[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:20

Ja, dat hebben wij ook, vijf cm.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:23

Wij zijn bezig met alles plannen rondom de verbouwing, oa uitbouw etc. Wij horen juist ook steeds; neem houtskelet bouw, goed isoleren en klaar.
Zelfde als de vloer. deels hout, deels beton. Wij wilden broodjes vloer en beton, maar meerdere adviezen nu gehad om weer voor hout te kiezen.

In Amerika is het niet overal nodig om te isoleren zoals hier.

Toen wij wel naar een houten huis keken, om dit plat te gooien, werd het afgeraden om een pakket uit Canada te laten komen. Omdat dat hout uit een andere omgeving komt en hier anders kan reageren op ons klimaat. Maar weet ook meerdere mensen die er heel blij mee zijn en het onderhoud als normaal onderhoud zien.

Stenen huizen hebben in principe ook genoeg nadelen.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 01:45

Libera schreef:
Geen idee wat de verschillen zijn, hier is het gewoon een geraamte van balken waar OSB tegenaan gemaakt word, en aan de binnenkant gipsplaat...


Brr. Dan begrijp je wel waarom schimmel zo’n extreem probleem is in Amerika.
Waar jullie nu wonen is het toch geen droog klimaat? Controleren jullie regelmatig op schimmel? Zie soms echt horror-foto’s op internet als er in dat soort huizen wat platen losgehaald worden.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:12

Wat is dan precies het verschil tussen hsb in Amerika en in Europa? Want in Scandinavië, Duitsland, Frankrijk etc bestaat de hsb toch ook uit een houten geraamte met isolatie en beplating? En daar wordt het al jarenlang superveel gebruikt en die zijn er heel tevreden over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:18

superpony schreef:
Wij zijn bezig met alles plannen rondom de verbouwing, oa uitbouw etc. Wij horen juist ook steeds; neem houtskelet bouw, goed isoleren en klaar.
Zelfde als de vloer. deels hout, deels beton. Wij wilden broodjes vloer en beton, maar meerdere adviezen nu gehad om weer voor hout te kiezen.

In Amerika is het niet overal nodig om te isoleren zoals hier.

Toen wij wel naar een houten huis keken, om dit plat te gooien, werd het afgeraden om een pakket uit Canada te laten komen. Omdat dat hout uit een andere omgeving komt en hier anders kan reageren op ons klimaat. Maar weet ook meerdere mensen die er heel blij mee zijn en het onderhoud als normaal onderhoud zien.

Stenen huizen hebben in principe ook genoeg nadelen.


Houtskeletbouw isoleert vanzichzelf al beter als traditionele bouw! Ook is het natuurlijk vrij duurzaam :)

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 10:27

Interessant onderwerp die verschillen tussen de houtbouw in verschillende delen van de wereld.

Wij hebben gisteren goed nieuws gekregen met de post! Onze vergunning is verleend!

Dit houd in dat de vergunning nu ter inzage ligt zes weken. Daarna is hij onherroepelijk en kunnen we de grondoverdracht plaats laten vinden.

Wij zijn heel blij en opgelucht dat we deze hobbel hebben gehad. Nu is het tijd om de bouwers en financiën in orde te krijgen.

Ik kan me nog bijna niet voorstellen dat volgend jaar dit lieve monster aan huis gaat staan.


Afbeelding

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:17

Goed nieuws dus! Wat fijn. Moet vast wat rust geven zo voor de kerst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:40

Gefeliciteerd! *\o/*

Nog even spannend die 6 weken, of helemaal niet?

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 12:45

Fijn dat het zo goed als rond is! Jammer dat het eigenlijk net te laat is maar ja. Suck it up en weer doorgaan.

Benieuwd hoe het eruit komt te zien uiteindelijk!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 21:17

Cerosa,
Voor nu geeft het inderdaad even rust.

Marie_Anne,
Het zou me erg verbazen als er een bezwaar binnen komt. Alle buren zijn alleen maar blij voor ons dat het gelukt is. Die zes weken lijkt meer een formaliteit.

Prairy,
Inderdaad net te laat. Het is helaas niet anders.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 18:58

Zo... 2019 is bijna afgelopen. Vorig jaar rond deze tijd dachten we dat we in de zomer zouden kunnen gaan bouwen. Het liep wat anders...

Onze tekenaar liep vertraging op waardoor alles in het proces stil kwam te liggen. Telkens als we dachten dat we er wel waren stond het weer stil. Wat hebben we veel moeten wachten! Maar uiteindelijk hebben we de vergunning binnen en is het vooruitzicht dat we volgend jaar onze droom kunnen gaan bouwen.

Wachten was niet alleen van toepassing op het traject van het bouwen van een huis. Ik heb ook 8 maanden moeten wachten op diagnostisch onderzoek bij het GGZ. Daar ben ik naartoe gegaan omdat in al sinds 2017 oververmoeid ben en er in 2018 ontzettend veel lichamelijk onderzoek is gedaan waar niks uit kwam. Begin december kreeg ik dan eindelijk de uitslag van het onderzoek bij het GGZ. De diagnose? Autisme.

Voor mij geen enorme verrassing aangezien ik het zelf aangekaart heb nadat ik wel heel erg veel herkende bij leerlingen met autisme. :o En weet je? Het is een verklaring voor die vermoeidheid, maar ook voor mijn doorzettingsvermogen in dit geweldige project. Het is een verklaring waarom ik me zo kan verdiepen in alle dingen die ik doe. Van mijn jeugd af aan al met de dieren, mijn enorme interesse in paarden, de natuur, tekenen, ontwerpen van gebouwen, tuinen en leefomgeving. Ook mijn manier van vooruitkijken, oplossingen bedenken... allemaal eigenschappen die me gebracht hebben waar ik nu ben. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Prikkels komen heftig binnen waardoor ik meer rust nodig heb, ik vind het moeilijk om te telefoneren en de vraag is wat het betekent voor mijn professionele leven. Ik heb er echter vertrouwen in dat 2020 mij daar veel meer inzicht in gaat geven en kijk er erg naar uit.

Ik wens jullie allemaal een prachtig 2020 waarin je als persoon mag groeien en waarin je stappen kunt zetten om e dromen waar te maken.

Bij deze nog een overzichtje van mijn droom die stap voor stap werkelijkheid aan het worden is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:12

Het klinkt echt heel tof! Ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:19

Gaaf gedaan! Ik wens jullie alle succes in 2020.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:28

De beste wensen en veel succes!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 14:57


Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:01

Dank voor de link! Ik heb me ook ingeschreven, eens kijken of het wat is.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:09

Dilemma...

ik ben aan het inventariseren wat we allemaal in huis hebben en wat wel en niet mee mag verhuizen. En toen bedacht ik dat ik nog zo'n antieke victoriaanse wasbak in de schuur heb liggen. Hij moet gerestaureerd worden en dat was altijd het plan.... maar wat ga ik er dan vervolgens mee doen?

Afbeelding

Ik ben gek op oude spullen en die hergebruiken. Het past ook helemaal bij wat ik wil. Maar hoe praktisch is het om dit mooie stuk nog te gaan gebruiken? En om heel eerlijk te zijn past het misschien ook niet zo heel goed bij ons huis.

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:10

Ik zou deze op marktplaats zetten.
Komt er een goed bod, maak je er iemand blij mee(en jezelf ook). En als dat bod er niet komt, hou je 'm alsnog.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 18:31

Ik heb besloten mijn man zo gek te maken dat we onze badkamer victoriaans maken. Ik zag laatst een video van een Tiny House waarbij de badkamer totaal anders was qua stijl dan de rest van het huis en dat lijkt me ook wel wat. Even helemaal in een andere wereld stappen als je in bad gaat.

Voor nu ben ik druk bezig met opruimen en spullen uitzoeken. Het lastige is dat het dan eerst een grotere rommel is omdat je alles uit de opbergruimte haalt. Dit is een hoekje van ons huidige atelier... :o

Afbeelding

En ondertussen denk ik ook na over de stal. We krijgen een inloopstal met twee deuren naar buiten en een deur naar de voorraad waar voer en tuig ligt. De stal is 3,75 bij 5,50 in totaal en in principe zal die altijd open zijn. Ik wil hem in noodsituaties echter in twee boxen van 2,75 bij 3,75 kunnen delen. Maar ik weet nog niet precies hoe. Ik denk nu over een constructie met twee balken horizontaal tussen de stallen. Ideeën zijn welkom.

Afbeelding

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:33

Leuk idee van de badkamer!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:43

Als je naar balken kijkt als 2 deling waarom dan geen weidehek er tussen hangen? Je hebt ze van geheel schapengaas (geen benen er tussen) en eenmaal goed opgehangen hoef je enkel 2 plekken te maken waar die vast zit in open of dicht positie. Paarden hebben contact over het hek en je afscheiding is mooi uit de weg, maar wel binnen bereik als die niet nodig is.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 14:01

Tamary, er blijken zelfs verstelbare weidepoorten te zijn. Bij het uitschuifbare deel kan er dan geen gaas tegen. Maar dat zien we dan wel weer. Het lijkt me een goede en betaalbare oplossing.

Voor de omheining ben ik ook goed aan het rondkijken. Betaalbaar is er best veel te vinden. Maar ik wil het ook duurzamer hebben en eigenlijk iets neerzetten dat er over 25 jaar nog functioneel bij staat. Gelukkig is de oppervlakte van onze paddock dan weer niet zo heel erg groot. Het gaat om een paar honderd meter en geen kilometers gelukkig. Qua kosten dan. :o

Ik denk dat ik voor de gerecyclede kunststof palen en dit draad van Gallagher ga.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/equifence-paarden
De omheining mag 1.20 hoog zijn bij ons. Dus wel iets lager dan ideaal. Maar ik heb gelukkig geen uitbreker.

Ook voor de bodem ben ik advies aan het vragen. Het lijkt er op dat paddock matten met zand daar de beste oplossing voor zijn aangezien we op klei zitten. De matten/roosters gaan lang mee. Het staat me alleen een beetje tegen dat het allemaal kunststof is...

De taxatie van ons project is inmiddels ook binnen en valt veel hoger uit dan we hadden verwacht! Iets dat heel gunstig bleek tijdens ons gesprek met de bank. Want waar we eerst dachten nog jaren te moeten sparen voor het groendak kunnen we het nu meefinancieren en dus veel sneller aanleggen.

Morgen gaan we de koopovereenkomst tekenen en over vier weken zitten we dan bij de notaris om de grond te laten passeren. Verschrikkelijk spannend... We werken hier al twee jaar naartoe en nu wordt het 'echt'. Dat was het natuurlijk altijd al... Maar het voelt toch anders.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:08

Hou er maar rekening mee dat de paddock matten in de klei wegzakken. ;) Beste is dan zorgen voor een stevigere en hogere ondergrond (weglopen van water).

O en het is een rotwerkje om ze daarna uit de droge klei te krijgen. :o

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 15:34

Ik ga er vanuit dat er in ieder geval worteldoek onder moet. En mogelijk ook grind.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:56

Leuk project. Ik volg.

Ik neem aan dat door de isolatie zowel de warmte binnenhoudt als de herrie buiten (een romneyloods is erg lawaaiig bij regen).

Ik zag trouwens dat er heel wat romneyloodswoningen zijn.