In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:58

mmm die ervaring heb ik zelf niet, maar ik heb zelf nog nooit spoed gehad zoals een gebroken been. Wel dat mijn rugspieren echt verkrampd waren en ik niet meer kon lopen, de gewone dokter had geen plek maar ik kon gewoon naar de spoed dokter gaan en werd geholpen.

Hier vlakbij zit een kliniek wat alleen xrays doet, daar worden mensen uit het ziekenhuis naar toegezonden geloof ik ja

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:59

10 jaar geleden verhuist naar het land van herkomst van mijn vader, Zwitserland. En ik zou echt niet meer terug willen naar Nederland, dat wist ik 2 weken na aankomst al. Niet alleen vanwege de mooie en gevarieerde landschappen, maar ook de salarissen zijn een stuk hoger, en de algemene organisatie is gewoon beter.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 13:33

Zweden zou niks voor mij zijn met de donkere dagen in de winter.

Zwitserland, zijn daar ook warmere delen? Of is het zo dat als je niet op een berg woont maar juist het dal dat het weer al beter is? Vindt het wel echt een schitterend land!

Sommige stuur ik nog even pb's later :D

Amerika is geen optie tenzij ik een greencard zou winnen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:52

elnienjo schreef:
Schuur_ schreef:
Iemand ervaring met het verhuizen naar Curacao of Bonaire. Een tijd geleden was ik me aan het orienteren maar door allerlei dingen naar de achtergrond geschoven.

Ik ben alleen en heb niets achter te laten, enige wat mee moet is de hond. Maar is het zoiets waar je op 'de bonnefooi' naar toe kan vertrekken? Sowieso ben ik van plan om er eerst even naartoe te gaan als 'vakantie' om een duidelijker beeld te krijgen van het eiland. Het klimaat spreekt me erg aan en het eilandleven.

Wellicht dan juist in het orkaanseizoen gaan om een realistisch beeld te krijgen.

Daar heb je op de ABC-eilanden nagenoeg geen last van. Hooguit een staartje, maar situaties zoals op Sint Maarten zul je niet snel hebben.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:09

moonsparkle schreef:
Zweden zou niks voor mij zijn met de donkere dagen in de winter.

Zwitserland, zijn daar ook warmere delen? Of is het zo dat als je niet op een berg woont maar juist het dal dat het weer al beter is? Vindt het wel echt een schitterend land!

Sommige stuur ik nog even pb's later :D

Amerika is geen optie tenzij ik een greencard zou winnen :')


Ja Tessin is het warmste gedeelte (mijn zus woont er) daar is het nu 28 graden. Ik woon in het Noordwesten in een dal op 400 m, hier is het 25 graden en bij mijn ouders op 'de berg' op 1000 m is het 21 graden. Dus ja normale temperaturen eigenlijk. De harde winters van vroeger zijn hier ook geen actualiteit meer. Ja ok hoger dan 1000 m en dan nog geen weken achter elkaar meer, zitten nu steeds warmere periodes tussen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:22

Ik stip even en reageer later vandaag even uitgebreider. Maar wij overwegen dit al een tijdje :) onze voorkeur gaat uit naar Noord Italië, mede omdat ik daar al eens 4 jaar heb gewoond en dat goed beviel, maar ook omdat de voertaal Duits is en we dat allebei al goed spreken. Alleen werk is voor mij wellicht een ding. Voor mijn man niet gelukkig.

Zal vanavond even meer schrijven!

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 17:11

Frummels schreef:
Ik stip even en reageer later vandaag even uitgebreider. Maar wij overwegen dit al een tijdje :) onze voorkeur gaat uit naar Noord Italië, mede omdat ik daar al eens 4 jaar heb gewoond en dat goed beviel, maar ook omdat de voertaal Duits is en we dat allebei al goed spreken. Alleen werk is voor mij wellicht een ding. Voor mijn man niet gelukkig.

Zal vanavond even meer schrijven!


Hoe ver in het noorden is dat? Ik ben ook in noord Italië geweest, maar ik heb geen Duits gehoord :o ook in het zuiden van Zwitserland spreken ze geloof ik Italiaans. Ondanks dat ik de taal niet spreek vindt ik Italië ook mooi qua natuur, lekker eten, goed klimaat, maar hoge werkeloosheid.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:48

moonsparkle schreef:
Frummels schreef:
Ik stip even en reageer later vandaag even uitgebreider. Maar wij overwegen dit al een tijdje :) onze voorkeur gaat uit naar Noord Italië, mede omdat ik daar al eens 4 jaar heb gewoond en dat goed beviel, maar ook omdat de voertaal Duits is en we dat allebei al goed spreken. Alleen werk is voor mij wellicht een ding. Voor mijn man niet gelukkig.

Zal vanavond even meer schrijven!


Hoe ver in het noorden is dat? Ik ben ook in noord Italië geweest, maar ik heb geen Duits gehoord :o ook in het zuiden van Zwitserland spreken ze geloof ik Italiaans. Ondanks dat ik de taal niet spreek vindt ik Italië ook mooi qua natuur, lekker eten, goed klimaat, maar hoge werkeloosheid.


Net over de grens bij Oostenrijk en Zwitserland (3 landenpunt). Bij de Reschensee in de buurt.
Tot aan Bolzano/Bozen wordt overal Duits gesproken. In het stukje Zwitserland wat daaraan grenst ook (en Roemeens). :j
Alle plaatsnamen hebben in dat deel van Italie ook een Italiaanse en een Duitse naam. Jij bent dan vermoedelijk toch een stuk zuidelijker geweest denk ik.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:33

Ik heb mensen op fb die in Zweden wonen en regelmatig iets plaatsen, maar de verschillen zijn daar wel groot. De ene heeft echt veel sneeuw en echte winters. De andere een beetje zoals een echt goede winter hier en dan ietsjes meer.

Waar is dat in Italie? Mijn familie heeft een huisje in Pejo/Trentino en daar wordt alleen Italiaans gesproken. De skischolen spreken ook geen andere taal bijna, dus dat was voor onze zoon toen hij klein was wel een dingetje.......
Je komt hier en daar wel een Duits woordje tegen en als je een bakkertje in gaat of een souvenir winkeltje, is het wel wat Duits/Zwitsers qua sfeer.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 02:12

Schuur_ schreef:
Iemand ervaring met het verhuizen naar Curacao of Bonaire. Een tijd geleden was ik me aan het orienteren maar door allerlei dingen naar de achtergrond geschoven.

Ik ben alleen en heb niets achter te laten, enige wat mee moet is de hond. Maar is het zoiets waar je op 'de bonnefooi' naar toe kan vertrekken? Sowieso ben ik van plan om er eerst even naartoe te gaan als 'vakantie' om een duidelijker beeld te krijgen van het eiland. Het klimaat spreekt me erg aan en het eilandleven.

Ik woon op Curacao sinds februari. Het is echt heerlijk. Wel echt behoorlijk omschakelen en aanpassen aan het eiland. Je houdt ervan of je vindt het niks.

Zomaar op de bonnefooi heen gaan zou ik zeker niet adviseren. Zorg voor wat spaarcenten zodat je je de eerste periode kan redden. Denk hierbij aan huur van een huis (met borg en vooruitbetaling), huur of koop van een auto (wegenbelasting/verzekering dien je vooruit te betalen, is echter wel goedkoper dan in NL maar als je het in guldens verdient zijn de verhoudingen ongeveer als in NL), inrichten van woning (indien ongemeubilleerd) etc.

Kom gewoon eens lekker op vakantie, huur een auto, ga op pad (ook door woonwijken) en beslis dan eens of het iets voor je zou kunnen zijn. Nog beter is om een aantal keren te gaan kijken op het eiland zodat je er een wat beter beeld van krijgt.

Voordat wij hier kwamen wonen zijn we er zo'n 8 keer geweest. Dan weet je ook beter wat je te wachten staat en ben je al wat wegwijs op het eiland.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 05:19

Bedankt voor de tips! Sowieso eerst op vakantie en spaargeld is ook geen probleem. Op de bonnefooi bedoel ik meer dat ik geen vaste job regel daar in een bepaalde positie. Dat is al behoorlijk wild in mijn ogen :=
Wat is jouw ervaring of idee om werk te krijgen in een restaurant of aan een receptie bv? Sowieso ga ik ook netwerken via fb ED en mezelf wat meer verdiepen dat ik kennis heb van het eiland

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 05:30

Schuur_ schreef:
Bedankt voor de tips! Sowieso eerst op vakantie en spaargeld is ook geen probleem. Op de bonnefooi bedoel ik meer dat ik geen vaste job regel daar in een bepaalde positie. Dat is al behoorlijk wild in mijn ogen :=
Wat is jouw ervaring of idee om werk te krijgen in een restaurant of aan een receptie bv? Sowieso ga ik ook netwerken via fb ED en mezelf wat meer verdiepen dat ik kennis heb van het eiland

Als je niet al te kieskeurig bent is een baan hier best snel gevonden denk ik. Ik zat in een luxe positie, heb kunnen kiezen uit een aantal banen waar ik direct was aangenomen, waarvan 2 resorts (front office) en 1 strand. Ik ben voor front office gegaan en werk nu 40 uur bij een hotel/resort.
Het is zeker geen vetpot en ik zou ook echt bij verschillende bedrijven solliciteren zodat je verschillende salarissen hoort (ook bij mensen die je ontmoet en leert kennen, als ze er iets over willen loslaten). Er zijn niet echt CAO's, veel bedrijven geven geen vakantiegeld en je hebt vaak maar weinig vakantiedagen.
Als je het leuk vindt mag je me wel opzoeken op social media om het leven hier een beetje te kunnen volgen (Allan Hoekman).

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 05:45

He, volgens mij hebben we jaren geleden eens contact gehad ivm een quarter die ik te koop had staan! Zoals gezegd, geen vetpot stoort me niet, zolang ik niet op het einde van de maand moet lopen schrapen

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:03

superpony schreef:
Ik heb mensen op fb die in Zweden wonen en regelmatig iets plaatsen, maar de verschillen zijn daar wel groot. De ene heeft echt veel sneeuw en echte winters. De andere een beetje zoals een echt goede winter hier en dan ietsjes meer.

Waar is dat in Italie? Mijn familie heeft een huisje in Pejo/Trentino en daar wordt alleen Italiaans gesproken. De skischolen spreken ook geen andere taal bijna, dus dat was voor onze zoon toen hij klein was wel een dingetje.......
Je komt hier en daar wel een Duits woordje tegen en als je een bakkertje in gaat of een souvenir winkeltje, is het wel wat Duits/Zwitsers qua sfeer.

Vanaf de reschensee omlaag tot aan de Stelvio en richting Bolzano/Bozen wordt Duits gesproken. Je ziet het ook aan alle plaatsnamen, die zijn er in het Duits en Italiaans :j bijna in heel zuid Tirol/alto adige is dat zo.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:13

Leuk topic! Lees ook mee :D

Mijn man is 2,5 jaar geleden gemigreerd van Turkije naar Nederland. In de (verre) toekomst verwacht ik wel dat we daarheen gaan.
We willen er eerst een vakantiehuis kopen, en dan zien we weer wel de komende jaren.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:12

Wat een leuk topic. Vooral de Bokkers die in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland wonen ( in berg- of heuvelachtig gebied ) benijd ik stiekem een beetje. Was ooit ook onze droom, maar helaas toch teveel beren. Nu zijn we 60+ en hebben kleinkinderen, zie het niet meer zitten al willen we nog wel eens een woning zien te huren voor langere tijd.
Zat pas eens wat te googelen en kwam
dit tegen. Ben echt helemaal verliefd
( al zal het een onbeantwoorde liefde blijven ) https://www.funda.nl/europe/duitsland/h ... llenstedt/

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:26

truus1957 schreef:
Wat een leuk topic. Vooral de Bokkers die in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland wonen ( in berg- of heuvelachtig gebied ) benijd ik stiekem een beetje. Was ooit ook onze droom, maar helaas toch teveel beren. Nu zijn we 60+ en hebben kleinkinderen, zie het niet meer zitten al willen we nog wel eens een woning zien te huren voor langere tijd.
Zat pas eens wat te googelen en kwam
dit tegen. Ben echt helemaal verliefd
( al zal het een onbeantwoorde liefde blijven ) https://www.funda.nl/europe/duitsland/h ... llenstedt/


Owww, dát is inderdaad wel heel gaaf zeg! (Leuke prijs ook nog)

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:33

Er zal ergens wel een addertje onder het gras zitten. Staat al behoorlijk lang te koop

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:38

truus1957 schreef:
Er zal ergens wel een addertje onder het gras zitten. Staat al behoorlijk lang te koop


Bij hele oude huizen, zeker dit soort 'huizen met een functie', heet dat addertje heel vaak 'monument', en dan mag je er zó weinig mee...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:18

bobje26 schreef:
Het lastige is dat het meer dan de helft van wat ik nu verdien, verdient. Paard kan mee, dat is geen probleem maar ik twijfel een beetje over de inkomsten en of ik er rond van kan komen.


Wat je wel moet bedenken is dat je waarschijnlijk ook in buitenlands geld betaald krijgt en ook al je uitgaven in buitenlands geld plaats vinden. Omrekenen heb je dus weinig aan. Ik weet niet om welk land het gaat, maar kijk eens of je uit kunt vinden wat huurprijzen zijn. Probeer online eens een supermarkt te vinden of je online kunt shoppen zodat je de kosten weet.

Ik ben 2x geëmigreerd naar hetzelfde land. In 2013 voor het eerst, toen in 2016 besloten weer terug naar Nederland te gaan. Totaal niet kunnen wennen en dus gingen we in augustus 2017 weer terug naar Nieuw-Zeeland. Hebben hier nu een vrijstaande woning met 1012m2 gekocht, de basisschool zit 3 huizen verder en hebben hier ook een middelbare school. De stad is een half uur hiervandaan en daar is ook de universiteit (al is boardingschool hier al normaal) en het ziekenhuis. De 2de keer kwamen we ook nog terug met een baby van 11 maanden.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 13:35

Ik vindt het vooral heel lastig qua vergunningen en taal. Als mijn man zijn beroep wilt blijven doen zal het echt Engels talig moeten zijn. Maar voor australie, nieuw Zeeland en Canada is het toch echt wel lastig om aan het aantal benodigde punten te komen voor een visum. Er zijn wel concrete plannen om Australie en Canada te bezoeken als het echt heel erg bevalt kunnen we nog kijken naar hoe we er mogelijk kunnen blijven.

Of dus toch de droom najagen om een boerderijtje met mini camping te beginnen <3 in bijvoorbeeld Portugal waar je goedkoop land kunt kopen en waar ook wel veel toeristen komen.

Ik wil echt binnen tien jaar ergens anders wonen, maar het is zo lastig een geschikte plek te vinden. Dit jaar gaan we met de auto langs noord Italië, Zwitserland en Duitsland om te kijken of we in ieder geval iets kunnen afstrepen :')

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: In het buitenland wonen, hoe is het jou bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:51

Je zegt binnen 10 jaar en in je profiel zie ik dat je "al" 30 bent. Hou er rekening mee dat je leeftijd ook mee speelt voor punten

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:52

Bij mij kriebelt het om weer ergens anders te gaan kijken eerlijk gezegd, maar wellicht wachten we beter tot onze iedergeval onze dochter een Zwitsers paspoort mag aanvragen.
Hoe dan ook gaan we zeer waarschijnlijk weg als we de pensioen leeftijd bereiken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:52

daffie1986 schreef:
Je zegt binnen 10 jaar en in je profiel zie ik dat je "al" 30 bent. Hou er rekening mee dat je leeftijd ook mee speelt voor punten


Dat geldt toch niet voor álle landen. Binnen de EU mag je gewoon reizen en wonen zoals je wilt, niet voor niets dat veel mensen gaan pensioneren in bijv. Spanje of Zuid-Frankrijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:55

moonsparkle schreef:
Ik vindt het vooral heel lastig qua vergunningen en taal. Als mijn man zijn beroep wilt blijven doen zal het echt Engels talig moeten zijn. Maar voor australie, nieuw Zeeland en Canada is het toch echt wel lastig om aan het aantal benodigde punten te komen voor een visum. Er zijn wel concrete plannen om Australie en Canada te bezoeken als het echt heel erg bevalt kunnen we nog kijken naar hoe we er mogelijk kunnen blijven.

Of dus toch de droom najagen om een boerderijtje met mini camping te beginnen <3 in bijvoorbeeld Portugal waar je goedkoop land kunt kopen en waar ook wel veel toeristen komen.

Ik wil echt binnen tien jaar ergens anders wonen, maar het is zo lastig een geschikte plek te vinden. Dit jaar gaan we met de auto langs noord Italië, Zwitserland en Duitsland om te kijken of we in ieder geval iets kunnen afstrepen :')

Van Canada valt dat me tegen. Was het niet juist Canada die na Trumps verkiezing een soort open uitnodiging stuurde naar alle (illegale) immigranten in de USA om maar naar Canada te komen? Of was dat gewoon Trump-bashen?