Registraties RDW

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 23:01

Ik ben op zoek naar een nieuwe occasion :+
Nu valt mij op dat voor het merk en model dat ik zoek heel erg veel importauto’s te koop staan.
Ook zie ik vaak bij tellerstand ‘onlogisch’ of ‘geen oordeel’ en 1e toelating Nl: niet geregistreerd. Nu zijn dat zoveel auto’s dat er echt heel veel afvallen als ik daar niet naar ga kijken.

Mijn vraag: zijn auto’s met bovenstaande opmerkingen idd auto’s waar je vanaf moet blijven? Het zijn auto’s uit 2017 en 2018 met hele normale kilometerstanden, tot 40.000, dus niet extreem laag.
Wie heeft er meer verstand van en zou met wat kentekens mee kunnen kijken?

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:25

Daar hoef je je mijn inziens niet druk om te maken hoor zolang de km-stand logisch is in combinatie met de leeftijd.
Geïmporteerde auto's hebben natuurlijk geen nationale autopas.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:32

Om te beginnen wemelt de RDW-site van de fouten. Daar zou ik het dus niet uitsluitend vanaf laten hangen.

Tellerstanden kan wel kloppen omdat een deel niet geregistreerd is (buitenland), dan vind de RDW het nogal snel "onlogisch" en nog vaker registreren ze dan maar niks.

Dat een datum eerste toelating niet geregistreerd is, is onzin; ze hebben zelf dat kenteken afgegeven!
Het zou wel kunnen zijn dat er enige vertraging op zit bij net geïmporteerde auto's, maar dat is mijn inschatting; geen feit.

Voor geïmporteerde auto's geldt wat voor alle auto's geldt: goed bekijken of het verhaal van de verkoper klopt bij het verhaal van de auto. Een technisch goede auto is een technisch goede auto, ongeacht waar ie vandaan komt.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:45

De tellerstand staat op geen oordeel als er te weinig registraties zijn geweest of als de auto uit het buitenland komt (bij Vervaldata en historie is dan de datum van eerste registratie en datum eerste toelating verschillend). Een onlogische km stand ontstaat bij een terugval in kilometers. Dit kan een teruggedraaide teller zijn (zeker bij digitale tellers gaat dit net zo makkelijk) of een typfout (bij ongeveer alles wordt een km stand ingevoerd als de auto bij de dealer komt, een foutje is zo gemaakt).

Zeker bij een importauto is het belangrijk dat alle historie aantoonbaar is en kloppend is.

Je mag altijd een pb doen, ik werkte bij een bedrijf wat aankoopkeuringen uitvoerde en voorafgaand gratis kentekenchecks.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:48

De tellerstand van mijn auto was volgens RDW ook onlogisch. Auto is van top tot teen nagekeken door mijn eigen, onafhankelijke garage en vertoont echt niet meer slijtage dan normaal is met het aantal km's wat nu op de teller staat.

Volledige rapport van de verkopende partij heb ik er bij gekregen: er is gewoon een keer iets verkeerds doorgegeven/ingevuld. Dus ik staar me er echt niet meer blind op als ik een nieuwe auto moet zoeken: als je zelf een beetje logisch nadenkt en je laat de auto even checken voor je 'm koopt, kom je al een heel eind.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:58

Mijn vorige auto was ook onlogisch
Die had een nieuwe teller gekregen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 08:11

Bedankt voor jullie input. Ik moet zeggen dat ik er zelf wel wat huiverig voor was, maar het kan dus meevallen.

Is zo’n aankoopkeuring aan te raden? Ik heb al best wat occasions gekocht, niet in het hele goedkope segment maar zo’n keuring hebben we nog nooit gedaan. Zeker bij een dealer lijkt me dat niet nodig, toch?
En op een aantal zit ook nog fabrieksgarantie.

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:20

Ik heb daar natuurlijk gewerkt, maar we keurden auto's op locatie van enkele maanden oud tot oldtimers, van particulier en handelaar tot merkdealer. Ook bij de merkdealer is niet bekend hoe er met een auto is gereden, schades worden ook niet altijd daar opgelost. Die . technische controle en controle en controle op schades door middel van een lakdiktemeter (let op niet elke keuringsinstantie doet dit) geven daar wel meer helderheid in. Het blijft altijd veel geld wat je uitgeeft, dus het kan altijd een overweging waard zijn (tenzij je zelf uiteraard voldoende autotechnisch onderlegd bent zo'n controle zelf uit te voeren + de auto uit te lezen). Het is niet automatisch goed bij de merkdealer (en er zijn een aantal automerken die wat meer problemen opleveren, ook in de moderne modellen) en niet automatisch slecht bij een handelaar of particulier. Ook valt niet alles onder garantie, daarin blijft het gewoon altijd goed opletten bij elke verkoper :j En zeker met import weet een (merk)dealer niet eens altijd of er mee is gerommeld.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Registraties RDW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 08:33

En hoe werkt dat dan? Koop je een auto onder voorbehoud van de keuring? Net als bij een paard?

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:45

Dat kan, maar het handigste is vóór je de onderhandelingen ingaat, zodat de eventuele punten uit de keuring kunnen worden meegenomen :) Bedrijf waar ik werkte kon binnen 24 uur meestal op locatie zijn, van andere bedrijven (ik werk er nu een jaar niet meer en werk op dit moment ook niet meer in de automotive dus van actueel de 'concurrentie' heb ik geen idee) weet ik dat niet exact. Je kunt eerst gratis een telefonische kentekencheck doen (ook voor meerdere auto's), geheel vrijblijvend (wees liever iemand op een gevaar dat ze geen miskoop deden en dat is de instelling van het bedrijf).

Zal het hieronder in het klein neerzetten want het is niet als reclame bedoeld, maar wel handig om eens te bellen als je sowieso over wat auto's info wil hebben! Ze hebben een database met paarduizend autobedrijven met hun eigen bevindingen, welke niet openbaar staat en kunnen ook kijken naar de marktwaarde en afprijzingen van de auto.

mijnautocoach.nl

En voor andere bedrijven googlen op aankoopkeuring auto, of op gratis kentekencheck als je ergens meer info wil opzoeken :) Let wel goed oo de onafhankelijkheid van een bedrijf.

Verder aankoopkeuring of niet, let goed op, check de auto, maak een proefrit en laat je niet onder druk zetten :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:51

Je eerste stap daarin is al heel simpel, zeker bij een jonge auto: ga op een afstandje staan en kijk of alle lijnen vloeiend doorlopen en dat deuren en kleppen niet wijken ten opzichte van de carrosserie.
Let op kleurverschillen, zeker als de auto onder TL-licht staat :D

Enne, soms is het ook minder erg dan het lijkt. Ik dacht ooit het wrak van het jaar te kopen (daar was de prijs ook naar) blijkt ie later bij de nieuwe APK ook niet meer te mankeren dan wat er al zichtbaar was! Auto had best wat rotte stukken; kwam er ook niet mee door de APK, maar had geen verborgen rare dingen. De zichtbare rot is de moeite waard om te repareren.
Nu is dit geen dertien-in-een-dozijn-auto en is afschrijving voor de mindere goden, maar dan moet het nog steeds wel gedaan worden.