Gebreken huurhuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Gebreken huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:06

Hi :)

Er is een probleem met het huurhuis van mijn zusje en ik ben opzoek naar tips en ervaringen.
Ze heeft sinds 1 oktober de sleutel van het huisje (studentenwoning). De eerste week zijn ze druk bezig geweest. De muren is scan behang op gekomen en muren en plafond zijn gesaust.
Toen ze daar mee klaar waren werd er een lekkage zichtbaar bij de muur. Na enkele dagen was er een enorme regenbui en trok het ook over het plafond en drupte het naar beneden.
Er is direct melding gemaakt van de lekkage.

Er wonen kan niet, de muur zit schimmel op en met regen drupt het van het plafond (Er zullen vast mensen zijn die vinden dat je er prima kan wonen, maar ik ben van mening van niet.)
Er is geen rechtstreeks contact met de huisbaas, het loopt allemaal via een verhuurmakelaar.
Nu zijn we 6 weken verder. Ze heeft al wel 20x contact gehad telefonisch maar komt geen steek verder. Ze is wat dat betreft veel te lief en gelooft elke keer dat er wat gaat gebeuren als ze de telefoon heeft opgehangen.
De helft van de tijd zijn ze ook niet bereikbaar, er wordt dan in ieder geval niet opgepakt.
Telefonisch is haar een tegemoetkoming toegezegd wat betreft huur, maar vandaag werd dat al weer van de tafel geveegd.

Het argument waarom het nog niet is opgelost is elke keer verschillend maar het komt er op neer: We zijn er mee bezig, maar de klusjesmannen/dakdekkers hebben geen tijd.

Ze betaald nu al 2 maanden huur, terwijl ze er niet kan wonen. Ze wordt enorm aan het lijntje gehouden. Daarnaast lijkt het mij niet dat zij moet opdraaien voor de extra kosten die ze straks kwijt is om het opnieuw te sausen/scannen. Hierover heb ik al wel gelezen in het contract: 'De verhuurder is aansprakelijk voor de schade die de gebreken veroorzaken'.

Ik heb al een keer gebeld en ben iets minder vriendelijk geweest dan dat mijn zusje altijd is. Die dag is er een klusjesman geweest die de conclusie trok: Ik kan er niets aan doen er moet iemand anders komen. Dit is ook al weer 2/3 weken geleden.
Sowieso heb ik haar al geadviseerd om te communiceren via de mail, dan heb je alles vast liggen wat er gezegd wordt. Ik ben alleen bang dat ze dan helemaal geen reactie gaat krijgen.

Nu kwam ik op internet uit bij de huurcommissie, is dit iets om met dit probleem heen te gaan? Of zijn er anderen/betere opties om dit op te lossen?
Bij de huurcommissie kwam ik uit op dit formulier:
https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/ ... _2016_.pdf
Nadeel daarvan is dat je dan weer 6 weken verder bent voor je verdere actie kan ondernemen.

De betaling stop zetten is vast geen optie, maar je zou het bijna doen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Gebreken huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:17

Ik zou minder huur betalen en pas weer volledige huur betalen als het probleem opgelost is. Zo laat je zus zien dat ze best huur wilt betalen maar omdat de woning 'onbewoonbaar' is niet het volledige bedrag over maakt. Maak overal foto's van en stap naar die huurmakelaar en zeg zolang dit niet is opgelost kan ik er niet wonen en betaal ik niet het volledige bedrag!

Skyka
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:18

Het formulier van de woonbond in ieder geval invullen.

Daarnaast kom ik onderstaande tegen;
Schriftelijk melding maken van onderhoudsgebrek
Zorg allereerst dat uw verhuurder op de hoogte is van het gebrek. Dat kan met deze modelbrief(externe link), die u per e-mail of reguliere post kunt versturen. In de brief omschrijft u het gebrek, bijvoorbeeld: ‘het raamkozijn is defect en kan niet geopend/ gesloten worden’, en u verzoekt om dit gebrek binnen 6 weken te herstellen. Dit is het formulier dat je zelf al gevonden hebt.
Voor onderhoudsgebreken die grote haast hebben -zoals een grote lekkage- kunt u vragen om direct herstel of om herstel binnen één werkdag. U kunt daar meteen bij vermelden dat u van plan bent de Huurcommissie in te schakelen als het gebrek niet wordt geholpen. Je zit op deze manier niet vast aan de 6 weken

Ik zou de Woonbond eens bellen voor advies. Het kan zijn dat je dan lid moet worden voor een jaar.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:19

Huurcommissie. Dan krijg je bij gelijk een verlaagde huurprijs en het geld terug sinds de melding dus zsm doen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:20

De incasso terugboeken wordt vaker gebruikt om de verhuurder duidelijk te maken dat het menens is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:23

Daarnaast alles vastleggen. Foto's, documenten, e-mails, alle telefoongesprekken opvragen via de provider zodat je een logboek hebt. Dan heb je iig bewijs dat er contact opgenomen is en door je zusje als huurder contact opgenomen is.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:24

ingedebruijn schreef:
Huurcommissie. Dan krijg je bij gelijk een verlaagde huurprijs en het geld terug sinds de melding dus zsm doen.


Wat zijn de kosten van gebruik van de huurcommissie? Voor huurders maar 25 euro las ik?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:25

Allemaal al bedankt voor de reacties!

_San87_ schreef:
Daarnaast alles vastleggen. Foto's, documenten, e-mails, alle telefoongesprekken opvragen via de provider zodat je een logboek hebt. Dan heb je iig bewijs dat er contact opgenomen is en door je zusje als huurder contact opgenomen is.



Daar wil ik morgen even met haar voor haar gaan zitten *D

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:26

Huurcommissie een een hele lange adem, succes.
Vooral niet de huur niet betalen want dat is vragen om problemen.

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Gebreken huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:28

Zou ze via een aangetekende brief in gebreke stelleb

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 16:38

Skyka schreef:
Het formulier van de woonbond in ieder geval invullen.

Daarnaast kom ik onderstaande tegen;
Schriftelijk melding maken van onderhoudsgebrek
Zorg allereerst dat uw verhuurder op de hoogte is van het gebrek. Dat kan met deze modelbrief(externe link), die u per e-mail of reguliere post kunt versturen. In de brief omschrijft u het gebrek, bijvoorbeeld: ‘het raamkozijn is defect en kan niet geopend/ gesloten worden’, en u verzoekt om dit gebrek binnen 6 weken te herstellen. Dit is het formulier dat je zelf al gevonden hebt.
Voor onderhoudsgebreken die grote haast hebben -zoals een grote lekkage- kunt u vragen om direct herstel of om herstel binnen één werkdag. U kunt daar meteen bij vermelden dat u van plan bent de Huurcommissie in te schakelen als het gebrek niet wordt geholpen. Je zit op deze manier niet vast aan de 6 weken

Ik zou de Woonbond eens bellen voor advies. Het kan zijn dat je dan lid moet worden voor een jaar.



Waar heb je de gequote tekst vandaan?
Ik ga zo even overleggen met mijn zusje, maar waarschijnlijk bel ik vandaag de makelaar met de mededeling dat ze tot woensdag de tijd hebben om het op te lossen en dat we anders de huurcommissie inschakelen.
Dat we daarnaast graag een vergoeding willen zien voor de geleden schade en een tegemoetkoming wat betreft huur van de afgelopen 1,5 maand.
Daarna gaan we hetzelfde verhaal bevestigen op de mail naar hun toe.

Op goede voet met de huurbaas sta je dan niet meer, maar dat is van deze kant sowieso al niet echt het geval.

Skyka
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:43

Mjetterd schreef:
Skyka schreef:

Waar heb je de gequote tekst vandaan?


Ook van de site van de Woonbond

Ik zou bij het bellen gelijk aangeven dat je het formulier van de Woonbond/Huurcommissie al ingevuld hebt en dat deze vandaag nog verstuurd wordt. Op die manier leg je de druk bij hen en gaat je tijd ook al tellen. Als je wacht tot volgende week zitten er al weer 4 dagen tussen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:32

Niets meer telefonisch doen maar alles per mail en in de mail ook om een reactie terug vragen. Herinner ze er per mail aan dat er een afspraak is gemaakt over de lagere huurprijs en zeg erbij dat dit vanaf nu wordt betaald, dat zal ze wellicht wel tot een reactie uitlokken. Stel ook een termijn waarin je wil dat de reparaties zijn uitgevoerd en meld ook dat het al 6 weken loopt. Stel ze aansprakelijk voor de door jullie gemaakte onkosten bij niet tijdig oplossen.
Als je zus de namen en datums van de keren bellen dat ze iemand gesproken heeft er bij vermelden.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gebreken huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:58

Ik denk eerlijk gezegd dat jullie het stadium van kansen blijven geven al wel een beetje voorbij zijn. Het probleem is meerdere keren aangekaart, de gestuurde kracht kon het niet oplossen, maar er is ook niemand anders gestuurd met als excuus niemand beschikbaar. Ik zou zelf maandag contact opnemen met het juridisch loket opnemen voor een voorbeeldbrief ingebrekenstelling, zij kunnen ook aangeven wat je daar in kunt zetten over huurbetaling of aansprakelijkheid mbt tot derving van woongenot en betaalde huur, terwijl de woning daar momenteel niet geschikt voor is. Daarnaast ook alvast de boel aankaarten bij de huurcommissie, zodat dit loopt en dit ook in de brief aangeven.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderhoud

Hier is ook nog wat informatie over de stappen die ze kan ondernemen en hoe het zit met niet betalen van de huur, dat kan namelijk wel, maar dan moet het na reparatie ook met terugwerkende kracht alsnog betalen, dus wel altijd apart zetten. En inderdaad alle communicatie schriftelijk en desnoods persoonlijk afgeven bij de tussenpersoon en indien de gegevens bekend zijn, in cc naar de eigenaar van de woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:05

Volgens mij zijn er 2 dingen die je kunt doen:
1) vertrekken. Ik zou niet begrijpen waarom je daar wil blijven wonen. Tenzij er sprake is van een woningschaarste. Wanneer je gemakkelijk elders woonruimte kunt vinden, een aangetekende brief sturen en schadevergoeding vorderen voor gederfd woongenot. Dit is 2 maanden die je hebt betaald, maar niet hebt genoten.

2) de huur (gedeeltelijk) inhouden, ivm gederfd woongenot. Genoeg uitspraken te vinden van een zelfde aard, waarin dit werd besloten.

Bij allebei de opties een schriftelijke ingebrekestelling sturen en een (korte) tijd tot nakoming geven. Dan voldoe je aan alle vereisten om schade te vorderen cq huur in te houden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Gebreken huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:30

Zelf geen huur inhouden of niet betalen! Dan heb je geen poot om op te staan en kunnen ze je ook niet verder helpen, omdat je zelf ook in gebreke bent. Geen eigen rechter spelen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:32

Neonlight schreef:
Zelf geen huur inhouden of niet betalen! Dan heb je geen poot om op te staan en kunnen ze je ook niet verder helpen, omdat je zelf ook in gebreke bent. Geen eigen rechter spelen dus.


Niet als jij eerst een ingebrekestelling stuurt :)

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:52

Ik denk gelijk aan #BOOS, maar misschien is dat een paar stappen vooruit.. vervelend zeg! Ik heb niet dé tip, al lijkt contact per e-mail mij ook beter om dezelfde redenen die al genoemd zijn.

Heeft je zusje rechtsbijstand?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 20:15

Wederom bedankt voor de reacties! Super interessant om te lezen welke mogelijkheden er zijn.

Ik heb vanmiddag gebeld, de betreffende persoon was niet aanwezig maar zijn collega gaf aan het verhaal te kennen en begreep onze vervolg stappen. Alles op de mail gezet wat ik telefonisch door gegeven had.

Verhaal kwam blijkbaar duidelijk binnen, want binnen 3 kwartier hadden we de betreffende persoon aan de telefoon (normaal zijn ze niet heel fanatiek met terug bellen en het was zelfs al na 17:00). Hij gaf aan dat hij er echt druk mee bezig was, de huisbaas had contacten met een dakdekker die het zou regelen maar die kwam niet opdagen.
Mijn zusje heeft aangegeven dat dat heel vervelend voor hem is, maar dat er meer dakdekkers zijn en dat de voorwaarden die wij gesteld hebben blijven staan. Het is lastig in te schatten welke partij er nu laks is, maar dat moeten ze onderling maar uitvechten en dat moet niet het probleem van mijn zusje zijn.
3 eisen gesteld wat voor donderdag 18:00 gereed moet zijn
- Lekkage opgelost en alles terug in oude staat
- Reëel voorstel voor compensatie huur afgelopen weken dat het huis niet bewoonbaar was
- Reëel voorstel voor geleden schade wat betreft scanbehang + sausen

Huurcommissie lijkt voor nu een goede stok achter de deur, volgende week maar afwachten.