Planten ecosysteem in aquarium maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 13:01

Wij zijn het wekelijkse aquarium schoonmaken beu aan het raken en denken er over om deze te verkopen of het water eruit te halen en er een planten ecosysteem in te maken. Zijn er mensen met ervaring in dit laatste?

Je ziet momenteel veel planten in een glazen fles dus in een aquarium van 100x50 moet ook kunnen?

- hoeveel onderhoud geeft zoiets?
- geeft de condens geen kalkstrepen op de ruiten?
- hoevaak moet je planten, bodem etc vernieuwen? (Hoe kostbaar is deze hobby?)
- heb je nog extra equipment nodig? Zoals verwarming, waterval etc?

En zijn er mensen die dit hebben gedaan en foto’s willen laten zien of andere tips, ik ben zeer benieuwd!

(Het is niet de bedoeling er dieren in te zetten, dus enkel planten)


Lepeltje
Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:49

Ik heb er geen ervaring mee maar zoek eens op paludarium, ik denk dat je dan wel heel veel info kan vinden.

Aquascapen is ook leuk maar dan is het beter ook wat garnaaltjes toe te voegen tegen de algen. Garnalen vervuilen veel minder dan vissen dus dat hoef je niet zo vaak schoon te maken.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:06

Als ik het goed begrijp dan wil je dus een terrarium.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar zoek eens op deze termen:

closed terrarium

bottle terrarium (dit principe valt gewoon in je aquarium toe te passen uiteraard)

Voor als je het aquariumidee niet volledig wilt laten varen:

low tech planted aquarium

low maintenance aquarium

Nog even een vraagje, je zegt dat je het schoonmaken vervelend vindt, haal je dan de hele bak leeg om het schoon te maken of ververs je enkel een deel van het water?

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:18

We halen nu wekelijks de (punt)algen van de ramen en verversen 2-wekelijks een paar emmers (betreft een 200L aquarium). Verder iedere week nieuwe filterwatten in 1 Vd 2 filters (enkel fijne wat, de grovere vervangen we om de zoveel maanden)
We hebben het opzich goed onder controle maar we komen maar niet van de puntalg af helaas. Ook al een paar keer opnieuw gestart (dus vissen in kuipen, bodem, planten etc alles vervangen en schoongemaakt), spelen met tijd en lichtsterkte en een uv filter maar blijft toch na een paar maanden weer dezelfde ellende, en dat zijn we dus beu.

We hebben een aquarium bijzettafel dus een prachtige blikvanger in ons huis, en daarom dus de twijfel om hem weg te doen of niet. Met water iig niet meer, dieren ook niet want dat vervuild en je moet altijd iemand regelen voor vakanties om het aquarium schoon te maken en voeren etc. Dus enkel planten is het idee.
Planten in een fles vind ik erg mooi in de winkel maar ik vraag me dus af hoe dat op grotere schaal (100x50x50) gaat en vooral op langere termijn of het mooi blijft, hoe vaak je de inhoud moet verversen/onderhouden? Of het glas niet vol kalkstrepen gaat zitten door condens etc.

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 21:15

[ img ]
Ook ideeën welke planten mooi zouden passen hoor ik graag. Ik zou graag met verschillende hoogtes werken maar weet niet zo goed hoe, ook graag bloeiende planten.
Voorkeur gaat uit naar een tropische bak. Hoewel ik cactussen ook mooi vind..

Ashkerlon
Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:49

Ik heb dit gemaakt van mijn aqua
[ img ]

Nuja, is open aqua waar een hamster in zat.
Plantjes leken mij leuk, dus gestart met verschillende soorten vliegenvangers.
Alles gaat steevast dood, dus nu aan het overschakelen op andere, duurzamere planten.
Ik heb een ledstrip moeten bevestigen omdat ze anders te weinig licht hadden, maar in een afgesloten aqua heb je dat probleem niet. Ook heeft die van mij geen deksel, dus alles verdampt gewoon qua water. Ik moet dus heeeeel vaak water geven.

Op zich is het wel leuk, maar hou er rekening mee dat je regelmatig eens een plantje moet vervangen en vaak water geven.

Ik verhuis in augustus en ben aan het nadenken wat ik met deze bak ga doen. Het is leuk met de plantjes, maar toch niet wat ik gedacht had. Ik dacht dat het eenvoudiger ging zijn.

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

conejo
Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:52

Kan je niet helpen met de planten. Maar hier hadden we ook veel
Last van algen. En sinds dat wij CO2 er bij hebben nergens meer last van. Wij doen eigenlijk te wijnig verversen en zo maar hij doet het goed. Willen wij het echt goed do3n zouden wij met 1 keer per maand onderhoud voldoende hebben. Belangrijk is ook niet vlak bij een raam sinds dat hij daar niet meer staat ook veel beter en minder lang lampen aan kan ook helpen.

Je moet een goede balans zien te vinden.

De reden dat wij te wijnig doen is omdat de kap er niet makkelijk af kan. Gaan ook een ander aquarium kopen en gelijk groter. Hebben nu 200 liter en gaan naar 450 liter.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:57

Ga maar een zoeken op vivarium en paludarium planten, ik gok dat je dan een heel eind komt qua planten die geschikt zouden zijn voor zo'n omgeving :)
Dan kom je ook meteen wel een hoop opties tegen om op een mooie manier de hoogte in te werken met hout/stenen/planten.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:09

Maak je niet teveel schoon?
Ik heb een vergelijkbare bak met 4 vreselijk vervuilende vissen erin (hele grote goudvissen).
Ik ververs wekelijks water (ongeveer 100L) en stofzuig dan meteen de bodem, maandelijks het filter uitspoelen, ik heb nog nooit iets vervangen aan het filter (werk met sponzen, actieve kool en een grof filter die ik 2x per jaar spoel).
Ik voer dagelijks, sla soms een dagje over. Lampen staan alleen 's avonds aan in principe, ik heb LED verlichting, een met een wat rode gloed en een met blauwe gloed.
Een keer per maand trek ik een keer de magneetwisser over de ramen tegen de aanslag.
Vroeger had ik heel veel algen maar ik denk dat je met goed management en misschien wat algenetende dieren een heel eind kan komen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-19 20:24

Ik denk idd dat wij te veeleisend zijn om een aquarium te houden. Na 4 jaar proberen zijn we het beu.
Daarom wil ik me dus ook behoeden voor een volgende fout, is een planten terrarium wel zo onderhoudsvriendelijk als ze het doen voorkomen? Zit ik straks niet alsnog wekelijks kalkstrepen van mijn ruiten te vegen?
Het aquarium is de blikvanger in huis en zo moet deze er dus ook uit (blijven) zien.

Kobus17
Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:28

Ik vind het een super idee, maar ik vrees dat je uiteindelijk wel die kalkstrepen gaat zien. Misschien even op http://www.spruitje.nl kijken. Hij maakt dit soort dingen en heeft ook gereedschap om het schoon te houden. Je moet dan even in de shop op een artikel klikken en dan zie je een youtube filmpje hoe zoiets te onderhouden en schoon te maken.
Ikzelf wilde ook zoiets maar het gaat redelijk muf ruiken had ik het idee, dus nu een fles met een gat a.d achterkant, waardoor het vocht eruit kan en hoef dan ook niet schoon te maken. :)

Niets gebeurt toevallig. Je komt niet per ongeluk op een podium te staan met twintigduizend mensen voor je.....-Bono

Lepeltje
Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:28

Als je kalkaanslag wil voorkomen moet je osmose water gebruiken maar zo'n apparaat is niet goedkoop.

Wat ik zelf zou doen als ik zo'n aquarium had is er een aquascape van maken met makkelijke planten. En vervolgens als schoonmakers alleen garnaaltjes toevoegen. Deze vervuilen natuurlijk wel, maar niet zoveel als vissen. Ik doe eens in de twee weken een keer een waterwissel maar dat is eigenlijk vooral voor de neon tetra's. Ik had er in het begin alleen wat garnalen in en die deden echt nauwelijks iets met de waterkwaliteit.

Extra voordeel: Je kan rustig op vakantie zonder ze te voeren want ze voeren zichzelf met algen. Ik gooi er af en toe een algentabletje bij maar zonder doen ze het ook prima. Ik denk serieus dat het je minder moeite en werk kost dan een paludarium/tropische plantenbak. Je moet er alleen voor zorgen dat je planten kiest die weinig eisen stellen aan het water en de bodem, maar die zijn er genoeg en er zitten ook hele mooie bij.

boeflover
Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 21:01

Uiteindelijk hebben we toch de knoop doorgehakt en het aquarium omgebouwd naar een cactus/vetplanten bak. Inmiddels een goede maand verder en het gaat prima! Geen condensvlekken e.d. De planten groeien wel hard en er zijn vanzelf vliegjes/spinnen in gaan wonen?
Maar het is wel een eyecatcher in het interieur gebleven en makkelijker qua onderhoud!

[ img ]

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:49

Ontzettend gaaf geworden zeg! Mooie variatie zonder kermis te worden, prachtig uitgevoerd.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Re: Planten ecosysteem in aquarium maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:56

Wat ontzettend mooi!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jasmijn16, ManonGrr en 42 bezoekers