Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:36

Het zal inderdaad wel een reden hebben... voor de cijfers. Maar frustrerend is het wel :(

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:37

Het moet er voor de statistieken op. Heb bij een makelaar gewerkt en moest de panden op funda zetten, ook als ze al verkocht of verhuurd waren. Maar ik zette ze dan wel gelijk op verkocht/verhuurd.

Wij schrijven ons dit weekend in voor twee woningen in een nieuwbouwproject. Super spannend. Willen dit wel erg graag. Grote voorkeur voor 1, en een iets mindere voorkeur voor een andere. Verder geen huizen gezien die we zouden willen, dus we schrijven voor maar twee in.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 13:08

Het is niet zo gek hoor, dat huizen toch op Funda komen.
De reden hiervoor is dat er in dit huizengeweld mensen belachelijk gaan bieden of bizarre voorwaarden hebben. Het blijkt heel vaak dat dit toch niet realistisch was en niet te financieren is. Het gebeurd nu meer dan ooit dat een koop uiteindelijk toch niet door kan gaan, daarom blijven huizen op Funda staan om een reserve lijst op te bouwen tot dat bwv de sleuteloverdracht is geweest.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:44

Nee die logica volg ik niet, een verkocht huis op Funda voor belachelijke biedingen? Lijkt me niet.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:47

Wij hebben ruim 2 jaar gezocht en vele tientallen huizen bezichtigd. We voelden ons keer op keer niet serieus behandeld en onder druk gezet.

Incomplete informatie, boel mooier voordoen dan het is, het voordoen alsof een huis niet langs een drukke weg ligt bijvoorbeeld (alsof kijkers dat later niet zelf zien), kijkdagen met 30 man en dan een eenmalig bod moeten doen, iedere keer vrij nemen voor bezichtigingen, nul flexibiliteit van de makelaars. Funda lieten we al snel links liggen, dat is al verouderd als je het openklikt. We kregen bezichtigingen via onze aankoopmakelaar (en dat is gewoon vriendjespolitiek).

Wij zijn de ideale kopers: geen overdrachtsdatum, geen voorbehoud van financiering, willen behoorlijk bod doen, we hebben een aankoopmakelaar. Maar we zijn er klaar mee en overwegen voor een paar jaar naar het buitenland te gaan op basis van het werk van mijn man.

Als de markt is ingestort komen we wel terug. ;-)

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:54

Van een NVM makelaar heb ik begrepen dat ze verplicht zijn om hun huizen op funda te zetten (funda is van NVM). Zo hebben ze een soort monopolie waarbij ze aan makelaars die niet bij nvm aangesloten zijn veel geld kunnen vragen om ook een advertentie op funda te zetten.

Ik had de vraag aan hem gesteld nadat ik voor de zoveelste keer ‘s ochtends vroeg achter een huis aan belde wat er net op stond dat inderdaad al verkocht was ovb.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:22

Als ik dit allemaal zo lees, hebben wij echt ongelooflijk mazzel gehad met zowel hypotheekadviseur, aankoopmakelaar en de verkoper van de nieuwe woning.
Geen druk wel realistisch, ook enorm fijn geholpen. Zelfs de verkopend makelaar was meegaand.

Vorige huis wat we bezichtigd hebben, verliep inderdaad anders.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:05

MarcoBorsato schreef:
Nee die logica volg ik niet, een verkocht huis op Funda voor belachelijke biedingen? Lijkt me niet.


Nee, dat zeg ik niet.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 17:33

Okeeeeee.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:54

Hiee in de buurt kan je bij bijna alle makelaars een zoekopdracht ingeven, waardoor je mail krijgt als er iets in je eisenpakket te koop komt, zo weer je het voor het op funda komt. Ons zoekgeboed had een straal van ong 30 km

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:32

Dat is een goeie tip!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:53

robbie88 schreef:
Hiee in de buurt kan je bij bijna alle makelaars een zoekopdracht ingeven, waardoor je mail krijgt als er iets in je eisenpakket te koop komt, zo weer je het voor het op funda komt. Ons zoekgeboed had een straal van ong 30 km

Betaal je daar dan niks voor?

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:31

Snadrem schreef:
robbie88 schreef:
Hiee in de buurt kan je bij bijna alle makelaars een zoekopdracht ingeven, waardoor je mail krijgt als er iets in je eisenpakket te koop komt, zo weer je het voor het op funda komt. Ons zoekgeboed had een straal van ong 30 km

Betaal je daar dan niks voor?

Nee hoor, kost niks

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:35

robbie88 schreef:
Hiee in de buurt kan je bij bijna alle makelaars een zoekopdracht ingeven, waardoor je mail krijgt als er iets in je eisenpakket te koop komt, zo weer je het voor het op funda komt. Ons zoekgeboed had een straal van ong 30 km


Wij twijfelen om dat te doen... volgens onze eigen makelaar vragen die zoekprofielen vrij veel gegevens van je, zoals je inkomen en max. budget, wat ze ook tegen je kunnen gebruiken. Bij onderhandelingen vraagprijs bijvoorbeeld.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 08:43

Ik had ook zo'n zoekprofiel, maar heb verder geen gegevens moeten opgeven hoor. Alleen mijn email adres en in welke prijsklasse/straal ik zocht :j

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:34

Niello schreef:
Weet iemand of een VAB woning (voormalig agrarische bedrijfswoning) moeilijker te financieren Is?



Hangt er vanaf volgens mij of er een agrarische bestemming rust op het perceel/de woning.
Indien de hele boel nog een agrarische bestemming heeft: Ja, dat is lastiger te financieren. Moet je goed onderzoeken.


blingpiggy schreef:
robbie88 schreef:
Hiee in de buurt kan je bij bijna alle makelaars een zoekopdracht ingeven, waardoor je mail krijgt als er iets in je eisenpakket te koop komt, zo weer je het voor het op funda komt. Ons zoekgeboed had een straal van ong 30 km


Wij twijfelen om dat te doen... volgens onze eigen makelaar vragen die zoekprofielen vrij veel gegevens van je, zoals je inkomen en max. budget, wat ze ook tegen je kunnen gebruiken. Bij onderhandelingen vraagprijs bijvoorbeeld.


Heb ik nergens hoeven invoeren bij een zoekprofiel? zou ik overigens ook nooit doen, wat een onzin.


blingpiggy schreef:
Oh, ik dacht dat de NAM alleen de half ingestortte huizen opkocht! Niet dus....



Nee hoor :) kun je aanmelden, zjin aantal voorwaarden voor. Half ingestort is er geen voorwaarde van :)


Waves schreef:
Wij hebben ruim 2 jaar gezocht en vele tientallen huizen bezichtigd. We voelden ons keer op keer niet serieus behandeld en onder druk gezet.

Incomplete informatie, boel mooier voordoen dan het is, het voordoen alsof een huis niet langs een drukke weg ligt bijvoorbeeld (alsof kijkers dat later niet zelf zien), kijkdagen met 30 man en dan een eenmalig bod moeten doen, iedere keer vrij nemen voor bezichtigingen, nul flexibiliteit van de makelaars. Funda lieten we al snel links liggen, dat is al verouderd als je het openklikt. We kregen bezichtigingen via onze aankoopmakelaar (en dat is gewoon vriendjespolitiek).

Wij zijn de ideale kopers: geen overdrachtsdatum, geen voorbehoud van financiering, willen behoorlijk bod doen, we hebben een aankoopmakelaar. Maar we zijn er klaar mee en overwegen voor een paar jaar naar het buitenland te gaan op basis van het werk van mijn man.

Als de markt is ingestort komen we wel terug. ;-)



Dit vind ik ook bijzonder, kan iedereen maar vrijnemen voor bezichtigingen?
We hebben een huis bekeken, dat stond te koop via een makelaar die gewoon zijn makelaars 1 zaterdag per maand in wisseldienst lieten werken in het geval dat iemand in het weekend wilde kijken.
Was perfect!

Ik heb ook met een makelaar gesproken, waarvan dat meisje zei: dat is wel de makelaar zn prive tijd hoor....
Uhm... ja, en als ik vrij moet nemen gaat t van mijn werktijd af :+ ik vroeg of het mogelijk was, als dat niet zo is, ook goed.
Overigens bleek de makelaar in kwestie het zelf wel prima te vinden, die woonde vlakbij.

Is funda echt zo verouderd?
Hoe moet je dat dan doen als je in eerste instantie geen aankoopmakelaar wil inhuren? Want dat kost toch ook behoorlijk wat geld...

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:04

Wij hebben hetzelfde gehad, en uiteindelijk ons huis (in een mooie kinderwijk) in de zomervakantie gevonden. Een ontzettend mooi huis wat helemaal af is, de makelaar had een hele kijkdag ingepland, maar wij waren de enige vanwege de zomervakantie. Meteen geboden (onder de vp).

Met appartementen heb je natuurlijk niet zoveel aan zomervakanties omdat er vaak geen kinderen (gaan) wonen. Wel kan ik meegeven dat er vaak flink wordt overboden. Wij hebben ons appartement ook met flinke winst verkocht, waarbij we echt van het bod schrokken.

blingpiggy

Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:31

Het is bij ons ook puzzelen qua roosters, maar ik werk deels thuis dus druk bezichtigingen ook wel eens in een thuiswerk dag :))
Of 1 van ons gaat als de ander niet kan, niet ideaal natuurlijk....

Ik ga toch eens kijken voor die zoekprofielen....

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 17:03

bij onze zoektocht ook wel eens alleen bezichtigd, wij werken beide onregelmatig, maar je moetgewoon snel zijn tegenwoordig. Vaak probeerden we wel rond 4 uur of rond 9 uur in de ochtend.
Avond is ook voor de mensen die hun huis willen verkopen niet altijd handig als er kleine kids zijn die naar bed moeten,,,

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 18:20

Ir1ne schreef:
Waves schreef:
Wij hebben ruim 2 jaar gezocht en vele tientallen huizen bezichtigd. We voelden ons keer op keer niet serieus behandeld en onder druk gezet.

Incomplete informatie, boel mooier voordoen dan het is, het voordoen alsof een huis niet langs een drukke weg ligt bijvoorbeeld (alsof kijkers dat later niet zelf zien), kijkdagen met 30 man en dan een eenmalig bod moeten doen, iedere keer vrij nemen voor bezichtigingen, nul flexibiliteit van de makelaars. Funda lieten we al snel links liggen, dat is al verouderd als je het openklikt. We kregen bezichtigingen via onze aankoopmakelaar (en dat is gewoon vriendjespolitiek).

Wij zijn de ideale kopers: geen overdrachtsdatum, geen voorbehoud van financiering, willen behoorlijk bod doen, we hebben een aankoopmakelaar. Maar we zijn er klaar mee en overwegen voor een paar jaar naar het buitenland te gaan op basis van het werk van mijn man.

Als de markt is ingestort komen we wel terug. ;-)



Dit vind ik ook bijzonder, kan iedereen maar vrijnemen voor bezichtigingen?
We hebben een huis bekeken, dat stond te koop via een makelaar die gewoon zijn makelaars 1 zaterdag per maand in wisseldienst lieten werken in het geval dat iemand in het weekend wilde kijken.
Was perfect!

Ik heb ook met een makelaar gesproken, waarvan dat meisje zei: dat is wel de makelaar zn prive tijd hoor....
Uhm... ja, en als ik vrij moet nemen gaat t van mijn werktijd af :+ ik vroeg of het mogelijk was, als dat niet zo is, ook goed.
Overigens bleek de makelaar in kwestie het zelf wel prima te vinden, die woonde vlakbij.

Is funda echt zo verouderd?
Hoe moet je dat dan doen als je in eerste instantie geen aankoopmakelaar wil inhuren? Want dat kost toch ook behoorlijk wat geld...



Wij zoeken in een hele oververhitte regio en daar zijn het de makelaar en verkoper die de show bepalen. De bezichtigingen zijn daarom tijdens kantoortijden want dat is voor hen handig. Als je niet kan heb je pech, voor jou 10 anderen. Soms lukte het inderdaad niet om vrij te nemen dus dan ging één van ons kijken of sloegen we maar over. Ik ken stellen die dus een huis gekocht hebben terwijl maar één van de twee het huis gezien had..

Zonder aankoopmakelaar ben je in mijn regio kansloos. Er is gelukkig wel zoiets als ‘no cure, no pay’. Wij betalen pas wat als er een deal gesloten is.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:10

Oh dat is wel heftig eigenlijk dat één van de twee het huis bezichtigd heeft.... maar ik vraag me af of de makelaar dat goed zou vinden als jij als verkoper zegt dat je s'avonds graag zelf nog een keer mensen wil rondleiden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:27

Dat is nu ook ons plan dat ik alleen ga. Mijn man kan gewoon niet binnen 2 weken vrij. Wel voor 1x of nood, maar niet als je steeds weer huizen gaat bekijken. Gaat inmiddels ook niet meer over 1 huis.

Toen wij ons huidige huis hadden bekeken, werd het nog verhuurd en zij waren thuis. Mijn familie was zo bijdehand om even een rondje er langs te gaan. Die huurders zagen ze kijken en nodigde ze binnen uit. Toen waren wij al aan het onderhandelen.
Die huurders probeerden het wel af te kraken.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:24

Wij kochten in de winterperiode, wanneer bezichtigingen alleen overdag konden. Soms van die gezette dagen en tijden waarbij een open huis was en soms op afspraak met de makelaar. Maar altijd overdag tijdens werktijd nog voordat het donker werd. Op een gegeven moment houdt het inderdaad op met vrij kunnen vragen van werk. Mijn schoonmoeder is wel eens in onze plaats naar zo’n open dag geweest, die stond daar met meerdere ouders. Zij heeft toen ook nog een bod voor ons uitgebracht. :’)

We zijn vaak overboden, soms door mensen die geen hypotheek nodig hadden. Wanneer je als starter dan vervolgens hoort dat meerdere huizen door dezelfde persoon worden opgekocht, dan word je toch redelijk ontmoedigd. Ik heb veel huizen alleen bekeken en mijn vriend ook. We zijn uiteindelijk overigens geslaagd! Een opknaphuis in een leuke buurt. Kleine opmerking: we hebben het huis gekocht zonder dat ik het eerst van binnen heb gezien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:29

Wat ik hoor is dat ze ook bouwvallen kopen voor de grond. Bestemming wijzigen en dan 2 onder 1 kap bouwen of meerdere huizen. Soms staat het dan jaren leeg of kaal. Best frustrerend soms, zeker als er jaren een mooi stuk grond kaal ligt waar niks mee gedaan wordt. Hadden we best tijdelijk willen huren soms voor de paarden.

Er staan nu zeker 3 of 4 huizen te koop die wij interessant vinden maar de aankomende 2 weken open dagen hebben en je voor een datum een bod moet doen. Voor ons wel balen, maar ja..........Die manier groeit alleen maar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:32

vrijdag krijg ik 3 kijkers voor mijn huis.

Voor de rest is huis veel bekeken.

voor de rest merk ik weinig van de biedingsoorlog...