Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:16

Yipee schreef:
manzano schreef:
Tja, en dan nog.... Als je vandaag gesprek hebt, bod doet en over 1,5 week hypotheekaanvraag doet en de rente is veranderd, dan kan je max ook veranderd zijn. Dus op de euro nauwkeurig weet je het toch niet.


Ja dat snap ik nog. Maar hij had het erover dat ze er dan wel bijna een ton naast zaten wat betreft hun budget. De rente schommeld momenteel niet zo extreem hard lijkt mij.


Ging er om dat veriye aangaf dat de adviseur een breedte had aangegeven van 252-255 en het precies wilde weten. Bedoelde dat je het nooit op 1000 van te voren kan zeggen. Maand of 2 later kan binnen die bandbreedte echt verschil optreden.
Laatst bijgewerkt door manzano op 31-07-20 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:18

simongek schreef:
Wij hebben gisteren getekend.

De makelaar had nog via de telefoon een hoger bod gehad maar deze heeft hij niet doorgespeeld naar verkoper.

Maar we hadden dus pech kunnen hebben als je de verkeerde makelaar had getroffen :j


Die makelaar was wel verplicht om dat door te geven aan z'n verkoper, dus zo'n goede makelaar is het niet. Vraag me ook af of dat waar is, want dan is hij wel goed stom om het te vertellen en niet helemaal zn mond te houden.

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 05:30

Veriye schreef:
Ja klopt. alhoewel wij het nu wel iets kleiner hebben gemaakt. maar dan nog..er komt ooit wel iets.


Er komt zeker iets :)
Wij zijn ook sinds oktober aan het zoeken
En krijgen nu als alles meezit 4 september de sleutel van ons huis <3
(Zijn we toch bijna een jaar verder :+ )

Kregen alleen eergister bericht dat een aantal stukken niet goed waren bevonden door de hypotheek verstekker, dus dat is gister aangepast en nog eens ingestuurd.
En nu weer even afwachten dus

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 07:10

toch nog even spannend dan lovelyfiefy!
Nog een paar uurtjes, dan weten wij meer.
Ik had gisteren ook nog gesprek met mijn ouders. als wij echt iets te kort komen, dan springen ze nog bij.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:30

manzano schreef:
simongek schreef:
Wij hebben gisteren getekend.

De makelaar had nog via de telefoon een hoger bod gehad maar deze heeft hij niet doorgespeeld naar verkoper.

Maar we hadden dus pech kunnen hebben als je de verkeerde makelaar had getroffen :j


Die makelaar was wel verplicht om dat door te geven aan z'n verkoper, dus zo'n goede makelaar is het niet. Vraag me ook af of dat waar is, want dan is hij wel goed stom om het te vertellen en niet helemaal zn mond te houden.



Als de tijd verstreken is en de procedure van bieden bekend is gemaakt zou dat wel erg asociaal zijn. Afspraak voor tekenen koopakte stond al vast.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:31

Wat hij z'n klant adviseert om te doen maakt het verschil of het wel of niet "sociaal" is, maar dat is altijd de keuze van verkoper en nooit van een makelaar.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:35

Volgens mij stellen ze dat vaak ook vast toch van te voren? Dat als de periode van biedingen is gesloten er geen nieuw bod meer mee wordt genomen. Periode is namelijk gesloten. De mensen die willen kopen hebben ook rechten.
Hier werd dat wel zo gecommuniceerd.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:44

lenaa_tje schreef:
Volgens mij stellen ze dat vaak ook vast toch van te voren? Dat als de periode van biedingen is gesloten er geen nieuw bod meer mee wordt genomen. Periode is namelijk gesloten. De mensen die willen kopen hebben ook rechten.
Hier werd dat wel zo gecommuniceerd.



Ja precies. Stond erook heel duidelijk bij in de e-mail.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:45

En toch zijn er al vaker makelaars op de vingers getikt die het verschil mochten bijlappen omdat ze hun klant niet hadden geïnformeerd.

Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen toch nog later bieden. Helaas.... Gelukkig houden meeste verkopers zich gewoon aan de vastgestelde procedure uit morele principes. Is nooit leuk.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:52

As er een mondelinge overeenkomst is en een afspraak om te tekenen dan ga je toch geen ander bod meer accepteren :? Dat lijkt me wel erg asociaal ja.

Onze makelaar zei dat ook toen we een mondelinge overeenkomst hadden dat het nu in principe verkocht is en hij andere biedingen niet meer accepteert.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:57

Tot aan het tekenen mag de verkopende partij een ander bod accepteren. Dat maakt het allemaal zo lastig vind ik.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:59

Een makelaar heeft niks te accepteren. Alleen een verkoper kan wat accepteren of niet.
Je bent als makelaar verplicht elk bod over te brengen aan je klant.
En het gebeurt in deze tijd dus mega vaak dat je mensen gefeliciteerd hebt met de koop van een huis en dat je ze later moet teleurstellen. Dat hoor je ook heel vaak in de media en heb ik helaas meermalen moeten doen, al geef ik altijd advies om bij de deal te blijven.

Een mondelinge overeenkomst is bij de koop van een huis juridisch niks waard. Dat is in de wet opgenomen als bescherming voor met name de kopende partij. Dat werkt helaas in de huidige markt soms juist in zijn nadeel....

Geldt overigens alleen voor een particuliere koper. Bij zakelijke koper is mondeling wel geldig, maar dat komt voor huizen minder voor dan particulieren.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:01

En ja het is asociaal, immoreel of hoe je het wil noemen.... Maar als het om veel geld gaat kan dat een verkoper ook niet altijd wat schelen. Het is zijn portemonnee en uiteindelijk zijn partijen meestal toch maar onbekenden van elkaar.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:20

nuscaniels schreef:
Tot aan het tekenen mag de verkopende partij een ander bod accepteren. Dat maakt het allemaal zo lastig vind ik.


Daarom deed onze makelaar zowel bij de koop als verkoop zsm de afspraak maken om te tekenen. Zat maar 3 dagen tussen.

En ja het gaat om veel geld, maar ik vind het erg onfatsoenlijk. Vind dat zelfs op marktplaats al zo irritant, heb je een deal, wordt het ineens verkocht aan een ander :')

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:22

En toch vraag ik mij af of het mag. Ik heb toch ook op papier staan wat de afspraak is. Dan hoort er op dat papier te staan dat nadat het bieden gesloten is er nog betere boden geaccepteerd kunnen worden.

Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:24

Op papier staat het afgesproken bedrag maar als je dit nog niet getekend hebt geld dit nog niet en mag een hoger bod geaccepteerd worden.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:31

lenaa_tje schreef:
En toch vraag ik mij af of het mag. Ik heb toch ook op papier staan wat de afspraak is. Dan hoort er op dat papier te staan dat nadat het bieden gesloten is er nog betere boden geaccepteerd kunnen worden.

Ik weet absoluut zeker dat het mag.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:09

Heb overigens ook andersom wel meegemaakt hoor. Kopers hadden op meerdere huizen geboden om kansen te vergroten. Wij hadden koopovk gemaakt, besproken en getekend. Toen werd ander bod op ander huis geaccepteerd en werd de boel op grond van bedenktijd ontbonden. Ook waardeloos.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:15

manzano schreef:
lenaa_tje schreef:
En toch vraag ik mij af of het mag. Ik heb toch ook op papier staan wat de afspraak is. Dan hoort er op dat papier te staan dat nadat het bieden gesloten is er nog betere boden geaccepteerd kunnen worden.

Ik weet absoluut zeker dat het mag.


Ik ook. Was daar ook echt bang voor. Dinsdagmiddag akkoord gehad en donderdag meteen getekend. Wou het vast op papier hebben.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:02

Wij hebben ook na verkoop nog een (enorm veel) hoger bod gehad. Ging over ongeveer > 30k meer, tja hoewel ik normaal altijd heel correct en netjes ben zou dat toch wel een bedrag zijn geweest waarvoor - als ik nog niet getekend had - het verkocht had aan een ander. banketstaaf, maar ik verkoop mijn huizen iedere 2 a 3 jaar om er financieel wijzer van te worden en heb in principe na de overdracht niets meer te maken met de koper.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:38

Wij zijn het niet geworden, verder zoeken dus.

manzano

Berichten: 23931
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:43

Super balen!! :(

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:51

Veriye schreef:
Wij zijn het niet geworden, verder zoeken dus.


Jammer :j

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:04

Ja, zeker balen.
Denk ook dat ik de afspraak voor woensdag ga afzeggen. In vergelijking met het huis waar wij nu op hebben geboden is het wel een beetje mwah. Ga morgen nog afwachten en nog een keer op funda kijken en dan beslissen. Ben nu natuurlijk ook niet in mijn vrolijkste stemming :+

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:35

Jammer zeg. Maar je kunt toch altijd gaan kijken? Of moet je er speciaal vrij voor nemen. Ik heb ook echt veel huizen gezien. Dan weet je ook beter wat je wel en niet aanspreekt.