Ons bouwval van 1920

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Ons bouwval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 20:22

Ik ben niet vaak van dit soort topics om zelf te plaatsen, maar nu wil ik het toch gaan proberen. Ik en mijn vriend volgen hier op bokt een aantal verbouw topics. Nu wij ons eigen project zijn gestart leek het mij leuk om dit ook bij te gaan houden. Om het toch ergens uitgebreid bij te gaan houden dacht ik dat dit wel de geschikte plek is.

Mijn spelling is vaak drama (een fijne dyslect) dus hopelijk is het een beetje te volgen maar ik doe mijn best om er een beetje rekening mee te houden en zo helder mogelijk te typen. Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Ik probeer het een beetje anoniem te houden en zou het fijn vinden als het adres hier niet openbaar komt. dus als je het herkent liever het niet bij de straatnaam en nummer te noemen.


Het avontuur gaat eigenlijk een tijdje terug. we gingen bij een stel woningen kijken die door de woningbouwvereniging in de verkoop gingen. Je moest je voor een woning inschrijven als je een bod wou doen op een huis. Ik had gelijk een voorkeur voor een huis maar mijn vriend vond een paar andere woningen mooier en leuker. Nadat ik mijn voorkeurswoning had bekeken vond ik deze zelf nog leuker dan de andere. Dit was wel het kleinste huis.
na een avondje zitten hebben we op 3 huizen een bod gedaan. na een paar dagen kregen we te horen dat we 2 huizen echt niet in de top zaten maar bij mijn voorkeurshuis waren we 2de geworden. Helaas voor ons.
Een paar weken later (28 juni 2019) kreeg ik in eens een berichtje "Liek, wil jij mij zo even bellen? we kunnen een uitdaging aangaan.... de uitdaging heet (adres huis) en heeft een grote tuin maar een bouwvallig huisje. "

Dus in eens een andere wending. Bij de mensen die het gekocht hadden bleek er iemand goed ziek te zijn geworden en hebben dus toch van de koop afgezien. toen we dat hoorde vonden we het natuurlijk wel echt heel rot voor die mensen maar voor ons wel echt heel gaaf.

na een hoop geregel en een hoop papierwerk moesten we in onze vakantie nog even terug om de hypotheek te tekenen maar daarna konden we op 2 september onze sleutel krijgen van ons nieuwe huis.

Onze to do list:
- plafons er uit op alle etages
- dak opnieuw isoleren
- keuken naar de voorkant van het huis verplaatsen
- muur tussen keuken en woonkamer er uit en draagbalk laten plaatsen
- een schuimbeton (vloerverwarming) en woonbetonvloer laten storten
- boven op de eerste en tweede etage alle muren eruit en deze opnieuw plaatsen
- de badkamer muur iets opzij zetten zodat we een raam in de badkamer krijgen
- nieuwe badkamer
- een wc boven maken
- vloer 2de etage verstevigen dit is nu een vlieringvloer.
- een vaste trap naar zolder maken ipv een gammel gek trapje.
- gang en wc beneden opknappen en wijzigen

verder
-nieuwe leidingen en elektra aanleggen
- cv verplaatsen
- dakraam vervangen (en mogelijk nog een extra raam)
- en ooit een tuin opknappen.

kleine opmerking van het huis het heeft monumentaal aanzicht dus daar moeten we ook wat rekening mee houden.

2 september
vandaag de sleutel. We zouden eerst een rondje met de makelaar doen om nog even te kijken hoe het met het huis was. In het eerste oog opslag leek het allemaal oké tot ik bij de badkamer kwam en zag dat daar wat tegels van de muur waren gekomen. nadat ik Tjeerd er ook bij geroepen had zag hij ook dat het niet helemaal oké was. De makelaar er ook maar even bij geroepen en blijkbaar was het muurtje tussen ons en de buren zo dun dan die een flinke tik had gehad door de sloopwerkzaamheden van de buren. Je kon bij ons zo door de muur naar de buren kijken en als je iets tegen de muur aan duwde voelde je de hele muur bewegen. dus dat was even een tegenvaller.
De makelaar baalde er ook wat van en ging gelijk even bellen maar zijn mobiel liep vast en lukte hem allemaal niet. We spraken af om naar de notaris te gaan en daar even verder te kijken.

Bij de notaris aangekomen vroeg die of het huis allemaal goed was. We gaven aan dat dit niet helemaal het geval was en er wat mankementen waren. Hier vroeg de notaris of wij misschien even wouden overleggen en even een momentje samen wouden en als we niet vandaag wouden ondertekenen dat dat ook een mogelijkheid was.
Dit hebben we gedaan en gelijk even met mijn vader gebeld om te overleggen.
Hierna hebben we besloten om toch te tekenen maar dat het nog wel geregeld moet worden.


[ img ]

Gelijk zijn mijn ouders die dag ook gekomen en onverwachts stonden mijn schoonouders op de stoep. dus gelijk vrij veel hulp.
Als eerste hebben we de keuken er uit gehaald en deze in de schuur opgebouwd en mijn vader is begonnen met de elektra in kaart te brengen. verder moet je eerste dag ook even je draai vinden en even opstarten.

Woensdag 4 september
Wij waren weer aan het werk en mijn ouders en schoonouders zouden weer aan de slag gaan. Vandaag is er ook een container gebracht van 10m3 dus kunnen gelijk ook alles een beetje opruimen.
Mijn schoonvader is verder gegaan met de keuken te strippen en heeft boven de vloerbedekking er afgehaald (3 lagen). Mijn vader met de elektra verder gegaan. De moeders hebben met van alles geholpen en kleine klusjes gedaan.
Woensdag zat de container al half vol en was er al een hoop gedaan.

[ img ]
De keuken

vrijdag 6 september
deze dag was ik er weer samen met mijn ouders en schoonouders en onze kleine. L. zit net in een eenkennigheidsfase en volgens het KDV ook in een verlatingsangst fase dus dat is erg handig, maar niet heus. Als ik haar even probeer neer te zetten dan zet ze het op een huilen of als iemand anders haar probeert vast te houden. Dit houdt in dat als ik L. mee heb dat ik dan niet zo veel kan doen. Lang leven een draagzak en met L in de draagzak heb ik de sloten van het huis vervangen. Is mijn vader weer verder gegaan met de elektra en radiatoren verwijderen ook de kraan is aangesloten in de schuur. schoonvader was begonnen met wat schrootjes weg te slopen. en de moeders waren de trap aan het afplakken. Ook deze dag ging het toch wel weer wat vlot en lekker wat kunnen doen.
Het voor bereidende werk voor de echte sloop dag van zaterdag was redelijk gedaan.

zaterdag 7 september
vandaag zouden mijn zussen en zwagers ook komen helpen. Bij mijn zus zouden alle kinderen gebracht worden waar ook mijn moeder zou zijn om te helpen met oppassen. De rest zou naar het huis gaan om te gaan helpen klussen. Gelijk in de ochtend werd ons schema iets omgegooid. Ik had L. donderdag Cashewnoten gegeven door haar eten en zelf ook een hoop gegeten en die had vrijdag al wat uitslag in haar gezicht en hals. Vandaag was haar gezicht nog erg rood en leek ook rondom haar ogen wat dicht. Toch voor de zekerheid maar even de HAP gebeld en die wouden ons toch even zien. Dus ik mijn moeder opgebeld om te vragen of zij naar mij toe wou komen om met L. daar heen te gaan en mijn vriend werd door mijn zwager opgehaald om wel alvast te beginnen in het huis. Op zich maakte ik mij niet echt zorgen en L was gewoon lekker vrolijk. Mijn moeder had natuurlijk weer een omleiding waardoor we toch even apart naar de HAP zijn gereden en daar elkaar ontmoet hebben. Bij de HAP bleek het een soort eczeem reactie te zijn en gelukkig was verder alles goed. nu even goed vet houden en hopelijk is alles morgen weer een beetje normaal. mijn moeder is toen naar mijn zus doorgereden om daar te gaan oppassen en ik ben met L. naar huis gereden om haar daar nog even te laten slapen.
na haar ochtend slaapje ben ik ook naar het huis gereden en heb ik daar eerst wat lunch gehaald en daarna een stukje van het stucwerk af gesloopt en daarna boven geholpen met het slopen van de schrootjes en gipsplaten. Beneden hebben ze 2 lagen plafon er vanaf gehaald en boven ook het plafon en de schrootjes van alle wanden en plafon. De bouwcontainer is nu vol en wordt maandag omgewisseld voor een nieuwe. In de tuin waren de buren bezig met de schutting wat ook erg fijn is.

Voor nu gaat het dus allemaal erg lekker en zijn we lekker bezig. De nieuwe buren lijken ons ook erg leuk wat dus ook fijn is. Morgen weer een nieuwe dag. dan even geen hulp en L gaat mee dus dat word iets minder doen dan normaal.

[ img ]
Lekker vies van al het slopen

[ img ]
Container is vol


[ img ]
De woonkamer
[ img ]
Dit word onze slaapkamer
[ img ]
De voorkamer
[ img ]
En nog een keer de voorkamer
[ img ]
Het dakbeschot is hier erg rot en moet ook vervangen worden. Dit word L. Haar kamer.

Ik ga zo nog even kijken of ik wat foto's kan bij voegen moet dat even via mijn mobiel doen.

Voor nu het eerste stukje van ons avontuur.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 15-09-19 18:38, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: typfoutje uit topictitel gehaald


Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:25

Ja plaats foto's, ik ben super benieuwd :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 20:33

als het goed is zitten ze er nu een paar bij.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:45

Jaren 20. Wat leuk! Ga je daar ook nog iets van zien als jullie klaar zijn? En ik ben (als tuinliefhebber) natuurlijk heel benieuwd naar de tuin(plannen).

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 21:08

Mijn vriend wil kijken of hij de balken in de woonkamer kan maken met daar het plafond tussen ipv helemaal strak. Verder weet ik het nog.niet zo goed. Wij willen alle bij ook graag een kachel dus moeten daar ook even voor kijken.
Het is een vrij smalle lange tuin. 5x 50 meter. We gaan het een soort van slingerend opzetten. Het lijkt mij leuk om een grote walnoot en een appelboom er in te zetten. Verder vind ik een pluktuin idee ook altijd leuk met bessen. Hebben nu een honingbes en een kruisbes

Planten die wij er in willen hebben en nemen nog wat mee van onze eigen tuin

◻ *eikbladige hortensia*
◻ *Appel*
◻ *Walnoot*
◻ *Flox*
◻ *Afrikaanse lelli*
◻ *Sali*
◻ *Witte regen*

Verder hou ik van grassen en mijn vriend van varens.
Verder gaat de passiebloem en goude regen, vingerplant mee en nog wat stokrozen zaadjes. In de voortuin wil ik hortensia's. Maar hoe en wat dat weten we nog niet.


Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:08

Die woonkamer kan leuk worden zeg, met die haard :) echt gaaf :)

Ik vind dit soort opknap dingen altijd zo leuk

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:18

floorsil schreef:
Mijn vriend wil kijken of hij de balken in de woonkamer kan maken met daar het plafond tussen ipv helemaal strak.

Hier ook een huis uit 1920, en ook een gipsplafond tussen de balken gehangen! We hebben een (waterpas!) regelwerk tussen de balken gemaakt en daar de platen op gehangen.

Als je het goed wil doen is het wel veel meten en aanpassen omdat die oude huizen meestal schots en scheef zijn :')

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

luuntje
Berichten: 13928
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:12

Jullie zijn flink bezig.
Nieuwe container al besteld? :+

Ik ben benieuwd hoe mooi het gaat worden.
Maar wat een werk.

[o]

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 20:28

Het is even een hoop werk. vooral met een kleine is het toch wel lastig. had anders veel meer kunnen doen. maar wel erg leuk werk. geniet er wel van.
vandaag ook weer wat nieuwe buren ontmoet en volgens mij is het wel een leuk buurtje en kent iedereen elkaar (een echt dorp).

De nieuwe container komt morgen idd en dan wordt de huidige opgehaald.
Morgen staat op de planning om de nieuwe container gelijk te gaan vullen en wat dingen op te meten.

Vandaag niet heel veel gedaan. Tjeerd heeft nog wat gipsplaten in de huidige container gestopt en ik was eigenlijk van plan om het oude hekje tussen ons en de buren uit elkaar te halen. dat we een rol gaas hebben en wat planken. maar onze kleine was het daar niet helemaal mee eens en bleef draken. Dus uiteindelijk ben ik maar even het bos tegen over ons gaan verkennen met L. in de draagzak en Tjeerd bleef thuis zodat hij rustig door kon werken. uiteindelijk heeft hij ook voor een groot deel het oude hekje gesloopt. Ik wil het gaas gaan gebruiken om een buiten ren voor onze cavia's te maken.
Daarna ben ik nog even met een grote heggenschaar aan de slag geweest en heb wat struiken gesnoeid en wat kleine bomen weg gehaald. Nu lijkt de tuin weer iets groter en kan je er iets beter door heen lopen. Misschien kijken of we van de week daar ook iets kunnen snoeien zodat de braam en de brandnetels iets meer in toom zijn. maar dit is eigenlijk bij zaak. Zal morgen even een foto van de tuin plaatsen.

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 16:17

Vandaag niet heel veel gedaan omdat ik L. had.L. krijgt een nieuwe tand en is dus niet helemaal in haar hum.

De nieuwe container is geplaatst. Samen met mijn vader met de schrootjes een soort van gekke gemaakt zodat we goed en makkelijker hoger kunnen opbouwen. Verder het glaswol opgerold en deze hebben mijn ouders naar de stort gebracht.

[ img ]
De rollen die we weg hebben gebracht

[ img ]
Tuin voor

[ img ]
Tuin na. Je ziet volgens mij amper verschil. Maar achter in het midden een struik gesnoeid.

Maar moeten nog steeds heel veel snoeien en helemaal opnieuw u inrichten.Maar dit komt volgend jaar wel of als we er in zitten.
Zat al bijna te kijken of we niet even een geit kunnen huren die alles op eet.

[ img ]
De schouw die we er uit gaan slopen

luuntje
Berichten: 13928
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:39

Naar de stort rijden zal wel vaker gaan gebeuren.
Die mensen gaan jullie vast herkennen.
Ruimt wel lekker op.

[o]

Jes
Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 15:02

Leuk ik volg :)
Wat is dat uitstekende bouwwerk in de tuin? (links op de laatste tuin foto)

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:06

Belangrijk om te checken voordat je de schouw en het rookkanaal uitbreekt! In huizen van voor 1960 kan het rookkanaal onderdeel zijn van de dragende constructie.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 18:06

Jes schreef:
Leuk ik volg :)
Wat is dat uitstekende bouwwerk in de tuin? (links op de laatste tuin foto)


Dat is een hele lelijke schuur. ben de naam even kwijt. Maar die gaat ook weg.

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 18:08

Dioxide schreef:
Belangrijk om te checken voordat je de schouw en het rookkanaal uitbreekt! In huizen van voor 1960 kan het rookkanaal onderdeel zijn van de dragende constructie.


Ja klopt, hij moet eerst op zolder worden opgevangen. Daarna kunnen we hem van boven naar beneden gaan afbreken.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:36

floorsil schreef:
Jes schreef:
Leuk ik volg :)
Wat is dat uitstekende bouwwerk in de tuin? (links op de laatste tuin foto)


Dat is een hele lelijke schuur. ben de naam even kwijt. Maar die gaat ook weg.

:o
Gek genoeg vind ik het er wel tof uitzien eigenlijk.

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 20:01

Haha, wij zijn er niet heel fan van. Hij is misschien wel stoer.

Gisteren ben ik met mijn ouders bezig geweest op de eerste verdieping om rondom de ramen alles kaal te maken en vervolgeyns op zolder bezig te gaan met strippen van de wanden.
[ img ]
Dan voorkamer, hier is nu ook de vensterbank af. Kwamen daar nog een oud wespennest tegen. Die zijn altijd zo mooi om te zien
[ img ]

Op de zolder aan de ene kant alle gips platen er af.
[ img ]

Ook het tussen muurtje helemaal gestript.
[ img ]

Voor het dakraam hadden ze een plastic play gemaakt als extra isolatie. Deze er afgehaald, kunnen nu weer normaal naar buiten kijken
[ img ]
[ img ]

Helaas was gisteren mijn vriend ziek geworden en ik ook gisteravond.
Vandaag naar besloten om thuis te blijven met onze kleine.

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 20:11

Vandaag zijn ze bezig geweest met het er uithalen van het plafond in de keuken.
[ img ]

Ook hebben ze in de woonkamer alle overige latjes van het plafond af gehaald en het laminaat verwijderd.
[ img ]

Verder hebben ze op alle slaapkamers ook alle overig hout verwijderd.
[ img ]

[ img ]

Daarna zijn ze op zolder ook verder gegaan met alles strippen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De container is nu weer half vol.
Nu nog het plafond in de gang beneden, badkamer en tussen muurtjes dan zijn we en heel eind met strippen. *\o/*

VanHuisUit
Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:18

Hier 2x een huis gehad wat enigszins vergelijkbaar was met jullie project := nu een huis gekocht wat al helemaal gerenoveerd is (maar ook dan moet je nog wel wat doen hoor).
Wat een geweldig project. Al lijkt het soms alsof je in een of andere oorlog bent beland, echt het wordt zo helemaal jullie huis. Hou vol en kijk vooral naar de fotoś die je nu hebt gemaakt als je het helemaal niet meer ziet zitten (want die momenten gaan zeker komen).
Let goed op je budget, elke cent is er een en check alles wat binnenkomt of je dat echt nodig hebt of dat je toch dingen kunt terugbrengen of ruilen.
Kijk ook bij alles wat je sloopt of je er nog wat geld voor kunt krijgen.
Mijn grootste frustratiefactor was toch elke keer weer dat geld. Ik werd er bij tijden bloednerveus van :)) :o

Heel veel sterkte & succes & geniet er ook van. Het is toch niet dat je dit elk jaar gaat doen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Ons bouval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 07:01

Thanks voor je leuke berichtje. Mijn vader is van alle verwarmingen de koppelingen er af aan het halen en gaat die schoonmaken zodat weer die kunnen het gebruiken. Verder kunnen we van iemand gratis een badkamer overnemen. De keuken gaan we nu ook low budget proberen te regelen en over een paar jaar en mooie aan te schaffen. Maar gaan proberen echt goed op het budget te letten.

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 21:05

Vandaag op In alle slaapkamers en zolder even een beetje opgeruimd, zo veel mogelijk nietjes en spijkertjes uit de planken verwijderd. Tjeerd is ook begonnen aan de badkamer.
[ img ]
Eerst alles er uit gehaald en daarna aan 2 wanden begonnen met het verwijderen van de tegels.[ img ]

Verder het bad verwijderd, zondag was de douche er al helemaal uit gehaald en een stuk tegels.

Tijdens het vloertje weg halen. Bleek de tussenuur naar de slaapkamer ook redelijk los te zitten en hebben we besloten die maar eerst weg te breken. Die moest toch eruit om verzet te worden.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vandaag wel weer lekker opgeschoten en container is al weer lekker vol aan het worden.
[ img ]

savieralover
Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ons bouwval van 1920

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:33

Gaaf project! Ben heel benieuwd hoe het gaat worden!

Some days just pass by and some days are unforgettable. We can’t choose the reason why but we can choose what to do from the day after. So with that hope, with that determination. Let’s make tomorrow a brighter and better day

black_kelpie
Berichten: 7774
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:11

Zo, daar zit wel een beetje werk in zeg :wow: Heel gaaf, veel succes en ik volg mee!

floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 08:51

Gisteren is mijn vriend verder gegaan met de badkamer vloer eruit halen. Ik zou ook komen maar helaas was onze kat weer een pechvogel. Dus moest daar mee naar de dierenarts. Daar waas en spoetgeval tussendoor dus dat duurde eerst langer.

Maar de badkamer vloer is er uit *\o/*

[ img ]

Hier nog een foto van de muur tussen ons en de buren.

[ img ]

Vandaag beginnen met het dak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Anoukjuuuhh, ChanelR, GoogleAdsense, Runa, stijntilla, Yavanna en 30 bezoekers