5 te zetten. Ook snachts gaat de temperatuur nu naar 17.5 eens kijken hoe dat deze maand verloopt. Echter hebben wij trouwens geen volledige vloerverwarming ik was dat vergeten erbij te zetten terwijl dat wel van belang is. We hebben nu de vloerverwarming lager gezet en de radiatoren hoger dus wellicht dat dit ook nog een verschil maakt.

Edit: In november hebben wij 220 kuub gas verbruikt in oktober was dit rond de 200 en van mei tot september gemiddeld 90.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 08-12-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:56

Wij hebben een super slecht geisolleerd oud huisje.. wij betalen 200 per maand, in de wintermaanden zitten we rond 210 euro aan verbruik en in de zomer maanden rond de 150. Hier ook vloer verwarming, wat super veel gas kost. In de zomer vloerverwarming uit, als het nodig is de normale verwarming aan.

Bij ons hebben we de vloer verwarming nu op lage stand staan. Termostaat op 20 graden, opwarmen kost het meeste gas heb ik gemerkt.
En daarnaast de normale verwarming aan.
Dit scheelde bij ons zo'n 20 euro per maand aan gas.

Helaas (of juist niet) een tijdelijk huur huis, dus issoleren heb ik weinig over te zeggen. Daarnaast hebben wij een loei oude cv ketel,dat scheelt ook een hoop.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:58

Wij betalen ook €150 per maand met een twee onder één kap woning van 2017.
5 zonnepanelen en hebben altijd een leuk bedrag terug.
Verwarming van sept tot maart altijd constant op 20-21 graden, Snachts ook.
In de zomer staat de verwarming uit.
Boven verdieping staat temperatuur jaar rond op 18 omdat we daar alleen slapen en we hebben allebei een elektrisch deken die snachts aan staat.
Koken ook bijna dagelijks op gas.
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 08-12-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:59

Wij leven gelijkaardig, woning is wel van 1935 maar volledig gerenoveerd in 2016. Wij hebben nieuwe vloerverwarming en vloerisolatie, ik weet niet of jullie vloer geïsoleerd is? En nieuwe vloerverwarming is waarschijnlijk ook efficiënter? Wij koken ook op gas, maar dat verbruik is te verwaarlozen las ik.

Beneden staat de vloerverwarming per ruimte ingesteld: open keuken en slaapkamer uit, woon- en eetkamer aan, hal en toilet heel zachtjes aan. Ik weet niet of dit bij jullie regelbaar is?

Boven hebben wij normale radiatoren die eigenlijk altijd uit staan, wij verwarmen dus niet boven (hebben wel een open trapgat, dus warmte stijgt een heel klein beetje en we hebben 2 grote veluxramen die de hele middag zon hebben). Wij hebben een duoketel, dit valt dus los van elkaar te regelen.

Onze vloerverwarming staat ‘s nachts op 18,5-19 en gaat hier overdag na mijn werk, vanaf 12-13u, naar 20,5. Tegen ongeveer 20u gaat deze terug naar nachttemperatuur aangezien de vloerverwarming toch lang blijft na verwarmen. Wij stellen dit handmatig in afhankelijk van hoe onze dagplanning is en of we wel of niet thuis zijn.

Qua elektriciteit hebben we door de renovatie allemaal nieuwe toestellen en led verlichting, op 1 lamp na die op kooldraad verlicht is en dus wel veel verbruikt. De stroomklok van de paarden en het licht in de stallen (bijna altijd uit, alleen in de winter ‘s avonds aan met voeren) zitten ook aangesloten op onze meter.

Wij betaalden afgelopen jaar €107/maand aan gas en elektriciteit en krijgen, met welkomstkorting, nog zo’n €350 terug. We wisselen elk jaar van leverancier ivm die korting (meestal rond de €200).

Ik weet niet vanaf welke maand jullie meestal moeten beginnen verwarmen en of jullie veel zon binnen krijgen. Onze woning is met de renovatie ook langs buiten en het dak geïsoleerd en wij hebben de hele dag zon. Al deze zaken kunnen natuurlijk bijdragen aan je energieverbruik. Als het heel zonnig en windstil is, verwarmt ons huis van 19,5 naar 21 zonder de verwarming. We wonen in een winderig stuk Zeeland, dus dagen zoals vandaag moet de verwarming harder zijn best doen.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 08-12-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:03

Wij betalen €285 in de maand voor hoekwoning uit de jaren 30. Vloerverwarming in de keuken en een Cv-ketel. De verwarming staat 's nachts op 17 en overdag als we thuis zijn op 19/20.
Ik vind een verbruik van +/- €240 helemaal geen gek bedrag. Maar als je ziet dat je er steeds overheen zit, waarom verhoog je het maandelijkse bedrag dan niet?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 10:07

Tarico schreef:
Wij betalen €285 in de maand voor hoekwoning uit de jaren 30. Vloerverwarming in de keuken en een Cv-ketel. De verwarming staat 's nachts op 17 en overdag als we thuis zijn op 19/20.
Ik vind een verbruik van +/- €240 helemaal geen gek bedrag. Maar als je ziet dat je er steeds overheen zit, waarom verhoog je het maandelijkse bedrag dan niet?

Omdat het ons niet uitmaakt of we nou 1 keer per jaar of elke maand moeten betalen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:13

Mijn gasverbruik vorige maand.... 178 m3, dus wat ik hier lees is peanuts ( en heb cv 's noachts op 11 als ik thuis ben op 16 of 17, alleen de woonkamer en wc, soms 18 of 19)). Ik kook niet of nauwelijks sinds ik dat nog heel slecht ksn dus oing zo ongeveer alles bak een ei en als ik kook is hetgrote pan vol voor 5 dagen gooi dat in vriezer ( is ool goedkoper inkopen) wou dat mijn huis zo weinig verbruik had als sommigen hier.
Jaren 30, hoek dus oeps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:21

Ah sorry, dan begreep ik het verkeerd! Ik ben benieuwd of je verschil gaat merken in het verbruik.
Wij hebben in november 275 kuub gas verbruikt dus 220 vind ik netjes maar ons huis is slecht geïsoleerd.