Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:48

Joman schreef:
Ja dat snap ik. Maar voor ts geldt dat niet :)


Ik begreep dat als een deel van het huis wel vloerverwarming en een deel niet. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld beneden 1 slaapkamer, 2 x een hal, 1 wc, woonkamer, keuken en badkamer... Hiervan zijn beide hallen en de slaapkamer alleen niet op vloerverwarming, maar hangen er radiatoren. Daar kan warmer water door, zouden ze aan staan. In de keuken waar als eerste vloerverwarming is gekomen hing in het begin nog wel een radiator, maar die stond nooit aan omdat het zinloos was, het werd niet warmer zeg maar.

Als de radiatoren gewoon aangesloten zitten op de vloerverwarming maakt dat voor de stookkosten sowieso niets uit, hooguit dat ze hoger worden omdat er meer water warm gemaakt moet worden. Want dan zit er gewoon een lus in de vloer.

Nu ik nog verder nadenk over de situatie bij mijn ouders... Het soort vloer maakt ook nog wel eens een verschil, denken zij... De woonkamer wordt veel minder aangenaam warm ook al geeft de thermostaat de juiste temperatuur... Hier ligt een grindvloer/steentapijt wat niet voldoende (aangename!) warme doorgeeft.

En aangename warmte maakt ook nog wel eens een verschil. Ik vind 19 graden bij mij thuis vele malen aangenamer (mits ik niet stilzit!) dan bij mijn ouders thuis.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:15

Ik woon op 40 m2.
Maar ik heb de kachel overdag op 20 en in de nacht op 17. (slaat hij nu net niet aan)
Ik betaal nu 93 euro per maand voor gas en electra, maar volgens de schatting kan ik naar 60 euro per maand en krijg ik dan nog geld terug.
Ik woon hier pas een paar maanden, vandaar hoger ingeschat door leverancier.

verbruik ong 1000 kwh en 850 m3 per jaar

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:36

Beglazing, ramen zorgen voor veel warmteverlies, voel maar eens hoe koud het aanvoelt. Dit kun je ondervangen door bubbelplastic of plexiglas. Niet altijd een fraai zicht maar als ik nu stook (19 graden) blijft het eindelijk aangenaam warm. Snachts gaat het terug naar 15 graden. Ik neem regelmatig een foto van de meterstand zodat ik kan zien of er geen uitschieters zijn.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:42

Wij hebben een tussenwoning uit 1900, relatief slecht geïsoleerd, en wij betalen 140 per maand voor gas en licht en komen daar netjes mee uit. Dit jaar kregen we 60 euro terug.
De verwarming staat bij ons van 8:00-19:00 op 19,5 graden (mijn man werkt vanuit huis) en van 19:00 tot 8:00 op 16 graden. Het blijft dan aangenaam tot een uurtje of 21:00 maar daarna trek ik altijd een trui aan en dekentje erbij tot we naar bed gaan. :D

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:14

elnienjo schreef:
Marie_Anne schreef:
Vernikkelen bij 19 graden? Dan ben je wel een extreme koukleum vind ik. Als het buiten 19 graden is loop je toch ook niet vernikkelen op straat.
Je kunt jezelf daar prima in trainen trouwens, als je jezelf af en toe blootstelt aan kou, maakt je lichaam een ander soort vet aan, bruin vet, waardoor je het juist minder koud zult hebben.

Ik heb gisteren zelfs gezwommen in water van inmiddels 4 graden koud, maar toch blijf ik binnen een koukleum. Als je actief bent en wandelt kun je natuurlijk een lagere temperatuur verdragen dan wanneer je op de bank zit.


Nou hier dan ook een koukleum. Kachel gaat met dit weer echt op 21 graden, daarbij een dikke trui aan en dekentje :brr:
Dikke sokken en pantoffels :D
En dan gaat t nèt...
Wel een slecht geïsoleerd huis.

Ik lees bier ook veel over houtkachels, maar die zijn nogal slecht voor je gezondheid, dus dat zou ik niet direct aanraden.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:40

Het hangt echt van het huis af hoor. In mijn huis heb ik het ook altijd koud, bij anderen niet vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:55

Ik doe de verwarming niet aan in de winter, meestal is het binnen tussen de 12-15 graden. Doe gewoon een vest aan. :+ In de zomer gaat de AC wel aan :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 02:09

Hier staat de kachel standaard op 18, als ik thuis ben op 22/23. Heerlijk, ik hou niet van kou. Ik heb een palletkachel die verwarmd dus geen idee met gasprijzen, maar ook dat zou je als extra kunnen overwegen. Die stoken wel net dat lekkere extra warmte maar gebruiken geen gas en weinig Electra