[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:50

Ik snap je twijfel. Wij hebben dan wel een "gewoon" huis gekocht, maar kunnen vanwege grote verbouwing bewuster bouwen waar mogelijk. Toch moet je dan inderdaad steeds afwegen; het een geeft minder afval, maar verbruikt weer stroom bijv.
Wij willen ook wat met de mest doen en compost, maar het is in ons geval best snel heel veel en je moet het wel kunnen her gebruiken.
Water opvangen willen we ook, maar het is ook goed dat regenwater weer de bodem in gaat....

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:41

Compost toilet zou ik zelf inderdaad nooit willen, paar keer op wedstrijden tegen gekomen maar mijn hemel wat een lucht....

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:00

Jes schreef:
Compost toilet zou ik zelf inderdaad nooit willen, paar keer op wedstrijden tegen gekomen maar mijn hemel wat een lucht....


Interessant topic om te volgen, mooi project!

Gezien bovenste reactie heb ik een vraag aan de TS. Bewust, zorg- en duurzaam leven snap ik helemaal. Maar waarom zou je de gemakken van een doorspoel wc willen opgeven? Je zou de wc kunnen doorspoelen met opgevangen water.

Ik doel op zaken als je ziek bent etc. of om een andere reden van de wc afhankelijk bent.

Want een goede kennis had namelijk een compost toilet en mijn hemel ik ben zo vaak naar het restaurant er tegen over gelopen in die tijd. Ik heb meermalen lopen kokhalzen van die lucht. Laat staan als je een virus onder de leden hebt.

De doorspoeltoilet is er met een reden denk ik dan weer.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:53

Nou, ik heb ook een composttoilet in gebruik voor mijn clienten en studenten. Daar ruik je echt niets van hoor! Op een concours wordt dat ding natuurlijk constant gebruikt, dn is er geen tijd voor composteren. Maar voor normaal huishoudelijk gebruik heb je daar totaal geen last van. En zo vaak hoeft die niet geleegd te worden, 1 keer per 2 of 3 maanden schat ik en ook dat is niet echt heel vies wanneer je dubbele tonnen hebt en die eerst even rondrolt en een paar dagen laat staan. Gewoon een compostgeur en niets "herkenbaars" meer bij het legen. Je moet wel zorgen dat het slangetje goed het stikstofwater af kan voeren. Staat de massa onder water, dan composteert het niet meer. Dat is tenminste mijn ervaring.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 10:46

Over het composttoilet; ik denk dat het heel erg ligt aan hoe je hem gebruikt en wat voor een je kiest. Er zijn verschillende systemen te vinden en je kunt veel verschillend composteerbaar materiaal kiezen om te gebruiken.

Ik zie een composttoilet niet zo zitten in verband met het legen. Dat ik daar dan mee door het huis moet zie ik echt niet voor me.

Waarom we aan een spoeltoilet twijfelen is vanwege water maar ook vanwege de nutteloze reststroom die je hebt. Je ontlasting komt in een bezinkput en is afval dat op den duur weggehaald moet worden. Er is een groot helofytenfilter nodig om dit water te zuiveren. Dat neemt best wat ruimte in op de kavel en verbruikt ook stroom (er zijn pompen voor nodig).

Bij zo'n verbrandingstoilet hebben we geen groot helofytenfilter met bezinktank nodig. Bovendien kun je de as meteen als meststof verwerken en is het volume van de as vele malen kleiner dan het volume dat in een composttoilet zit. Het andere water in huis (douche, gootsteen etc) kan door een veel simpeler filter omdat het al veel schoner is en kan vervolgens gebruikt worden voor de planten.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:27

Composttoiletten zijn er ook met een veel groter reservior dat daar meteen composteerd en maar 1x/jaar van buiten af geleegd hoeft te worden voor het volgende gebruik, je werkt dan met 2 bakken, 1 in gebruik en 1 compsterend. Wat je leegt is dan puur compost, geen stank, vliegen, etc. en kan meteen gebruikt worden. Boek van The new complete book of selfsufficiency John Seymour pag. 236-237 gaat over zo'n systeem. Want voor een huis dat je nieuw bouwt en dus makkelijker kan aanpassen dan bestaand, kan je zoiets simpeler inpassen. Oplossing spaart fors water (zwart water afvoeren is altijd een stuk ingewikkelder dan grijs wat met juiste keuze zeep, etc. veilig te filteren is), maar een minder vaak arbeid versie betekent wel dat toilet + composteerruimte 1 geheel zijn en dus meer woonoppervlak innemen dan een aparte bak in de tuin samen met een emmer in huis.
De variant met emmertjes werkt uitstekend (chemisch toilet op de wei gaf juist stank, composttoilet niet), maar er moet genoeg materiaal in om alles te absorberen en je blijft inderdaad sjouwen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 11:38

Bedankt voor je bijdrage tamary. Ons huis is niet ontworpen op zo'n compostsysteem en we kunnen en willen dat ook niet meer aanpassen. Die, inderdaad veel werkbaardere optie, valt dus af voor ons.

Bij ons zit het toilet midden in ons huis en heeft de afmetingen zodat het rolstoelvriendelijk is. Dat willen we graag zo houden.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:21

Wij hebben waterbesparende toiletten, die verbruiken niet veel. Volgens mij is het grootste deel wat hier in het riool terecht komt toch echt water van keuken, douche en wassen.

Hier is een centraal helofytenfilter voor de hele wijk. Worden max. 50 huizen op aangesloten en valt qua oppervlak eigenlijk heel erg mee, navenant dat er 50 huishoudens gebruik van maken. Is er geen mogelijkheid om met je buren samen een helofytenfilter aan te leggen? Ik denk dat je dan per huis minder oppervlak nodig hebt. En je spaart in kosten, je ecologische voetafdruk is kleiner en onderhoud kun je ook samen doen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:59

Ik vind dat verbrandingstoilet ook heel interessant. Heb het filmpje wel gezien maar er verder nog niet in verdiept. Het enige is dat je wel steeds zakjes nodig gaat hebben, die je dan weer moet bestellen, en ik neem aan dat het op elektriciteit werkt.

Ik zie een compost toilet ook niet zitten.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:05

Ik vind een composttoilet juist erg interessant. Als je het goed doet schijn je er totaal niets aan te ruiken, en als je het leeg maakt is het ook gewoon een reukloze emmer met onherkenbaar donker zaagselspul. Maak ik kan me ook weer voorstellen dat je dat legen na een tijdje zat wordt.
Maar een verbrandingstoilet.. het kost enorm veel energie om een verwarmingselement op te stoken, dat lijkt me érg lastig als je off-grid wil. En ik kan me haast niet voorstellen dat dat niet gaat stinken :=

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 15:57

Estja,
Helaas gaat samen met de buren niet. We gaan allemaal op een ander tempo.

Prairy,
Het werkt inderdaad op elektriciteit. En die zakjes... Daar twijfelde ik dus ook aan. Maar voor een composttoilet moet je ook materiaal kopen. Het beste werkt turf begreep ik. Maar dat ga ik echt niet doen. Turf is geen hernieuwbare bron.

8nnemiek,
Dat elektriciteitsverbruik zit ik dus ook een beetje mee. We zouden een aandeel kunnen kopen in de lokale windmolen. Dan weet je in ieder geval dat je lokale groene energie hebt.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:11

Je kunt ook bij Vandebron Energie kijken. Daar haal je de energie ook bij de lokale boer, je kunt zelfs kiezen welke.

Die zakjes is wat mij een beetje tegen zou houden. Maar tegen de tijd dat wij nieuw gaan bouwen zullen ze vast wel weer andere dingen bedacht hebben. En wij hebben gelukkig wel een rioolaansluiting voor het huis, dus hebben geen man overboord als we dat zouden willen. Maar het is wel iets waar ik met een schuin oog naar zou willen kijken.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:52

Interessant om allemaal te lezen zeg! :D
En wat leuk dat het nu op begint te schieten :):)

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 17:25

Vandaag ben ik bij iemand gaan kijken die nu ruim een jaar in de wijk woont. Vooral om te zien en horen waar ze tegenaan is gelopen met de aanleg van de tuin. Wat ik van alle kanten al meekreeg werd hier bevestigd. Als je de grond kaal laat staat het binnen de kortste keren vol met distels. Ook vertelde ze dat ze veel last heeft van wind met de jonge planten. Ik moet dus zorgen dat ik deze twee zaken meeneem in mijn ontwerp. Ook had ze een vijver die niet eens zo diep is als die wij hebben gepland en toch het hele jaar een mooie waterstand heeft zonder doek. Ik kan niet wachten!

Na het bezoek ben ik uiteraard ook nog even bij ons plekje gaan kijken. Zeker omdat ik van toekomstige buren al had gehoord dat Staatsbosbeheer is begonnen met werkzaamheden aan het bos dat ze deze winter gaan aanplanten.

Afbeelding
In de verte (net voorbij het gemaaide deel) zie je een donkere bult liggen. In de buurt daarvan gaan wij bouwen. Al het gemaaide dat je ziet gaat voedselbos worden!

Afbeelding
Ze zijn aan het graven voor de aanleg van de weg!

Afbeelding
Het veld vanaf de andere kant (vanuit het bos). Rechts naast die heuvel met het oranje beeld gaan we bouwen. Al het gemaaide wordt voedselbos. Daar gaan we dus recht tegenover wonen. En het is enorm!


Afbeelding
Ik heb ook nog een rondje door het bos gewandeld. Er is een officiële ruiter route. Wat super fijn is natuurlijk!


Afbeelding
Afbeelding
Helaas zijn dit geen ruiterpaden. En alhoewel ik wel afdrukken van hoeven zag zal ik hier dus niet rijden... Ik houd de boswachters graag te vriend. Maar wellicht is er op den duur iets te regelen voor nieuwe routes... Wandelen met de hond gaat hier in ieder geval heel fijn worden.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:01

Dat ziet er mooi uit zeg :+:

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:40

Hoe werkt zn verbrandingstoilet dan met urine? Urine lijkt mij nogal moeilijk te verbranden? Of wordt dat apart opgeslagen en verwerkt?

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:14

Het composttoilet gaat met vlas. Je voegt een handje gewone aarde toe om de juiste bacterieen te krijgen. Is turf niet hernieuwbaar? Dat is toch gewoon grond?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:21

Leuk om jullie project te zien en te volgen!

Ik heb veel paardgereden in die omgeving, ook op de ruiterroute op de foto. Er is een kathedraalroute van 14 kilometer, waar je ook delen van kan rijden (http://www.kathedralentrailalmere.nl/). De route op de foto is daar een onderdeel van.

En ik ben bezig met een project wat hier een beetje op lijkt. Dat heeft wel een rioolaansluiting, maar ook met regels als maar een bepaald percentage bouwen en we moeten gezamelijk de weg laten aanleggen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:28

josien_m_ schreef:
Het composttoilet gaat met vlas. Je voegt een handje gewone aarde toe om de juiste bacterieen te krijgen. Is turf niet hernieuwbaar? Dat is toch gewoon grond?

Turf is gedroogd veen, opbouwen van dat veen kostte miljoenen jaren en zeker door het vele droogleggen van de veengronden is er dus geen vervanging.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 22:40

tamary schreef:
josien_m_ schreef:
Het composttoilet gaat met vlas. Je voegt een handje gewone aarde toe om de juiste bacterieen te krijgen. Is turf niet hernieuwbaar? Dat is toch gewoon grond?

Turf is gedroogd veen, opbouwen van dat veen kostte miljoenen jaren en zeker door het vele droogleggen van de veengronden is er dus geen vervanging.


Dit inderdaad. Het is ook de reden dat ik liever geen potgrond koop. In de meeste potgrond zit turf. Dat graven ze af en daarmee doe je onherstelbare schade aan de natuur.

Leuk Eilish!
14 kilometer is niet veel. Maar het is een leuk begin. En jij zit ook met veel gedoe dus. Gezamenlijk een weg aanleggen is niet niks hebben we gemerkt.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 22:46

mvdende schreef:
Hoe werkt zn verbrandingstoilet dan met urine? Urine lijkt mij nogal moeilijk te verbranden? Of wordt dat apart opgeslagen en verwerkt?

Water verdampt. Dus ook urine gaat hier gewoon in mee. En je houd prima 'kunstmest' over.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:57

Turf is dus oragnisch materiaal, de compost uit een composttoilet ook. Turf heeft er wel lang over gedaan om zo te worden, dat is waar, maar ik begrijp nog niet helemaal waarom een andere grondsoort geen vervangen kan zijn.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 11:49

Josien_m_,
Andere grondsoorten hebben niet dezelfde eigenschappen. Om dit te verkrijgen gaan mensen dan bijvoorbeeld zaagsel en aarde mengen. Ik zit niet op dat soort gedoe te wachten. Hoogstens voor de wc in onze werkplaats. Die zal minder gebruikt worden dan die in huis.

Afbeelding
Gisteren vond ik deze boeken in de kringloopwinkel. Heel interessant om te lezen en door te bladeren. Ik ben benieuwd wat ik voor nieuwe dingen leer.

Ik denk er ook over om een cursus tuinarchitectuur te volgen. Even afwachten of ik het geld op tijd bij elkaar krijg. Maar ik denk wel dat het nuttig is om op die manier gestructureerd met het ontwerpen aan de slag te gaan en bij te leren.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 18:06

Vandaag was ik even in de hemel. :o
Allemaal prachtige antieke bouwmaterialen en leuke spullen.

Een impressie;

Afbeelding

Afbeelding

Deze klok wil mijn man heel graag... 3,60,meter hoog. Het zou passen in de kamer. Maar we hebben hem toch nog maar laten staan. :P
Afbeelding

Heel erg veel oude deuren! Hier kunnen we wel wat vinden om straks mooie kasten van te maken.
Afbeelding

Ook nog even in een loods gestaan met dezelfde breedte en hoogte als ons huis straks. Dat helpt echt enorm met de verbeelding.
Afbeelding

Ik hoop dat we nog meer van dit soort leuke adressen gaan vinden. Uiteindelijk wil ik heel graag oude materialen in het huis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:57

Die klok vind ik geweldig <3 !

Wie gaat dat voedselbos eigenlijk beheren?