Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 10:32

Hallo allemaal!

Misschien wel hét woord van 2019; ontspullen. Weg met alle zooi waar je niks mee doet en met minder spullen beter leven. Rustiger huis, rustiger hoofd.

Wie klinkt dit bekend in de oren?
Bij mij gaat zo'n 3 tot 4 keer per jaar mijn slaapkamer op zijn kop en zoek ik allerlei zooi uit om te verkopen, weg te geven of weg te gooien. Echter, lukt het maar niet om mijn kamer leger te maken lijkt het wel (oké misschien is dat deels vanwege mijn koopverslaving).

Series zoals die van Marie Kondo op Netflix kan ik echt van genieten. Die mensen die daarna een mooi opgeruimd huis hebben <3 heerlijk.

Dus. Wie doet er nog meer aan ontspullen? Of wie weet niet goed waar die moet beginnen? Misschien dat we hier elkaar kunnen helpen/motiveren en tips delen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:34

Ik doe dit al jaren een paar keer per jaar! :D

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 10:35

Heerlijk is dat he, als je weer meerdere vuilniszakken hebt weggedaan :P

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:44

Ik wil het wel graag, maar vind het erg moeilijk.
Misschien ook omdat ik dan alles tegelijk wil aanpakken en ik het beter in fases kan doen.
Ik ga dit topic volgen :j

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:47

Ahhh, dat was mijn woord in 2016...helaas kwamen er toen door onvoorziene omstandigheden steeds meer dingen bij.

Nu bezig kamer voor kamer te ontruimen en leefbaar te maken.

Tip, als je toch niet minder spullen overhoud en dat wel wil.
Steeds als je 1 ding koopt, 2 dingen wegdoen....2 dingen kopen....4 dingen wegdoen :D

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:48

Aan de ene kant vind ik het heel leuk en heb ik een voldaan gevoel als ik alles heb uitgezocht en weg heb gedaan, aan de andere kant denk ik, hmm weer twee zakken vol naar de stort, de wereld heeft al genoeg afval en zooi :(

Ik probeer dan ook veel dingen naar de kringloop te brengen en alleen echt kapotte of onbruikbare dingen gaan naar de stort. En ik probeer selectiever te kopen, maar dat vind ik soms wel lastig :+
Dat zit 'm meer in dat ik hebbedingetjes of wegwerp producten niet koop. Ik shop bijvoorbeeld echt wel bij de Action en AliExpress, maar dan koop ik alleen dingen die ik echt nodig heb en niet de zoveelste vaas bijvoorbeeld.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:49

Woon tiny. Elke 3 a 4 maanden ga ik langs mijn spullen. Welke ik niet heb gebruikt gaan dan weg.
Qua kleding mag er pas iets nieuws komen als vergelijkbare kapot is gegaan. Ruimt wel lekker op moet ik zeggen. Geeft mij wat meer rust.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:52

De vrouw van een streamer had op IG een challenge in het leven geroepen in Augustus om ervoor te zorgen dat je bewust ging opruimen.

Iedere dag van de maand aantal dingen de deur uit die de dag aangeeft.

Dag 1 = 1 ding
Dag 2 = 2 dingen
Dag 3 = 3 dingen
Etc.

Die kan variëren van potjes nagellak tot oude kleren tot fietsen, je snapt het wel.

Uiteindelijk doe je daardoor bijna 500 dingen weg, en dat zorgt voor rust en vaak ruimte.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:53

Ik probeer dit ook, maar ik ben er niet goed in. Ik ben blijkbaar hebberig, materialistisch en bang om iets te missen/tekort te komen. Bij mij gebeurt het ook altijd dat ik een item weggooi en dat ik me kort daarna in een situatie bevind waarin dat item zoooo goed van pas was gekomen... Dan baal ik weer van het weggooien.

Ik ben al even gestopt met trainingspaarden, maar ik heb nog steeds meerdere singels in maat 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 100, 110, 120, 130 en 140. Gebruik ik niet. Mijn paarden hebben hun eigen singel. Maar doe ik ze weg, dan zul je zien dat ik onverhoopt een paard te rijden krijg waarvoor ik een singel nodig heb. Dit geldt ook voor hoofdstellen, dekens, etc.

Soms heb ik een helder moment en besef ik dat ik prima iets nieuws kan kopen nadat iets stuk is gegaan. Je hebt het al snel binnen twee dagen in huis. Nadeel: alles nieuw kopen is uiteraard duurder dan oude spullen als reserve aanhouden. Die leveren niets meer op bij verkoop. Zodoende liggen ze er nog steeds, ruimte in te nemen en stof te vergaren.

Helaas heb ik het al helemaal met kleding. Ik zou zo graag de persoon met drie broeken, drie truien en een jurk willen zijn, maar zo ben ik niet. Daardoor is het lastig om het georganiseerd te houden.

Ik houd stiekem van het hebben van veel spullen en ik vind het fijn dat ik kan improviseren met rommel. Oude spullen kunnen gebruiken bij de paarden of verwerken tot iets heel anders (oude parasol? helemaal verkleurd en kapot? prachtig voor schriktraining!). Ik gooi het dan dus alsnog niet weg, terwijl er wél een vervanger voor wordt aangeschaft. Resultaat: véél spullen.

Het probleem is ook nog eens dat ik nieuwe dingen graag nieuw wil houden. Dan heb ik al een tijd een vervanger klaarliggen. Nieuwer, mooier, beter. Maar ja, nieuw dus. Zonde om te gebruiken. Dan blijf ik het oude wel gebruiken, zodat de nieuwe nieuw blijft. Die gebruik ik dan wel voor een speciale gelegenheid. :j Ja, zo doe ik het. Speciale gelegenheden, totdat het nieuwe eraf is. Dan gooi ik de oude weg.
Heel leuk bedacht, maar in de praktijk werkt dit totaal niet en heb ik niet eens plezier gehad van mijn nieuwe artikel.

Soms zou ik opnieuw willen beginnen. Alles weg (oké, niet de fotoalbums, maar al het vervangbare) en dan helemaal opnieuw beginnen. Alleen kopen wat echt nodig is in een goede kwaliteit en is het kapot of voldoet het niet meer, dan moet het weg en mag er iets voor in de plaats komen. Helaas ken ik mezelf en weet ik dat het niet haalbaar is.

Ik lees mee om wijzer te worden. :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-09-19 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:56

Lorette, dit had ik geschreven kunnen hebben :))
Alhoewel ik inmiddels nieuwe dingen wel gewoon direct ga gebruiken zodra ik ze nodig heb. Een paar jaar terug had ik daar meer moeite mee :')

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 10:57

Djilna schreef:
Lorette, dit had ik geschreven kunnen hebben :))

Haha echt he! Dat is zo herkenbaar!

Ik rijd al een jaar geen paard meer, maar aan de hoeveelheid spullen die ik heb liggen zou je dat niet geloven.

1 dek van Eskadron, gloednieuw, en het heeft op marktplaats gestaan maar ik kan mezelf er niet toe zetten door te zetten met de verkoop...

En AliExpress is echt een probleem. Ik doe bullet journals bijhouden, maar aan de hoeveelheid spullen die ik ervoor heb zou je denken dat ik een hobbywinkel kan beginnen :=

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:58

Als dat 3 tot 4 keer per jaar nodig is dan zou ik je aankoopbeleid ook eens goed onder de loep nemen. :=

Ik heb Marie Kondo ‘doorlopen’ vlak na mn verhuizing gedaan. Werkte geweldig. En extra fijn: alles blijft nu ook opgeruimd. Ik weet ook goed wat ik heb en wat ik dus allemaal níét nodig heb. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:58

Oh vreselijk, ik zou graag bij jullie eens komen opruimen. _O-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 10:59

Elanor schreef:
Als dat 3 tot 4 keer per jaar nodig is dan zou ik je aankoopbeleid ook eens goed onder de loep nemen. :=

Ik heb Marie Kondo ‘doorlopen’ vlak na mn verhuizing gedaan. Werkte geweldig. En extra fijn: alles blijft nu ook opgeruimd. Ik weet ook goed wat ik heb en wat ik dus allemaal níét nodig heb. :)

Hier is het ook vooral dingen van mijn studie die weg kunnen, oude facturen etc. Of dingen die na 3 rondes opruimen toch wel weg mochten.

Ik ga dit weekend weer een rondje doen denk ik!

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 11:00

Elanor schreef:
Als dat 3 tot 4 keer per jaar nodig is dan zou ik je aankoopbeleid ook eens goed onder de loep nemen. :=

Ik heb Marie Kondo ‘doorlopen’ vlak na mn verhuizing gedaan. Werkte geweldig. En extra fijn: alles blijft nu ook opgeruimd. Ik weet ook goed wat ik heb en wat ik dus allemaal níét nodig heb. :)


Tsja, vandaar ook de "koopverslaving" die ik al eerder noemde -O- .
Of spullen die ik eerder wel veel gebruikte maar nu niet meer. Of iets wat ik gekocht heb en niet werkt of niet goed zit ofzo.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:01

3 a 4x per jaar zou hier ook wat too much zijn. Zoveel nieuw koop ik wat dat betreft niet, ja boeken :))

Tenzij het niet om het hele huis gaat maar op 'thema'.. Ik wil bijvoorbeeld ook weer eens goed door mijn kledingkast heen. Mijn paardenspullen, mijn 'bij'kamer zodat ik daar een gezellige kamer van kan maken ipv opslagruimte :+

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:01

Ik ga vanaf medio september behoorlijk ontspullen. In verband met mijn verhuizing :Y)

En vanaf dan volhouden haha. Dus geen nieuwe prullaria het huis in slepen. Heel bewust kopen. Interieur een beetje kalm houden. Hoe minder zooi, hoe minder ik op hoef te ruimen.

Daarnaast heb ik ter voorbereiding op de verhuizing mijn kledingkast eens kritisch bekeken en besloten dat ik een jaar lang in principe geen nieuwe kleding nodig heb. Dus ik mag geen nieuwe kleding kopen (tenzij er iets kapot gaat, dat mag ik vervangen). Ben nu 6 dagen onderweg en het gaat goed :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 06-09-19 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 11:02

Kledingkast gaat bij mij 2x per jaar. Zodra de winterkleding tevoorschijn komt ga ik uitzoeken en doneer ik alles wat ik niet meer gebruik aan het plaatselijke goede doel. Voor de zomer idem dito.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:03

Snorlex schreef:
Ik ga vanaf medio september behoorlijk ontspullen. In verband met mijn verhuizing :Y)

En vanaf dan volhouden haha. Dus geen nieuwe prullaria het huis in slepen. Heel bewust kopen. Interieur een beetje kalm houden. Hoe minder zooi, hoe minder ik op hoef te ruimen.

Daarnaast heb ik ter voorbereiding op de verhuizing alvast mijn kledingkast eens kritisch bekeken en besloten dat ik een jaar lang in principe geen nieuwe kleding nodig heb. Dus ik mag geen nieuwe kleding kopen (tenzij er iets kapot gaat, dat mag ik vervangen). Ben nu 6 dagen onderweg en het gaat goed :')


Wij hebben dit ook gedaan. Toen we naar dit huis gegaan zijn alle spullen uitgezocht en een hoop weggegooid!

Toch vond ik dat we nog veel rond hadden staan wat we eigenlijk niet gebruikte, of alleen maar onnodige plek in beslag nam.

Dus nog eens door alles heen gegaan en opgeruimd, en toch weer een bus vol richting milieupark. :=

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:05

Snorlex schreef:
Daarnaast heb ik ter voorbereiding op de verhuizing mijn kledingkast eens kritisch bekeken en besloten dat ik een jaar lang in principe geen nieuwe kleding nodig heb. Dus ik mag geen nieuwe kleding kopen (tenzij er iets kapot gaat, dat mag ik vervangen). Ben nu 6 dagen onderweg en het gaat goed :')


Je bent mijn persoonlijke held als dit lukt!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:05

:wave: dito hier. Al ben ik al een tijd bezig en met name dat ik nerveus werd van alle spullen die er maar lagen te liggen.

Vooral nu met de renovatie heb ik heel selectief verhuisdozen ingepakt en niet alles gaat straks ook weer klakkeloos terug in de kasten.

Spullen die ik voor zeker 12 maanden niet gebruikt heb, gaan sowieso weg (verkoop, weggeven of kliko). Spullen die ik voor zeker 4 maanden niet gebruikt heb, krijgen nog even de voordeel van twijfel.

Zo heb ik nu een keukenmachine om o.a. wortels in spiralen te snijden. Welgeteld één keer gebruikt... En is verschrikkelijk lomp in de kleine keuken. Eigenlijk zal ik hem kunnen verkopen maar ik denk dan altijd weer, stel dat ene gerecht. Heel irritant.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-09-19 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:10

Ik volg mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:11

Als eerste, ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter.


Ontopic, ontspullen, heerlijk vind ik het! Al ben ik er ook onwijs slecht in.. _O-

Kleding en schoenen draag ik echt tot het op de draad versleten is. Pas als het ook als paarden-of-kluskleding niet meer geschikt is gaat het weg, dus het grootste gedeelte van mijn kledingkast bestaat uit kapotte broeken en shirts die enkel nog als paarden of kluskleding geschikt zijn. :+
Iets nieuws kopen vind ik qua kleding echt rampzalig dus mijn eigen goede garderobe is echt minimaal. Vaak kijk ik ook bij de kringloopwinkels naar kleding, daar zitten soms echt nog nieuwe items tussen! Schoenen koop ik dan weer wel enkel nieuw, vind ik wel zo hygiënisch, maar ook daar doe ik jaren mee. De oude versleten schoenen worden klusschoenen, weggooien vind ik ook met schoenen moeilijk! :+

Alle honderd-duizend kaarsenplateau's en kaarsenhouders die ik had die o zoveel ''sfeer'' geven en zo gezellig staan heb ik met de verhuizing ook vakkundig weggegooid/ weggegeven. Zelfde voor heel veel decoratieve dingen die op die plateaus stonden om het wat aan te kleden. De meeste meuk/ prullen die wij hebben zijn cadeautjes, zelf kan ik dat heel goed laten staan in de winkels maar het (te snel) weggooien/ weggeven van cadeautjes vind ik ook altijd wat spannend/ onbeleefd.. Zeggen dat ik het niet mooi vind net zo.. -O- Ik heb altijd gleerd blij te zijn met wat je krijgt, of je dat nou echt bent of niet.. :Y)

Nou moet ik zeggen dat ik daar tegenwoordig makkelijker in ben, wat niet in ons interieur past maak ik iemand anders blij mee. Inderdaad, een opgeruimd huis zorgt ook voor een opgeruimd hoofd!

Speelgoed van mn dochter doe ik meestal zonder haar (zij is zelf een echte hoarder, ook alle ''schatten'' die ze buiten vind, evenals geknipte papiertjes/ verpakkingsmateriaal o.i.d. kan ze niet laten liggen/ weg gooien want daar kan ze altijd nog wel iets anders van maken), zo'n 2x per jaar ga ik haar speelgoedbakken langs en alles waar ze nooit mee speelt/ wat echt prul is (zoals de mac-donalds speeltjes), en waar ze te oud voor is geworden gaat weg. Bij het gewone opruimen gooi ik al ongemerkt de geknipte papiertjes e.d. wat ze wilt bewaren weg, ze heeft het nog nooit gemist.. :+
Echte prul gooi ik weg, de rest geef ik weg aan wie het hebben wilt. Met kleding van haar het zelfde, dat gaat naar mensen die het goed kunnen gebruiken.

Ik moet zeggen dat voor mij de verhuizing op een goed moment kwam, want dat is echt een ongegeneerd weggooi moment geweest, alles wat ik weg deed hoefde ik tenslotte niet in te pakken en te verhuizen. Nu doe ik het inderdaad per ruimte, waar ik over twijfel gaat eerst de kelder in (wij hebben geen zolder maar een kleine kelder als opbergruimte), en als ik dan de kelder ga opruimen eens in de zoveel tijd gaat alles wat ik niet gemist heb weg. Werkt ook heel fijn, zo'n tussenstation! :Y)

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 11:13

Als ik dit zo lees is het hoog tijd dat ik ga verhuizen :P

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:14

Ik ben wel redelijk goed in ontspullen. Iedere week pak ik een vuilniszak en gooi ik onnodig verzamelde rommel direct weg.

Niet te veel grote voorraden aan eten in huis hebben. Het gaat toch niet op.

Twee keer per jaar door mijn kledingkast heen en kijken welke kleding ik kan doneren aan de kringloop. Vroeger bewaarde ik alles om mee te klussen of naar de paarden aan te doen, maar in praktijk is dat toch niet het geval dus dan hoef ik het ook niet te bewaren.

Boeken geef ik makkelijk weg, of ik lees ebooks, administratie is digitaal. De spulletjes die in mijn huis staan aan decoratie heb ik voornamelijk gekregen, ik koop er niet heel veel bij.

Wat heel erg helpt om het geheel rustig te houden: dichte kasten (dus met deurtjes). Dan kan het daar achter soms nog wel een beetje een rommeltje worden, maar niet te extreem en het geeft een rustiger beeld :j .

En verhuizen helpt ook zeker, je hebt echt geen zin om dingen die je niet gebruikt overal mee naar toe te slepen :')