Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:49

Goed bezig Irmaz, dat zijn een hoop!

Ik kwam vanmiddag bij de Action en vond de bovensten te leuk om niet mee te nemen. Ze kunnen open en er zijn 2 verschillende en van beide heb ik 1 mee genomen.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 20:54

Ik heb er een stuk of 5 van de action meegenomen. De simpele houten huisjes, zodat ik er zelf nog wat mee kan knutselen :))

En ik moet nog steeds een foto maken van mijn boomstam huisje, die komt er aan!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:58

Nou ik zag gisteren een pimpelmees in mijn huisje gaan. Eerst voor het gaatje en toen er in en toen meerdere keren er in en er weer uit. Zo leuk! Ik hoop dat er een nestje komt in het voorjaar.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:18

Kunnen pimpelmeesjes en koolmeesjes eigenlijk kruisen? Er vliegt namelijk 1 pimpelmeesje met de koolmeesjes mee, tenminste, ik denk dat het een pimpelmees is. (Ik zie niet echt blauw maar wel heel duidelijk de andere aftekening en wat kleiner, dus op z'n minst deels pimpelmees, niet minder fel of dapper dan de koolmeesjes trouwens.)
Is dat gebruikelijk dat dat gebeurt? Kunnen een pimpelmeesje en koolmeesje samen een nest krijgen of sorteert dat zich weer uit in het broedseizoen?

Edit: ik snap ineens waarom koolmeesjes koolmeesjes heten. B-)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 02-11-19 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:20

Shadow0 schreef:
Kunnen pimpelmeesjes en koolmeesjes eigenlijk kruisen? Er vliegt namelijk 1 pimpelmeesje met de koolmeesjes mee, tenminste, ik denk dat het een pimpelmees is. (Ik zie niet echt blauw maar wel heel duidelijk de andere aftekening en wat kleiner, dus op z'n minst deels pimpelmees, niet minder fel of dapper dan de koolmeesjes trouwens.)
Is dat gebruikelijk dat dat gebeurt? Kunnen een pimpelmeesje en koolmeesje samen een nest krijgen of sorteert dat zich weer uit in het broedseizoen?


Voor zover ik weet leven ze vaak wel samen maar paren ze niet. Volgens mij kruisen ze niet en blijven ze raszuiver. Anders was het ook wel opgevallen in het uiterlijk denk ik.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:31

Ja, ik weet niet, ik kan me heel goed voorstellen dat een kruising snel aangezien wordt voor de een of de ander. In elk geval door mij, als niet zo ervaren spotter :) (Het lijkt zo duidelijk op de plaatjes maar in het echt kan ik details vaak net niet zien en als ik teveel kijk vliegen ze weer weg.)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:14

Shadow0 schreef:
Ja, ik weet niet, ik kan me heel goed voorstellen dat een kruising snel aangezien wordt voor de een of de ander. In elk geval door mij, als niet zo ervaren spotter :) (Het lijkt zo duidelijk op de plaatjes maar in het echt kan ik details vaak net niet zien en als ik teveel kijk vliegen ze weer weg.)

Men neme een Canon en schiet erop.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:17

Merexa, er zijn 3 verschillende, hotel, restaurant en café. Die heb ik namelijk ook gekocht. :))
Heb er 5 van en 2 blanco, de blanco huisjes hangen op een plek die we niet zien.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:55

:oo Die 3e moet ik dan even bij een andere Action scoren dan. De set moet wel compleet natuurlijk. :D Ik ga ze volgende week ophangen als het goed weer is.
Maar ik heb Restaurant en Station.. Zijn het er 4 dan?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:32

Dan zijn er 4, station heb ik weer niet. En gisteren bij een andere Action geweest en niet er naar gekeken. |(

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:50

Oh wat een leukies!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:52

Die zijn tof!

Hier gaat er ook heel wat voer doorheen. Al de hele zomer trouwens.
Allerlei kleine vogeltjes, duiven, kwartels, parkieten e.d Zo gezellig

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:12

Hier ook druk met musjes, koolmeesjes en een enkel pimpelmeesje. Zo leuk.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:40

Ze lezen mee hier, er waren vandaag ineens meer pimpelmeesjes in de tuin!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:44

Even een schopje, ik heb bloembollen ontdekt tegen de rupsen. Speciaal 'mengsel' 80 bollen voor 10 euro. Trekken al heel vroeg gaasvliegen en sluipwespen aan wat ook natuurlijke vijanden zijn. Dus die ga ik dit weekend ook onder de eiken in de grond stoppen. Hopelijk kan ik met een combinatie van alles snel de rupsen uitzwaaien :wave:

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:55


ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:57

Morganlefay schreef:
Heb begrepen dat alle koolmezen doodgaan bij het bekleden van hun nestkasten door honden/kattenharen die zijn bewerkt met een vlooienmiddel.
https://www.gelderlander.nl/utrecht/vlo ... oogle.com/

De haren van je paard aanbieden in de tuin?
Volgens mijn vader zaliger werkt dat ook tegen ongedierte in het nest.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:57

Had ik ook gelezen idd.
Morgen ga ik naar de Action, eindelijk de kastjes halen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:07

Wat een leuk topic! Helaas durfde ik het tot nog toe niet aan om vogelnesten in mijn achtertuin op te hangen met mijn kleine leger aan katten in huis, maar ik heb wel wat insectenhuisjes hangen en een bijenhoten. De katten laten de bijen en insecten wel met rust.

Misschien toch vogelnest kastjes ophangen naast de voordeur?
Wat is de beste tijd om ze op te hangen?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:46

In de herfst geloof ik. Misschien prikkelplant eronder, vuurdoorn ofzo?
Wel bizar en eng van die honden en katten haren.... dan ben ik altijd blij dat onze hond vooralsnog vlooi en teek vrij blijft met natuurlijke middeltjes. Stop zelf ook tig keer per dag mijn hoofd in zijn vacht. Hier trouwens nul interesse in hondenvacht bij de vogels, misschien komend jaar eens met de wintervacht van de paarden proberen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 07:48

In het voorjaar pluk ik mijn konijnen altijd en gooi dat haar gewoon achter het hok, maar er lijkt nul interesse voor te zijn vanuit de vogelkolonie. Terwijl dat zulk heerlijk knuffelzacht haar is en ook onbespoten.

Heb inmiddels 3 nestkastjes ophangen. Ben benieuwd wanneer en of er uberhaupt meesjes willen komen wonen.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:25

Daphara schreef:
Misschien toch vogelnest kastjes ophangen naast de voordeur?
Wat is de beste tijd om ze op te hangen?


Altijd :) en anders nu, in de herfst ;)

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:34

FleurVP schreef:
In de herfst geloof ik. Misschien prikkelplant eronder, vuurdoorn ofzo?
Wel bizar en eng van die honden en katten haren.... dan ben ik altijd blij dat onze hond vooralsnog vlooi en teek vrij blijft met natuurlijke middeltjes. Stop zelf ook tig keer per dag mijn hoofd in zijn vacht. Hier trouwens nul interesse in hondenvacht bij de vogels, misschien komend jaar eens met de wintervacht van de paarden proberen.

Misschien wat off-topic, maar welke natuurlijke middeltjes gebruik je om je hond vlooi-En teekvrij te houden?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:03

ikke schreef:
Morganlefay schreef:
Heb begrepen dat alle koolmezen doodgaan bij het bekleden van hun nestkasten door honden/kattenharen die zijn bewerkt met een vlooienmiddel.
https://www.gelderlander.nl/utrecht/vlo ... oogle.com/

De haren van je paard aanbieden in de tuin?
Volgens mijn vader zaliger werkt dat ook tegen ongedierte in het nest.

Maken ze ook goede matrassen van en(oude)zadelvullingen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:08

Een disclaimer dat ik denk dat het ook hondafhankelijk is (ik heb ook altijd 3 keer zoveel muggenbulten dan mijn man). Aan zijn tuig hangt altijd een tickless pet, was op aanraden van fokker. Op vakantie of als ik denk dat ze heel actief zijn krijgt hij soms ook nog spray van ecostyle of van die druppels met tea tree olie maar dat vind hij vreselijk stinken. Verder hebben we geen kat en eet hij vers vlees, dat schijnt ook te kunnen schelen (al denk ik dan mijn man en ik eten ook bijna alles hetzelfde en dat maakt voor de muggen niks uit). Hij loopt wel dagelijks door het bos. In ruim 2.5 jaar heb ik denk ik 3 keer een teek verwijderd en nooit een vlo gezien.