Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 08:03

Ik was vast niet de enige die afgelopen jaar veel last had van de processierups.
Op een aantal plekken in Nederland zijn proeven gedaan met koolmezen als natuurlijke bestrijding.. met succes *\o/*

Afbeelding

Tijd om massaal koolmezen nestkastjes op te hangen dus!
Er zijn prachtige kastjes te koop:
Van simpele houten huisjes: KLIK
Tot moderne, strakke huisjes: KLIK
Of zelfs design huisjes voor de hippe meesjes :D KLIK
Maar mijn favorieten zijn de natuurlijke huisjes, bv deze met rieten dak: KLIK en huisjes in een boomstammetje: KLIK <3

Helaas staan hier véél eikenbomen, en 10x 15 euro, dat tikt aan, dus ik ga ze zelf maken *\o/*
Vandaar dit topic; zou het niet gaaf zijn als we met heel veel bokkers samen de strijd aan gaan tegen processierupsen, door samen zo veel mogelijk nestkastjes te maken en op te hangen?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, ontwerpen en uiteindelijke kastjes :D
Hopelijk kunnen we elkaar hier verder helpen met de ontwerpjes, en elkaar motiveren om er iets moois en vooral effectiefs van te maken!

Een aantal tips van de vogelbescherming:
  • De vliegopening, best belangrijk, moet precies 32 mm zijn!
  • Gebruik altijd natuurlijke materialen zoals hout. De kast moet tegen weer en wind bestand zijn.
  • Hout moet minstens anderhalve centimeter dik zijn.
  • Het dak moet in elk geval waterdicht zijn.
  • De constructie van de nestkast moet stevig zijn.
  • De ophanghaak moet betrouwbaar zijn.
  • Een stokje om op te zitten voor de opening is niet nodig. Mogelijk doet u er zelfs predatoren een plezier mee.
  • De nestkast moet open kunnen. Zo kunt u het schoonmaken. Dit doet u door in de herfst de kast leeg te halen en hem schoon te boenen met heet water.

Ophangtips
  • Hang de nestkast op een rustige plek op, zodat de vogels zich veilig voelen en naar binnen durven. Dus niet direct naast het terras, als u daar in het voorjaar zelf vaak zit.
  • Niet in de volle zon, dus liever niet op het zuiden.
  • Beschut tegen de wind. De invliegopening kan het beste op het noordoosten zijn gericht, want de wind komt in Nederland vaak uit het zuidwesten.
  • Een vrije en veilige aanvliegroute is belangrijk. Geen takken direct voor de opening.
  • Uit de buurt van katten. Gaas om de boom kan katten uit de buurt houden.
  • Vogels van dezelfde soort wonen het liefst tenminste tien meter van elkaar. Voor vogels van verschillende soorten, zoals koolmees en pimpelmees, kunnen de kasten een meter of drie uit elkaar hangen.
  • Hang de nestkast stevig op, zodat hij niet kan gaan slingeren of vallen.
  • Ophangen in het najaar. Vogels kunnen er al aan wennen en de kast gebruiken als slaapplek.

Een bouwtekening voor een simpel koolmees nestkastje:
Afbeelding

Wie doet er met mij mee? :D

Ik wil zelf erg graag een paar boomstammetjes uithollen. Eens ziet of ik een grote speedboor kan vinden!

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:06

Ja ik heb er ook al 10 opgehangen over het hele perceel heel

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 08:13

Wat goed :D Heb je ze pas kort hangen, of hebben er al vogels in gezeten?
Ik hoop dat het veel verschil gaat maken!

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:27

wij hadden vorig jaar nestkastjes opgehangen. afgelopen zomer gingen de rupsen dus tegen de kast aan zitten. ;( geen vogel gezien in de kastjes, terwijl ze wel gewoon in de tuin zitten.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 08:36

Zonde dat ze er niet in hebben genesteld, rolly! Waren het wel echte koolmees kastjes met de juiste afmetingen?
Ik hoop dat ze volgend jaar wel erin gaan zitten!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:37

Wij hebben vorig jaar ook een paar kastjes opgehangen en ook vogels in gehad :j
Nu wil ik er nog een paar pimpelmees kastjes bij hebben, want die schijnen de rupsen ook te eten en pimpelmezen en koolmezen zitten elkaar niet in de weg.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:45

Ik ben zowiezo benieuwd wat de natuur gaat doen.

Hoorde van vriendin dat de koolmezen niks deden...

Maar schijnbaar zijn er wel wat andere vogels die ze ontdekt hebben en lekker vinden.

Maar koolmeesjes zijn wel erg leuke vogeltjes voor in je tuin :j

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:52

Koolmezen doen echt goed werk. Hier na het ophangen van de kastjes, zeker een grote verbetering, na 1 jaar naar de helft van de rupsen. Nu vast de kastjes hangen om ze er aan te laten wennen. En een voertafel maken voor de mezen om ze de winter goed door te helpen dan kunnen ze volgend jaar broeden en rupsen eten.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:58

Ik doe ook mee! Ook ik heb rupsennesten tegen de kastjes aan zien zitten (bedrijf achter ons heeft echt in iedere boom een kastje gehangen). Er zitten hier heel veel vogels, ook zwermen spreeuwen die ze schijnen te eten. maar nog steeds veel rupsen. Van de 20.000 bomen in de gemeente schijnen 16-17.000 eiken zijn. Tja....
Maar ik denk dat we gewoon moeten volhouden en meerdere tactieken tegelijk moeten inzetten. Sowieso schijnen dit soort plagen zich ook wel vanzelf een keer te herstellen maar ik help graag een handje zodat het sneller gaat. Sowieso is wat we hier hebben, kale berm, asfalt en alleen maar eiken niet heel best voor biodiversiteit.
Ik heb voor alsnog 3 kastjes gekocht (moet ze nog ophangen en nu ik dit lees denk ik, ik moet er meer!) Ik wil een bloemenmengsel zaaien en met bollen en andere planten een bloesemboog creeren zodat ik meer insecten krijg, ook wil ik gaasvlieglarven uitzetten en - als het lukt - van die nematoden spuiten op de rupsen. Ook helpt bijvoorbeeld de blaadjes laten liggen de vogels de winter door. Dus ik ga alle blaadjes uit de wei mooi tussen de eikenbomen gooien met wat takken enzo, nu hopen dat in de gemeente berm de gemeente dat zo laat en straks mijn bloemenmengsel een beetje heel laat.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:05

Wat heb je weer een leuk idee :D

Het is dat ik dit najaar weinig tijd heb door de aanleg van ons voedselbos, maar het hout heb ik al. Heb er al eerder aan zitten denken om te doen. Genoeg bomen hier met ongeveer 1,5 ha bos, waarvan een groot gedeelte eik :+

We hebben hier gelukkig wel al veel koolmeesjes en pimpelmeesjes zitten :) Maar wie weet in december ofzo, dat er dan nog wat tijd over is. Moet er natuurlijk soms ook gewoon tijd voor maken.

Ik blijf dus voor nu even lekker volgen en kijken wat er allemaal aan inspiratie komt ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:09

Wat een leuk topic :) . Toevallig zag ik laatst dat in een lange weg met eikenbomen aan elke boom een vogelkastje gehangen was, dus had al zo'n vermoeden dat ze specifieke vogels wilden gaan aantrekken tegen de EPR. Was van plan er iets over op te zoeken maar dat hoeft nu niet meer :D .

Het maken van de kastjes gaat in elk geval op mijn lijstje met klusjes. Mocht iemand van die fijne tips en aanwijzingen hebben - zoals in de OP, gaaf zeg zo gedetailleerd, had er stom genoeg niet eens over nagedacht dat een de opening specifieke windrichting richten belangrijk was - voor pimpelmeeskastjes dan hou ik me aanbevolen!

Hier in de buurt wel veel EPR, maar in onze eiken gelukkig nog weinig last gehad. Ik vond wel een klein verlaten nest vorige maand dus dat heb ik verwijderd ivm de resterende brandharen. Maar de kans dat het meer wordt is erg groot natuurlijk dus ik ga graag die nestkasten maken en ophangen.

Oh en goede tip ook van het goed bijvoeren van de mezen! Was ik sowieso wel van plan maar dit is een extra motivatie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:17

Ik heb veel mezen in mijn tuin zonder dat ik er speciale kastjes voor heb hangen (heb een bostuin). Ik heb wel voederhuisjes en andere voerhangers waar ze veel op af komen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 09:32

Wat leuk dat er zo veel mensen nestkastjes ophangen, en wat veel goede tips komen er al voorbij!

Leuk om te lezen dat pimpelmeesjes ook graag EPR eten!
Bij deze de bouwtekening voor pimpelmees-kastjes :D
Afbeelding

En de vliegopeningen voor allerlei verschillende soorten vogels:
  • 28 mm - pimpelmees
  • 30 mm - kuifmees
  • 32 mm - koolmees (ook geschikt voor boomklever en bonte vliegenvanger)
  • 35 mm - huismus
  • 40 mm - ringmus
  • 45 mm - spreeuw
  • 50 mm - grote bonte specht

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:33

Oh die voor de bonte specht is ook leuk, heb hier een aantal spechten zitten :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:36

8nnemiek schreef:
Bij deze de bouwtekening voor pimpelmees-kastjes :D

Dank _/-\o_ :D

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:40

Wij hebben veel koolmeesjes (en zwaluwen en vleermuizen) in de tuin, ze wonen onder onze dakpannen :D En we gaan ook nog wat nestkastjes ophangen. (en dat in de randstad :D )
Ook heb ik een egelcafé gemaakt in de bosjes achter mijn huis :') Maar dat is vooral in de warme zomermaanden open als er weinig water is... en die doen niet veel tegen rupsen :+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 09:44

Oh een egelcafé, wat leuk <3
Egels zijn ideaal tegen slakken dacht ik :D

Anoniem

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:47


Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:49

Wij hebben 0 processierupsen gehad, terwijl ze hier in de omgeving echt wel veel voorkwamen, en mijn hele perceel is omringd door eikenbomen en berken.
Ben dol op tuinvogels dus de hele tuin is geoptimaliseerd voor tuinvogels.

Volgens mij zijn spechten, spreeuwen, merels, roodborstjes, koolmeesjes en pimpelmeesjes gek op alle vormen van rupsen. ;-)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:56

Zou ik deze ook in bomen in de wijk mogen hangen? Dan doe ik graag mee! :))

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:59

Ik heb er 2 gemaakt vanaf de bouwtekening van de vogelbescherming. En een bestaand huisje verplaatst naar de wei.
De eerste 2 moet ik nog ophangen.
De buren hebben ook alles vol gehangen.

Nu nog een koolmezen funda om alles op te plaatsen.

Ik lees soms ook dat mussen EPR zouden eten. Nou de hebben we echt masaaaaaaal hier. Dus hebben die alleen een proeverij '6 manieren om de erp te bereiden' nodig? :+
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-10-19 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:00

Kaitlyn schreef:
Zou ik deze ook in bomen in de wijk mogen hangen? Dan doe ik graag mee! :))


Volgens mij mag je niet zomaar spijkers in bomen slaan.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:00

Matheno schreef:
Kaitlyn schreef:
Zou ik deze ook in bomen in de wijk mogen hangen? Dan doe ik graag mee! :))


Volgens mij mag je niet zomaar spijkers in bomen slaan.


FML -O-

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:02

Dat klink allemaal veelbelovend :D

Kaitlyn, ik denk dat de buurt het hélemaal niet erg vinden als er kastjes in de bomen worden gehangen door buurtbewoners. En ik denk dat de gemeente/politie ook wel een oogje toe knijpt wat betreft die spijkers :D

Wellicht even navragen bij de gemeente. Ook vanwege eventueel spuiten met gif, dat zou ook zonde zijn als er dan nestkastjes in hangen.

Ik zag op tv dat er in meerdere plekken in Nederland initiatieven zijn van buurtbewoners die samen nestkastjes gingen ophangen :j

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:14

8nnemiek schreef:
Wat leuk dat er zo veel mensen nestkastjes ophangen, en wat veel goede tips komen er al voorbij!

Leuk om te lezen dat pimpelmeesjes ook graag EPR eten!
Bij deze de bouwtekening voor pimpelmees-kastjes :D
[ Afbeelding ]

En de vliegopeningen voor allerlei verschillende soorten vogels:
  • 28 mm - pimpelmees
  • 30 mm - kuifmees
  • 32 mm - koolmees (ook geschikt voor boomklever en bonte vliegenvanger)
  • 35 mm - huismus
  • 40 mm - ringmus
  • 45 mm - spreeuw
  • 50 mm - grote bonte specht

Wat grappig dat de verschillen in mm zo klein zijn! En dat de vogels alsnog verschil zien. Een koolmees zou dus niet in een huismushuisje gaan broeden? :P

Ik heb geen last van de rupsen, maar sinds een poosje wel heel veel koolmeesjes en pimpelmeesjes in de tuin! Misschien ga ik binnenkort ook maar wat huisjes maken :D