Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
floorsil
Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:50

Hier ook een klein frustratie punt. Vandaag ook te horen gekregen dat we 2de zijn geworden en san nog best hoog boven de vraagprijs geboden.


friezenfan2
Berichten: 2556
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:52

Na vorige jaar meerdere huizen bekeken te hebben.
Waar meerdere 1 open dag/kijk dag hadden en je dus tegelijkertijd met andere (in 2 uur 17 bezichtigingen) op vrijdag een huis bekijkt en dan verwachten ze dat je op maandag een bod doet.
Na toevallig 2 keer dit huis hebben mogen bezichtiging, hier een redelijk bod (wel boven de vraagprijs) op kunnen doen. Dit is mijn eerste huis en ook de eerste keer op mezelf. Het is alsof dit huis voor mij was en het voelde veel beter dan alle andere bezichtigingen hiervoor. Je moet geloof ik echt geluk hebben om nu een huis te kunnen kopen. Dit huis stond te koop en toen voordat we de eerste keer konden kijken had iemand er een bod op uitbracht. Helaas kreeg die de financiën niet rond en toen 2 keer kunnen kijken. Dus was ik zeg net geluk moeten hebben. En op verven en een nieuwe vloer beneden na niets hoeven doen.
Sterkte met je zoektocht. Als ik geluk kan hebben (heb ik nooit) moet het iedereen anders ook lukken.

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:53

Maar als iedereen wacht, dan gaat het toch heel lang duren voor de markt weer zakt? Simpelweg omdat er blijkbaar veel vraag blijft?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:56

Myfairytale schreef:
We hebben onlangs een ander huis bezichtigd en gaan er morgen nog 1 bezichtigen. Bij dat eerste huis had de verkopend makelaar wel een of ander praatje over dat al een bod gedaan was, MAAR dat die partij eerst hun huis moesten verkopen, omdat al hun geld in de stenen van hun huidige huis zat.
Hier geloofden wij niet zo in eerlijk gezegd en we voelen dan ook geen druk.


Geloof het of niet, maar het gebeurd echt. Wij zitten in zon zelfde positie. Ons huis moet eerst verkocht zijn voor wij een ander huis kunnen kopen. Iets met Nederland en Duitsland, de EU die door mij nu de sloot in gesmeten is (NL banken die niks in Dld willen, en andersom hetzelfde).
Wij hadden ons eigen huis in zoverre al verkocht dat het om de bank en hypotheek hing. Hadden ander huis gevonden, zelfs al een voorlopig koopcontract ondertekend. Tot dus bleek dat de banken meer dan lastig deden, wij geen overbruggingskrediet konden krijgen (dat NL-DE banken ding) en toen zelfs de bank meer dan lastig deed over de hypotheek van de koper, konden wij alles afbreken. Hebben voorlopig koopcontract in overleg met verkoper van nieuwe huis afgebroken, en het is voor ons nu dus echt wachten tot ons huidige huis verkocht is voordat wij naar een nieuw huis kunnen gaan zoeken.
Wij zitten ook in de wat hogere prijsklasse, maar de waslijst met eisen/wensen is nogal lang, en dat maakt het niet makkelijker. Op het moment staan er maar 2 die enigszins aan onze eisen voldoen. Het is dus echt zenuwslopend dat afwachten en hopen dat als die van ons ook echt verkocht is er nog wat te koop staat wat voldoet.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:59

moonsparkle schreef:
Maar als iedereen wacht, dan gaat het toch heel lang duren voor de markt weer zakt? Simpelweg omdat er blijkbaar veel vraag blijft?


Dat klopt. Ik heb echter zo veel ellende gezien van de vorige huizenbubbel (mensen die vast zitten omdat ze bij verkoop 50 tot 100k verliezen)... Dat haal ik niet op mijn hals. De huizenprijzen zijn gewoon niet meer realistisch en die dip gaat toch wel weer komen, zo werkt de economie.

When nothing goes right,

go left.

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:01

Laat je vooral niet op stang jagen om te hoog te bieden.
De vraag is of de bank het dan wel wil financieren (nee dus), en als je het ooit moet verkopen is het ook wel fijn om geen verlies te leiden.

Verder, als je een bod moet doen, geen ronde bedragen bieden. Je hebt bijvoorbeeld meer kans met € 175.567,00 dan met
€ 175.000,00.

Is het geen idee om nu iets onder budget te kopen wat misschien niet precies is wat je wilt maar wat je wel gemakkelijk kunt betalen?

Dan heb je in ieder geval iets voor jezelf. Kun je over 1 of 2 jaar altijd upgraden, met een beetje geluk met wat winst op de woning ;)

~Turbohoof Solutions ~

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:05

moonsparkle schreef:
Maar als iedereen wacht, dan gaat het toch heel lang duren voor de markt weer zakt? Simpelweg omdat er blijkbaar veel vraag blijft?

Ja maar als de optie is wachten of zo goed als al je eigen vermogen verliezen weet ik ook wel wat ik moet doen.
Als je kan wachten wel.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:15

Ja gelukkig had ik nog net in de goeie tijd gekocht, een jaar later begon de prijsstijging :o

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:18

julius_juut schreef:
laraxXxemma schreef:
Mag ik vragen wat voor begroting/plannen je hiervoor hebt? Ik denk hier ook veel aan maar in mijn idee is dat als starter geen optie eigenlijk.
Maar ja.. Huis kopen is toch ook geen optie momenteel :+


Dit inderdaad. Ik ben ook wel aan het zoeken geweest, maar dan ben je toch ook een fortuin kwijt aan grond/materiaal/voldoen aan regels.


Wij gaan in Almere Oosterwold bouwen. De grondprijs is daar laag en er is veel mogelijk. Wij denken straks rond de €200.000,- uit te komen met en kavel van 2000m2 een huis met een woonoppervlakte van 160m2 en een schuur van 75m2. En dat is reëel met onze bouwplannen. Het is veel puzzelen en zoeken. Maar het kan.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:46

Dat klinkt wel heel goed zeg!

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:49

Malenka schreef:
Wij gaan in Almere Oosterwold bouwen. De grondprijs is daar laag en er is veel mogelijk. Wij denken straks rond de €200.000,- uit te komen met en kavel van 2000m2 een huis met een woonoppervlakte van 160m2 en een schuur van 75m2. En dat is reëel met onze bouwplannen. Het is veel puzzelen en zoeken. Maar het kan.

Dat valt nog mee inderdaad! Zit keuken en badkamer hier ook al bij?
Veel succes en plezier ermee in ieder geval :D

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:57

Ik ga nu het huis van kennissen kopen zodat ik niet hoef op te bieden. Is een nette, in 2011 volledig gerenoveerd complex , origineel 4 kamer (nu 3) appartement, eerste verdieping met degelijke berging en hoekappartement. Maar het duurt lang allemaal, wij willen de overdracht 9 augustus doen, komt voor ons allemaal het beste uit maar het koopcontract moet nog komen en getekend worden (ligt aan de makelaar), de woning moet getaxeerd worden (ligt aan mijn hypotheekadviseur) en daar zijn wij dus van afhankelijk.... heb al wel een notaris uitgezocht maar meer dan dat kan ik niet doen... ik hoop echt dat het snel rond is...

Ceffyl
Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:09

Het is toch te zot voor woorden :( Mensen laten zich zo opjutten. Toen wij ons huis kochten in de crisis konden ze er haast niet vanaf komen en kon er een hele flinke som van de vraagprijs af, omdat het al zo lang te koop stond en ze er per sé van af wilden. Nu vliegen de huizen in onze straat als zoete broodjes over de toonbank en zouden we makkelijk 2 ton winst kunnen pakken op ons huis. Mensen flyeren zelfs in de brievenbus of we willen verkopen. Wij gaan nergens heen, want we zitten prima en zelfs al pak je de winst dan ben je die zo weer kwijt omdat je iets veel te duur ervoor terug moet kopen. Maar het geeft de gekte wel goed weer :n

Sterkte TS, laat je vooral niet gek maken. De boel stort vanzelf weer een keer in en prijzen gaan dan weer dalen, zorg dat je dan niet met een te duur huis zit opgescheept.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:12

Kan het niet even normaal zijn :') dan verkoop ik m'n huis met winst maar heb ik ook de mogelijkheid iets terug te kopen

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Leo
Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:26

Het was 3 jaar geleden al vreselijk, ik ben blij dat ik nu niet op de woningmarkt zit. :n

Wij zochten 3 jaar geleden in de Randstad, gezinswoning, geen gekke eisen, prima budget en wisten vooraf precies wat we konden en wilden lenen. Maar alles wat weinig werk had werd direct onder je neus verkocht. We hadden een voor ons perfect huis gevonden, het had alles. De makelaar leek ons echter weinig serieus te nemen als starters op de woningmarkt met dit budget. De woning moest in 10 minuten bezichtigd worden want hij had geen tijd. Tweede bezichtiging kon hij ook niet afspreken wegens drukte, moesten maar meteen een bod doen want er lagen ook al twee biedingen. We waren er de eerste dag van bezichtigingen. We hebben bedankt, en besloten bij deze makelaar geen huizen meer te bekijken. :n
Een ander huis hebben we een bod op gedaan maar gingen ook met een andere partij in onderhandeling (liep uiteindelijk stuk).
Verder veel huizen die of tegenvielen of die zo weg waren. Het huis wat we gekocht hebben ligt in dezelfde straat als die eerste woning maar gunstiger. :D Had iets meer werk, dus goedkoper kunnen krijgen en hebben er een heerlijk huis aan.
Hele moeizame onderhandelingen gehad (ze wilden ons op de spits drijven maar wij lieten ons inmiddels ook niet meer gekmaken en hielden vast aan onze voorwaarden) maar uiteindelijk allemaal vergeten als je het eenmaal hebt.

Maar ik zou echt niet meer de huidige woningmarkt op willen :n

Veel succes!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 00:39

Maar iedereen werkt eraan mee. Mensen bieden zelf zoveel geld. Niemand dwingt je daartoe.

Het is ook waardeloos hoe makelaars handelen. Mijn moest echt schuiven voor nieuwe vrije dagen, omdat we weer een lijstje huizen hadden die we wilden zien. Bel je, komt er dus een open dag binnen 1 week dat het huis aangeboden werd en op een doordeweekse dag.

Een ander huis waar we kwamen kijken zou goed onderhouden zijn en dingen waren nostalgisch etc etc. Kwamen daar binnen en was gewoon oude meuk en niet eens even schoongemaakt. Maar de mensen hadden al iets anders. Na ons weer kijkers en die boden de vrpr.

We hadden het er dit weekend over met mensen; Er is echt vraag naar ons huis en wij hebben een leuke overwaarde. Maar ook wij kunnen niet verkopen als we niks anders hebben. Dat is waarschijnlijk hetzelfde voor degene die een huis heeft wat wij zoeken.......En zo hou je momenteel ook het lage aanbod. Ik kijk echt al jaren op makelaar site's en funda en er komt echt weinig nieuw bij.

Wij hebben in een andere regio gewoond hiervoor en de huizen daar gaan nu gewoon voor het dubbele als 8/10jr geleden ondanks achterstallig onderhoud, mindere ligging etc etc.

Als je overigens een bieding doet, kan je daar je voorwaarden bij zetten. Dus als het huis lager getaxeerd wordt dan je bod, hoeft dat geen probleem te zijn als je het dan niet rond krijgt.


Malenka schreef:
Wij gaan in Almere Oosterwold bouwen. De grondprijs is daar laag en er is veel mogelijk. Wij denken straks rond de €200.000,- uit te komen met en kavel van 2000m2 een huis met een woonoppervlakte van 160m2 en een schuur van 75m2. En dat is reëel met onze bouwplannen. Het is veel puzzelen en zoeken. Maar het kan.


Wij hebben lang in Almere gewoond en dit kwam voorbij en hadden we ook wel gewild, maar er is momenteel ook een hele lange wachtlijst. De interesse is nu mega groot.

Overigens is voor ons huren ook niet echt een optie. Ten eerste; vind maar iets en ten tweede, je bent dan zoveel geld kwijt aan de huur dat het gewoon zonde is. Dan lever ik liever wat overwaarde in als de prijs van ons huis zakt.
Hier is de gekte nog niet zo hoog en is ons huis nog niet de waarde als wat ze 12jr geleden waard waren. Maar ze gaan wel snel.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:20

Er is inderdaad een wachtlijst voor. Maar je weet dan tenminste waar je aan toe bent en ook dat het wel gaat gebeuren.

uggy
Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:30

Wij hebben als starter enorm veel geluk gehad met ons huis. Ook bij ons was de huizenmarkt enorm oververhit. Ik denk dat we hiervoor 10 huizen bekeken hebben. Wij hebben via via een erg mooi huis voor een zacht prijsje kunnen kopen. Hierdoor zijn we groter terechtgekomen als we gedacht hadden.
En dat allemaal door een collega van mijn vriend. Maak dus vooral kenbaar dat je wil gaan kopen :D

mvdende
Berichten: 5638
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:50

Even een tip. Als je een huis gezien hebt op Funda, rijdt er dan eens langs voordat je contact opneemt met de makelaar. Of je maakt een afspraak met de makelaar en rijdt voor die tijd er eens langs.

Zo hebben wij al een stuk of 4 huizen afgewezen die op Funda een echte kandidaat leken, maar in het echt mega tegen vielen. En soms heb je het geluk dat de huidige bewoners je zien kijken en laten ze je binnen.

4 weken geleden dus even binnen mogen kijken in een huis in Workum, binnen 5 minuten bleek het huis zo verouderd dat het geen zin had.

Op deze manier zijn mijn ouders op een zondag middag langs een huis gewandeld in hetzelfde dorp als waar ze woonden, mochten binnen kijken en vooral mam was verliefd. Diezelfde avond zijn ze terug gegaan en hebben een bod uitgebracht en die werd geaccepteerd. Helaas voor de kijkers die op vrijdag een bezichtiging hadden en waar de makelaar had geadviseerd om het over het weekend heen te trekken en op maandag een bod te doen....
Ze wonen nu met veel plezier al 25 jaar in dat huis.

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:56

Mijn huis staat te koop. Maar heb maar 2 kijkers gehad.. niks geen overbiedeings oorlog.

Daarna geen reacties vernomen dus zitten erg over na te denken om te gaan zakken in de prijs

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:01

plutolover schreef:
Mijn huis staat te koop. Maar heb maar 2 kijkers gehad.. niks geen overbiedeings oorlog.

Daarna geen reacties vernomen dus zitten erg over na te denken om te gaan zakken in de prijs


Het heeft erg te maken met prijsklasse en regio.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:01

Malenka schreef:
Er is inderdaad een wachtlijst voor. Maar je weet dan tenminste waar je aan toe bent en ook dat het wel gaat gebeuren.


Toen we informeerde zo een 2 maanden terug was de wachtlijst 2 jaar zeiden ze. Leuk, maar zolang willen wij echt niet meer wachten en we weten helemaal niet wat er gebeurt op de markt en of ons huis dan nog zelfde oplevert als nu.

Niet iedereen die geinteresseerd is zal daar kunnen bouwen, want er is nu echt meer interesse dan plek.

Plutolover, in ons dorp is er ook geen overspannen gekte, maar gaan de huizen wel snel en voor nette prijzen. Het was hier ook al redelijk duur.

Wat zegt je makelaar? Wat doen de andere huizen?

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:14

mijn huis staar voor 319000 koop. Er staat een soortgelijke woning te koop voor 295000 maar is uiteindelijk verkocht voor 319000 daar hebben ze dus overheen geboden.

We gaan morgen met makelaar praten. Het kan zijn dat ze denken dat t huis of al verkocht is iedereen weet ook dat je niet met 20.000 euro kan zakken kwa bieden.

Dus morgen gesprek met de makelaar hoe we t aan gaan pakken.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!
Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:57

Omg ik lees mee, het is echt niét te doen. :x

Wij zijn nu bij het derde huis beland en vonden het niet wat. Das opzich niet erg, maar er wordt zo vreselijk gepusht door makelaars.

Het 2e huis dat we gingen kijken was echt ons droomhuis, man wat baalde ik daarvan. Het was aan het begin van onze huizenjacht en hadden zelf nog geen aankoop makelaar gesproken. We wisten nog zo weinig en waren helemaal blanco. We kregen savonds een mail van die makelaar waar we geweest waren of we aub een bod wilde doen. (Open huis geweest) kon wel janken. :')
Huizen staan in onze wijk gemiddeld 9 (!!!) dagen te koop. Absurd! Enige voordeel is dat we verwachten dat ons huis ook veel animo zal hebben en we hem snel kwijt zullen zijn met een behoorlijke overwaarde. Maar goed, eerst maar eens wat anders vinden...

Dat open huis is sowieso ruk hè. Naar spelletje!
Je ziet 10-15 andere koppels lopen en daar word je alleen maar zenuwachtig van waardoor mensen als een idioot gaan bieden.

Wij hebben nu een aankoop adviseur achter ons staan, en die helpt ons echt heel fijn. Kan ik iedereen aanraden!


Edit: Hier kregen wij het advies FB pagina`s van makelaars te volgen, zoekopdrachten in te leveren etc. Alles wat op funda staat ben je eigenlijk al te laat voor en zouden de leftovers zijn.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 05-06-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:10

Plutolover, ik neem aan dat hij meerdere huizen in de buurt bekijkt en vergelijkt. Hier zitten we op een woonerf, maar de een heeft geinvesteerd in het een en de ander in iets anders en de volgende in niks, dus ze zijn niet allemaal hetzelfde waard. Hoewel het verder weinig zal schelen.

Wat ik wel zie is dat je op Funda bijv de zoekfunctie hebt naar prijs en mensen die 3 ton als max kiezen, jouw huis niet tegenkomen.
Mensen die dan 325 of 350 kiezen, zullen weer meer keus hebben en zal je moeten kijken of jouw huis kan concurreren met dat aanbod.

Je kan altijd nog naar 295 gaan en dat geven als bieden vanaf prijs. Dan komen meer mensen je huis tegen en als het net meer biedt dan andere huizen in je omgeving van bijv tm 290, is het vast interessant voor iemand.

Maar eerlijk zou ik bijv geen 315 uitgeven aan een huis in een buurt waar huizen 290 kosten of minder. Dan zou ik liever 315 uitgeven in een buurt waar de rest duurder is. In de hoop op waardevast blijven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonnelover, cinniz123, ComscoreBot, spookyskippy en 12 bezoekers