Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 21:05

Omdat ik gedurende bepaalde perioden heel weinig gas verbruik zet ik de hoofdkraan wel eens dicht, zodat ik geen sluipverbruik heb. Alleen als ik in de app van Eneco naar mijn dagelijkse gasverbruik kijk, dan zie ik dat ik toch nog een dagelijks verbuik van €0,51 heb. Elke dag weer, zonder dat de hoofdkraan tussendoor open is geweest. Het is niet veel, maar loopt toch op tot een behoorlijk bedrag per jaar.

Weet iemand hoe dit kan? Naar mijn idee zou er een lek moeten zitten tussen de meter en de kraan ofzo. Ik heb overigens sinds ruim een jaar een slimme meter, dus die is er recent op gezet.

Ik heb al geprobeerd of de hoofdkraan misschien verder dicht kan maar dat kan niet.

Als ik hiernaar wil laten kijken dan moet ik bij Liander zijn toch?


Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:07

:j

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:09

Zijn dat niet gewoon de aansluit en netkosten ofzo?

[o]

Dieuwke_
Berichten: 4534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:09

Is het geen minimumbedrag omdat er een gasaansluiting zit? Ik roep maar wat. Ik weet van mijn buren dat ze goedkoper uit waren door maandelijks nog wel iets voor de gasaansluiting te betalen dan het gas helemaal te laten afsluiten. Zeker weten doe ik het niet, ik hoop dat je waardevolle reacties hier krijgt.

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:13

Volgens mij moet je dan inderdaad bij je netwerkbeheerder zijn :j

Ik zit ook te denken dat het misschien iets te maken heeft met vaste kosten (vastrecht?). Ook al verbruik je niets, dan nog heb je vaste kosten. Misschien rekenen ze dat wel meteen mee?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 21:14

Zat ik ook te denken, maar in de app wordt dit aangeduid als verbruik, niet als vastrecht, of hoe heet dat tegenwoordig...

Ik heb er ook naar zitten kijken om het gas helemaal af te laten sluiten voor een bepaalde periode, maar het af- en weer aansluiten kost zo veel dat het dat niet waard is. Overigens wordt de aansluiting dan na een jaar verwijderd, en dat mag niet in een huurhuis.

Dus dan maar de hoofdkraan dicht dacht ik, maarja...

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:15

das denk ik idd huur van gasnet, buiten het gas om.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Prrrr
Moderatorrrr
Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:16

Vastrecht hoort apart op je rekening te staan. Verbruik hoort herkenbaar te zijn als verbruik.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Oscar
Forumcoordinator
Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:18

Heb je trouwens een slimme meter? Via bepaalde sites of apps kun je per uur je verbruik inzien. Ik heb zelf slimmemeterportal.nl. Is gratis en werkt perfect.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:26

Ik hoor meer klachten over de slimme meters qua verbruik. Las van middag nog het verhaal van iemand due ook een slimme meter had gekregen, daarnaast veel besparende maatregelen had genomen, echt had opgelet en toch een hoger verbruik. Ik zou je energieleverancier bellen en vragen hoe dit mogelijk is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 21:39

Ik heb inderdaad een slimme meter. Die geeft in de app aan dat ik zo'n €0,02 per uur aan gas verbruik als de hoofdkraan dicht staat. Maar ik kan inderdaad wel eens een andere aflees-app/site gebruiken. Kijken wat die aangeeft. Het zou niet uit moeten maken, maar wie weet...

EDIT: Ik denk dat ik het gevonden heb. Ik zat eens te googelen op meters die niet correct zouden zijn (dat zijn overigens meestal elektrameters), en ik ben eens gaan kijken welk model gasmeter ik eigenlijk heb. Toen zag ik dit erop staan:

Qmax 6,0 m3/h
Qmin 0,04 m3/h

Als ik het goed begrijp meet hij dus minimaal 0,04 m3 per uur. Minder kan hij gewoon niet meten. En dat komt wel aardig in de buurt van mijn €0,02 per uur. (Klopt niet helemaal maar dat kan door afrondingen komen of hij meet toch nog iets minder dan 0,04 m3/h))

Weet iemand of het klopt dat een meter inderdaad een verbruik van nul gewoon niet kan meten? Dan kan de energiemaatschappij ook niet weten dat ik echt helemaal niks verbuikt heb.

Fitzroy
Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:49

Er is heel veel te doen geweest over die slimme meters, o.a.in Kassa en Radar. Dat is dus ook de reden dat wij hem niet hebben laten plaatsen. Het is toch absurd dat je een minimum gasverbruik hebt?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 16:55

Als het klopt is het inderdaad absurd. Maar het zou kunnen dat de oude meters ook geen nul kunnen meten. Daar ben ik wel erg benieuwd naar eigenlijk.

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:17

Oude meters meten zeker nul. Ik heb jaar niet op gas gekookt en ook nul verbruik op mn afschrift. Van slimme meters heb ik verder geen verstand..

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:42

Maar de slimme meter is toch ook geijkt? Met alle techniek van uitlezen op afstand zou het niet mogelijk zijn om 0 te meten? Dat geloof ik niet. Dat dit op grote schaal wel gebeurd, geloof ik gelijk.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 18:54

Als die meter gewoon niet minder dan 0,04 m3/uur kan meten, dan kun je alle afleesmanieren gebruiken die je maar kan bedenken, hij zal altijd minimaal 0,04 m3/uur blijven aangeven. Hij zal ongetwijfeld geijkt zijn, maar het is dus technisch blijkbaar niet mogelijk om minder dan 0,04 m3 per uur te meten. Dat accepteert Liander dus blijkbaar. Het zou me ook niets verbazen als er simpelweg geen slimme meters bestaan die dat wel kunnen.

Zolang je wel iets aan gas verbruikt is het ook geen probleem. Dan is die afwijking er niet. Als je bijvoorbeeld 0,50 m3 in een uur verbruikt dan geeft die meter dat gewoon correct aan. Het is alleen en probleem in de uren dat je niks verbruikt, en dat zijn er per jaar toch best wel heel wat.

Het verbaast mij echt dat niemand dit ooit eerder ontdekt heeft. Natuurlijk zijn er veel klachten over de slimme meters, maar dat gaat vooral om onverklaarbare torenhoge rekeningen. Nergens lees je iets over het feit dat de gasmeters blijkbaar geen nul kunnen meten. Terwijl dat er toch echt op staat, voor iedereen te lezen. Bij sommige meters is het misschien nog wel meer dan 0,04.

Het geeft geen gigantische verschillen in je energierekening dus het zal veel mensen niet opvallen, maar het gaat toch makkelijk om zo'n €50,- per jaar dat je betaalt aan gas dat je niet hebt verbruikt. En als je veel probeert te besparen, zoals ik, dan nog meer.

Tjees, ik word er steeds pissiger om. -:(-
Het niet verbruiken van gas zou juist beloond moeten worden.

Liselot
Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:59

Maar verbruik je dan ook geen warm water?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:04

LindyH schreef:
. Als je bijvoorbeeld 0,50 m3 in een uur verbruikt dan geeft die meter dat gewoon correct aan.



Voor de leken onder ons, waaronder ik, hoe verhoud zich dat?
5 minuten douchen?
Afwasje?

Es war schön.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 19:11

Liselot schreef:
Maar verbruik je dan ook geen warm water?

Nee. Het hete water dat ik nodig heb kook ik met de waterkoker. En het kan ook niet per ongeluk met gas want de hoofdkraan zit dicht. Gas is tegenwoordig zo duur en elektriciteit zo goedkoop dat dat goedkoper is dan de gaskraan constant open te hebben staan. Althans, dat is zo als je gasverbruik dan inderdaad nul is.
Daarom baal ik er ook zo van. De maatregelen die ik neem zijn nauwelijks rendabel omdat die stomme meter geen nul kan meten. :roll:

Om te douchen zet ik de gaskraan trouwens twee keer per week open. Dat kan ik dan ook duidelijk terugzien in mijn gasverbruik per uur.


Nielojram schreef:
LindyH schreef:
. Als je bijvoorbeeld 0,50 m3 in een uur verbruikt dan geeft die meter dat gewoon correct aan.



Voor de leken onder ons, waaronder ik, hoe verhoud zich dat?
5 minuten douchen?
Afwasje?

Het was maar een willekeurig gekozen getal hoor, maar een bad vol laten lopen met heet water kost ongeveer 0,5 m3. Douchen kost iets van 0,2 m3 per 5 minuten.

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:14

Weet je heel zeker dat je geen klein gaslek hebt? Hier hebben ze laatst bij het plaatsen van een nieuwe cv ter controle de gasleidingen afgeperst. Zat een heel miniem en toegestaan drukverlies op. Dat zou het oneigenlijk verbruik kunnen verklaren.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 19:19

Dat zou niet uit moeten maken want de hoofdkraan zit dicht. Als er een lek zit moet dat tussen de meter en de hoofdkraan en die zitten vlak naast elkaar.

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:54

Je doucht dus 2x per week en wast je voor de rest met koud water?
Of gebruik je daar de waterkoker voor?

Es war schön.

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:58

Als je hoofdkraan dicht staat komt er geen gas meer bij de meter en zou je inderdaad geen verbruik meer moeten hebben. Heb je nog wel verbruik, dan kan het zijn dat je hoofdkraan dus niet goed afsluit en inwendig doorlaat.
Als dat zo is betekent dat, dat er dus nog steeds wat gas door je leidingen en dus ook door de meter gaat. Dit zou kunnen verklaren waarom je dan met een dichte hoofdkraan toch verbruik hebt.

Ik zou dus in dit geval inderdaad even contact opnemen met je netbeheerder (afhankelijk van je regio of dit liander, Enexis of stedin is).

Bij een meterwissel wordt overigens altijd een drukproef gedaan of de binnenleidingen in orde zijn en er geen ontoelaatbaar drukverlies (>3mb in 3min) is.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:40

Zou idd verklaren waarom mijn gasverbruik niet zo laag is dan zou moeten zijn. Kook er niet op. Verwarm nauwelijks en ook heet water niet dagelijks. Had destijds geen keuze in meter hij moest vervangen worden -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:41

Waar heb jij de documentatie gevonden dat die meter niet minder dan 0,04m3 per uur kan meten dan? Vind het anders nogal een voorbarige conclusie terwijl er nog een hoop meer opties zijn, beetje voorbarig dan ook om daar nu ook zo pissig over te worden.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Ubermetrics, x_Rebecca en 10 bezoekers