Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
appiesjappie
Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-12-04

Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 08:24

Onze dochter is 2.5 maand en ben een beetje aan het kijken hoe ik hapjes zelf kan maken. Er zijn zoveel en mooie apparaten voor. Maar welk apparaat is het beste? En hoe maak je het dan? Welke mama doet dit ook? Bevalt het een beetje? Een heleboel vragen maar ik ben gewoon nieuwsgierig


lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:28

Ik kookte of stoomde het gewoon en zette er de staafmixer in. Vervolgens deed ik het in kleine bakjes en in de vriezer.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:33

Geen apparaat ervoor, zonde van je geld. Gewoon groente koken of fruit schillen en geven. Eventueel de staafmixer er doorheen maar gepureerd voedsel bliefde de mijne niet.

[o]

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:34

Een staafmixer? Je hoeft niet een of ander fancy apparaat te kopen hoor als je wil pureren. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:34

lizy29 schreef:
Ik kookte of stoomde het gewoon en zette er de staafmixer in. Vervolgens deed ik het in kleine bakjes en in de vriezer.

Dit. Stomen + staafmixer, stelt niks voor. Je kan dan zelf ook een beetje kiezen hoe grof of hoe fijn je het maakt.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:35

Een vork gaat trouwens ook prima ipv staafmixer :P

[o]

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:36

En bij veel dingen kan je het zelfs gewoon prakken.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Gwahir
Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:36

Een vork :Y) :)

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:37

Gewoon prakken.

En anders net iets langer koken, heel iets melk erbij en stamppotje er van maken.

Niet perfect is ook goed

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:37

verootjoo schreef:
Een vork gaat trouwens ook prima ipv staafmixer :P


Ligt aan de porties die je wil maken. :+ Sommige mensen maken echt grote hoeveelheden die ze dan invriezen.

Hier niet hoor, daar at ie met 6 maanden de groente en met een maand of 8-10 soort van met de pot mee.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:38

Ik ben zelf pas vanaf 6 maanden met vast voedsel begonnen met mijn kinderen. Tot die tijd kregen ze volledige borstvoeding. Eerder wordt niet direct aangeraden vanwege allergieën.
Ik gaf ze groentes in de hand die ze zelf konden uitproberen. Fruit zelf laten eten vond ik teveel geklieder. Dat prakte ik fijn met een vork en appel raspte ik met een grove rasp. Peer is al zacht van zichzelf dus dat liet ik gewoon zo afbijten.
Ik kookte met mijn eerste altijd een klein steelpannetje met hetzelfde als wat mijn man en ik aten maar dan ongezouten. Met mijn andere twee kinderen was ik daar te lui voor en die kregen gewoon uit de grote pot... En dan gewoon ook prakken en klaar. Wij eten lang niet alle dagen vlees dus onze kinderen aten geregeld vleesloos. En anders stukjes fijn gesneden kipfilet of gerulde rundergehakt.

Ik heb het nooit volledig gepureerd. Vanaf het begin leren ze dan de structuur van verschillend vast voedsel kennen. Mijn kinderen zijn allemaal hele makkelijke eters geworden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:41

Met een vork krijg je het nooit zo fijn als gemixt.
Bij mijn eerste gebruikte ik de stoom en mix van avent.
Door waterschade is die kapot gegaan en heb ik bij de 2de de aardappel en groenten gewoon gekookt en gemixt, ging ook goed.

Voordeel van aventmachine was dat jer er niet naar moest omzien.

Stef_Diva
Berichten: 159
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:41

Stomen of koken en dan pureren. Maar eerlijk gezegd liggen de ingevroren hapjes nog in de vriezer. Ze vond sabbelen en ontdekken van eten veel leuker in grotere stukken. Dus brocolli, boontjes, wortel etc kreeg ze gewoon in het vuistje vanaf een maand of 4/5. Maar dat was dan alleen wat ze probeerde te sabbelen, de rest bv.
Vlees pas vanaf een jaar.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:43

Iris82 schreef:
verootjoo schreef:
Een vork gaat trouwens ook prima ipv staafmixer :P


Ligt aan de porties die je wil maken. :+ Sommige mensen maken echt grote hoeveelheden die ze dan invriezen.

Hier niet hoor, daar at ie met 6 maanden de groente en met een maand of 8-10 soort van met de pot mee.

Oh ja, kan ook. Ik maakte elke dag vers, gewoon wat ik had liggen zeg maar. Zoveel werk is t niet.

Hier ook alles uit t vuistje en sabbelen maar.

[o]

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:45

dromertje2 schreef:
Met een vork krijg je het nooit zo fijn als gemixt.


Dat klopt maar in principe hoeft het ook niet volledig fijn te zijn. Mijn kinderen hebben zich prima gered met wat grover eten.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:46

Het hangt ook erg van je kind af. Onze oudste zat met 3 maanden aan haar hapjes. De jongste weigerde alles wat volledig gepureerd was en kreeg vanaf een maand of 6 pas interessee in vast voedsel en kreeg toen gelijk grote stukken om zelf te 'eten'.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:48

En met die potjes of zakjes knijpfruit is ook niks mis hoor. Als wij iets aten wat echt niet kind-proof was dan kregen ze die gewoon. Maar meestal aten ze met de pot mee, de groente die we die avond aten.

Qua structuur hebben wij van 4-6 maanden (ik begon nooit op stipt 4 maanden trouwens maar dat terzijde) heel fijn gepureerd met de staafmixer .Vanaf 6-10 maanden grovere stukjes , maar ook gewoon mee met rijst, risotto dat soort dikkere structuren, en vanaf 10 maanden met de pot mee. Ze eten dan tenslotte ook gewoon al boterhammen.

Het gaat trouwens om echt een korte tijd hè, ik zou je geld steken in dingen waar je meer aan hebt...

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:51

Zijn er echt mensen die voor 4 maanden al geven, zoals hierboven? Puur nieuwsgierigheid hoor. Ik moet namelijk elke week voorlichting geven waarbij ik zeg dat je pas vanaf 4 maanden mag beginnen omdat daarvoor de darmen er nog niet goed voor zijn.

Niet perfect is ook goed

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:51

SillyB schreef:
En met die potjes of zakjes knijpfruit is ook niks mis hoor. Als wij iets aten wat echt niet kind-proof was dan kregen ze die gewoon. Maar meestal aten ze met de pot mee, de groente die we die avond aten.

Qua structuur hebben wij van 4-6 maanden (ik begon nooit op stipt 4 maanden trouwens maar dat terzijde) heel fijn gepureerd met de staafmixer .Vanaf 6-10 maanden grovere stukjes , maar ook gewoon mee met rijst, risotto dat soort dikkere structuren, en vanaf 10 maanden met de pot mee. Ze eten dan tenslotte ook gewoon al boterhammen.

Het gaat trouwens om echt een korte tijd hè, ik zou je geld steken in dingen waar je meer aan hebt...


Hier ook zo, al is het met de pot mee eten hier wel later begonnen.

Mama2018
Berichten: 185
Geregistreerd: 16-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:53

Ik heb een babycooker van Philips avant. Ben er enorm tevreden over.
Je stelt de tijd in hoelang te stomen, zodra die klaar is kan je hem indien nodig omdraaien en direct pureren. In het begin deed ik dat ook nu gewoon prakken met een vork.

blokje
Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:54

Ik gaf pas bijvoeding vanaf 6 maanden.
En dan vaak gekookt en dan kregen ze het uit de hand. Dus hele stukken (moeten ze wel rechtop in een kinderstoel voor kunnen zitten).

Als het niet praktisch was om op die manier eten te geven of we waren onderweg dan had ik gewoon gekookt eten mee en dat geprakt. Heb nooit dingen tot puree gemaakt.

Rapley methode deden wij Google maar eens.

<3 <3 <3 <3

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:56

Hier rond 4,5 maand gestart, bij mijn jongste een verademing want hij had zware reflux en sindsdien is dat vele beter en medicatie kunnen stoppen. Het stoppen can medicatie en het stoppen van de pijnaanvallzn waren me meer waard dan tz wachten tot zijn 6 maanden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-06-19 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tita
Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:57

Mijn kind van 11 maanden wil nog steeds niet eten alleen fles en aardbeien gaan erin.

Bij de eerste heb ik hapjes gemaakt.
Op maandag maakte ik hapjes klaar voor aantal dagen en ging in de vriezer.
Ik had een babycook.

Vond vrij snel een flinke belasting op mijn vrije dag.
Echter op een dag moest dochterlief opeens eten en wel nu.
Dus voor eerst een potje en dat at ze dus veel makkelijker en sneller leeg dus gestopt na paar maanden

30-11-2015
03-07-2018

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:58

amado7 schreef:
Zijn er echt mensen die voor 4 maanden al geven, zoals hierboven? Puur nieuwsgierigheid hoor. Ik moet namelijk elke week voorlichting geven waarbij ik zeg dat je pas vanaf 4 maanden mag beginnen omdat daarvoor de darmen er nog niet goed voor zijn.


Ik geef als het kind het aangeeft dat ie iets anders wil dan melk. Verschilt per kind. Maar voor 4 maanden lijkt me wel echt te vroeg.
Eerste wilde bij mij pas rond 8-9 maanden. (Maar ook 2mnd te vroeg geboren) tweede is nu 8 wkn dus weet nog niet wanneer ie wil.

[o]

mariettek
Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Zelf babyvoeding maken hoe? Welk apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:15

Tussen de 4 en 6 maanden starten met hapjes wordt aangeraden om eventuele allergieën te voorkomen. Dan hoeven het absoluut nog geen hele maaltijden te zijn, maar letterlijk enkele hapjes.

Prakken werkt voor die hoeveelheden prima, staafmixer voor grotere porties (eventueel invriezen in ijsklontjes bakje voor kleine porties voor meerdere dagen) werkt ook prima.

Er zijn hele luxe apparaten waarmee je alles voor je kindje apart kunt maken, maar dat heb ik zelf nooit nodig gevonden.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Condor, CRos95, III, Jaydee_WP, Pferdchen, Travel_me en 22 bezoekers