Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:53

Ik heb trouwens nog een tip: maak een vlondertje of iets in de waterbak van je paarden/schapen etc.
Van de zomer heb ik een paar keer verzopen vogeltjes in de emmers teruggevonden tijdens de hittegolf voor ik dat had gedaan . Zo sneu (en ook niet heel hygiënisch voor je dieren).


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:10

Sintara schreef:
Ik heb trouwens nog een tip: maak een vlondertje of iets in de waterbak van je paarden/schapen etc.
Van de zomer heb ik een paar keer verzopen vogeltjes in de emmers teruggevonden tijdens de hittegolf voor ik dat had gedaan . Zo sneu (en ook niet heel hygiënisch voor je dieren).


Ik had dat 2 jaar geleden met jonge eksters en kraaien in de waterbakken :x
Heb vanaf dan van die hele kleine emmertjes naast de bakken gezet en die worden gretig gebruikt. :D
Aan huis heb ik zo'n lage schaal staan voor drinken.

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:44

In de tuin heb ik diverse plantenpot onderzetters voor water. Groot huis voor de grotere vogels en een klein hangende voor de kleintjes.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:24

ikke schreef:
superpony schreef:
Ik heb een berg mezenbollen, maar toen ik foto's zag dat ze in het netje vast kunnen komen te zitten, heb ik die niet opgehangen.

We wonen hier net en nog niet echt plekjes waar de vogels veilig en in alle rust kunnen eten en drinken.

Ik zie ze ook niet op ons erf of de wei nog.

Zelfs geen mussen? De mussen op stal zijn zo brutaal dat ze op de rand van de stal komen zitten wanneer je een voermengseltje klaar maakt....

Wij hebben zo'n voersetje buiten staan waar dan een korfje in hangt voor de mezenbollen (netje eraf gehaald) welkt prima.


Nee, nog geen vogeltje gezien, terwijl we direct aan stuk bos zitten en andere kant akkers. Maar heeft even leeg gestaan hier en ze hebben natuurlijk de bomen van het bos.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 16:16

Neonlight schreef:
Mezenbollen ontdoe ik ook van het netje en gaan in een mezenbollenhouder. Dit ook nadat de vogels het restant van een bol vorig jaar op de grond hadden gegooid en de hond ermee vandoor ging, en het dus met netje en al opgevreten had. Ritje DA was het gevolg om hem dat netje weer uit te laten braken. Sindsdien geen bollen in netje meer.

Ja, dat klinkt herkenbaar, alleen kwam ik er pas achter toen ik het netje in een drolletje terug vond :=
Dus ik haal sindsdien ook de netjes eraf, en leg de bollen ergens neer waar de hond er niet meer bij komt :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:04

Hmmm, een van de katten hier heeft mijn tuin geloof ik ook ontdekt. Dan zijn ineens alle vogeltjes weg, en zit de kat tactisch pal onder de mezenbollen.

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:10

Shadow0 schreef:
Hmmm, een van de katten hier heeft mijn tuin geloof ik ook ontdekt. Dan zijn ineens alle vogeltjes weg, en zit de kat tactisch pal onder de mezenbollen.

Geen buurjongen met een super-soacker in de aanbieding?

Hier liep vanalles door de tuin; nu alleen nog een pluis. Die heb ik nog niet te grazen kunnen nemen, de rest was niet gediend van een emmer regenwater......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:26

Ik had hier vandaag een pimpelmeesje, koolmeesje en roodborstje samen in de tuin! Echt zo leuk!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:40

Ik heb best wat winterkoninkjes dit jaar.
Zo'n leuke vogeltjes zijn het <3

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:43

Ikke, waarschijnlijk wel maar die ga ik geen ideeen geven.
De kat snapt het al hoor: die kijkt me aan wat ik ga doen en tegen de tijd dat ik bij de deur ben is ze wel weg. En een paar minuten later zijn de eerste vogeltjes er alweer. Ik vind het ook eigenlijk wel jammer om de kat weg te sturen, want een aanloopkat vind ik ook wel gezellig... maar ja, daar heb ik die bolletjes niet voor opgehangen.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:44

Pandora2 schreef:
Ik heb best wat winterkoninkjes dit jaar.
Zo'n leuke vogeltjes zijn het <3


Die zitten bij mijn moeder wel, maar bij mij in de tuin helaas niet. Daar zitten ook kwikstaartjes, die zijn ook leuk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:33

Oh ja, die kwikstaartjes zijn echt hip 8-)
Hier niet vaak te zien helaas.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:58

Winterkoninkjes zitten helaas ook niet bij ons, wel bij de buren. Jammer, ik vind ze zo schattig. <3

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:31

Toen wij hier kwamen lag er steeds een wit/rode kater te slapen. Nu zien we ook met regelmaat een wit met grijze kat en een geheel grijze kat. Niet 24/7, maar we kunnen ze niet van het erf af houden.

Onze eigen katten zijn voorlopig nog binnen. Kwamen in een afgezet stuk en hebben we nu hier nog niet. Ze doen er niet moeilijk over.

Wij hebben wel een grote boomstam staan en de buurman kwam met het idee daar een ooievaarsnest op te maken :) Volgens mij is het daarvoor net te laag en de plek te druk voor ze, maar dat weet ik nog niet.
Anders kunnen we hem wel vol hangen met huisjes. Hij staat alleen niet pal tegen de bosrand en eiken.......

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:28

Je kunt er ook een uilen of valken nest bovenop maken :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:42

Prairy schreef:
Je kunt er ook een uilen of valken nest bovenop maken :)


Ja, ook mooi! Ik dacht dat uilen liever in gebouwen zaten? Onder dak etc?

Die boom staat er wel al jaren volgens mij en er zit niks in of op. Moet dus wel iets doen om ze te lokken. Maar misschien is de plek net iets te druk.
Zitten aan rustige weg en daarna akkers en onder de boom lopen wel de paarden.

Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:40

Nog een levensvorm die van mijn mezenbollen geniet blijkbaar. Ik kom buiten en zie dat 1 bol zwartig is, niet bruin. Huh? Kijk door het ene raam, toch niet duidelijk. Door het andere raam, nog steeds een zwart bolletje. Ik doe de deur open en poef, ik zie nog net iets wegspringen (ik denk een rat? maar heel duidelijk was het niet.)
Ik vraag me af of ik daar veel aan kan doen, want ik kan het niet gemakkelijk nog veel vrijer ophangen.

Telpeva
Berichten: 14598
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:40

Er zijn producten op de markt tegen ratten en eekhoorns, misschien dat je daar iets mee kan?

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Telpeva
Berichten: 14598
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:54

Het topic ligt al even stil, maar het leek mij leuk om nog even te melden dat de vogeltelling momenteel aan de gang is. Gisteren is het begonnen, vandaag en morgen kunnen liefhebbers nog meedoen :)

https://www.tuinvogeltelling.nl/

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:57

superpony schreef:
Ik heb een berg mezenbollen, maar toen ik foto's zag dat ze in het netje vast kunnen komen te zitten, heb ik die niet opgehangen.

We wonen hier net en nog niet echt plekjes waar de vogels veilig en in alle rust kunnen eten en drinken.

Ik zie ze ook niet op ons erf of de wei nog.

Je kunt de mezenbollen ook zonder netje in een feeder doen of in een voerkastje leggen.


Shadow0
Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:07

Ben ik aan het vogeltellen (en al mijn koolmeesjes en pimpelmeesjes zijn toevallig weg en het incidentele bezoek va de staartmees is natuurlijk niet nu), komt er een kat even drinken van mijn water! Om daarna nog even watertandend naar een roodborstje te gluren (maar een kat die al gespot is, is niet echt een partij voor een vogel.)
Waarom nu? Zo schiet dat niet op met mijn telling.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:05

Ja leuk ik ga morgen ook tellen. Onze tuin is nog vrij kaal. We hebben veel bestrating weggehaald en al wel wat plantjes en fruitboompjes geplant maar nog geen fijne heg of struiken. Omgeving is wel heel bosrijk. Rond kerst heb ik zo'n voederpaal gekocht met een kunstof kap zodat muizen/ratten er niet op kunnen klimmen. Eerste week kwam er geen een vogel op af. Tweede week ook vrij rustig. Maar nu is het de hele dag druk met meesjes, een roodborstje etc. Ik heb zo'n houder voor de vetbollen waar er vier in kunnen (netjes knip ik eraf) en dat gaat in een paar dagen op. Ook een grote specht komt paar keer per dag eten en gisteren ook een boomklever gespot. Hopelijk gaan ze straks in de vogelhuisjes in onze eiken wonen.

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:33

Hier stikt het in de tuin van de vogels. Ik woon vlakbij een natuurgebied en heb een open kippenren. Daar pikken ze graag een graantje mee.

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:03

Bloodymary schreef:
Hier stikt het in de tuin van de vogels. Ik woon vlakbij een natuurgebied en heb een open kippenren. Daar pikken ze graag een graantje mee.


echt he! Als heggemussen voortaan ERP (en zijn vervelende broer) op het menu zouden hebben zouden wij echt nergens last van hebben :+ Maar wat willen we met een open kippenren en 50 meter heg.

Gelukkig hebben we ook wat andere vogeltjes.

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:05

elnienjo schreef:
superpony schreef:
Ik heb een berg mezenbollen, maar toen ik foto's zag dat ze in het netje vast kunnen komen te zitten, heb ik die niet opgehangen.

We wonen hier net en nog niet echt plekjes waar de vogels veilig en in alle rust kunnen eten en drinken.

Ik zie ze ook niet op ons erf of de wei nog.

Je kunt de mezenbollen ook zonder netje in een feeder doen of in een voerkastje leggen.


Of in een garde. Ziet er ook nog leuk uit ook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Dennenboom, EmptyWords, friezenfan2, GoogleAdsense, Iejoorr, juval, Ninouschka, PotjeMayo, pretparkpony, TamaraFloor, ttranch en 32 bezoekers