[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:03

Ow, wat mooi! Waar is dat? Ik zou ook graag oude deuren willen en evt decoratie.

En kun je daar ook wat inruilen/inleveren? Er zal veel oud uit ons nieuwe huis komen en we vinden vast niet alles mooi.


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-19 18:44

superpony schreef:
Ow, wat mooi! Waar is dat? Ik zou ook graag oude deuren willen en evt decoratie.

En kun je daar ook wat inruilen/inleveren? Er zal veel oud uit ons nieuwe huis komen en we vinden vast niet alles mooi.


Ik heb geen idee of je er ook spullen kunt inruilen. Dit is de website.
https://www.stoomgraanmaalderij.nl/

Marie_Anne schreef:
Die klok vind ik geweldig <3 !

Wie gaat dat voedselbos eigenlijk beheren?


De klok is ook fantastisch. Maar komt voor ons nu te vroeg. :o

Stichting voedselbosbouw en staats bosbeheer beheren het voedselbos.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 01:14

Ow, best stukje rijden, maar wel heel leuk. Ik bewaar het even!

Jammer dat die klok te vroeg komt. Als je achteraf maar geen spijt krijgt.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 19:55

Ik hoop ook dat we geen spijt krijgen.

Deze plek heb ik gevonden door in Google maps te zoeken naar tweedehands bouwmaterialen en antieke bouwmaterialen. Je krijgt dan heel veel hits. Ik houd van zulke ontdekkingstochten.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 11:15

Gisteren besloot ik om het ontwerp van het terrein ook op papier eens aan te passen. Hij is niet exact op schaal maar komt goed in de buurt. Helaas kon ik geen zwarte fineliner vinden. Dus hij is nog niet af. Maar dit geeft toch al een aardig beeld denk ik.

[ img ]

Ceetje_bokt
Berichten: 5137
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:45

Ik ben zo benieuwd hoe het straks gaat worden.

MarliesR
Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:49

Geweldige schets en heel interessant project! Ben ook heel benieuwd hoe het er straks allemaal in de praktijk uit komt te zien.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 21:29

:D Ik ben ook zo ontzettend benieuwd!

Vanavond heb ik toch maar een nieuwe fineliner gehaald en de tekening afgemaakt. Het zal me niks verbazen als ik dan in de komende dagen opeens overal in huis fineliners tegen kom.


[ img ]

[ img ]

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:51

Leuk project, ik volg!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:34

Heel mooi getekend, TS! Knap! +:)+
Ziet er heel mooi uit, ben echt benieuwd hoe het allemaal gaat worden.
Leuk dat we mee mogen volgen! *\o/*

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 10:22

Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties. En welkom!

Ik kreeg net heel goed nieuws. De vereniging voor de kavelweg is u officieel opgericht. *\o/* Dat houd in dat alle belanghebbenden het eens zijn geworden en dat de weg naar onze kavels aangelegd kan worden.

Leuk nieuws en mooi toepasselijk want gisteren kreeg ik van een toekomstige buurvrouw een video waarin ze over de toegangsweg tot ons veld loopt. Deze hele weg komt in het toekomstige voedselbos te liggen (misschien heb je er over gehoord in de laatste aflevering van tegenlicht).
https://photos.app.goo.gl/evYCkTVe3UZ3quW99

xXutopiaXx
Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 06:00

Wat gaaf getekend weer! Ik vind alleen dat al knap :') Laat staan dat je het allemaal verzonnen hebt! Ben zo benieuwd :):) En wat een goed nieuws! Superleuk :D :D

<<) Tamme & Kevin & Splash & Jay :+: Heaven is a place on earth with you.. <3 [HTT] [VOLG] A dream coming true: paarden aan huis - verbouwing _/-\o_


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-19 19:52

xXutopiaXx schreef:
Wat gaaf getekend weer! Ik vind alleen dat al knap :') Laat staan dat je het allemaal verzonnen hebt! Ben zo benieuwd :):) En wat een goed nieuws! Superleuk :D :D


Dank je!


Echt. Keukenzaken... Wat vreselijk om daar naartoe te gaan. Die opdringerige verkooptechnieken kan ik echt niet tegen. En ik kan me ook niet voorstellen dat andere mensen het wel prettig vinden. Waarom doen ze dit nog? :(

Maar goed. Gisteren dus naar keuken en badkamer zaken geweest om te kijken of er nog wat inspiratie te halen is. Helaas viel het meeste ons erg tegen. Zo saai allemaal en bijna allemaal nepmaterialen. Hout en beton dat gewoon een printje op kunstof is... Daar zitten wij niet op te wachten.

Wel zijn we nu echt uit de kleuren voor het huis (denken we).


[ img ]
Antraciet voor de binnenkant. Zowel de buitenmuren als het dak en de spanten. De andere muren binnen krijgen een ander kleur. Dit zien we later wel.

Buiten komt de groene kleur met de lichte kleur kozijnen en de rode voor in ieder geval de voordeur.

Verder heb ik vandaag even niks te melden. Ik ben super moe van een dagje foto's maken bij de kinderendurance. 5:45uur mijn bed uit en net pas weer thuis... De rest van de avond dus maar even niks meer.

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:53

Kijk anders eens of je geen timmerman kunt vinden die je keuken kan maken. Ik weet niet of je dan heel veel goedkoper uit bent maar dan heb je wel wat je wil. Zeker als je ook daarvoor antieke bouwmaterialen wil gebruiken (zou wel goed kijken naar de aansluitingen van bijvoorbeeld een kraan!).

mvdende
Berichten: 5643
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:56

Kijk eens bij Ikea. Daar komt mijn keuken vandaan.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 08:06

Bedankt voor de tips.

Het was ook meer om inspiratie op te doen, niks te missen aan vernieuwingen en te controleren of onze inschattingen qua maat realistisch zijn.

Het idee is om zelf een keuken te bouwen van cellen betonblokken, IKEA binnenwerk en houten fronten. Al kijk ik ook naar milieuvriendelijkere materialen. Het belangrijkste is dat alle materialen weer uit elkaar kunnen om hergebruikt te worden.

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:11

Ontzettend gaaf, en wat een gaaf ontwerp voor de tuin! Ik zou willen dat ik zelf zo'n goed inzicht had!
Een kennis van ons wilde ook graag daar een huis bouwen, maar na de prijsstijging kreeg hij het helaas op zijn eentje niet meer rond.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:38

Malenka schreef:
Bedankt voor de tips.

Het was ook meer om inspiratie op te doen, niks te missen aan vernieuwingen en te controleren of onze inschattingen qua maat realistisch zijn.

Het idee is om zelf een keuken te bouwen van cellen betonblokken, IKEA binnenwerk en houten fronten. Al kijk ik ook naar milieuvriendelijkere materialen. Het belangrijkste is dat alle materialen weer uit elkaar kunnen om hergebruikt te worden.


Volgens mij las ik dat Ikea ook her gebruikte materialen verwerkt, dus zou niet eens een slechte optie zijn wat dat betreft. En wij zijn echt heel tevreden over de kwaliteit.

Wat ga je met cellen betonblokken doen?

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:02

Malenka schreef:
Bedankt voor de tips.

Het was ook meer om inspiratie op te doen, niks te missen aan vernieuwingen en te controleren of onze inschattingen qua maat realistisch zijn.

Het idee is om zelf een keuken te bouwen van cellen betonblokken, IKEA binnenwerk en houten fronten. Al kijk ik ook naar milieuvriendelijkere materialen. Het belangrijkste is dat alle materialen weer uit elkaar kunnen om hergebruikt te worden.


Ik volg al een tijdje en vind het super interessant!
Zelf ga ik begin volgend jaar verhuizen en wil mijn huis ook zo energie neutraal mogelijk maken met het liefste milieu vriendelijke, duurzame producten.

Zelf ga ik waarschijnlijk voor een Ikea keuken, zij hebben namelijk 1 type keuken die van gerecycled hout/teruggewonnen hout en PET flessen is gemaakt. Dit maakt de keuken milieu vriendelijk en duurzaam en heb inderdaad vaker gehoord dat de Ikea keukens goede kwaliteit zijn.

lissisanne
Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:53

https://www.kellerkeukens.nl/het-bedrij ... ire-keuken
misschien is dit wat voor jullie?
Ikea zou is ook niet echt duurzaam, ze roepen heel hard van wel maar het blijft matige kwaliteit en materialen. Demonteerbaar is het maar half (want vaak breekt het een en ander als je het uit elkaar haalt, of kan het niet meer goed in elkaar).

edit: alsnog wel beter dan een keuken uit 100% primaire grondstoffen misschien, maar dan zou je de milieu kosten voor verwerking eerst moeten weten. Het is zo lastig als je het ECHT goed wil doen! -O- Of het is super duur.
Ik vind het wel een heel leuk project om te volgen! Ben benieuwd hoe het wordt.

La vie est belle

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:13

lissisanne schreef:
https://www.kellerkeukens.nl/het-bedrij ... ire-keuken
misschien is dit wat voor jullie?
Ikea zou is ook niet echt duurzaam, ze roepen heel hard van wel maar het blijft matige kwaliteit en materialen. Demonteerbaar is het maar half (want vaak breekt het een en ander als je het uit elkaar haalt, of kan het niet meer goed in elkaar).

edit: alsnog wel beter dan een keuken uit 100% primaire grondstoffen misschien, maar dan zou je de milieu kosten voor verwerking eerst moeten weten. Het is zo lastig als je het ECHT goed wil doen! -O- Of het is super duur.
Ik vind het wel een heel leuk project om te volgen! Ben benieuwd hoe het wordt.


Dat is echt absoluut niet waar. Het is geen matige kwaliteit. Alleen echt massieve houten keukens zijn misschien degelijker, maar Ikea is super degelijk en betere kwaliteit dan van vele keukenboeren.

Wij hebben er al eentje 8 jaar staan, zelf gemonteerd en in nieuwstaat. Ook de lade's, deurtjes, sluitmechanisme etc.

Wij hebben "betere" kwaliteit keukens gehad en mijn moeder heeft een 3x zo dure, maar die zijn echt niet beter. Die van mijn moeder van een luxe zaak mankeerde na montage al dingen en daarna problemen met deurtjes.

Ikea wordt gekscherend snel afgedaan als slecht, maar wij hebben inmiddels ook een bank bijna 3jaar en is echt heel degelijk. En vergeleken bij grote zaken denken ze wel na over materialen.

lissisanne
Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:22

superpony schreef:
lissisanne schreef:
https://www.kellerkeukens.nl/het-bedrij ... ire-keuken
misschien is dit wat voor jullie?
Ikea zou is ook niet echt duurzaam, ze roepen heel hard van wel maar het blijft matige kwaliteit en materialen. Demonteerbaar is het maar half (want vaak breekt het een en ander als je het uit elkaar haalt, of kan het niet meer goed in elkaar).

edit: alsnog wel beter dan een keuken uit 100% primaire grondstoffen misschien, maar dan zou je de milieu kosten voor verwerking eerst moeten weten. Het is zo lastig als je het ECHT goed wil doen! -O- Of het is super duur.
Ik vind het wel een heel leuk project om te volgen! Ben benieuwd hoe het wordt.


Dat is echt absoluut niet waar. Het is geen matige kwaliteit. Alleen echt massieve houten keukens zijn misschien degelijker, maar Ikea is super degelijk en betere kwaliteit dan van vele keukenboeren.

Wij hebben er al eentje 8 jaar staan, zelf gemonteerd en in nieuwstaat. Ook de lade's, deurtjes, sluitmechanisme etc.

Wij hebben "betere" kwaliteit keukens gehad en mijn moeder heeft een 3x zo dure, maar die zijn echt niet beter. Die van mijn moeder van een luxe zaak mankeerde na montage al dingen en daarna problemen met deurtjes.

Ikea wordt gekscherend snel afgedaan als slecht, maar wij hebben inmiddels ook een bank bijna 3jaar en is echt heel degelijk. En vergeleken bij grote zaken denken ze wel na over materialen.


Dan hebben we andere ervaringen :o verschilt per product misschien. Ik heb ook geen ervaringen met de keukens van ikea, bij mij gaat het om andere (gelamineerde) meubels. Ook bedoelde ik kwaliteit niet alleen als langdurig goed in gebruik, maar ook als in goed voor het milieu/meerdere levensduren :)

La vie est belle

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:41

Ikea is denk ik milieubewuster dan veel standaard keukenboeren die alleen maar goedkoop willen leveren en aanbiedingen schreeuwen etc.

Hoelang je met iets doet, scheelt natuurlijk ook op het milieubewuste. Vroeger deden mensen een heel leven met 1 keuken vanaf trouwen. Maar vaak eiken kastjes bijv.
Daarna werd 20jr een beetje de standaard.

Nu zie ik huizen verkocht worden, alles eruit gesloopt worden voor iets nieuws wat meer trendy is. Dat probleem ligt vooral bij de consument, want wij maken zelf niks kapot eigenlijk. We verkopen alleen ons huis nu incl keuken van 8jr oud.
Had wel gezegd dat als ze die niet mooi vonden, we hem mee zouden nemen. Beetje erbij kopen bij Ikea en je plaatst hem zo weer. Maar ze zijn er blij mee.

Ik heb hier niet het gevoel dat er een geplakt laagje op zit. 1 goedkope kast in kleine kamertje staan van Leenbakker en dan heb je dat echt heel sterk. Kan je niet tegenaan lopen.......

Maar mooiste is echt hout. Maar ook dan moet je kijken naar herkomst en hoelang ga je ermee doen. Het probleem blijft wel een beetje bij verkoop bijv.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:45

In het huis waar mijn moeder woont is door de vorige bewoners een op maat gemaakte eikenhouten keuken geplaatst. Ik weet niet hoe oud de keuken is, maar zeker nog geen “heel leven na trouwen”. De keuken is op zich nog helemaal goed, niet helemaal hun stijl. Helaas zit de keuken niet op een hele handige plek en is het erg klein. Ze gaan verbouwen en nemen dan toch maar een nieuwe keuken op een andere plaats. Mijn moeder vindt het hartstikke zonde. Ze gaat haar best doen om de huidige keuken opnieuw te gebruiken in de bijkeuken of bij de schuur.

Oy with the poodles, already

lissisanne
Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:12

superpony schreef:
Ikea is denk ik milieubewuster dan veel standaard keukenboeren die alleen maar goedkoop willen leveren en aanbiedingen schreeuwen etc.

Hoelang je met iets doet, scheelt natuurlijk ook op het milieubewuste. Vroeger deden mensen een heel leven met 1 keuken vanaf trouwen. Maar vaak eiken kastjes bijv.
Daarna werd 20jr een beetje de standaard.

Nu zie ik huizen verkocht worden, alles eruit gesloopt worden voor iets nieuws wat meer trendy is. Dat probleem ligt vooral bij de consument, want wij maken zelf niks kapot eigenlijk. We verkopen alleen ons huis nu incl keuken van 8jr oud.
Had wel gezegd dat als ze die niet mooi vonden, we hem mee zouden nemen. Beetje erbij kopen bij Ikea en je plaatst hem zo weer. Maar ze zijn er blij mee.

Ik heb hier niet het gevoel dat er een geplakt laagje op zit. 1 goedkope kast in kleine kamertje staan van Leenbakker en dan heb je dat echt heel sterk. Kan je niet tegenaan lopen.......

Maar mooiste is echt hout. Maar ook dan moet je kijken naar herkomst en hoelang ga je ermee doen. Het probleem blijft wel een beetje bij verkoop bijv.


Absoluut mee eens! Ikea is zeker beter dan sommige schreeuwers, en misschien ook wel dan sommige luxe merken. Maar als je echt duurzaam wil zijn (en dus niet duurzamer dan ...) is het nog steeds niet optimaal :)
Het verhaal van Keller vind ik daarom wel interessant, maar ik zou een remontabele keuken met 100% duurzame materialen (niet verlijmd, geen chemicalien, geen tropisch hout etc) nog beter vinden.

edit: ik vind net dit online http://www.kitchzen.nl/informatie/de-bamboe-keuken Er zijn nu dus ook keukens van Bamboe!

La vie est belle


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous, L_Flo, Lisette1987, ManonGrr, Myrthe1, puma, ryukapple, SentiBot, spookyskippy, xReetch, YandexBot en 18 bezoekers