Garage verantwoordelijk of domme pech?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 00:18

Goedenavond bokkers,

Allereerst mijn excuses als dit niet goed staat.
Ik heb even een beetje advies nodig betreffende mijn auto, aangezien ik er ongeveer 0 verstand van heb en er misschien bokkers zijn die dit wel weten :)

De situatie is als volgt:
April 2018 heb ik mijn eerste eigen auto gekocht. Het betreft een Opel Corsa D uit 2008, met toen 114.000 km op de teller en nieuwe apk.
In maart dit jaar begon echter de ellende, op dat moment dik 10.000 km verder. Waarschuwingslampje voor de temperatuur ging branden, meermaals koelvloeistof bijgevuld maar mocht niet baten. Telkens na 10-20km weer hetzelfde lampje en uiteindelijk diezelfde dag nog stilgestaan op een drukke weg met een auto die niet meer wilde starten.
Auto naar de garage gebracht, probleem was de koppakking. Meneer van de garage adviseerde me goed na te denken over of ik het dat wel waard vond, aangezien de distributieriem dan net zo goed ook meteen vervangen kon worden, aangezien die er dan toch af was. Kostenindicatie €1000-1200,-
Toen zelf geopperd of ik dan niet beter eerst apk kon keuren, dat moest immers binnen een maand weer. Dus zogezegd zo gedaan, bleek ook de koppelingsplaat vervangen te moeten worden.
Nieuwe kostenindicatie: €1700,- en auto een week kwijt.
Dat geld had ik eigenlijk niet, maar geld voor een nieuwe (degelijke) auto ook niet. Uitgerekend hoeveel ik wel kon betalen, en samen tot de oplossing gekomen om de helft aan te betalen na reparatie en daarna de rest in delen.
Omdat ik de auto wel veel nodig had heb ik een leenauto meegekregen, maar daarvoor wel €0,43 per gereden kilometer voor moeten betalen ex btw.

Goed, auto gerepareerd, opgehaald op 13 maart, totale kosten uiteindelijk bijna €2200,- en een factuur met specificaties en uitgevoerde werkzaamheden dat 1,5 a4tje lang is. Werd me verzekerd dat auto volledig uit elkaar is geweest en ik er de komende 5 jaar geen problemen mee zou hebben.

Financiële meevaller gehad en daardoor 3 weken later de rest kunnen betalen.

2,5 maand verder. 1 juni wil ik wegrijden van mijn werk als ik ineens een tik hoor. Ik dacht dat het een steentje oid zou zijn, want zo klonk het. Tot ik ik mijn ooghoek een ronde schijf weg zag rollen. Was op een zaterdagavond, dus garage niet bereikbaar. Een collega heeft me naar huis gebracht, en ik heb maandagochtend de garage gebeld. Zou iemand ter plaatse komen om te kijken naar het probleem. Bleek een onderdeel van de aircopomp te zijn geweest dat ‘er af gelopen was’. Kon in principe ter plekke gerepareerd worden, maar toch niet omdat de monteur zijn schroevenset vergeten was. Auto moest dus mee, zou ik hem een dag later kunnen halen.
Kosten: iets meer dan €100,-
Daar was ik het niet mee eens, gezien het feit er letterlijk tegen me gezegd is dat de héle auto uit elkaar is geweest en de distributieriem (volgens mij) lángs die schijf loopt (zou niet weten wat voor band daar anders zou lopen, maar ik ben een leek op dit gebied) en het me logisch lijkt dat je die schijf dus loshaalt om de distributieriem fatsoenlijk te kunnen plaatsen. Maar monteur beweert de schijf niet los gehad te hebben.
Ik heb aangegeven dat ik het dan nog steeds frappant vind dat zo’n schijf er blijkbaar ineens uit valt terwijl die auto helemaal nagekeken is. Meneer gaf aan dat het dan waarschijnlijk vermoeidheid van het materiaal was, maar dat hadden ze dan toch kunnen zien lijkt mij? En ze hebben gewoon dezelfde schijf er weer op gedraaid.

Goed, allemaal leuk, toch maar met tegenzin betaald en weer naar huis gereden.

Nu zijn we weer 3 weken verder (waarvan auto 1 week stil heeft gestaan ivm vakantie) en ervaar ik ineens problemen met schakelen. Ik krijg mijn auto bijna niet in de 2e versnelling, soms lukt dit zelfs helemaal niet. Ook de 1e en 3e versnelling gaan moeizaam. De 4 en 5 geen probleem.
Auto heeft altijd heel makkelijk geschakeld, maar is nu dus niet zonder heel veel kracht te gebruiken in de eerste 3 versnellingen te krijgen. Soms lukt het ineens wel heel makkelijk, maar moet vaak een aantal keer proberen. Niet echt handig.
Nou vraag ik me dus af of dat niet vreemd is aangezien de koppelingsplaat vervangen is, en alles opnieuw geolied etc? Letterlijk 3,5 maand geleden. Nou weet ik niet wat precies de functie is van de koppelingsplaat, maar ik zou de link wel snappen :+

Lang verhaal kort: is dit een ‘fout’ van de garage of gewoon domme pech?
En zijn er mensen die het met me eens zijn dat die schijf ook een fout was van de garage?

Ik hoor graag jullie mening :)

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 01:00

Die aircoschijf kan je denk ik de garage niet kwalijk nemen, die hebben ze niet vervangen en als hij echt los had gezeten door hun werkzaamheden in de buurt was hij er binnen een week wel afgevlogen denk ik.

Dat je koppelingsplaten zijn vervangen en je auto nu zo slecht schakelt zou niet moeten kunnen, daarmee zou ik wel teruggaan en eisen dat ze uitzoeken wat het is.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 02:19

Ik had dit soort gelazer ook telkens met mijn eerste auto. Km stand en leeftijd vergelijkbaar met de jouwe. Ook duizenden euros aan kwijt geweest. Elke keer als ik van de garage naar huis reed, ging er weer iets kapot en konden ze me weer komen halen. Uiteindelijk ding voor schootwaarde verkocht en een nog ellendiger ding terug gekocht, bleek achteraf. Daarna was ik er klaar mee aangezien ik mn auto nodig heb om te werken. Toen ben ik gaan leasen en nooit meer gezeur gehad.
Het rotte is, de garages zullen never nooit schuld erkennen. Ook is super duidelijk dat het nergens anderd aan KAN liggen dan aan een fout van hen.. Dan nog wordt dat (bijna) nooit bekend. Daar zul je echt een zaak van moeten maken vrees ik.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:15

Eef_Bam schreef:
Die aircoschijf kan je denk ik de garage niet kwalijk nemen, die hebben ze niet vervangen en als hij echt los had gezeten door hun werkzaamheden in de buurt was hij er binnen een week wel afgevlogen denk ik.

Dat je koppelingsplaten zijn vervangen en je auto nu zo slecht schakelt zou niet moeten kunnen, daarmee zou ik wel teruggaan en eisen dat ze uitzoeken wat het is.


Eens. Aangeven dat hij ineens moeilijk schakelt sinds de plaat is vervangen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:23

Een tip voor de volgende keer: check voordat je een auto koopt op hoeveel km de distributieriemen vervangen moeten worden. Dan loont het soms om een auto met iets meer km te kopen of op de prijs af te dingen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo’n beste auto en garage hebt getroffen. Dubbel pech.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:27

Ook ik vermoed dat je pech hebt gehad, wat DiantaM ook zegt. Wel een erg dure garage als je voor de koppakking en de distributieriem zoveel kwijt bent. Ik snap dat garages ook een boterham willen verdienen, maar dit is wel erg veel geld. Misschien komt mijn verbazing over het bedrag ook wel omdat wij alles zelf doen.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:38

De koppelingsplaat en versnellingsbak zijn even oud, het kan ook de pech zijn dat er nu problemen in de bak zelf liggen. Dit zou je kunnen laten checken, eventueel bij een andere garage als het je niet lekker zit bij deze.

De airco zit over het algemeen niet in de weg voor het vervangen van de distributieketting (of riem), waardoor ze deze niet los zullen halen. Naar mijn idee heeft deze auto een ketting en geen riem, maar dit weet ik niet 100% zeker. Normaliter zijn deze onderhoudsvrij, alleen er willen zich nog weleens problemen voordoen bij verschillende merken.

1700 euro voor een ketting (of riem maar zeker een ketting, beide zijn tijdsrovende onderhouds/reparatiewerkzaamheden), koppaking én koppelingsplaat is geen gek bedrag trouwens bij een garagebedrijf.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:00

Shenavallie schreef:
Ook ik vermoed dat je pech hebt gehad, wat DiantaM ook zegt. Wel een erg dure garage als je voor de koppakking en de distributieriem zoveel kwijt bent. Ik snap dat garages ook een boterham willen verdienen, maar dit is wel erg veel geld. Misschien komt mijn verbazing over het bedrag ook wel omdat wij alles zelf doen.

Is geen raar bedrag helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:10

Shenavallie schreef:
Ook ik vermoed dat je pech hebt gehad, wat DiantaM ook zegt. Wel een erg dure garage als je voor de koppakking en de distributieriem zoveel kwijt bent. Ik snap dat garages ook een boterham willen verdienen, maar dit is wel erg veel geld. Misschien komt mijn verbazing over het bedrag ook wel omdat wij alles zelf doen.

Helemaal geen raar bedrag. Veel mensen doen/durven niet zelf te repareren en zijn aan de grillen van een garage overgeleverd en bij de meeste bedrijven krijg je zo'n rekening gepresenteerd.

Wij hebben gisteren de spanrol en geleiderollen in mijn Mercedes vervangen, daarmee meteen de multiriem. Kosten: ca 190 euro. Bij de garage 630 euro. Dus het loont enorm om eens te kijken of je dingen zelf kunt doen. Eind van t jaar moeten de remschijven, die ga ik ook gewoon zelf doen.

@TS, die aircoschijf is denk ik niet de fout van de garage. Dat lastig schakelen zou ik wel uit laten zoeken, maar ook dat kan materiaalmoeheid zijn...

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:11

Schijf is niet fout van de garage. Ik zou wel terug gaan voor het moeilijk schakelen en vragen hoe dat kan.

Ik heb dezelfde issues gehad met mijn eerste auto. Letterlijk om de 4 weken had hij problemen en stond ik bij de garage. Als ik ze opbelde was het eerste wat ze zeiden: 'oh jee, wat nu weer?'. Stond ook op het punt om de auto in de fik te steken. En ben toch blij dat ik heb doorgezet want nu heb ik al een hele lange tijd geen problemen meer gehad. Je moet gewoon geluk hebben met auto's...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:26

Nessie schreef:
De koppelingsplaat en versnellingsbak zijn even oud, het kan ook de pech zijn dat er nu problemen in de bak zelf liggen. Dit zou je kunnen laten checken, eventueel bij een andere garage als het je niet lekker zit bij deze.

De airco zit over het algemeen niet in de weg voor het vervangen van de distributieketting (of riem), waardoor ze deze niet los zullen halen. Naar mijn idee heeft deze auto een ketting en geen riem, maar dit weet ik niet 100% zeker. Normaliter zijn deze onderhoudsvrij, alleen er willen zich nog weleens problemen voordoen bij verschillende merken.

1700 euro voor een ketting (of riem maar zeker een ketting, beide zijn tijdsrovende onderhouds/reparatiewerkzaamheden), koppaking én koppelingsplaat is geen gek bedrag trouwens bij een garagebedrijf.

Als ie een ketting heeft hebben ze haar sowieso genaaid, die heeft toch lang niet genoeg kilometers om al een ketting te moeten laten vervangen? Riem wel maar ketting nog niet lijkt me.

Ik dacht dat vooral merken als BMW en mercedes nog aan kettingen deden, dat de rest over geschakeld is op riemen.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:29

Google maar eens op problemen distributieketting, die dingen horen onderhoudsvrij te zijn maar rekken bij veel merken op. Als je met die problemen doorrijd, help je het hele blok naar de filistijnen. Dat kan ook bij nog een stuk lagere km standen al gebeuren helaas.

https://particulier-autoverkopen.nl/heb ... ieketting/

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:31

Distrubutieriem altijd een onderdeel om kritisch na te kijken voor aankoop kosten gemiddeld voor vervangen zijn @500/600 bij sommige nog meer omdat ze er minder goed bijkunnen.
Ik wil alleen nog maar auto met ketting.

Ik zou nu terug gaan naar de garage en het probleem uitleggen en eventueel secomd opinion andere garage

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:38

Ik denk gewoon een beetje pech.

Er zijn veel dingen die zorgen dat het schakelen soepel blijft lopen. Pin me niet vast op de juiste benaming ervan, want die weet ik niet.
Die plaat is vervangen, die zou niet kapot mogen zijn. Maar het ontkoppelen en dus schakelen hangen niet alleen daar vanaf.
Als bijv. de kabel van pedaal naar versnellingsbak niet meer 100% is, ontkoppeld die niet goed en krijg je dit soort geintjes.
Pas geleden met m'n werkauto gehad.
Bijna alles vernieuwd, want wilde niet meer ontkoppeld. Behalve de versnellingsbak want die leek toen nog goed en uiteraard ging die toch ook kapot binnen een maand. Daarna nog niet lekker schakelen, bleek er dus iets met dat kabeltje te zijn.

Waren 2 maanden verder, veel geld kwijt, geen garantie want het waren niet de vernieuwde onderdelen die kapot waren gegaan. Maar nu rijdt de auto weer super.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:42

Nessie schreef:
Google maar eens op problemen distributieketting, die dingen horen onderhoudsvrij te zijn maar rekken bij veel merken op. Als je met die problemen doorrijd, help je het hele blok naar de filistijnen. Dat kan ook bij nog een stuk lagere km standen al gebeuren helaas.

https://particulier-autoverkopen.nl/heb ... ieketting/

Dat hoor je dan normaal wel...
Maar mijn Astra van 2010 had een riem, en de Corsa van dat jaar ook. Dus heeft deze wel een ketting?

Lijst is ook niet compleet want mijn ssang yong korando heeft een ketting. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-06-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:44

Een ketting kan ook onverwacht breken, dat heb ik meegemaakt. Heel fijn met trailer + paard achter de auto (Mitsubishi Pajero, toen al aardig op leeftijd maar niet zo heel veel km’s).

TS ik denk dat je stomme pech hebt. Het moeilijk schakelen/koppelen kan ergens anders door komen.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:54

@Ayasha: Als ik verder Google lijken ze toch wel echt een distributieketting te hebben (Corsa), bedoel je niet per ongeluk de multiriem? ( https://www.corsa-drivers.nl/viewtopic.php?t=3965 ) Die moet ook namelijk vervangen worden bij slijtage en vaak ook bij een bepaalde interval. De lijst is inderdaad niet volledig compleet, op meerdere websites staan lijsten. Een merk als Ssangyong wat hier dusdanig niet veel voorkomt, zal daarom ook wellicht wat minder op zulke lijsten voorkomen dan een VW bijvoorbeeld.

In ieder geval, de prijs is welke van de 2 het ook is, in combi met de andere reparatiekosten niet gek.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:41

Ik verplaats dit topic naar huis, tuin en techniek.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 11:03

@DiantaM: met de distributie zelf was in principe niets mis, werd mij enkel geadviseerd om dat gelijk te vervangen omdat hij er sowieso af moest om bij die koppakking te komen. Anders had dat waarschijnlijk over 6-12 maanden gemoeten zei monteur, maar dit scheelde dan arbeidskosten etc.

Garage waar ik de auto heb gekocht is overigens niet dezelfde als waar ik hem heb laten repareren (ivm afstand).
Nu ik mensen hoor zeggen dat ze denken dat mijn auto een ketting had, schiet mij te binnen dat de verkoper bij aankoop idd benoemde dat er een ketting in lag. Ik had niet bedacht dat dit verschil maakte }:0

Poeh zou je gelijk in kunnen hebben Nessie, maar weet het niet zeker. Ik weet dat het op mijn factuur staat, maar ik ben niet thuis momenteel dus kan dat niet nakijken.

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:19

In alle eerlijkheid, dit is niet wat je wilt horen, maar ik zou mijn verlies nemen en stoppen met geld te pompen in deze auto. Een auto mankeert niet zomaar van alles, naar alle waarschijnlijkheid is ie slecht onderhouden geweest en ga je nog wel meer ellende tegenkomen. Ik zou er geen geld meer in steken. Ik spreek uit ervaring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:24

Judigno schreef:
@DiantaM: met de distributie zelf was in principe niets mis, werd mij enkel geadviseerd om dat gelijk te vervangen omdat hij er sowieso af moest om bij die koppakking te komen. Anders had dat waarschijnlijk over 6-12 maanden gemoeten zei monteur, maar dit scheelde dan arbeidskosten etc.

Garage waar ik de auto heb gekocht is overigens niet dezelfde als waar ik hem heb laten repareren (ivm afstand).
Nu ik mensen hoor zeggen dat ze denken dat mijn auto een ketting had, schiet mij te binnen dat de verkoper bij aankoop idd benoemde dat er een ketting in lag. Ik had niet bedacht dat dit verschil maakte }:0

Poeh zou je gelijk in kunnen hebben Nessie, maar weet het niet zeker. Ik weet dat het op mijn factuur staat, maar ik ben niet thuis momenteel dus kan dat niet nakijken.

Heeft je garage niet gezegd of t om een ketting of een riem ging?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:26

Renee1991 schreef:
In alle eerlijkheid, dit is niet wat je wilt horen, maar ik zou mijn verlies nemen en stoppen met geld te pompen in deze auto. Een auto mankeert niet zomaar van alles, naar alle waarschijnlijkheid is ie slecht onderhouden geweest en ga je nog wel meer ellende tegenkomen. Ik zou er geen geld meer in steken. Ik spreek uit ervaring.

Is dit van alles, of gewoon logisch dat er na verloop van tigduizend kms rijden onderdelen vervangen moeten worden.

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Garage verantwoordelijk of domme pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:43

Ik vind het geen logische reparaties aan TS d'r auto eerlijk gezegd. Zeker niet met deze km stand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:57

Renee1991 schreef:
Ik vind het geen logische reparaties aan TS d'r auto eerlijk gezegd. Zeker niet met deze km stand.

Een kapotte koppakking kan gebeuren, dat heeft niet per se met slecht onderhoud te maken. Kan ook een koelsysteem zijn die niet helemaal goed is.

Die koppelingsplaat geldt een beetje t zelfde voor. Betekent niet per se slecht onderhoud, kan heel goed slijtage zijn. Helemaal als er veel geschakeld wordt doordat er veel in de stad gereden wordt.

@TS, de distributieriem loopt niet langs de airco, dat is de multiriem. En die schijf hoeft idd niet per se los om die riem te vervangen. Als die riem al vervangen is.

Dat de distributieriem vervangen is, is met die km-stand niet raar.

Als je zwart op wit van de garage hebt dat je minstens 5 jaar zonder problemen door kunt, dan zou ik gisteren nog op de stoep staan met je auto.

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:40

Een auto met 125.000 km op de teller, daarbij vind jij het normaal dat de koppelingsplaat vervangen moet worden?! Ik niet. Je argumenten zijn ok, maar absoluut niet bij deze km stand.