Ikea keukens en apparatuur..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:56

Ik ben me een beetje aan het oriënteren qua keukens en zie door de bomen het bos niet echt meer.. Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe keuken gekregen en in het verleden heb ik eens een ikea keuken gekocht. Ik vond de kwaliteit van de ikea keuken absoluut niet onder doen aan de keuken die mijn ouders hebben gekocht. Ook als ik naar de mogelijkheden kijk qua kastjes ed zie ik weinig verschil met andere keukenboeren.
Wat is jullie ervaring met ikea keukens en hebben jullie ook alle apparaten van ikea? Kun je ook makkelijk andere merken inbouw in de ikea keukens kwijt?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:14


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:24

Wij zijn heel erg tevreden over onze Ikea keuken van 2012. Zelf ingemeten, ontworpen, in elkaar gezet en gemonteerd.

Mijn moeder heeft een dure keuken van een luxe keuken zaak en die is echt minder. Ook niet fijn geplaatst toen. Dus dat heeft mijn man hier en daar nog hersteld.

Apparatuur van Ikea vind ik dan wel weer minder. Wij hebben een 90cm 5 pits gasfornuis, een brede afzuigkap, de vaatwasser in het groot en de kranen.
Het gasfornuis werkt goed, maar de knoppen zijn echt waardeloze kwaliteit. Maakt niet uit, is de prijs naar en ze blijven verder netjes, maar Als ik ergens over moet miepen, dat.....

De afzuigkap vind ik wel echt slap. Als ik die knop aanzet moet je wat kracht zetten en merk je wel dat het wat slap materiaal is verder.

de vaatwasser werkt prima. Inbouw en maakt geen lawaai.

De koelkast en combi magnetron hebben we van een ander merk.

De kranen hadden we in de keuken en badkamer en die waren snel slecht. Maar ook weer veel te goedkoop, dus hadden we kunnen bedenken.

Dan hebben we een stenen dubbele wasbak die echt goede kwaliteit is en een houten werkblad. Die nemen we in volgend huis sowieso weer. is na ruim 7 jaar gebruiken nog super goed ook. Net als de deurtjes en laatjes etc.

Je moet niet vergeten waar je allemaal voor betaald. De reclame, het merk, het installeren, het ontwerpen, bezorgen etc etc. Dus alles wat keuken boeren als zgn gratis geven, betaal je gewoon voor. Het is echt niet alleen maar de kwaliteit.

robeer
Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:30

Ik zweer bij Ikea keukens....
voor niet al te veel heb je een leuke keuken en als je hem beu bent is het heel eenvoudig om de deurtjes te vervangen.....voila, nieuwe keuken.
Apparatuur van andere merken past er gewoon in hoor.

Wegens gebrek aan inspiratie tijdelijk onderschriftloos........

J_E
Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:42

Ik vind het een drama.
De vaatwasser is om de haverklap stuk. Deurtjes gaan snel hangen (kun je wel stellen, maar het irritant). De lettertjes van het gasfornuis vervagen snel.
Het in elkaar zetten en monteren viel ons ook wat tegen. Ondanks dat we best wel klussers zijn.
Al met al, koste het niet zo heel veel, maar als we dit geweten hadden, waren we voor meer kwaliteit gegaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:32

J_E schreef:
Ik vind het een drama.
De vaatwasser is om de haverklap stuk. Deurtjes gaan snel hangen (kun je wel stellen, maar het irritant). De lettertjes van het gasfornuis vervagen snel.
Het in elkaar zetten en monteren viel ons ook wat tegen. Ondanks dat we best wel klussers zijn.
Al met al, koste het niet zo heel veel, maar als we dit geweten hadden, waren we voor meer kwaliteit gegaan.


Is toch wel echt heel vreemd. Onze keuken staat nu 7,5 jaar en we hebben geen enkel deurtje hoeven bij te stellen of een laatje moeten repareren etc.
Zat zo in elkaar. 2 a 3 dagen was de keuken af, en gewoon mijn man en ik met z'n 2en.

Waar mijn moeder echt bij een luxe zaak was en alles 2x of meer zo duur was en echt veel slechter.

Prijs verschil zit hem ook niet alleen in kwaliteit. Het is echt alles er omheen, waar je voor betaald. De Ikea kastjes zijn echt betere kwaliteit dan de goedkope keukens van keuken boeren. Ga maar voelen en vergelijken.

Pas de hele dure of echt houten deurtjes zijn echt zware kwaliteit. Dat had familie en echt hout overtreft wel alles.

Vaatwasser doet het hier ook goed en is stil.

BartVB
Eigenaar
Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:05

Wij zijn ook aan het kijken voor keukens en Ikea staat zeker op de lijst. De mogelijkheden zijn wat beperkt, ze hebben het aanbod wat afmetingen/kastjes betreft sterk gestandaardiseerd, maar als je daarmee uit de voeten kan dan zijn het heel prima keukens voor een erg mooie prijs.

De apparatuur ben ik niet van onder de indruk, is over het algemeen erg betaalbaar maar dat zie je af en toe ook wel terug in de kwaliteit. Maar er zijn ook wat positieve uitschieters wat apparatuur betreft. Je kan prima apparatuur van andere fabrikanten toepassen, bij de vaatwasser moet je wel even goed opletten, Ikea monteert het front op een wat aparte manier, dat werkt niet samen met sommige vaatwassers. Op de meeste grote sites met keukenapparatuur kan je daarom ook aangeven dat je een Ikea compatible vaatwasser zoekt :)

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:11

J_E schreef:
Ik vind het een drama.
De vaatwasser is om de haverklap stuk. Deurtjes gaan snel hangen (kun je wel stellen, maar het irritant). De lettertjes van het gasfornuis vervagen snel.
Het in elkaar zetten en monteren viel ons ook wat tegen. Ondanks dat we best wel klussers zijn.
Al met al, koste het niet zo heel veel, maar als we dit geweten hadden, waren we voor meer kwaliteit gegaan.


Deurtjes hangen snap ik niet, ik zie namelijk hetzelfde systeem om deurtjes te hangen en te stellen als bij mijn ouders (en bij heel veel andere meubelen met deurtjes)
Ik vraag me dus af of daar wel echt het kwaliteitsverschil in zit..

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:15

er zit weinig tot geen kwaliteitsverschil in de ikea keuken. Als vrouw van een meubelmaker kan ik dat echt wel bevestigen. De beleving en service is wel veel anders. Ikea heeft geen quookers, extra brede (90 cm) kookplaten, kookplaten met afzuiging in t blad enz. En je keuze in kastdeurtjes is ook beperkt.
Daarnaast moet je zelf meer regelen/beslissen/sjouwen dan bij een keukenboer en draag je ook zelf t risico als er iets niet past of aansluit.

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

pmarena
Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:15

Ik keek altijd een beetje neer op Ikea maar daar ben ik toch aardig van teruggekomen. Afgelopen jaren meerdere Ikea-keukens gezien die qua kwaliteit echt niet onder doen voor veel duurdere Duitse kwaliteitskeukens.

Wij gaan het komende jaar een nieuwe keuken plaatsen en het lijkt er op dat het een Ikea keuken gaat worden want je bent toch eigenlijk gek als je voor van die geperst hout kastjes en deuren honderden euro's per kastje gaat betalen terwijl die van de Ikea voor een paar tientjes minstens zo goed zijn.

De wat duurdere Ikea aanrechtbladen zijn verdorie betere kwaliteit dan die van menig keukenzaak waar je veel meer voor betaalt...

Ik ben wel benieuwd wanneer er weer nieuwe frontjes gaan komen. Toen wij een poos geleden eens echt goed gingen kijken in de Ikea en een gesprek hadden, vertelde de medewerker dat er o.a. ook een mooi eiken frontje bij ging komen maar dat het nog onbekend was wanneer precies.

De frontjes die er nu zijn zijn het allemaal eigenlijk net-niet voor ons. Nu zijn er wel allerlei verkopers die bijpassende andere frontjes maken maar het zou leuk zijn als we toch "gewoon" bij Ikea slagen want daar zijn we voor een enorme keuken klaar met iets van 6000 euro en dat is ook wel lekker :=

We doen dan alleen de vaatwasser en spoelbakken van Ikea en voor de rest onze huidige spullen er in waaronder een heerlijke 90 cm brede keramische kookplaat die we pas geleden gekocht hebben. Die past exact in het mooie dikke aanrechtblad van Ikea *\o/*
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-08-19 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:17

Ik volg ook even... Ikea staat hier tot nu toe op 1....
Mogelijk toch inductie ipv gas.

Hier mensen met inductie van Ikea? Ik meende dat het allemaal whirlpool is?

En iemand de vaatwasser met het lichtje? Lijkt me ideaal.. Die stille dingen van tegenwoordig trek ik altijd te vroeg open :')

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:19

pmarena schreef:
Ik keek altijd een beetje neer op Ikea maar daar ben ik toch aardig van teruggekomen. Afgelopen jaren meerdere Ikea-keukens gezien die qua kwaliteit echt niet onder doen voor veel duurdere Duitse kwaliteitskeukens.

Wij gaan het komende jaar een nieuwe keuken plaatsen en het lijkt er op dat het een Ikea keuken gaat worden want je bent toch eigenlijk gek als je voor van die geperst hout kastjes en deuren honderden euro's per kastje gaat betalen terwijl die van de Ikea voor een paar tientjes minstens zo goed zijn.

De wat duurdere Ikea aanrechtbladen zijn verdorie betere kwaliteit dan die van menig keukenzaak waar je veel meer voor betaalt...

Ik ben wel benieuwd wanneer er weer nieuwe frontjes gaan komen. Toen wij een poos geleden eens echt goed gingen kijken in de Ikea en een gesprek hadden, vertelde de medewerker dat er o.a. ook een mooi eiken frontje bij ging komen maar dat het nog onbekend was wanneer precies.

De frontjes die er nu zijn zijn het allemaal eigenlijk net-niet voor ons. Nu zijn er wel allerlei verkopers die bijpassende andere frontjes maken maar het zou leuk zijn als we toch "gewoon" bij Ikea slagen want daar zijn we voor een enorme keuken klaar met iets van 6000 euro en dat is ook wel lekker :=

We doen dan alleen de vaatwasser en spoelbakken van Ikea en voor de rest onze huidige spullen er in waaronder een heerlijke 90 cm brede keramische kookplaat die we pas geleden gekocht hebben. Die past exact in het mooie dikke aanrechtblad van Ikea *\o/*


De buurman van mijn ouders plaatst veel Ikea en tipte juist een blad van een bladenleverancier ipv ikea blad...

pmarena
Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:20

Misschien tipte hij dan hardsteen of iets dergelijks? Ik heb het gewoon over nog steeds standaard geperst hout met een laagje zeg maar :)

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:23

Wij hebben een Ikea keuken. Super blij mee!! We hebben ervoor gekozen omdat we vrij snel gaan uitbouwen en de keuken dan verbouwd moet worden. Maar ik denk dat we dan de keuken uit elkaar halen en kijken wat we kunnen hergebruiken en opnieuw voor Ikea gaan.

Wij hebben niet alle apparatuur van Ikea. Wel de koel/vries kast en de vaatwasser. Daar zijn we super blij mee. Ze zijn stil en fijn in gebruik.

Verder is de garantie geweldig. We hebben een aanrechtblad met verzonken wasbak. Na een paar weken stond het blad bol en bleek dat de wasbak niet goed afgewerkt was in de fabriek.
Met 2 foto's was het geregeld. Kregen een nieuw blad en een cadeaubon van €100 omdat het zo vervelend was.

PSvanLot
Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:23

Janine1990 schreef:
Ik volg ook even... Ikea staat hier tot nu toe op 1....
Mogelijk toch inductie ipv gas.

Hier mensen met inductie van Ikea? Ik meende dat het allemaal whirlpool is?

En iemand de vaatwasser met het lichtje? Lijkt me ideaal.. Die stille dingen van tegenwoordig trek ik altijd te vroeg open :')


Ja wij, heel handig haha. Rood is niet klaar, groen is wel klaar ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:25

Janine1990 schreef:
De buurman van mijn ouders plaatst veel Ikea en tipte juist een blad van een bladenleverancier ipv ikea blad...


Ik heb er hier een massief eiken ikea blad op liggen. En dat is écht heel prima hoor! :)
Apparatuur ook van ikea, op de kookplaat na.

Apparatuur is whirlpool en / of electrolux heb ik me laten vertellen.

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:31

pmarena schreef:
Misschien tipte hij dan hardsteen of iets dergelijks? Ik heb het gewoon over nog steeds standaard geperst hout met een laagje zeg maar :)


Hij had het over de geperste bladen... :j

Maar misschien ging het er om dat het dan goedkoper is?

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:31

PSvanLot schreef:
Janine1990 schreef:
Ik volg ook even... Ikea staat hier tot nu toe op 1....
Mogelijk toch inductie ipv gas.

Hier mensen met inductie van Ikea? Ik meende dat het allemaal whirlpool is?

En iemand de vaatwasser met het lichtje? Lijkt me ideaal.. Die stille dingen van tegenwoordig trek ik altijd te vroeg open :')


Ja wij, heel handig haha. Rood is niet klaar, groen is wel klaar ;)


Hoe bevalt de vaatwasser verder? :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:55

Wij hebben het houten blad en die neem ik echt weer. Ik heb bij andere mensen met dure keukens vaak de bladen lelijk zien worden of beschadigen en dat is bij die van ons echt niet. Ze raden aan soms licht te schuren en olie erop te doen, maar doen we niet eens.

De vaatwasser vind ik goed. Is stil en wij hebben de grote maat. Hij verzamelt wat vuil bij de randen, maar ik maak hem gewoon goed schoon.

Ons gasfornuis is 90 cm en 5 pits, maar dus geen inbouw. Afzuigkap is ook breed.

Het softclose systeem werkt hier ook al jaren goed bij deurtjes en laatjes.

Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Dan krijg je gewoon hetzelfde idee als bij de keukenboer.

Wij hadden ontwerp klaar, maar een aardige jongen keek even mee of we alles besteld hadden op de computer daar.
Toen het gasfornuis kwam, dat werd wel geleverd, was het raam aan diggelen en die is vrij vlot vervangen zonder problemen.
Verder een keer terug gegaan dat we 1 plank miste en die kregen we ook zo mee.

Wat wij ook hebben gedaan is die afdek planken gebruikt als planken. Dan heb je dezelfde kleur als je frontjes en de planken zijn rondom afgewerkt.

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:57

Zoals bij alles van IKEA geldt, ze hebben iets voor elke portemonnee.

Don't dream your life, live your dreams!

pmarena
Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:02

Massief eiken aanrechtblad, bevalt dat goed ja...? Ik vind dat zo'n enge combinatie, hout met water....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:02

SillyB schreef:
er zit weinig tot geen kwaliteitsverschil in de ikea keuken. Als vrouw van een meubelmaker kan ik dat echt wel bevestigen. De beleving en service is wel veel anders. Ikea heeft geen quookers, extra brede (90 cm) kookplaten, kookplaten met afzuiging in t blad enz. En je keuze in kastdeurtjes is ook beperkt.
Daarnaast moet je zelf meer regelen/beslissen/sjouwen dan bij een keukenboer en draag je ook zelf t risico als er iets niet past of aansluit.


Hier noem je precies de punten die mij doen twijfelen.. Afzuiging in het blad lijkt me namelijk ook ideaal bedacht ik me nog :D

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:04

Dan koop je toch elders een kookplaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:05

Janine1990 schreef:
Dan koop je toch elders een kookplaat?


Ja pcies, maar dan is het dus de vraag of het mooi past.. Of moet je dan zelf je aanrechtblad gaan aanpassen? En dan hoor ik vaders alweer mopperen :')

Janine1990
Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:06

Relaxed schreef:
Janine1990 schreef:
Dan koop je toch elders een kookplaat?


Ja pcies, maar dan is het dus de vraag of het mooi past.. Of moet je dan zelf je aanrechtblad gaan aanpassen? En dan hoor ik vaders alweer mopperen :')


Volgens mij moet je het blad sowieso zelf uitzagen? Want met gat er uit is het te kwetsbaar op transport...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 67 bezoekers