Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-23 12:50

Met een echte kantoorbaan probeer ik er toch zo ergonomisch mogelijk bij te zitten.. maar over het onderwerp beeldschermen kom ik nog niet uit.

Ik heb nu een grote monitor recht voor me, en daar schuin rechts van mijn laptop. En bovenop de monitor dan een webcam zodat ik rechtuit kan kijken bij online meetings.

De grote monitor moet ik vervangen en ik twijfel nu om 2 dezelfde monitors te kopen. Ik vind het met een laptop vervelend dat het scherm zo anders is dan de monitor. Het is veel kleiner.

Het nadeel van 2 schermen is alleen dat je je laptop ook nog ergens moet laten, en ik heb echt geen 3 schermen nodig, dus die staat eigenlijk in de weg.

Ik vind het ook niks met 2 grote schermen dat je net een soort tenniswedstrijd zit te kijken, helemaal van links naar helemaal rechts. Zo'n grote gebogen lijkt me daarin wel wat, maar dat is zo gedoe met het op de juiste plek open zetten van programma's.

Wie heeft de tip?!


Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:54

3 schermen betekent natuurlijk niet dat je ook op 3 schermen moet werken. Ik heb dus naast mijn laptop 2 gelijke schermen en werk dus ook alleen op die 2 schermen. Daarbij heb ik dan wel het voordeel van 2 gelijke schermen ipv 1 groot en 1 klein laptop scherm. Wat ik nog wel eens doe is op mijn laptopscherm alleen mijn mail open zetten, maar dan gebruik ik nog mijn 2 grote schermen om echt te werken. Die 2 grote schermen heb ik dan ook voor me staan en mijn laptop staat er echt naast.

Exitium
Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:56

Op kantoor hebben we twee beeldschermen + laptop, waarvan ik de laptop eigenlijk niet actief gebruik. Daar staat soms Spotify op open, that's it. Thuis gebruik ik de laptop niet, maar heb ik een ultrawide scherm voor m'n neus en een 24 inch er rechts naast staan, dat werkt voor mij prima. Ik ben voor zowel werk als privé fan van een ultrawide in plaats van twee normale schermen, vind het veel fijner werken

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:57

Idd, 1 ultrawide scherm ipv 2 :j

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

stitchlover
Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:58

In mijn werk houd ik mij bezig met Arbo vandaar mijn reactie.
Werk met een hoofdbeeldscherm en een bijscherm van ongeveer gelijke grootte. Je hoofdscherm daar moet je recht tegenover zitten. bijscherm er schuin naast.

Laptops zijn niet bedoeld om een hele dag op te werken, gebruik deze daarom alleen voor kortstondig werk en klap hem dicht als je een lange tijd beeldschermwerk en je hem alleen als PC voor je beeldschermen gebruikt.

verder is beeldschermafstand, beeldschermhoogte en instelling van stoel en bureau ook belangrijk om ergonomisch te kunnen werken. Hier kan je via je werkgever ook advies over vragen, zij zijn verplicht om jou hierover te instrueren en bij verplicht thuiswerken ook in een goede thuiswerkplek te voorzien.

Daarnaast is Google je beste vriend qua tips en plaatjes met uitleg :j

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:58

Ik heb ook 2 schermen + laptop. De laptop is voor nieuws / Spotify / whatever en voor mijn werk is 2 schermen sowieso een must.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:05

Op kantoor heb ik 2 schermen, idd 1 recht voor en 1 er schuin naast. Laptop heb ik er onder en gebruik ik alleen voor Teams

Je kan ook je laptop dicht doen als je aan twee schermen genoeg hebt.

Thuis heb ik een curved recht voor me en een derde scherm rechts er naast. En dan de laptop voor Teams. Gebruik voornamelijk de curved voor twee bestanden/programma's, je leert heel makkelijk het scherm te splitsen vind ik.

[ img ]

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Selina
Berichten: 14219
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:11

Hier 2 dezelfde beeldschermen gekocht. Eentje recht voor me. En eentje schuin links ervan. De laptop zou je dan gewoon in een hoekje kunnen leggen maar hoef je niet te gebruiken als scherm.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:13

Hier ook een ultrawide scherm, ik vind het heerlijk!
Curved durfde ik niet aan omdat ik bij fotografie vaak met rechte lijnen/rechte horizon moet werken en ik niet zeker weet of dat te veel vertekend, maar voor meetings/administratie enz kan dat misschien juist handig zijn.
Mijn laptop ligt gewoon dichtgeklapt voor het scherm.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:17

Op de ene werkplek heb ik drie wide screens naast elkaar. Laptop kan eventueel in een dockingstation zodat je de schermen voor de laptop kunt gebruiken. Op de andere werkplek heb ik een hele grote ultrawide curved. Alle schermen hangen aan beugels zodat je ze echt perfect op hoogte en kijkhoek kunt instellen. Ideaal, ik wil niet anders meer.

BrankaZ
Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:44

Hier op het werk hebben we een aantal werkplekken met desktop en een aantal je de laptop moet gebruiken als desktop. Als ik daar zit heb ik de boel zo ingesteld dat ik de 2 beeldschermen die er staan gebruik en mijn laptop dichtklap na het opstarten. Dat vind ik het fijnste werken omdat het scherm van de laptop een andere maat heeft en je dus op de beeldschermen hele rare grote letters krijgt.

Thuis heb ik ook een laptop waarmee ik overal in het huis kan zitten en een dockingstation met 2 beeldschermen (en toetsenbord en muis) waar ik rustig en prettig kan werken.

Enige waar ik de laptop voor open zou moeten klappen is teamsoverleggen, maar die heb ik zelf vrij weinig. Zou dat evt. ook via mijn mobiele telefoon kunnen doen.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Exitium
Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:19

BrankaZ schreef:
Hier op het werk hebben we een aantal werkplekken met desktop en een aantal je de laptop moet gebruiken als desktop. Als ik daar zit heb ik de boel zo ingesteld dat ik de 2 beeldschermen die er staan gebruik en mijn laptop dichtklap na het opstarten. Dat vind ik het fijnste werken omdat het scherm van de laptop een andere maat heeft en je dus op de beeldschermen hele rare grote letters krijgt.

Mocht je het ooit aan willen passen (bijvoorbeeld voor tijdens een Teams-meeting), het klinkt alsof de resolutie en/of het zoompercentage van je schermen niet goed ingesteld staat. Kun je per scherm aanpassen in de Windows Instellingen > Systeem > Beeldscherm. Scherm waar het om gaat aanklikken en dan iets naar beneden scrollen.

[ img ]

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

BrankaZ
Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:20

Bedankt voor de tip! +:)+

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Doubtless
Berichten: 8452
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:37

lieke2 schreef:
Idd, 1 ultrawide scherm ipv 2 :j


Heb ik ook (ultra wide curved), is ideaal. En helemaal geen werk om bestanden te openen en op de juiste plek te zetten. Je moet alleen ff uitzoeken hoe sneltoetsen werken ;-)

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Exitium
Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:42

De meeste applicaties ondersteunen snapping. Sleep tegen de linker- of rechterrand om het programma op die helft van het scherm te tonen, sleep naar boven voor full screen, of sleep naar één van de hoeken om het programma op dat kwart van het scherm te tonen.

Binnen Windows 11 heb je dan nog wat meer opties als je naar boven sleept om je scherm bijvoorbeeld ook in drieën te delen, daarin is het nog eenvoudiger gemaakt :)

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

senna21
Berichten: 11749
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:53

Meer dan twee schermen wil ik absoluut niet. En het tweede scherm gebruik ik alleen om te schuiven binnen één opdracht/taak.
Het menselijk brein is er niet voor gemaakt om continue te multitasken. Dit houdt in dat we in feiten alleen maar heel vaak en snel schakelen tussen taken die onze aandacht vragen. Op de lange duur is dat niet gezond, ook al lijkt het vooral 'lekker te werken'. Multitasken heeft invloed op de hormonen, waardoor het verslavend werkt. (een zgn. prikkelverslaving)
Ik heb echt moeten leren om mij te focussen op één taak, en het blijft een constant aandachtspunt, want ik houd van afwisseling. Maar ik heb gemerkt dat ik uiteindelijk veel efficiënter en beter werk, wanneer ik gefocust blijf.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

KSHancox
Berichten: 1236
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:58

Ik heb één ultrawide curved scherm en gebruik laptopscherm heel weinig, alleen muziek meestal.

BrankaZ
Berichten: 3845
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:30

senna21 schreef:
Meer dan twee schermen wil ik absoluut niet. En het tweede scherm gebruik ik alleen om te schuiven binnen één opdracht/taak.
Het menselijk brein is er niet voor gemaakt om continue te multitasken. Dit houdt in dat we in feiten alleen maar heel vaak en snel schakelen tussen taken die onze aandacht vragen. Op de lange duur is dat niet gezond, ook al lijkt het vooral 'lekker te werken'. Multitasken heeft invloed op de hormonen, waardoor het verslavend werkt. (een zgn. prikkelverslaving)
Ik heb echt moeten leren om mij te focussen op één taak, en het blijft een constant aandachtspunt, want ik houd van afwisseling. Maar ik heb gemerkt dat ik uiteindelijk veel efficiënter en beter werk, wanneer ik gefocust blijf.

Voor mij is het werken met 2 schermen niet omdat ik aan het multitasken ben, maar omdat ik b.v. informatie vanuit een mail moet verwerken in een agenda. Dan werken 2 schermen erg prettig omdat ik anders steeds van het ene naar het andere programma aan het wisselen ben.
Ik heb ook een tijdje een werkplek gehad met een extra groot beeldscherm waar je verschillende vensters naast elkaar open kon zetten. Dat vond ik persoonlijk minder prettig werken.

Ik denk altijd eerst goed na voordat ik iets stoms zeg (Loesje)

Exitium
Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:05

BrankaZ schreef:
senna21 schreef:
Meer dan twee schermen wil ik absoluut niet. En het tweede scherm gebruik ik alleen om te schuiven binnen één opdracht/taak.
Het menselijk brein is er niet voor gemaakt om continue te multitasken. Dit houdt in dat we in feiten alleen maar heel vaak en snel schakelen tussen taken die onze aandacht vragen. Op de lange duur is dat niet gezond, ook al lijkt het vooral 'lekker te werken'. Multitasken heeft invloed op de hormonen, waardoor het verslavend werkt. (een zgn. prikkelverslaving)
Ik heb echt moeten leren om mij te focussen op één taak, en het blijft een constant aandachtspunt, want ik houd van afwisseling. Maar ik heb gemerkt dat ik uiteindelijk veel efficiënter en beter werk, wanneer ik gefocust blijf.

Voor mij is het werken met 2 schermen niet omdat ik aan het multitasken ben, maar omdat ik b.v. informatie vanuit een mail moet verwerken in een agenda. Dan werken 2 schermen erg prettig omdat ik anders steeds van het ene naar het andere programma aan het wisselen ben.
Ik heb ook een tijdje een werkplek gehad met een extra groot beeldscherm waar je verschillende vensters naast elkaar open kon zetten. Dat vond ik persoonlijk minder prettig werken.

Same here, gebruik het vaak om Excelbestanden naast elkaar te zetten bijvoorbeeld, of als ik een groot Excelbestand heb om die normaal te kunnen lezen zonder om de haverklap naar rechts en links te hoeven scrollen :+

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:10

Hebben jullie geen functie om het scherm in tweeën te delen?
Op de Mac heet het split view. Maar Windows zal toch wel iets vergelijkbaars hebben?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:35

Ik heb op werk twee schermen en thuis een. Gebruik split view (kan in twee of drie delen) voor dingen als mail, of als ik Excel en programmeren open heb naast elkaar.
Maar ben vooral blij met mn grote scherm als ik aan het modelleren ben, want dan past het tenminste allemaal in beeld en raak ik minder makkelijk dingen kwijt (raak nog steeds weleens iets kwijt :+). Mijn grote scherm is curved en ben er echt heel blij mee. Vind ik persoonlijk fijner dan twee losse schermen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

MarliesV
Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:44

8nnemiek schreef:
Hebben jullie geen functie om het scherm in tweeën te delen?
Op de Mac heet het split view. Maar Windows zal toch wel iets vergelijkbaars hebben?


Zeker wel, kan op meerdere manieren. Maar Windows toets+ pijltje naar links plaatst heb op de linker helft en pijltje naar rechts op de rechter helft van je scherm.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:44

Ik vind het vooral fijn dat je splitview kan schuiven.. bijvoorbeeld een smal, verticaal venster voor een lijstje of foto, en een groot, breed venster voor het project waar je aan werkt. Dat gaat met twee losse schermen niet.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Noeps
Berichten: 16926
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:18

Fijne tips worden in dit topic gegeven. In onze nieuwe werkkamer komen twee werkplekken en we (man en ik) zijn aan het uitzoeken of we bij de docking stations voor de laptops 2x2 schermen doen of juist elk een ultrawide scherm. Als ik zo de ervaringen lees dan is een ultrawide scherm praktischer en prettiger in gebruik.

❤️

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-23 19:26

Thanks voor de tips!

Voor degene met ultrawide.. Hoe werkt bijv het presenteren van een powerpoint in een online meeting, waarbij je de mensen van die meeting ook nog wil kunnen zien? Dan krijg je toch een verticale kolom (bij splitview) voor een horizontale presentatie? Of is mijn ervaring hiermee achterhaald?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bindy73, ikkuhh90, Imke95, Jade91, Josien_, Lena82, NogSteedsGek, Piekosjj, Selina, Serena_Milco en 24 bezoekers