Auto kopen op afbetaling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 22:29

Lieke schreef:
Je zegt dat je makkelijk €4000,- per jaar kan wegleggen, maar ik vraag me dan af waarom je dat nu niet klaar hebt liggen als dat zo makkelijk zou zijn? Die vraag hoef je natuurlijk niet aan mij te beantwoorden, maar wel aan jezelf.
Denk ook even aan het risico op andere financiële tegenvallers die zouden kunnen komen de komende tijd.


Ik ben recentelijk verhuist van een heel arm land. Dus bij de verhuizing kwam een huurwoning in duur land met daarbij behorende borg, tijdelijke huisvesting in hotel, auto gekocht etc. Ik heb nu een goed loon, maar verdiende tot 4 maanden terug 800 euro in de maand :Y)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:32

Ik zou het nooit doen. Zul je zien dat je hem in de prak rijdt voor ie afbetaald is.
Als je het echt echt echt nodig hebt kun je misschien het resterende bedrag van je ouders oid lenen?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:39

verootjoo schreef:
Ik zou het nooit doen. Zul je zien dat je hem in de prak rijdt voor ie afbetaald is.
Als je het echt echt echt nodig hebt kun je misschien het resterende bedrag van je ouders oid lenen?

En daarvoor heb je ook gewoon verzekeringen.
Mijn nieuwe auto heb ik gewoon met lening gekocht (wie kan er nu zomaar een nieuwe auto eventjes betalen?) En een omnium genomen voor de duurtijd van de lening. Dan heb je ook gewoon weinig risico.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:56

Duhelo schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou het nooit doen. Zul je zien dat je hem in de prak rijdt voor ie afbetaald is.
Als je het echt echt echt nodig hebt kun je misschien het resterende bedrag van je ouders oid lenen?

En daarvoor heb je ook gewoon verzekeringen.
Mijn nieuwe auto heb ik gewoon met lening gekocht (wie kan er nu zomaar een nieuwe auto eventjes betalen?) En een omnium genomen voor de duurtijd van de lening. Dan heb je ook gewoon weinig risico.


? Ik ken eigenlijk niemand die leent voor een auto. Daar spaar je toch voor, voor afschrijving van je auto..?

En met afbetaling en daar ook nog een verzekering voor nemen ben je uiteindelijk veel duurder uit, kun je beter gewoon je financiën goed ordenen zodat je een auto gelijk kan aftikken als je er een nodig hebt.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:08

En een kleinere goedkopere auto hoeft niet altijd slecht te zijn, ik denk dat je met wat je nu hebt best een leuk autootje kunt krijgen die bijvoorbeeld met gekeurd is.

Ik las ook van iemand dat je daarna weer moeite moet doen om me auto kwijt te raken, daar heb ik echt nog nooit een probleem in gezien :o

Ik rij bijna elke dag minstens 80km in een opel karl hiervoor een Nissan pixo en ik kom echt niks te kort ben met beide ook op roadtrip door Europa geweest.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:11

Ander referentiekader misschien.
Ik ken heel weinig mensen die niet lenen voor een (nieuwe) auto.
Ja, de mensen die geen lening kunnen krijgen. Die rijden dan in goedkope auto's rond en moeten elk jaar hun auto vervangen omdat hij kapot gaat of niet meer door de keuring raakt.
Of mensen die een paar 10k op reserve hebben liggen.
Grote middenmoot behoort niet tot die 2 groepen.

Misschien zijn de prijzen in Nl anders, maar voor 5000 heb je hier oude auto's zonder garantie. Als daar iets aan kapot gaat is het voor eigen rekening en dan moet het ook nog de moeite waard zijn om te repareren.
Voor meer heb je vrij makkelijk een (bijna) nieuwe auto waar 1) minder risico is dat er iets kapot gaat 2) als er iets kapot gaat, valt dat binnen garantie.

Vond het vroeger ook niet kunnen hoor, geld lenen voor een auto. Dat was toen ik nog met de auto's van m'n ouders reed en geen idee had van de kosten.

Enige nadeel is idd wel dat je überhaupt een lening hebt. Kan nadelig zijn als je ook nog een huis wil kopen bvb.

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:14

Cubone schreef:
Hutcherson schreef:
Ik zou een private lease pakken. Als de auto gestolen wordt of beschadigd raakt beeindigd je contract en je bent verzekerd voor alle schade.
Ik heb private lease met 30.000 km per jaar en echt ik zou niet anders willen. Tis dat we nu perse een zakelijke wagen gaan rijden maar private lease is echt ideaal. Het gemak, nieuwe auto, geen gezeik. Echt top.


Wat mij een beetje steekt aan private lease is dat je per jaar toch al gauw 4000,- neer legt en dat is weg. Tuurlijk is dat in het geval van een ongeluk ook zo, maar er vanuit gaande dat je niet constant ongelukken krijgt kun je een auto die je voor 4000,- koopt toch vaak nog voor een leuk bedrag verkopen na een jaar.

Van die 4000 even de verzekering/belasting/onderhoud afhalen.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:22

Thioro schreef:
Ander referentiekader misschien.
Ik ken heel weinig mensen die niet lenen voor een (nieuwe) auto.
Ja, de mensen die geen lening kunnen krijgen. Die rijden dan in goedkope auto's rond en moeten elk jaar hun auto vervangen omdat hij kapot gaat of niet meer door de keuring raakt.
Of mensen die een paar 10k op reserve hebben liggen.
Grote middenmoot behoort niet tot die 2 groepen.

Misschien zijn de prijzen in Nl anders, maar voor 5000 heb je hier oude auto's zonder garantie. Als daar iets aan kapot gaat is het voor eigen rekening en dan moet het ook nog de moeite waard zijn om te repareren.
Voor meer heb je vrij makkelijk een (bijna) nieuwe auto waar 1) minder risico is dat er iets kapot gaat 2) als er iets kapot gaat, valt dat binnen garantie.

Vond het vroeger ook niet kunnen hoor, geld lenen voor een auto. Dat was toen ik nog met de auto's van m'n ouders reed en geen idee had van de kosten.

Enige nadeel is idd wel dat je überhaupt een lening hebt. Kan nadelig zijn als je ook nog een huis wil kopen bvb.



Ik zou best een lening kunnen krijgen maar heb het nooit overwogen omdat ik het beter vindt om financiële risico's te voorkomen en je geeft ook geld uit aan een lening plus je krijgt volgens mij een bkr registratie en ik rij ook niet in oude auto's die elk jaar vervangen moeten worden maar zoals ik het lees woon je ook ergens anders?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:31

Ik rij al jaren rond in oudere auto's, maar niet de indruk dat ik meer geld kwijt ben aan reparaties. Je moet een beetje geluk hebben, maar dat geldt ook voor een jonge auto.
Garages verdienen weinig aan de autoverkoop, juist de onderhoudsbeurten zijn hun melkkoe. (Anders geen garantie)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:32

verootjoo schreef:
Duhelo schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou het nooit doen. Zul je zien dat je hem in de prak rijdt voor ie afbetaald is.
Als je het echt echt echt nodig hebt kun je misschien het resterende bedrag van je ouders oid lenen?

En daarvoor heb je ook gewoon verzekeringen.
Mijn nieuwe auto heb ik gewoon met lening gekocht (wie kan er nu zomaar een nieuwe auto eventjes betalen?) En een omnium genomen voor de duurtijd van de lening. Dan heb je ook gewoon weinig risico.


? Ik ken eigenlijk niemand die leent voor een auto. Daar spaar je toch voor, voor afschrijving van je auto..?

En met afbetaling en daar ook nog een verzekering voor nemen ben je uiteindelijk veel duurder uit, kun je beter gewoon je financiën goed ordenen zodat je een auto gelijk kan aftikken als je er een nodig hebt.

Misschien is dit in België anders dan Nederland?
Hier worden auto's tot pakweg 5000 vaak zonder lening gekocht. Zodra het meer is of nieuwe wagens gaan eigenlijk standaard met leningen. Het is interessanter om je spaargeld zoveel mogelijk te houden (voor lening van een woning bv).
Als je meer startkapitaal voor je woning zelf kan inleggen krijg je veel gemakkelijker een hypotheek,ongeacht ev andere lopende leninen.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 23:40

Maar stel: je spaart voor een nieuwe auto. Stopt al je spaargeld in je nieuwe auto en vervolgens komt er een andere financiële tegenvaller op je pad. Dan heb je toch net zo goed een probleem als wanneer je een lening was aangegaan?
Die lening moet idd afbetaald worden maar terug rechtkrabbelen na een paar flinke financiële aderlatingen duurt ook een tijdje.

Heb het bij m'n eerste auto ook overwogen. Kon hem zo contant betalen met een garantie van 2 jaar of een betaling op 4 jaar zetten (die me per maand niet meer kostte dan wat ik zou kunnen sparen zonder die lening, sterker nog, kon er nog steeds naast sparen) en garantie van 4 jaar krijgen op de auto.
Heb toen voor optie 2 gekozen en ook flink gebruik gemaakt van die uitgebreide garantie (garage werd er minder blij van soms).
Heb letterlijk geen reparatiekosten gehad aan die auto gedurende 4 jaar, alles viel onder garantie.

Bkr-registratie is hier idd niet van toepassing.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:08

Toen mijn zoveelste, verouderde 10e hands auto'tje op de snelweg een soort van ontplofte moest ik ook direct vervanging hebben i.v.m. werk. Ik heb een week de auto van mijn (net nieuwe) vriend mogen lenen ter overbrugging.
Na een aantal bezoeken en testritten met occasions (die binnen budget vielen) gewoon geen goed en veilig gevoel meer bij de auto'tjes.
Uiteindelijk ben ik voor een nieuwe gegaan. Ik heb het beschikbare budget in 1x aanbetaald in combi met financiering (4 jaar,via de dealer) en reed een spiksplinternieuwe auto voor €110 per maand. Inmiddels volledig afbetaald en geen moment spijt gehad. Buiten de normale onkosten heb ik totaal geen uitgaves gehad aan reparaties wat voorheen (met de oudjes) wel regelmatig aan de orde was.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:16

Hier nemen we zowizo een full omnium de eerste 4/5 jaar, of we het nu in 1 keer betalen of op afbetaling, dat maakt geen verschil, dus dat hoeft geen extra kost te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:42

Cubone schreef:
LadyMadonna schreef:
Wij hebben private lease op 22.500, dus kan prima


Ik zie dat ik voor 330 euro inderdaad al private kan leasen. Dat valt inderdaad mee.

Hoe streng zijn ze met mogelijke schades (steenslag etc.)? Bij mijn vorige auto is er ook iemand tegenaan gereden (*2) terwijl deze geparkeerd stond. Heb uiteraard niet zo veel zin om daar aan het eind van de rit nog eens duizenden euro's aan boetes voor te betalen.

Je krijgt alleen met een private-lease van dit bedrag zomaar 40-50k minder bij de bank als je een hypotheek wilt. Hou je daar wel rekening mee mocht je een huis willen kopen?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 05:17

Hm een lening voor een auto? Niet doen! Mij is geleerd dat je alleen moet kopen wat je ruim schoots kan betalen. Daarnaast heb ik geleerd om maar 1 hypotheek te hebben en dat is dus die van een huis. :)

Gewoon roeien met die riemen die je hebt en dan volgend jaar kijken wat je gespaard hebt voor een betere auto. :)

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 05:27

Thioro schreef:
Maar stel: je spaart voor een nieuwe auto. Stopt al je spaargeld in je nieuwe auto en vervolgens komt er een andere financiële tegenvaller op je pad. Dan heb je toch net zo goed een probleem als wanneer je een lening was aangegaan?
Die lening moet idd afbetaald worden maar terug rechtkrabbelen na een paar flinke financiële aderlatingen duurt ook een tijdje.

Heb het bij m'n eerste auto ook overwogen. Kon hem zo contant betalen met een garantie van 2 jaar of een betaling op 4 jaar zetten (die me per maand niet meer kostte dan wat ik zou kunnen sparen zonder die lening, sterker nog, kon er nog steeds naast sparen) en garantie van 4 jaar krijgen op de auto.
Heb toen voor optie 2 gekozen en ook flink gebruik gemaakt van die uitgebreide garantie (garage werd er minder blij van soms).
Heb letterlijk geen reparatiekosten gehad aan die auto gedurende 4 jaar, alles viel onder garantie.

Bkr-registratie is hier idd niet van toepassing.


Daarom moet je nog extra spaargeld hebben voordat je de auto koopt. Koop je een auto van 10.000 euro zorg dan dat je minimaal 15.000 euro op je rekening hebt staan.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:21

Dit heb ik met mijn eerste auto gedaan. Lening van 5000 volgens mij, rente weet ik niet meer maar dat kwam neer op een 275 per maand over 3 jaar. Ik had dat spaargeld wel staan maar ik was net afgestudeerd en begon pas met werken. Ik wou dus ook dat geld als reserve hebben. Uiteindelijk is het een goedkope auto geweest. Sinds bijna 3 jaar lease ik er nu eentje, met oog op ooit een koophuis laat ik mn spaargeld liever staan. Ik heb een heel flexibel contract waar ik vanaf kan zonder reden. Ik lease voor 283 euro op basis van 25.000km. Fijne auto, nieuw en geen onvoorziene kosten.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:39

Wij hebben serieus in 20 jaar nog nóóit "geluk" gehad met auto's. Altijd veel kosten gehad (reparaties en onderhoud), nooit lekker kunnen verkopen. Zowel bij de barreltjes van €1000 als bij de luxewagen van €€12.000.

Nu private lease en dat vind ik persoonlijk echt súper. We rijden nieuw, hebben geen gezeur bij onderhoud of reparaties en weten precies wat we maandelijks kwijt zijn.

Scheelt wel dat we redelijke zekerheid van inkomen hebben (maar ook beiden in de zw of ww zouden we deze nodig hebben én kunnen betalen, gewoon bescheiden blijven) en geen verhuisplannen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:47

TS, wat voor een werk doe je dat je zegt dat je hem daar voor nodig hebt?

Ik zou in principe niet lenen voor een auto. Dat kost je inderdaad ruimte in het geld wat je kan besteden aan je hypotheek. Het zelfde geld voor private lease. Als het een bedrag is wat je per maand over hebt maar anders zou ik het niet doen.

Maar als je voor je werk een bepaald soort auto nodig hebt dan zul je misschien een andere keuze moeten maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:35

Thioro schreef:
Maar stel: je spaart voor een nieuwe auto. Stopt al je spaargeld in je nieuwe auto en vervolgens komt er een andere financiële tegenvaller op je pad. Dan heb je toch net zo goed een probleem als wanneer je een lening was aangegaan?
Die lening moet idd afbetaald worden maar terug rechtkrabbelen na een paar flinke financiële aderlatingen duurt ook een tijdje.

Heb het bij m'n eerste auto ook overwogen. Kon hem zo contant betalen met een garantie van 2 jaar of een betaling op 4 jaar zetten (die me per maand niet meer kostte dan wat ik zou kunnen sparen zonder die lening, sterker nog, kon er nog steeds naast sparen) en garantie van 4 jaar krijgen op de auto.
Heb toen voor optie 2 gekozen en ook flink gebruik gemaakt van die uitgebreide garantie (garage werd er minder blij van soms).
Heb letterlijk geen reparatiekosten gehad aan die auto gedurende 4 jaar, alles viel onder garantie.

Bkr-registratie is hier idd niet van toepassing.

Waarom denk jij dat BKR registratie hier niet van toepassing is!?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:44

Omdat ze in Frankrijk woont?

Alleen is BKR registratie er uiteraard niet voor de kat z’n viool. BKR is er opdat je niet meer gaat lenen dan je financieel kan dragen.

En lokale wordt het misschien in andere landen niet geregistreerd...je moet uiteraard niet meer lenen dan je financieel kan dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:04

Hou er hier in België ook rekening mee dat zwaarder ook direct heel veel duurder betekend. Je had jou auto een +- 4 maand? Heb jij jou inschrijvingstaks daar al van gehad? Mag ik vragen wat voor type motor je op het oog hebt? Diesel? Benzine? 1.6/1.8/2.0? :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:10

Thioro schreef:
Maar stel: je spaart voor een nieuwe auto. Stopt al je spaargeld in je nieuwe auto en vervolgens komt er een andere financiële tegenvaller op je pad. Dan heb je toch net zo goed een probleem als wanneer je een lening was aangegaan?
Die lening moet idd afbetaald worden maar terug rechtkrabbelen na een paar flinke financiële aderlatingen duurt ook een tijdje.

Heb het bij m'n eerste auto ook overwogen. Kon hem zo contant betalen met een garantie van 2 jaar of een betaling op 4 jaar zetten (die me per maand niet meer kostte dan wat ik zou kunnen sparen zonder die lening, sterker nog, kon er nog steeds naast sparen) en garantie van 4 jaar krijgen op de auto.
Heb toen voor optie 2 gekozen en ook flink gebruik gemaakt van die uitgebreide garantie (garage werd er minder blij van soms).
Heb letterlijk geen reparatiekosten gehad aan die auto gedurende 4 jaar, alles viel onder garantie.

Bkr-registratie is hier idd niet van toepassing.


Dan moet je dus voldoende sparen en niet boven je stand willen leven :)

Wij kopen alleen wat we kunnen betalen. En sparen veel zodat we tegenvallers op kunnen vangen.
Ik denk dat veel mensen te weinig sparen en teveel uitgeven en dus in de problemen komen dan.
Je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan je hebt, en kopen op afbetaling laat je geloven dat dat wel kan. Maar als dat fout gaat, kom je nog erger in de problemen.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:31

Ik ben het helemaal met jouw eens Verootje, vind het heel raar dat mensen niet genoeg geld hebben voor een normale auto. En dan bedoel ik in werkende omstandigheden, ik snap ook best wel dat er tig situaties kunnen onstaan waardoor je plots krap zit. Hier in de familie ook mensen, mankeert ze aan vrijwel niets kijken nergens naar. Maar ik was toch wel flabbergasted toen werd gevraagd of er 50 euro voor benzine geleend kon worden? De week er voor waren ze op vakantie. Dan leef je dus echt van loon tot loon en volgens mij moet dat heel onzeker leven. Want als er dan dus inderdaad een auto of wasmachine kapot gaat zouden zij dat dus niet kunnen kopen.

Ik doel hier verder absoluut niet op ts of andere bokkers, want nogmaals er zijn tig situaties waardoor je toch opeens heel krap kan zitten. Maar ik probeer wel duidelijk te maken dat geld lenen heel makkelijk en verleidelijk is maar dat boven je stand leven heel gevaarlijk kan zijn. Want nu is het een auto maar een cv ketel wasmachine etc zijn ook geen kleine kosten en die kunnen ook plots de brui er aan geven. Het is dus gewoon echt heel belangrijk en gemakkelijk om echt een spaarpot te hebben voor dit soort zaken.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:53

Ik denk dat het wel goed is om een onderscheid te maken tussen ‘boven je stand’ leven en tijdelijk krap bij kas zitten waardoor je spaargeld gewoon op is. Wij leven ook heel zuinig momenteel en al ons spaargeld is er inmiddels wel doorheen. Dus als er iets groots kapot gaat hebben we een probleem maar dat is wel omdat we in de afgelopen twee jaar er voor gekozen hebben uitgeven te doen om onze toekomst te verbeteren en te gaan doen wat we echt willen. Zo zwart wit als het hier dus door sommigen gesteld word is het dus simpelweg niet altijd.