Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:01

Wij hebben ons huis voor -- nu geld-- 50.000 gekocht. We kunnen verkopen voor 350.000. Maar wat we zouden willen kopen hier in de buurt is minimaal 450.000. Dat gaat dus echt niet .

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:23

Precies, ik heb zelf ook al gekeken naar een appartement omdat ik het wel lekker vond om geen onderhoud te hebben en dat aan een VVE over te laten.

Maar vergeet dus niet dat die lasten ook nog betaald moeten worden maandelijks. Dat moet je dan nog bij de hypotheek optellen. Al met al zou ik van vrijstaand met 500 m2 grond naar een appartement gaan met weinig uitzicht voor € 300,- per maand meer (met de servicekosten erbij). Dan blijf ik liever vrijstaand wonen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:26

maar dat is dan toch altijd al duurder geweest, toch niet iets van de laatste tijd?

een klein huisje buitenaf met grond is imo altijd duurder geweest dan een eensgezinds rijtjeshuis

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:28

Fitzroy schreef:
Precies, ik heb zelf ook al gekeken naar een appartement omdat ik het wel lekker vond om geen onderhoud te hebben en dat aan een VVE over te laten.

Maar vergeet dus niet dat die lasten ook nog betaald moeten worden maandelijks. Dat moet je dan nog bij de hypotheek optellen. Al met al zou ik van vrijstaand met 500 m2 grond naar een appartement gaan met weinig uitzicht voor € 300,- per maand meer (met de servicekosten erbij). Dan blijf ik liever vrijstaand wonen.


Tel je dan ook je gemiddelde onderhoudskosten bij je huidige hypotheek op.

Want een kale hypotheek vergelijken met huur+VVE is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:38

Ik vind dat denk best een eerlijke vergelijking. Je kan er niet wonen als je weigert VVE kosten te betalen toch? Dus niet een kostenpost waar je wat over te zeggen hebt en wat eigenlijk net zo goed in de huurprijs had kunnen zitten.

Wij zijn het niet geworden... maar ... er hebben maar 5 mensen geboden en allemaal met voorbehoud van financiering. Alleen een hoger bod. Dat klinkt zo toch een stuk minder kansloos :D

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:41

Ik kom ook even meelezen/meekletsen in dit topic. Samen met mijn ouders ben ik opzoek naar een boerderij waar we twee woongedeelten hebben/kunnen realiseren. Daar willen we de paarden kunnen houden en ons eigen bedrijf huisvesten en daarmee ook verder uitbreiden (re-integratie/coachingstrajecten). We hebben inmiddels in de afgelopen tijd op 3 objecten geboden, allemaal zeer uit een lopend van klaar voor de sloopt tot je kunt er in en zal in de toekomst gaan klussen om het je eigen smaak te maken. We hebben zelf al over de vraagprijs geboden steeds om wellicht kans te kunnen maken maar hebben wel met elkaar afgesproken dat we geen haast hebben en dat we dus geen belachelijke dingen gaan doen om maar iets te kunnen bemachtigen. Inmiddels zijn we bij alle 3 de objecten met bizar veel geld overboden, oplopend tot ruim een ton boven ons bod. Je word er bijna moedeloos van... We proberen er maar aan vast te houden dat we geen haast hebben en dat ons het ooit wel gegund word maar leuk is anders :')

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:41

idinn schreef:
Ik vind dat denk best een eerlijke vergelijking. Je kan er niet wonen als je weigert VVE kosten te betalen toch? Dus niet een kostenpost waar je wat over te zeggen hebt en wat eigenlijk net zo goed in de huurprijs had kunnen zitten.

Wij zijn het niet geworden... maar ... er hebben maar 5 mensen geboden en allemaal met voorbehoud van financiering. Alleen een hoger bod. Dat klinkt zo toch een stuk minder kansloos :D


Nee maar stormschade weigeren te repareren en in een lek huis zitten kan je ook niet weigeren te betalen, toch? :o Sowieso kan VVE niet in een huurprijs zitten, want het is alleen voor Eigenaren dus het zal om een koophuis gaan en anders betaalt de particuliere verhuurder deze kosten.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:52

Huren is helemaal geen optie, dan ben ik nog veel duurder uit.

Stormschade wordt gedekt door de verzekering. Maar kosten als buitenboel schilderen, dak schoonspuiten zijn kosten die eens in de 5 jr. voorkomen. En niet maandelijks zoals servicegelden.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:08

idinn schreef:
Ik vind dat denk best een eerlijke vergelijking. Je kan er niet wonen als je weigert VVE kosten te betalen toch? Dus niet een kostenpost waar je wat over te zeggen hebt en wat eigenlijk net zo goed in de huurprijs had kunnen zitten.

Wij zijn het niet geworden... maar ... er hebben maar 5 mensen geboden en allemaal met voorbehoud van financiering. Alleen een hoger bod. Dat klinkt zo toch een stuk minder kansloos :D


Ik heb het toch niet over het weglaten van de VVE. Maar juist dat men de kosten die zo`n VVE dekt buiten beschouwing laat in de kosten van het huidige eigen huis.
Veel mensen:
Huidige hypotheek versus Huur+VVE

Ik zeg, dit is eerlijker:
Huidige hypotheek+gemiddeld onderhoud versus Huur + VVE(of servicekosten)

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:13

Als je huurt betaal je geen VVE (dat is voor de eigenaar/verhuurder), als er servicekosten zijn (schoonmaken/klein onderhoud centrale ruimtes/ramen en evt onderhoud lift enz) betaal je die wel.
Dat laatste kan ook oplopen tot 150E per maand.

Koop je een appartement dan betaal je zowel de VVE als de servicekosten.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:39

Het heet tenslotte niet voor niets VVE :D

Maar ik bedoelde te zeggen dat hypotheek plus VVE hogere maandlasten oplevert. En ik snap wel dat Karin zegt dat dat eigenlijk niet eerlijk is, maar het voelt voor mij toch anders om een potje voor onderhoud te doen eens in de 5 jaar of een maandelijkse last van zeg €200,- meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:40

Ik ben nog niet helemaal wakker :roll:

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:03

*komt even binnenstormen*
Vergeet niet dat sommige VVE's niet in verhouding staan tot de lasten en tot wat je laat doet, en zelf doet.
Voorbeeldje, hier staat een appartement te koop in de buurt. Hier zit een VVE bij van 350,- per maand.
Die 350,- is onderhoud lift, pand, maar ook onderhoud gemeenschappelijke binnentuin, glazenwasser en een of andere huismeester die af en toe komt controleren. Daarnaast nog 80,- voorschot stookkosten.

als je een huis koopt hebt je natuurlijk geen huismeester, en kan je zelf kiezen voor glazenwasser en tuinier en/of zelf bijhouden. Een lift heb je ook niet (over het algemeen), en zeker als je een appartement hebt op de begane grond/eerste etage, betaal je eigenlijk mee voor piet snot. En je stookkosten via de VVE kan je natuurlijk niet echt zelf in de hand houden en/of prijsvergelijkingen bij energiemaatschappijen doen..

Wij gaan waarschijnlijk in 2021 kijken, kijken en hopelijk kopen. Een paar leuke nieuwbouwprojecten hier in de buurt die interessant zijn, hopen dat de rentes niet ineens gaan stijgen....
Zit nu al op Funda te kijken en er komen zeker leuke dingen voorbij.. maar ook huizen waarvan ik denk nou dat zou ik er echt niet voor neerleggen :+ Dus dat wordt nog wel interessant tzt..

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:19

Klopt hoor.
En de bijdrage aan de VVE zal ook steeds verder oplopen omdat alles duurder wordt.
Als er nu een reservepotje is voor een nieuw dak, zou dat 2 jaar terug voldoende zijn geweest; nu stijgen (onderhouds-/verbouwings)prijzen de pan uit en zal er flink bijbetaald moeten worden door de eigenaren.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:32

Ik betaalde voor de VVE 95 per maand. Dat was een gezonde VVE, met een goede reserve en een goed meerjaren onderhoudsplan. Veel VVE’s hebben jarenlang te weinig bijdrage gevraagd. Een paar jaar terug is de wetgeving veranderd, waardoor veel VVE’s niet gezond genoeg bleken en de maandelijkse bijdrage ineens fors moesten verhogen. Daarom altijd naar de financiële stukken vragen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:18

Fitzroy schreef:
Huren is helemaal geen optie, dan ben ik nog veel duurder uit.

Stormschade wordt gedekt door de verzekering. Maar kosten als buitenboel schilderen, dak schoonspuiten zijn kosten die eens in de 5 jr. voorkomen. En niet maandelijks zoals servicegelden.

Dat is exact wat ik bedoel, kale hypotheek is dus niet vergelijkbaar want je zit met verzekeringen en plannen omtrent schilderwerk wat de meesten niet eens verzekerd hebben. Als voorbeeld: wij wonen op 120 M2, betalen kleine 800 per maand aan hypotheek en 150 aan VVE. Vriendin van mij heeft een rijtjeshuis wat minder M2 heeft maar betaalt alleen al 1300 aan hypotheek per maand. Dus VVE hoeft echt niet altijd ongunstig te zijn.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:15

Hier buiten alles kunststof (behalve voordeur en raampje kelder en toilet).

Huren zou voor ons ook heel veel duurder zijn, helemaal als wij hetzelfde willen wonen (vrijstaand met 7750m2 grond).

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:02

ikheetesmee schreef:
Ik kom ook even meelezen/meekletsen in dit topic. Samen met mijn ouders ben ik opzoek naar een boerderij waar we twee woongedeelten hebben/kunnen realiseren. Daar willen we de paarden kunnen houden en ons eigen bedrijf huisvesten en daarmee ook verder uitbreiden (re-integratie/coachingstrajecten). We hebben inmiddels in de afgelopen tijd op 3 objecten geboden, allemaal zeer uit een lopend van klaar voor de sloopt tot je kunt er in en zal in de toekomst gaan klussen om het je eigen smaak te maken. We hebben zelf al over de vraagprijs geboden steeds om wellicht kans te kunnen maken maar hebben wel met elkaar afgesproken dat we geen haast hebben en dat we dus geen belachelijke dingen gaan doen om maar iets te kunnen bemachtigen. Inmiddels zijn we bij alle 3 de objecten met bizar veel geld overboden, oplopend tot ruim een ton boven ons bod. Je word er bijna moedeloos van... We proberen er maar aan vast te houden dat we geen haast hebben en dat ons het ooit wel gegund word maar leuk is anders :')


Nog een meelezer hier, met precies hetzelfde probleem. Ook op zoek naar een huis met minimaal een halve hectare (was een hectare, maar eisen maar bijgesteld) en geschikt voor dubbele bewoning. Budget is echt ruim te noemen voor deze regio maar al meerdere keren niet eens kunnen kijken bij een woning en hij was al verkocht of zo zwaar boven de vraagprijs overboden dat ons bod, ook ruim boven de vraagprijs, belachelijk leek. Nu hebben wij ook geen haast, maar het uitzicht is niet dat het in de toekomst zal verbeteren helaas. Inmiddels flink moedeloos van! -O-

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:25

Hier nog steeds moedeloos na een jaar zoeken waarvan 9 maanden met aankoopmakelaar en flink overbieden ook.
Aanbod is nu ook gewoon heel laag.
Wij zoeken of zelf iets met minimaal 1500 M2 of iets voor dubbele bewoning.
In drie provincies.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:31

horsii schreef:
Hier nog steeds moedeloos na een jaar zoeken waarvan 9 maanden met aankoopmakelaar en flink overbieden ook.
Aanbod is nu ook gewoon heel laag.
Wij zoeken of zelf iets met minimaal 1500 M2 of iets voor dubbele bewoning.
In drie provincies.

Laatst in Duitsland, heel dicht bij de grens in Zuid Limburg een huis gezien geschikt voor dubbele bewoning, 3 badkamers, met haast 1500 meter grond, wel op een helling, en midden in een bosperceel, rustig gelegen, voor een vraagprijs van 325.000 Euro, en schijnbaar is het in Duitsland niet zo moeilijk om te mogen verhuren voor wat je hypotheek betreft.
Wel veel eigen geld meebrengen, en overwaarde uit je huidige woning volstaat niet, de banken daar willen echt dat het op je bankrekening staat.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:50

Gister weer een 'sorry je bent het niet geworden' telefoontje gehad. -O-

Vandaag weer bij een huis kijken. Zowel huis als perceel zijn veel kleiner dan we zouden willen en niet op een mooie plek maar goed, je moet wat.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:04

Sansevieria schreef:
horsii schreef:
Hier nog steeds moedeloos na een jaar zoeken waarvan 9 maanden met aankoopmakelaar en flink overbieden ook.
Aanbod is nu ook gewoon heel laag.
Wij zoeken of zelf iets met minimaal 1500 M2 of iets voor dubbele bewoning.
In drie provincies.

Laatst in Duitsland, heel dicht bij de grens in Zuid Limburg een huis gezien geschikt voor dubbele bewoning, 3 badkamers, met haast 1500 meter grond, wel op een helling, en midden in een bosperceel, rustig gelegen, voor een vraagprijs van 325.000 Euro, en schijnbaar is het in Duitsland niet zo moeilijk om te mogen verhuren voor wat je hypotheek betreft.
Wel veel eigen geld meebrengen, en overwaarde uit je huidige woning volstaat niet, de banken daar willen echt dat het op je bankrekening staat.

Wij zoeken in Brabant, Gelderland en Overijssel.

Ja heel andere regels daar.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:05

julius_juut schreef:
Gister weer een 'sorry je bent het niet geworden' telefoontje gehad. -O-

Vandaag weer bij een huis kijken. Zowel huis als perceel zijn veel kleiner dan we zouden willen en niet op een mooie plek maar goed, je moet wat.


Balen zeg. Moeten jullie ook echt weg?

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:56

Weet niet wat jullie budget is?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:03

Het kan blijkbaar nog steeds, er heeft een huis bijna een half jaar op funda gestaan. Kreeg gisteren een melding dat het huis eindelijk was verkocht. Geen idee waarom het zo lang heeft geduurd hoor :P