Opzetzwembad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:45

Bij mij is het ook Berkenzaad.


ikke
Berichten: 37525
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:14

Berkenzaad-etende vissen erin?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:22

Ik heb zojuist het zwembad helemaal schoongemaakt. Komt nu weer goed weer aan dus hij loopt nu op een andere plek vol. Dan kan de pomp iedere dag gewoon aan zonder dat ik bang ben dat ie kortsluiting gaat maken als het regent.

Pally
Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:11

Mijn water is opeens een beetje troebel :( Pomp staat dag en nacht aan, ph-waarde is goed en er drijft een drijver met chloortablet in. Vanmiddag het filter schoon gemaakt en anti-alg er in gegooid, maar heb nog niet het idee dat het water helderder word.

Doe ik iets verkeerd? Of iemand tips?

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

miccamaaike
Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:23

Oei vervelend Pally, heb je de chloorwaardes ook gemeten?

Hier hebben we een dekzeil maar daar zitten kleine gaatjes in en daar gaat alsnog allemaal rommel doorheen t zwembad in, handig..

Wij hebbende pomp (gewoon een simpele variant) gewoon buiten staan. Die kan prima tegen regen.

ikke
Berichten: 37525
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:26

Pally schreef:
Mijn water is opeens een beetje troebel :( Pomp staat dag en nacht aan, ph-waarde is goed en er drijft een drijver met chloortablet in. Vanmiddag het filter schoon gemaakt en anti-alg er in gegooid, maar heb nog niet het idee dat het water helderder word.

Doe ik iets verkeerd? Of iemand tips?

Als het filter doorgeslagen is, zul je het een paar keer kort achter elkaar schoon moeten maken.
Houdt het filter dus even in de gaten.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:12

miccamaaike schreef:
Oei vervelend Pally, heb je de chloorwaardes ook gemeten?

Hier hebben we een dekzeil maar daar zitten kleine gaatjes in en daar gaat alsnog allemaal rommel doorheen t zwembad in, handig..

Wij hebbende pomp (gewoon een simpele variant) gewoon buiten staan. Die kan prima tegen regen.


De pomp staat nu gewoon buiten inderdaad maar ik laat de stroomkabel niet in de regen liggen. Zetten jullie de pomp ook echt altijd aan? Ik las dat de mijne max 4 uur mag draaien?

HorsePassion
Berichten: 971
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:13

Mijn pomp staat gewoon buiten. Stroomkabel ligt in het gras. Alleen de stekker ligt onder een emmer. Ik heb de pomp gerust een hele dag aanstaan.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:39

Pomp staat hier een paar uur per dag aan. Staat op een timer. Soms staat hij langer aan. Bijv na toevoegen van vlokmiddel.
Stroomkabel ligt hier gewoon in de regen buiten. Speciale buitenkabel dus beveiligd/kan tegen water. De stekker wel in een aparte/droog doosje.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

xsiroccox
Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:46

Hier alles dag en nacht aan. Ik heb een filterpomp en een zoutsysteem. De eerste keer dat ik het zwembad gevuld had deed ik pomp en systeem af en toe uit, maar hadden we er al snel muggenlarven in. En werd het al vrij snel snotgroen :x . Nu gaat het al een hele poos goed, mooi helder water.
We hebben de pompen en kabels in een kussenkist naast het zwembad staan, perfect. Staat netjes en is waterbestendig +:)+

:+: Ben zoooo trots op mijn mannetje!!! ... ^&+ 21-09-2017

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:12

xsiroccox schreef:
Hier alles dag en nacht aan. Ik heb een filterpomp en een zoutsysteem. De eerste keer dat ik het zwembad gevuld had deed ik pomp en systeem af en toe uit, maar hadden we er al snel muggenlarven in. En werd het al vrij snel snotgroen :x . Nu gaat het al een hele poos goed, mooi helder water.
We hebben de pompen en kabels in een kussenkist naast het zwembad staan, perfect. Staat netjes en is waterbestendig +:)+


Klinkt ideaal inderdaad! Ben benieuwd hoe het nu gaat hier. Hebben jullie dan ook helemaal geen last meer van haren of andere vuiltjes in het water?

Pally
Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:10

ikke schreef:
Pally schreef:
Mijn water is opeens een beetje troebel :( Pomp staat dag en nacht aan, ph-waarde is goed en er drijft een drijver met chloortablet in. Vanmiddag het filter schoon gemaakt en anti-alg er in gegooid, maar heb nog niet het idee dat het water helderder word.

Doe ik iets verkeerd? Of iemand tips?

Als het filter doorgeslagen is, zul je het een paar keer kort achter elkaar schoon moeten maken.
Houdt het filter dus even in de gaten.


Wat bedoel je met doorgeslagen? :o?

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

ikke
Berichten: 37525
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:16

Pally schreef:
ikke schreef:
Als het filter doorgeslagen is, zul je het een paar keer kort achter elkaar schoon moeten maken.
Houdt het filter dus even in de gaten.


Wat bedoel je met doorgeslagen? :o?

Dan filtert het niet meer omdat het te dicht zit en het vuil door het filter gedrukt wordt door de pomp.

De andere kant kan zijn dat de pomp daar niet krachtig genoeg voor is en er dus helemaal geen circulatie meer is. De pomp draait dan in z'n eigen water maar doet niks meer. Dat is niet zo goed voor een pomp.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:06

Boras schreef:
Laat je het bad dan alleen aan het eind van het zwemseizoen helemaal leeglopen en zijn daar dan afvoerslangen of zo iets dergelijks voor om dat met beleid te doen?

Onze buurvrouw, Truus - alleen op de wereld - Jansen, trekt gewoon de stop eruit waardoor er veel water in 1 keer wegstroomt. Haar tuinbodem neemt weinig tot geen weinig op en is helemaal ommuurt. Met als gevolg dat haar water bij ons in de (gedeelde) schuur omhoog komt. Overlast wil ik voorkomen.


Ik heb een Intex bad waar een stop in zit. Hier kan je een slangaansuiting indraaien. Slang leg ik dan in de put en bad loopt langzaam leeg.
En op ons bad zit een zandfilter. Deze heeft ook een stand om het bad leeg te pompen maar dat gaat dan wel erg hard. Het spuit eruit. Niet handig als je de boel niet onder wil laten lopen.

Intex bad had ik 30 min opgezet. In m'n eentje. Bad vullen en daarna is het een kwestie van elke dag het filter een aantal uren aanzetten. Dagelijks pH en chloor meten en zo nodig aanpassen. (Al die ik dit niet dagelijks maar 2x per week). Ik heb een stofzuiger waarmee ik vuil van de bodem afzuig. Een voetenbad voor het bad zodat er niet al teveel vuil in komt. Netjes om af en toe het vuil van oppervlakte te vissen.
Er ligt een Solar zeil op. Die drijft op het water en houdt het vuil tegen, houd de warmte in het bad en zorgt dat het water dmv zon wat opwarmd.

Voor het vuil zoals zonnebrand en olie wat niet door filter weg gezuiverd kan worden gebruik ik vlokmiddel. Dat is spul wat het "onzichtbare" vuil bind tot vlokken zodat het wèl door het filter opgezogen kan worden.
Van de week lag er een soort oliewaas op het water en werd het water wat troebel.
Vlokmiddel erin, even laten staan. Flink aantal uren filter aan en water is kraakhelder.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:36

Ik lees even mee. Kijk al even rond, maar veel was uitverkocht laatste tijd.

Ik twijfel tussen een stevige opbouw of toch een vast zwembad.

Ik heb reuma, dus een koud bad heb ik niks aan. Denk daarom niet dat we hem het hele jaar rond zouden gebruiken. Of we hem dan liever opruimen of iets laten staan, weet ik nog niet.

Voor de winter komt er een hottub :)

MoppieFilou
Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 16:50

superpony schreef:
Ik lees even mee. Kijk al even rond, maar veel was uitverkocht laatste tijd.

Ik twijfel tussen een stevige opbouw of toch een vast zwembad.

Ik heb reuma, dus een koud bad heb ik niks aan. Denk daarom niet dat we hem het hele jaar rond zouden gebruiken. Of we hem dan liever opruimen of iets laten staan, weet ik nog niet.

Voor de winter komt er een hottub :)


Denk dat je dan toch meer plezier gaat hebben van een vast. Hier nu al best veel geld aan dat opzetzwembad gespendeerd en als het twee dagen wat frisser (lees 15°-20°C) is geweest, is mijn zwembad dus ook weer 20° en dat vind ik toch echt te koud. De matten die ik nu heb helpen best wel om het warm te krijgen, maar ondanks de solar cover en isolatieplaten onder het zwembad verliest het 's nachts erg veel warmte. Om het dan overdag weer warm te krijgen moet je al een best duur systeem hebben, en dan heb ik zoiets van, kan je beter meteen een deftig zwembad voor zetten dan. Tenzij je echt een kleintje zou willen, dan is het op zich prima te doen, maar voor een groot brengt een opzetzwembad in vergelijking echt niet veel op (vind ik).

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:54

MoppieFilou schreef:
superpony schreef:
Ik lees even mee. Kijk al even rond, maar veel was uitverkocht laatste tijd.

Ik twijfel tussen een stevige opbouw of toch een vast zwembad.

Ik heb reuma, dus een koud bad heb ik niks aan. Denk daarom niet dat we hem het hele jaar rond zouden gebruiken. Of we hem dan liever opruimen of iets laten staan, weet ik nog niet.

Voor de winter komt er een hottub :)


Denk dat je dan toch meer plezier gaat hebben van een vast. Hier nu al best veel geld aan dat opzetzwembad gespendeerd en als het twee dagen wat frisser (lees 15°-20°C) is geweest, is mijn zwembad dus ook weer 20° en dat vind ik toch echt te koud. De matten die ik nu heb helpen best wel om het warm te krijgen, maar ondanks de solar cover en isolatieplaten onder het zwembad verliest het 's nachts erg veel warmte. Om het dan overdag weer warm te krijgen moet je al een best duur systeem hebben, en dan heb ik zoiets van, kan je beter meteen een deftig zwembad voor zetten dan. Tenzij je echt een kleintje zou willen, dan is het op zich prima te doen, maar voor een groot brengt een opzetzwembad in vergelijking echt niet veel op (vind ik).


Ik heb gekeken naar die stevige opzet baden. Zijn dan kunststof, of met nep hout print of echt hout die je bijv half kan ingraven.

Ik vind het hele jaar rond houden best pittig qua energie verbruik.

We krijgen denk ik wel zonnepanelen, maar denk dat je met een beetje zwembad die je lang warm houdt al snel veel verbruikt.

MoppieFilou
Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 17:50

superpony schreef:
MoppieFilou schreef:

Denk dat je dan toch meer plezier gaat hebben van een vast. Hier nu al best veel geld aan dat opzetzwembad gespendeerd en als het twee dagen wat frisser (lees 15°-20°C) is geweest, is mijn zwembad dus ook weer 20° en dat vind ik toch echt te koud. De matten die ik nu heb helpen best wel om het warm te krijgen, maar ondanks de solar cover en isolatieplaten onder het zwembad verliest het 's nachts erg veel warmte. Om het dan overdag weer warm te krijgen moet je al een best duur systeem hebben, en dan heb ik zoiets van, kan je beter meteen een deftig zwembad voor zetten dan. Tenzij je echt een kleintje zou willen, dan is het op zich prima te doen, maar voor een groot brengt een opzetzwembad in vergelijking echt niet veel op (vind ik).


Ik heb gekeken naar die stevige opzet baden. Zijn dan kunststof, of met nep hout print of echt hout die je bijv half kan ingraven.

Ik vind het hele jaar rond houden best pittig qua energie verbruik.

We krijgen denk ik wel zonnepanelen, maar denk dat je met een beetje zwembad die je lang warm houdt al snel veel verbruikt.


Zo eentje hebben wij ook staan. Stel dat je hem volledig of gedeeltelijk in zou graven en hem zou voorzien van isolatie rondom de randen die onder de grond zitten zal het sowieso al een stuk makkelijker warm blijven. Ondanks dat wij ook voor een stevige variant gekozen hebben (niet ingegraven) koelt hij snel af. De enige goede oplossing om het ook echt op temperatuur te houden is een sunnytent erover, maar dat moet je maar net mooi vinden en ze zijn behoorlijk prijzig.

Wat voor zwembad je ook neemt, of je hem warm wilt houden in de winter kies je zelf natuurlijk. Zowel een vast als opzetzwembad kan je prima af laten koelen in de winter en niet meer opwarmen verder.

Wat ik voornamelijk zonde vind aan een opzetzwembad is dat je er in verhouding veel meer geld in moet steken dan in een vast zwembad denk ik. Wij hebben de kosten in ieder geval erg onderschat.

Edit: Met vast zwembad, bedoel je dan de "dure" variant van een zwembad (dus echt professioneel zal ik zeggen) of een kunststof van Intex of Bestway bv? In geval dat je hiermee een kunststof bedoeld dat je gewoon het hele jaar door laat staan, vergeet wat ik allemaal gezegd heb :+ .

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:04

Ik bedoel met een vast zwembad eentje die echt gebouwd wordt, kunststof of steen.....

In de winter zou ik niet snel zwemmen buiten. Had mijn man gek gemaakt hem in de schuur te plaatsen, maar dat kan niet zonder nieuwe fundering.
Verwarmen lijkt me sws wel fijn. Deze zomer zal het water ook nog niet van de zon warm genoeg zijn.

Sowieso met half ingraven moet je toch funderen of verstevigen.

Die nep hout of donker grijze stevige vind ik een mooie tussen oplossing.

Die blauwe baden vind ik niet diep genoeg. Meesten zijn 76cm.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:08

Mij lijkt een echt zwembad toch duurder. Je hebt een aannemer nodig die uitgraaft, beton stort, egaliseert, leidingen aanlegt. Volgens mij zit je dan snel op 10.000 euro. Ik wou dat ik er geld voor had gehad hoor, want het lijkt me fantastisch en ik heb mezelf bewezen dat ik het hele jaar door zwem.

MoppieFilou
Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 19:15

superpony schreef:
Ik bedoel met een vast zwembad eentje die echt gebouwd wordt, kunststof of steen.....

In de winter zou ik niet snel zwemmen buiten. Had mijn man gek gemaakt hem in de schuur te plaatsen, maar dat kan niet zonder nieuwe fundering.
Verwarmen lijkt me sws wel fijn. Deze zomer zal het water ook nog niet van de zon warm genoeg zijn.

Sowieso met half ingraven moet je toch funderen of verstevigen.

Die nep hout of donker grijze stevige vind ik een mooie tussen oplossing.

Die blauwe baden vind ik niet diep genoeg. Meesten zijn 76cm.


Ik heb er zo'n grijze, en als je er zo één zou willen, zeker met het oog op je reuma, zou ik sws zorgen voor een heel goed verwarmingsysteem. Want de systemen die Intex verkoopt en best goedkoop zijn helpen echt niet voldoende om de graden die het 's nachts afkoelt overdag weer op te halen, zeker op koude dagen. Het grootste probleem van die opzetzwembaden is echt de isolatie jammer genoeg... Toen het een paar dagen achter elkaar tegen de dertig graden was, was mijn zwembad 's avonds ook tegen de 30°, maar een paar iets koudere dagen later alweer gewoon 20... Ik word er moedeloos van haha :').



elnienjo schreef:
Mij lijkt een echt zwembad toch duurder. Je hebt een aannemer nodig die uitgraaft, beton stort, egaliseert, leidingen aanlegt. Volgens mij zit je dan snel op 10.000 euro. Ik wou dat ik er geld voor had gehad hoor, want het lijkt me fantastisch en ik heb mezelf bewezen dat ik het hele jaar door zwem.


Die kosten inderdaad wel een pak meer maar je hebt dan wel wat voor je geld dat ook heel lang meegaat. Die opzetzwembaden zijn uiteraard wel een stuk goedkoper, maar als je het in verhouding bekijkt rekening houdend met de voor- en nadelen denk ik dat een vast zwembad toch stukken duurzamer is en meer opbrengt. Wij hebben ons erg verkeken op de kostprijs van een opzetzwembad als je het een beetje deftig proper en warm wilt houden. En dan maak je twee zwembewegingen en je bent aan de overkant... Dus dan is de vraag of zoiets zijn geld waard is...

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:49

elnienjo schreef:
Mij lijkt een echt zwembad toch duurder. Je hebt een aannemer nodig die uitgraaft, beton stort, egaliseert, leidingen aanlegt. Volgens mij zit je dan snel op 10.000 euro. Ik wou dat ik er geld voor had gehad hoor, want het lijkt me fantastisch en ik heb mezelf bewezen dat ik het hele jaar door zwem.


Maar dat kan je ook zelf doen. Wij zijn een aanbouw aan het bouwen van 5 en 6,5 bij 8 meter en dat valt reuze mee. Wel laten afgraven en beton wagen laten komen, maar dat is het enige dat we hebben uitbesteed.
Bekisting zelf gemaakt en alle leidingen, afvoeren en stroom doen we zelf. Net als opbouwen.

Half inbouwen met de stevige zwembaden moet je ook funderen eigenlijk.

IK vraag me oprecht af hoeveel isolatie buiten doet. Als het eenmaal koud is, is het koud en denk dat zelfs het dikste pir niet echt meer warmer houdt dan.

Ik zie echt niet zo erg op tegen de aanschaf, maar wel tegen de energie rekeningen en het schoon en warm houden. Want ik vind het ook heel snel vies. Ga niet graag naar openbare zwembaden.

En voor echt zwemmen is het snel klein. Dan moet je met een band gaan werken of stroming.

MoppieFilou
Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 16:53

Even een vraagje. Het zwembadwater was groen geworden en dus heb ik er gisteren anti-alg in gedaan. De groene kleur is nu verdwenen maar het water lijkt nu wel troebel te zijn. Moet ik het spul nog even tijd geven of zal hier niks meer aan veranderen? In het laatste geval, wat kan ik hier aan doen?

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Pally
Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:02

miccamaaike schreef:
Oei vervelend Pally, heb je de chloorwaardes ook gemeten?


Ik heb een meter die de ph en de chloor meet. Echter heb ik de kant van chloor nog nooit van kleur zien veranderen. Geen idee dus of die waarde goed is. Wel heb ik er constant een chloortablet in drijven.
Net maar een nieuw filter erin gezet, kijken wat hij nu gaat doen

Weet niet of de foto duidelijk is, maar zo is het water dus.

[ img ]

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:07

Drijvend chloortablet doet bij mij eigenlijk niets. Ik gooi er poeder in om het chloorgehalte goed te krijgen. Ik heb weer problemen met de pH, sinds het vullen is die al te laag. En ik heb alleen pH verlager.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ellen05, Ipsiedipsie, julie0307, linoleum, Mette, MizzMontana, MoniqueT, Morpheus81, TurboDi, xxCYNNxx en 54 bezoekers