Wie wisselt er al eens ruimtes?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Wie wisselt er al eens ruimtes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 19:01

Oke, meer verduidelijking bij de titel!

Ons huis is volop in de renovatie.
Naast een inkomhal en toilet, heb je op het gelijkvloers nog 2 ruimtes:

1. De (omgekeerde) L-vormige voorkamer (+/- 30m2) met een houtkachel en de trap naar het eerste verdiep
2. De achterbouw (+/- 55m2) met een wasruimte, geïnstalleerde keuken en momenteel de woonkamer (sofa, salontafel en klein tv meubel)

Zoals ik het graag zou zien, is dat ik in de herfst/winter de woonkamer naar de voorkamer zet zodat ik kan genieten van de houtkachel bij het gezellige najaarsweer.

In de lente/zomer zou ik de woonkamer dan naar de achterbouw zetten.

Waarom?

In de zomer:

- heerlijk genieten van het uitzicht van de tuin en fluitende vogeltjes
- raam kan open (schuifdeur)
- stiller dan vooraan

In de winter:

- genieten van de knusse hoek met de houtkachel

De houtkachel kan niet verplaatst worden naar achter, anders was het opgelost :D

Nu wil mijn man de woonkamer voltijds toch in de voorkamer want hij wil eigenlijk geen 2x per jaar verhuizen. Begrijp ik ergens, maar ik lijk mijn idee momenteel niet te kunnen verleggen O:)

Wie verhuist er ook al eens graag?
Of wie had dit idee ook en kwam er heel snel op terug?

Meningen en visies allemaal welkom!

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wie wisselt er al eens ruimtes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:05

Mijn mama wisselt elke 3 maanden
Het is even werk en wennen
Maar het staat eigenlijk elke keer voor dat moment weer beter.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie wisselt er al eens ruimtes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:46

Waarom zou je 'verhuizen'? Wat doe je 's winters dan met de achterkamer en 's zomers met de voorkamer? Maw, je kunt toch een zithoek in béide ruimtes hebben? Dan ga je zitten waar je op dat moment wilt. 's Zomers binnen BBQen op de open haard omdat het buiten regent, bijvoorbeeld... En als de achterkamer aan de keuken grenst wil je daar jaarrond misschien sowieso wel eten omdat dat praktischer is.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wie wisselt er al eens ruimtes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 20:01

@Ibbel: ik zou verhuizen om in de lente/zomer te kunnen genieten van de tuin en in de herfst/winter van de houtkachel :)

Ik kan niet in beide ruimtes een zithoek maken omdat in de andere ruimte een eettafel komt te staan als we bezoek hebben :) Nu eten mijn man en ik in de keuken maar dat is maar plaats voor 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:08

Mi_Amore schreef:
@Ibbel: ik zou verhuizen om in de lente/zomer te kunnen genieten van de tuin en in de herfst/winter van de houtkachel :)

Ik kan niet in beide ruimtes een zithoek maken omdat in de andere ruimte een eettafel komt te staan als we bezoek hebben :) Nu eten mijn man en ik in de keuken maar dat is maar plaats voor 2.


Hoe vaak hebben jullie bezoek dat blijft eten? Is daar geen mouw aan te passen, bijvoorbeeld in zo’n geval het een en ander aan de kant schuiven?

Ik zou een fijne woonkamer voor mezelf toch wat belangrijker vinden dan een eettafel voor de visite :D Tenzij je elke week eters hebt natuurlijk.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:19

Ik wordt al moe bij het idee alleen al elke 6 maanden een volksverhuis te doen :+ .

Persoonlijk zou ik ook proberen somehow een zithoek in beide ruimtes te hebben.

Een eettafel voor bezoek kan ook zo'n vergrootbare tafel zijn, neemt tussendoor weinig plaats in.
In een ruimte van 50m moet dat haalbaar zijn.
De voorkamer is mss krapper maar kan door z'n l-vorm ook verdeeld worden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie wisselt er al eens ruimtes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:57

Waarom maak je van de achterkamer geen woonkeuken? En als het bouwtechnisch kan, zou ik de keuken bij die ruimte trekken (zodat die effectief een open keuken wordt), waardoor je ruimte hebt voor een grotere (desnoods uitschuifbare) eettafel, en dan de rest van de achterkamer zitgedeelte van maken.