Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:11

Iedereen doet er echt zelf aan mee. Mensen willen hun huis goed verkopen, want de prijzen zijn zo gestegen, maar dan is het ook vaak lastig om iets te vinden, omdat iedereen dat nu wil, een goede prijs voor zn huis.

Vroeger was het vaak zo dat als je iets kocht, je soms nog wat kon opknappen en als je meer ging verdienen je weer wat groter/duurder huis kon kopen. Ik weet genoeg mensen die van appartement, naar eengezinswoning, naar vrijstaand zijn gegaan door steeds met iets overwaarde en stijgende lonen op te klimmen.

Als ik lees dat TS een appartement wil kopen boven de waarde en welke zoveel gestegen is in een relatief korte tijd, vraag ik me ook af wat wijsheid is.
Sinds 2015 zijn vrijwel alle huizen wel dusdanig gestegen, dus dat is niet gek. Maar daar nog eens bovenop gaan bieden is echt veel geld.
Misschien eens kijken of je naast alles nog flink kan sparen, zodat je evt een gat kan opvangen als je ooit moet verkopen en met een schuld blijft zitten.
Verhuren is nog niet zo makkelijk en zou ik maar niet vanuit gaan dat je dat ooit gaat doen.

Wie het vroeg; Wij moeten eigenlijk wel iets kopen voor we verkopen. Het is echt onmogelijk om iets te huren en een chalet kan niet, want we kunnen ons dan echt nergens inschrijven.

Huren is lastig vanwege de achterlijk hoge prijzen. Dan kan je beter je hypotheek nog wat langer betalen. Daarbij hebben we dieren en die kan je echt niet overal mee naartoe nemen. Het aanbod van huurhuizen is hier ontzettend laag, ook vrije sector. Het enige wat doorloop heeft zijn studio's, maar daar kan je echt nooit als gezin op met huisdieren.

En buiten dat om, moet je alles 2x verhuizen en dat wordt hem echt niet. Dat hebben we hier naartoe gedaan en onze spullen opgeslagen, maar dat is echt heel zwaar. Wij moeten ook nog werken, hebben vrijwel geen familie en mijn gezondheid laat het echt niet toe.

Ik vind het zo makkelijk gezegd, maar als je alleen al met mensen om je heen praat hoor je aan alle kanten hoe lastig en vervelend het momenteel is.

Wij hebben nu overwaarde en spaargeld, maar qua loon zitten we nu wel aan de max.

Makelaars profiteren het meest. Wij hebben van div makelaars een kostenplaatje gehad wat het kost om ons huis te verkopen. Ze vragen zelfs om woningen, dus willen het graag verkopen. Bij die kosten zit het adverteren, op funda plaatsen, de bezichtigingen etc. Maar als je een lijst zoekende klanten hebt, kan je dat feitelijk al weglaten. En slechts 1 open dag organiseren, niet of laat op funda plaatsen etc is ook niet het meeste werk meer.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:31

Die vreemde getallen zouden hier niet gewerkt hebben TS.

Wij hebben 1 kijkavond gedaan en daarna mochten mensen bieden. Wij zijn gegaan voor het bod zonder verdere voorwaarden. Wij mochten zelf bepalen wanneer wij wilden vertrekken. Dat was voor ons veel belangrijker dan 1000€ meer of minder. Ook geen financieringsvoorbehoud maakte dit bod aantrekkelijker.

Besef dat het niet altijd om geld zal gaan :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:34

Ik word echt toevallig net gebeld dat het huis nr 2 dat wij fantastisch vonden, opnieuw beschikbaar is.


Wij zijn echt :):) :):) :):) en gaan snel onze adviseur bellen.

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:28

Giolli schreef:
Ik word echt toevallig net gebeld dat het huis nr 2 dat wij fantastisch vonden, opnieuw beschikbaar is.


Wij zijn echt :):) :):) :):) en gaan snel onze adviseur bellen.


Oh super! Succes!! *\o/* kreeg de eerste partij de financiën dan niet rond, dat het toch weer te koop staat....?

Wij hebben ook net te laat geboden op ons droomhuis (paar uur verschil met de eerste bieder....) -O-

Stiekem hoop ik ook op zo'n telefoontje, maar zal wel niet ben ik bang....

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 19:39

Giolli schreef:
Ik word echt toevallig net gebeld dat het huis nr 2 dat wij fantastisch vonden, opnieuw beschikbaar is.


Wij zijn echt :):) :):) :):) en gaan snel onze adviseur bellen.


Wat fijn!!! Succes *\o/*

Dat begrijp ik selka... ben er ook nog niet uit wat ik ga doen. Even nadenken. Ik heb tot vrijdag 17.00 om een bod te doen.


Verder hoop ik dat lotgenoten zich hier melden, toch fijn om in zo’n topic elkaars tips en tops en proces te kunnen lezen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:00

Pfffff wat een gedoe.
Het huis was ipc verkocht maar ze wilde een reservelijst opbouwen omdat de huidige kopers een probleem hadden, meld ik ff niet hier maar dan nog. :roll:

Onze adviseur heeft gebeld en gezegd dat wij de enige juiste partij waren en ze met ons in zee moesten gaan. Een goed bod, zaken op orde en hoeven niet meer na te denken. Nu is het afwachten op reactie. -O-

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:09

Wij hebben in augustus 2018 een huis gekocht. Wij woonden al 22 jaar in een huurhuis, deze wordt gesloopt dus zijn we op zoek gegaan. We wonen in een aantrekkelijk dorp, veel gebeld voor huizen die op funda stonden maar waren binnen een week verkocht.
Toen heb ik een fb bericht geplaatst en daar heeft iemand op gereageerd die haar huis binnenkort te koop wilde zetten. Dat huis hebben we gekocht zonder dat het ooit officieel in de verkoop is geweest :)

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:56

Over de vraagprijs bieden is altijd onverstandig. Hoeveel mensen zijn er 10 jaar geleden niet in de problemen gekomen omdat ze dit deden? Gelukkig zijn de regels omtrent hypotheken verandert.

Ik zou een bod doen voor wat het huis waard is. Taxaties zijn er niet voor niets. Je kunt altijd een huurwoning zoeken (ook niet makkelijk), zodat je de tijd kunt nemen iets te zoeken waar je blij mee bent, qua huis en prijs. Wanneer je teveel betaalt, is de kans dat je er spijt van krijgt groot. Twee keer verhuizen is natuurlijk vervelend, maar waarschijnlijk de moeite waard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:59

Lastige is dat er momenteel bijna geen tijd is om een taxatie te laten verrichten. Dat doe je nadat je een bod onder voorbehoud hebt geplaatst ja.... als je eerst rustig wilt taxeren is het weg.

Net weer gebeld door onze adviseur dat er 2 andere huizen te koop stonden, of we die even wilde bekijken. Waren huizen die eigenlijk al verkocht waren. Ik vroeg hoe dat toch kon, al die afhakers?
Adviseur zei dat mensen echt gedwongen worden snel te kopen/verkopen en dat achteraf blijkt dat het niet kan of dat het niet goed doordacht is. Ook door het (te) hoog opbieden raken mensen in de knoop. :n Sneu....

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:09

Ik ben heel benieuwd naar t gesprek met mijn makelaar morgen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 21:47

Ik wil een brief doen bij mijn bod, gericht aan de woningeigenaar (misschien helpt het? Waarschijnlijk niet, maar wie niet waagt wie niet wint...) waarom ik een woning zoek en waarom in die omgeving. Nu zoek ik een goede afsluiter van de brief. Iemand tips? :=

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:02

Gedurfd! :D

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:05

Tip: Altijd bieden onder voorbehoud van financiering!

Toevallig laatst nog met een makelaar over gehad.
Als je dat niet doet en de bank taxeert het huis 20k onder de vraagprijs en/of je bod, dan moet je die 20k zelf kunnen ophoesten.
Kan je dat niet, dan moet je een boete betalen!

Edit: nadeel is wel, een verkoper zal altijd eerder verkopen aan iemand die dit niet “eist”. Want dat betekent snellere verkoop. Maar het is een risico als je het niet “eist”.

Dek jezelf dus altijd in met onder voorbehoud van financiering als je dat risico niet wilt lopen.

Daarbij is met de prijs die je noemt een hypotheek met NHG ook handig. Kan je er ook bij vermelden.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:15

Goed dat je die ovb financiering benoemd. Ga morgen nog even de makelaar bellen hierover dat dit wel echt in het koopcontract moet staan want mocht de taxatiewaarde lager zijn kan ik het niet kopen voor het bod wat ik nu heb gegeven. Tenzij verkoper dis prijs naar taxatiewaarde laat zakken...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:23

lifaya schreef:
Goed dat je die ovb financiering benoemd. Ga morgen nog even de makelaar bellen hierover dat dit wel echt in het koopcontract moet staan want mocht de taxatiewaarde lager zijn kan ik het niet kopen voor het bod wat ik nu heb gegeven. Tenzij verkoper dis prijs naar taxatiewaarde laat zakken...

Ja zeker doen!
En stel dat het een oud huis of klushuis is, maar volgens mij niet van toepassing bij “jouw” huis, dan zou ik altijd een bouwinspectie laten plegen en ook daar kan je een ontbindende voorwaarde aan stellen.
Zoals, je wilt niet dat er meer dan 10k aan noodzakelijke verbouwingen nodig zijn. Dan kan je er ook nog altijd onder uit als het wel meer dan 10k is.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:27

TS: denk je ook aan je kosten koper wat je moet betalen? Als 180K je limiet is dan moet je daar nog minimaal 2% overdrachtsbelasting over betalen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 22:37

Ik heb een spaarpotje voor kosten koper :j Dus dat is het probleem niet! Ik maak me alleen druk om de taxatiewaarde die achteraf misschien veel lager is dan mijn bod.. Maar dat kan je van tevoren niet echt weten

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:38

Klopt, dat vinden wij ook moeilijk, vooral bij de hoeveelheid “bieden vanaf” prijzen op dit moment. :x

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:44

J_E schreef:
Over de vraagprijs bieden is altijd onverstandig. Hoeveel mensen zijn er 10 jaar geleden niet in de problemen gekomen omdat ze dit deden? Gelukkig zijn de regels omtrent hypotheken verandert.

Ik zou een bod doen voor wat het huis waard is. Taxaties zijn er niet voor niets. Je kunt altijd een huurwoning zoeken (ook niet makkelijk), zodat je de tijd kunt nemen iets te zoeken waar je blij mee bent, qua huis en prijs. Wanneer je teveel betaalt, is de kans dat je er spijt van krijgt groot. Twee keer verhuizen is natuurlijk vervelend, maar waarschijnlijk de moeite waard.


Met zo’n instelling kan je beter blijven huren. Of wachten tot er over misschien 10 misschien 30 jaar weer een crisis komt. In een groot deel van Nederland is het momenteel gewoon onrealistisch en niet haalbaar om op of onder vraagprijs te bieden. Zeker starterswoningen zijn er gewoon te weinig momenteel en dat is net de prijsklasse waar to in zoekt.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:55

Wij hebben pndanks dat we ons huis al verkocht hebben nog steeds o.v.b van financiering geboden. Stukje zekerheid voor jezelf.. overigens kun je rustig bieden als je een huis gaaf vind, zodat je in onderhandeling bent. Na het tekenen heb je nog 3 dagen voordat het definitief is ( excl de voorbehoud financiering)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:02

Wij zijn helaas ook al een half jaar bezig in de biedingsoorlog.. meerdere malen ernaast gegrepen door dit stomme spelletje. Krijg je bij de bezichtiging al vaak te horen: Als je de vp biedt dan heb je het huis soieso niet.
Twee weken terug weer een poging gewaagd en eindelijk waren wij hoogste bieder, bod geaccepteerd, inmiddels al koopovereenkomst getekend en de hypotheek aanvraag is vanavond in gang gezet. Wel alles ovv financiering.
Wij hadden zelf bij het bieden in ons achterhoofd dat we niet puur uit emotie moesten gaan bieden, dan ga je toch al snel teveel betalen voor een huis dat het wss niet waard is.
Kijk op http://www.wozwaardeloket.nl
Zo kan je een redelijke richtlijn aan houden wat de woning waarschijnlijk waard is, deze tip kregen wij! Dit heeft ons een richtlijn gegeven bij het bieden op het huis waar ons bod op geaccepteerd werd.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:09

J_E schreef:
Over de vraagprijs bieden is altijd onverstandig. Hoeveel mensen zijn er 10 jaar geleden niet in de problemen gekomen omdat ze dit deden? Gelukkig zijn de regels omtrent hypotheken verandert.

Ik zou een bod doen voor wat het huis waard is. Taxaties zijn er niet voor niets. Je kunt altijd een huurwoning zoeken (ook niet makkelijk), zodat je de tijd kunt nemen iets te zoeken waar je blij mee bent, qua huis en prijs. Wanneer je teveel betaalt, is de kans dat je er spijt van krijgt groot. Twee keer verhuizen is natuurlijk vervelend, maar waarschijnlijk de moeite waard.

Tja; de waarde van een huis is juist wat de koper ervoor wilt betalen.
Is er schaarste dan is de prijs hoger.

Daarnaast kun je dus (nog steeds) 100% van de marktwaarde! financieren.
Bij een aankooptaxatie (voor de hypotheek) wordt altijd de aankoopprijs meegenomen als richtlijn voor de waarde.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:12

Yanaa schreef:
Wij zijn helaas ook al een half jaar bezig in de biedingsoorlog.. meerdere malen ernaast gegrepen door dit stomme spelletje. Krijg je bij de bezichtiging al vaak te horen: Als je de vp biedt dan heb je het huis soieso niet.
Twee weken terug weer een poging gewaagd en eindelijk waren wij hoogste bieder, bod geaccepteerd, inmiddels al koopovereenkomst getekend en de hypotheek aanvraag is vanavond in gang gezet. Wel alles ovv financiering.
Wij hadden zelf bij het bieden in ons achterhoofd dat we niet puur uit emotie moesten gaan bieden, dan ga je toch al snel teveel betalen voor een huis dat het wss niet waard is.
Kijk op http://www.wozwaardeloket.nl
Zo kan je een redelijke richtlijn aan houden wat de woning waarschijnlijk waard is, deze tip kregen wij! Dit heeft ons een richtlijn gegeven bij het bieden op het huis waar ons bod op geaccepteerd werd.



WOZ waarde geeft toch juist helemaal niet aan wat het huis waard is? Of alleen niet wat het NU waard is?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:14

Sorry hoor, Yanaa, maar dat klopt echt voor geen meter voor vrijstaande huizen in het buitengebied ;) Gemeentes doen daar maar wat, er ís nl. geen vergelijkingsmateriaal omdat ieder huis uniek is.
Bij rijtjeswoningen kan ik me voorstellen dat het een richtlijn is, maar dan nog is de een meer waard dan de ander door meerdere kopers of bv bewoners die er al jaren wonen.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:32

Yanaa schreef:
Kijk op http://www.wozwaardeloket.nl
Zo kan je een redelijke richtlijn aan houden wat de woning waarschijnlijk waard is, deze tip kregen wij! Dit heeft ons een richtlijn gegeven bij het bieden op het huis waar ons bod op geaccepteerd werd.

Dat klopt helaas helemaal niet.
Helemaal als het huis al jaren van dezelfde eigenaar is.
Huis links van ons.. nieuw gebouwd heeft een WOZ waarde van +3,5 ton
Terwijl het huis rechts van ons een WOZ waarde heeft van nog ca 2,5 ton ...
Dat laatste huis is groter en heeft veel meer grond, de waarde is zeker hoger dan 4 ton.

Onze WOZ waarde is nu lager dan dat wij 9 jaar terug betaald hebben.
WOZ was zelfs 100.000 minder dan wat wij betaald hebben. (huis was nl al flink opgeknapt).
Voor onze huidige WOZ gaat het huis zeker niet weg.