Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:18

Vanaf 6 maanden (of zodra ze kunnen blijven zitten en zelf eten naar hun mond kunnen brengen) stomen en in hapklare stukken aanbieden :) dat kunnen ze prima zelf eten :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:24

Hier ook vanaf 4 maanden. Ik gebruikte ook die van Avent, maar dat was als reden dat wij zelf pas om 7 uur aten en de kleine dan gewoon om 5 uur. Plus ik maakte dan gewoon zo'n ijsblokjes vorm vol dat ik per groente- en fruitsoort minimaal 15 keer kon geven. Ze wordt in Augustus 3 en eet nu alles behalve pompoen(dat heeft ze nooit gehad toen).

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:39

Vind de uitspraak:

Me kind keek het eten uit me mond

Of was echt toe aan meer dan melk altijd een beetje een smoes

Baby kijkt puur uit interesse/nieuwsgierigheid. Kind kan nog niet bedenken dat dat voedsel is en dat hij dat graag wil hebben.
Ze weten niet beter dan dat ze melk krijgen.


Mijn oudste met 6 maanden gestart.
Mijn tweede geprobeerd met een maand of 7 (maand ervoor zoveel problemen thuis dat we er geen behoefte aan hadden eerder te stoppen. Ik had een 2 jarige met één been in het gips en een man met een gebroken heup heb nooit aan bijvoeding gedacht). Uiteindelijk begon hij pas heel laat echt te eten. Eerste jaar dronk hij voornamelijk borstvoeding.
De derde ook rond 6 maanden gestart.

Ja ze zijn nieuwsgierig wat mama en papa in hun mond doen en stoppen zelf ook van alles in hun mond maar dat is ontdekken.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:43

Oudste 4 mnd (was toen nog het advies) begonnen, koken en staafmixer. Hij was echt lastig als er maar iets van stukjes inzaten. Duurde bij hem tot 8 mnd voordat hij dat een beetje ging eten.

Jongste 6 mnd, koken en staafmixer. Al snel bij haar over gegaan naar prakken.

Beide aten al snel met de pot mee, maar had altijd iets in de vriezer op voorraad als we iets aten wat ze nog niet mochten hebben.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:44

Hier ook gewoon koken en prakken/staafmixer, maar dat duurde heel kort want al snel kreeg hij normaal eten. Wij zijn lui, zelf laten eten is veel minder werk dan een puree voeren. :+ Wel pas vanaf 6 maanden begonnen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:45

Tja Blokje niet iedereen heeft die luxe om fulltime BV te geven en daar tevreden kindjes aan over te houden. Dus lijkt me goed om het per gezin en situatie te bekijken.

Hier ook 2 reflux kinderen waarvan de tweede ook nog eens de fles weigerde. Zij kreeg dus al voor de 4 maanden pap uit een bekertje als ik aan het werk was. En al heel snel dikke yogurt van een lepel etc. zodat ze íets van voeding binnenkrijgen en -houden.

nr 2 is nu gluten en lactose intolerant, geen idee of dat gelinked is natuurlijk... Maar ook de profs waren het eens dat er weinig anders opzat...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:51

Maaike_Indy schreef:
Ik heb het nooit volledig gepureerd. Vanaf het begin leren ze dan de structuur van verschillend vast voedsel kennen. Mijn kinderen zijn allemaal hele makkelijke eters geworden.


Die van mij blieft de eerste 1,5 jaar eigenlijk alleen maar potjes, maar eet nu met 3,5 echt alles. Dus dat zegt niets ;)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:56

En die van mij at vanaf 6 maanden tot ruim anderhalf alles, gepureerd (overigens gewoon eerst stomen en met de staafmixer pureren) of niet en vanaf toen niks meer wat er ook maar een beetje uitzag als groente. Sinds hij 3 is begint hij weer groenten te proeven, gelukkig. Ik werd er moedeloos van, dacht echt dat we een goede start hadden. Maar dat zegt dus ook niet alles.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 17-06-19 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:56

Ik gebruikte de babycook van Philips. Heel tevreden mee. Op zondag maakte ik vaak voor de hele week eten en vroor het dan in.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:57

haha dat zegt inderdaad niet zoveel, dat ligt in mijn ogen vooral hoe je met 'peutergedrag' omgaat op moment dat ze NEE gaan zeggen :))

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:08

blokje schreef:
Vind de uitspraak:

Me kind keek het eten uit me mond

Of was echt toe aan meer dan melk altijd een beetje een smoes

Baby kijkt puur uit interesse/nieuwsgierigheid. Kind kan nog niet bedenken dat dat voedsel is en dat hij dat graag wil hebben.
Ze weten niet beter dan dat ze melk krijgen.


Mijn oudste met 6 maanden gestart.
Mijn tweede geprobeerd met een maand of 7 (maand ervoor zoveel problemen thuis dat we er geen behoefte aan hadden eerder te stoppen. Ik had een 2 jarige met één been in het gips en een man met een gebroken heup heb nooit aan bijvoeding gedacht). Uiteindelijk begon hij pas heel laat echt te eten. Eerste jaar dronk hij voornamelijk borstvoeding.
De derde ook rond 6 maanden gestart.

Ja ze zijn nieuwsgierig wat mama en papa in hun mond doen en stoppen zelf ook van alles in hun mond maar dat is ontdekken.


Ik vond dat geen smoes maar echt waarheid. Van cb konden we met 4mnd beginnen, maar kind wilde niks, toonde geen interesse en kreeg er dus ook niks in. Dus weer gestopt. Op een gegeven moment begon hij wel interesse te tonen als wij aten en te smakken en te pakken van ons bord. En toen ging het eten als een tierelier.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:12

SillyB schreef:
haha dat zegt inderdaad niet zoveel, dat ligt in mijn ogen vooral hoe je met 'peutergedrag' omgaat op moment dat ze NEE gaan zeggen :))

Dus het ligt aan de ouders? Ik vind dit niet zo’n aardige opmerking :o

TS, voor nummer 1 gebruikte ik een pan en een staafmixer. Bij nummer 2 een Avent babycook-geval. Ik vond allebei prima, bij nummer 2 was het vooral fijn om elke week een dag heel makkelijk hapjes te stomen voor de hele week. Hij kon ivm allergieën niet zomaar met ons mee eten. Ik wil het apparaat wel verkopen mocht je interesse hebben :+

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 11:33

Wij willen ook rond 4 maand beginnen omdat onze dochter ook verborgen reflux heeft. Onze zoon had het ook en het werd een stuk beter toen we begonnen met vast voeding. Anders zou ik ook iets later starten. Er is zeker niks mis met de potjes behalve dan dat ik ze steeds duurder vind Word en en daarom er aan zit te denken om het zelf te gaan doen. Helaas borstvoeding gaat niet lukken ze krijgt flesvoeding. Niet alle mama s hebben het geluk dat het wil lukken. Maar daar gaat deze topic ook helemaal niet over. Ben gewoon benieuwd hoe mama s dat doen. Ik vraag ook niet of ik dingen in de hand zo wil geven. Ik hou daar niet zo van. Iedereen zijn eigen manier en dat respecteer ik ook. Laten we het een beetje leuk house mama s

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:36

Liselot schreef:
Maaike_Indy schreef:
Ik heb het nooit volledig gepureerd. Vanaf het begin leren ze dan de structuur van verschillend vast voedsel kennen. Mijn kinderen zijn allemaal hele makkelijke eters geworden.


Die van mij blieft de eerste 1,5 jaar eigenlijk alleen maar potjes, maar eet nu met 3,5 echt alles. Dus dat zegt niets ;)


Ik zeg dan MIJN kinderen hele makkelijke eters zijn geworden. Ik heb geen ervaring met andermans kinderen dus dat die er anders op reageren kan natuurlijk heel goed.

Ik heb de oudste wel eens een olvarit potje van een vriendin proberen te voeren. Daar haalde hij echt zijn neus voor op.
De jongste heeft wel een wat meer kieskeurige tijd gehad rond de 2/3 jaar wat betreft groente en fruit maar we hebben daar nooit veel aandacht aan besteed en dat is vanzelf over gegaan.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 17-06-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 11:39

Kaka onze zoon lustte ook geen stukjes en had niks met peutergedrag te maken. Onze zoon bleek niet goed te kauwen. Zijn tong gebruikte hij om te maken ipv tanden en hij heeft via logopediste beter leren kauwen en het gaat nu steeds beter

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:43

Ik kookte gewoon in normale pannen en dan heel veel in 1x en invriezen. Meestal aardappelen en 3 soorten groentes en kipfilet en dan mengde ik vanalles door elkaar. In bakjes en in de vriezer. Staafmixer is wel een must! Ik had (en heb) overigens een vrij beroerde eter, dus vandaag maar 3 soorten groente. De rest at hij niet. Maar daar kun je natuurlijk net zo veel in variëren als je maar wilt.

Kooksessie, lekkere chaos :+
Afbeelding

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:48

Mama2018 schreef:
Ik heb een babycooker van Philips avant. Ben er enorm tevreden over.
Je stelt de tijd in hoelang te stomen, zodra die klaar is kan je hem indien nodig omdraaien en direct pureren. In het begin deed ik dat ook nu gewoon prakken met een vork.


Ik had ook zoiets van Philips Event.

https://www.bol.com/nl/p/philips-avent- ... 010993565/

Heel makkelijk, kan in de vaatwasser. Tweedehands via marktplaats kan dus ook.

Ik zou stomen, niet koken. Stomen is veel gezonder.

Edit: het voorkomt een chaos als hierboven. Daar zat ik toen niet echt of echt niet op te wachten :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:52

Haha ja maar dan was ik wel voor een maand klaar. Maar na al t mengen was de keuken wel even chaos ja. Maar ach dat is ook zo weer opgeruimd gelukkig. Ik vond het wel handig om zo verschillende smaken in 1x klaar te hebben.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 11:56

Haha inderdaad chaos!!! Haha denk dat ik dan toch voor een cooker ga. Heb al weinig tijd met een peuter erbij. Misschien ben ik ook wel een makkelijke mama haha

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:00

appiesjappie schreef:
Kaka onze zoon lustte ook geen stukjes en had niks met peutergedrag te maken. Onze zoon bleek niet goed te kauwen. Zijn tong gebruikte hij om te maken ipv tanden en hij heeft via logopediste beter leren kauwen en het gaat nu steeds beter


Fruit, inclusief appels, en koekjes gingen er prima, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Toch dank voor de suggestie.

Veel kinderen hebben rond die leeftijd moeite met groente. Ik heb me er ook niet teveel druk om gemaakt, zolang fruit er wel goed in bleef gaan. Hij groeide goed en ontwikkelde op hoog tempo door. We lijken het ergste gehad te hebben.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:16

Bij mijn oudste heb ik het met de staafmixer gepureerd maar die lustte erna geen geprakt eten. Bij de jongste gewoon gelijk geprakt en totaal geen problemen.
Fruithapje deed ik ook prakken, op de sinaasappelsap na natuurlijk.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:17

Kaka schreef:
En die van mij at vanaf 6 maanden tot ruim anderhalf alles, gepureerd (overigens gewoon eerst stomen en met de staafmixer pureren) of niet en vanaf toen niks meer wat er ook maar een beetje uitzag als groente. Sinds hij 3 is begint hij weer groenten te proeven, gelukkig. Ik werd er moedeloos van, dacht echt dat we een goede start hadden. Maar dat zegt dus ook niet alles.


Heel herkenbaar! Hier ook een slecht etende peuter. Groente moet hij niks van hebben, zeker niet als het los op zijn bord ligt. In lasagne of een ovenschotel gaat het soms nog wel. Hij is net 3 dus ik hoop dat hij toch weer wat meer dingen gaat eten. Ook fruit is een drama overigens. Hij eet gelukkig wel heel goed brood en yoghurt, dus daar moet hij het wel van hebben. (De 3 P's gaan er overigens ook altijd in, en frikandellen zijn favoriet, maar ja dat wil je toch ook wel tot een minimum beperken).

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:33

miccamaaike schreef:
Kaka schreef:
En die van mij at vanaf 6 maanden tot ruim anderhalf alles, gepureerd (overigens gewoon eerst stomen en met de staafmixer pureren) of niet en vanaf toen niks meer wat er ook maar een beetje uitzag als groente. Sinds hij 3 is begint hij weer groenten te proeven, gelukkig. Ik werd er moedeloos van, dacht echt dat we een goede start hadden. Maar dat zegt dus ook niet alles.


Heel herkenbaar! Hier ook een slecht etende peuter. Groente moet hij niks van hebben, zeker niet als het los op zijn bord ligt. In lasagne of een ovenschotel gaat het soms nog wel. Hij is net 3 dus ik hoop dat hij toch weer wat meer dingen gaat eten. Ook fruit is een drama overigens. Hij eet gelukkig wel heel goed brood en yoghurt, dus daar moet hij het wel van hebben. (De 3 P's gaan er overigens ook altijd in, en frikandellen zijn favoriet, maar ja dat wil je toch ook wel tot een minimum beperken).


Niet te veel zorgen om maken maar gewoon steeds wat van op z’n bord blijven leggen. Er komt vanzelf een punt dat ze het ineens weer gaan proeven. Hier was het vanaf een jaar of 2 tot niet al te lang geleden ook een ramp. We hadden zelfs dagen dat ze alles weigerde behalve een knijpfruitje. Na een half werd dat gelukkig alweer iets beter en nu is ze bijna 3 en gaat steeds vaker toch weer dingen proeven. Er is dus hoop.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:34

amado7 schreef:
Zijn er echt mensen die voor 4 maanden al geven, zoals hierboven? Puur nieuwsgierigheid hoor. Ik moet namelijk elke week voorlichting geven waarbij ik zeg dat je pas vanaf 4 maanden mag beginnen omdat daarvoor de darmen er nog niet goed voor zijn.


Vind ik ook vroeg. Wij kregen destijds advies echt tot 6 maanden te wachten. Uiteindelijk met 5.5 maand begonnen. En pureren hier gewoon met de goedkoopste staafmixer die er te vinden was, niks geen fancy opties. Doet het 9 jaar later nog prima :j

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:45

lizy29 schreef:
Niet te veel zorgen om maken maar gewoon steeds wat van op z’n bord blijven leggen. Er komt vanzelf een punt dat ze het ineens weer gaan proeven. Hier was het vanaf een jaar of 2 tot niet al te lang geleden ook een ramp. We hadden zelfs dagen dat ze alles weigerde behalve een knijpfruitje. Na een half werd dat gelukkig alweer iets beter en nu is ze bijna 3 en gaat steeds vaker toch weer dingen proeven. Er is dus hoop.


Maak me ook geen zorgen, hij is groot zat :+ maar soms vind ik het wel eens vermoeiend. Maar goed het zal wel komen ooit denk ik dan.