Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 14:44

Wie zit er nog meer mee?

Ik ben al een tijdje actief op zoek naar een woning, en het is echt drama. Inmiddels begint de tijd behoorlijk te dringen voor mij. Nu heb ik een super leuke woning gezien, de bezichtiging is aankomende donderdag. Prijs €164.000,- en ik weet van de makelaar dat er al 2x een bod is uitgebracht. Uiteraard mag ik niet weten hoe veel, dus ik moet nu op de gok een bod gaan doen (als ik donderdag in ieder geval overtuigd ben). Wat raden jullie aan? Ik wil het liefst niet meer dan €175.000 bieden, maarja dan pis je dus elke keer naast de pot :+ Alle appartementen zijn echt in no time weg, erg frustrerend!


Wie is er nog meer op huizenjacht en loopt ook steeds tegen dit probleem aan? |o Deel hier je ervaringen en tips... :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:45

wij hebben ons laten inschrijven als zoekende met een zoekprofiel, tweede huis wat we bekeken hebben we kunnen kopen. Mochten kijken voor hij op funda ging.
Zo is ons oude huis ook verkocht.
Bij beide huizen was het eerste bord wat in de tuin kwam "verkocht"

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:49

Heel herkenbaar, met bieden is het altijd lastig. En ook al breng je het hoogste bod uit, ben je niet altijd de gelukkige, de ontbindende voorwaarden zijn ook van belang.
Verkopers willen snel van hun huis af en met zekerheid.
Daarbij moet je ook bieden naar waarde, wantja bank leent je maar 100%

Heel veel succes met bieden!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Lieffiefi
Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:52

Hier ook.
Laatst een leuke woning in Gouda gezien. We zijn gaan kijken en tijdens het belletje voor een 2e bezichtiging te plannen werd ons half onder dwang, geadviseerd een bod te doen. Ik heb vriendelijk bedankt.
Dikke doei. Ik weet wat we kunnen lenen, ik weet dat we binnen een week alles rond kunnen hebben en ik laat me niet op stang jagen.
De woning zou onder bod zijn, het heeft 4 weken geduurd voor er ook maar iets aangepast was op Funda.

En ook deze zei: Ik mag niet zeggen wat er geboden is.
Om daarna te zeggen dat het onder de vraagprijs was.... :) Oooo ja.

Het is zeker frustrerend.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:57

Hier net zo.

Mijn man moet eerst vrij nemen om te kunnen bezichtigen. Als we dan bellen om te kunnen kijken, hebben ze een open dag gepland en moet je dus een bod uitbrengen.

Ondanks dat we echt al een lange tijd zoeken en heel graag een woning willen met grond, gaan we niet zo geforceerd kopen.
En daarnaast liggen de prijzen al aardig hoog en gaan we daar echt niet nog eens bovenop. Dan krijg je echt in de toekomst problemen als je wil verkopen in een mindere tijd, die vast wel weer gaat komen.

Een aankoop makelaar is voor ons nog geen optie. Maar als iedereen dat gaat doen, wordt het probleem niet minder, vraag en aanbod....

Ik zou echt vasthouden aan wat je wil en zoekt en daar ondanks d eoverspannen markt toch niet van afwijken.

_Lorette_
Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:58

Mijn vriend en ik wilden ook verhuizen, maar in deze woningmarkt hebben we gekozen voor verbouwen. Al zijn de aannemers net zo druk als het hectisch is op de huizenmarkt... Het huis van mijn oma is onlangs verkocht. Alle bezichtigen op donderdag en vrijdag, één keer max. een half uur kijken, maandag moest iedereen zijn uiterste bod incl. randvoorwaarden presenteren en dat was het. Er was ontzettend tactisch geboden (gekke prijzen, net een euro meer oi.d.) en allemaal flink boven de vraagprijs. Ik zou dat vreselijk vinden als koper zijnde, dus ik wacht wel tot het ooit wat bedaart. :7 Sterkte in de strijd!

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:11

Let er op dat wanneer je overbiedt, het huis ook op die prijs getaxeerd moet worden voor de hypotheek. Anders moet je het verschil uit eigen zak betalen. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, ook heel veel belangstelling voor en we moesten direct bieden, ook boven de vraagprijs geboden omdat we het echt graag wilden hebben en het op zich niet duur in de markt stond. Ik vond het wel heftig hoor, zo snel moeten beslissen, gelukkig zijn we er nog elke dag blij mee! Succes!

_mexx_lady_
Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:15

Herkenbaar! Ik heb toen een aankoopmakelaar ik de hand genomen. Die hebben onderling toch net wat meer in de pap te brokken, zo heb ik mijn appartement ook kunnen kopen.

Snorlex
Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:17

Ik ben er even totaal vanaf gestapt. Een koophuis willen. Wát een drama. Ook qua huurwoningen trouwens, maar dat is een minder grote uitgave in één keer :') en de huurprijs is gewoon de huurprijs (ook al rijzen deze ook de pan uit).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 15:18

Het vervelende is dat je niet weet wat de ander gaat bieden... Ik had begrepen dat er voor dit huis in totaal 17 bezichtigingen gepland waren, en er is dus nu al 2x een bod uitgebracht. Maarja, hoeveel boven de vraagprijs zit men gemiddeld bij een appartement? Het is verder wel allemaal mooi afgewerkt en er hoeft niks in verbouwd te worden zo op het eerste oog. Ik kan dus ook wat extra bijleggen als de taxatiewaarde te laag wordt ingeschat voor de hypotheek. Maar toch... Liever bied ik natuurlijk 170.000 maar dan ben ik dus bang dat er anderen over de prijs heen zitten :+

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:19

Wij zijn er mee gestopt!!

We blijven lekker scheef wonen in onze huurwoning en hebben een grote stacaravan gekocht zodat we onze tuin alsnog hebben. Ik ben er echt helemaal klaar mee.

Ivm onze leeftijd moet kopen op kortere termijn hebben we meer inleg en krijgen we minder los
De huizen voor die prijs zijn of zo ouder en dus veel werk en dus ook veel poen aan, of we komen in woonplaatsen waar we niet dood gevonden willen worden.
Ik had het al heel snel bekeken. De markt is helemaal gek geworden :7

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:22

Hier ook 2,5 jaar op huizenjacht geweest. Wat een drama. In die 2,5 jaar ook regelmatig een kijkstop gehouden omdat we er echt geen zin meer in hadden. Is uiteindelijk allemaal goedgekomen en toen ging het ook snel.

Overigens zegt het vaak weinig dat een huis nog niet onder bod of verkocht onder voorbehoud staat op Funda. Ons huis stond pas op verkocht ongeveer toen we er al bijna woonde. Onder bod heeft hij nooit gestaan. Reactie vd makelaar was dat hij lui en laks was in dat soort dingen.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:25

Mijn vriend en ik zijn langzaam aan het rondkijken. Hij heeft wel een eigen appartement, maar we komen er achter dat het voor ons op dit moment veels te lastig is. We kunnen wel genoeg lenen voor sommige huizen hier in de omgeving, maar deze worden met gemak 40.000 overboden. Dan vallen wij al weer buiten de boot.
Gelukkig hoeven we niet weg waar we wonen, maar eigenlijk zouden we wel graag wat groter willen gaan wonen

Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:28

Ik denk dat wij de mazzel hebben dat we in de hogere prijsklasse aan het zoeken zijn.
Wel een keer gehad dus dat er al onderhandelingen gaande waren helaas... En dat huis heeft dik 2,5 jaar te koop gestaan. Echt balen. Dat speelt nu al zeker een week of 6-8 en staat ook nog steeds niet op Funda. :n

We hebben onlangs een ander huis bezichtigd en gaan er morgen nog 1 bezichtigen. Bij dat eerste huis had de verkopend makelaar wel een of ander praatje over dat al een bod gedaan was, MAAR dat die partij eerst hun huis moesten verkopen, omdat al hun geld in de stenen van hun huidige huis zat.
Hier geloofden wij niet zo in eerlijk gezegd en we voelen dan ook geen druk.

Scheelt ook nog eens dat we niet voor gehele aankoop een hypotheek hoeven te hebben, omdat we eigen geld inbrengen.

Ook fijn is dat we ons huidige huis niet uit hoeven (maar willen) en dat we ook pas hoeven te verkopen als we een ander huis gekocht hebben. Wat dat betreft zitten we in een luxepositie.


Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 15:36

Ja dat scheelt wel... Ik zat in een huurwoning met mijn inmiddels ex. Daarom slaap ik nu op de bank bij mijn ouders, terwijl ik hiervoor al 10 jaar op mijzelf woon. Het is echt dramatisch, dus nu wil ik ook echt wat kopen. Voor een huurwoning ga ik echt niet meer, heb al 10 jaar geld weg gegooid aan huurbazen en ik kom niet in aanmerking voor sociale huur. Dus kopen it is, maar dan wel met heel veel strijd

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:42

Met de huidige koopgekte zou ik nog even wachten met kopen. Er wordt binnen nu en een paar jaar een nieuwe crisis voorspeld. Dan zakken de huizenprijzen, en als je dan met een huis zit wat ineens een heel stuk minder waard is dan is dat best balen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:05

Er staat niet zo heel veel te koop.
Mijn huis staat al een tijdje in de stille verkoop.
Ben op zoek naar een ander huis en als ik die gevonden heb mijn eigen huis verkopen.
Maar er staat niks naar mijn zin te koop, er komen ook amper andere huizen in de verkoop.
Dus het schiet niet echt op.

robbie88
Berichten: 2077
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:14

ons huis was al verkocht, bezichtigingen hebben we samen maar ook alleen gedaan, ook wij werken beide onregelmatig , en wachten is niet de optie.
Wachten tot een huis op funda staat is ook niet handig, zorg dat je zoekprofielen bij de makelaars hebt waardoor je snel weet dat een huis te koop komt.
Bij ons was het 11 e huis ons huis.

Vumana: verkijk je niet op het feit dat je binnen een week alles rond hebt, dat zeiden ze ook steeds tegen ons, maar inmiddels toch 4 weken verder en nog geen definitief akkoord terwijl we ruim meer kunnen en mogen lenen dan we aanvragen. ook daar zijn ze heel erg druk.
En ja we hadden alles al aangeleverd en uit laten zoeken

Cranio sacraal therapeut
Tante rikie : dressur L1 springen 120 +13 cross L +1
Siem : L1+1
Vinted kast : https://www.vinted.nl/member/37950822-marjon1982518

Jolien87
Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:24

Emita schreef:
Ja dat scheelt wel... Ik zat in een huurwoning met mijn inmiddels ex. Daarom slaap ik nu op de bank bij mijn ouders, terwijl ik hiervoor al 10 jaar op mijzelf woon. Het is echt dramatisch, dus nu wil ik ook echt wat kopen. Voor een huurwoning ga ik echt niet meer, heb al 10 jaar geld weg gegooid aan huurbazen en ik kom niet in aanmerking voor sociale huur. Dus kopen it is, maar dan wel met heel veel strijd


En ik ben nu juist heel blij dat ik ben aangewezen op een huurwoning in deze tijd. Niet de stress van het halsoverkop moeten bieden op een huis. Het is echt gekkenhuis op de woningmarkt.

Wij gaan ons huis op korte termijn ook te koop zetten en ik vrees nu al voor de stormloop aan potentiële kopers.

Rytir
Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:38

Ik ben ook eigenlijk gestopt met het idee van een huis kopen. Ik ben of eigenlijk was :D )alleen en moest tegen stelletjes op de startersmarkt opboksen. Nou kan ik ongeveer hetzelfde lenen op mijn salaris maar ik spaarde ook alleen. Dan is overbieden of een mega opknapper eigenlijk geen optie meer met zoveel eigen inleg.

When nothing goes right,

go left.

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:24

Hier ook iemand die het voor nu al half en half opgegeven heeft.

We huren nu, zoeken al twee of drie jaar, maar vissen tot nu toe altijd achter het net.
Het budget is niet bijster groot (175K), de wensenlijst wel, dus de huizen die beschikbaar zijn zijn ook verkocht of al zo vol met bezichtigingen dat het eigenlijk de benzine van het heen rijden niet waard is.

Ook huizen die toen we begonnen met zoeken al te koop stonden en dus al meerdere jaren beschikbaar waren zijn nu opeens verkocht. Ook huizen die wij wel bezichtigd hadden en waar we weer weg zijn gegaan omdat het echt bouwvallen waren (buitenmuren die vervangen moesten, daken die volledig rot waren, huizen die van onder tot boven betimmerd waren met asbest 'want dat isoleerde zo lekker) zijn verkocht.


Hoe doen de mensen hier die bij makelaars een zoekopdracht hebben staan dat? Ik neem aan dat dat je ook geld kost, zitten jullie bij één makelaar of bij meerdere? Helpt het ook echt? Lijkt me dat makelaars de huizen ook makkelijk genoeg van af komen zonder het extra werk van mensen bellen/mailen?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

laraxXxemma
Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:33

Malenka schreef:
Wij gaan mede hierom een eigen huis bouwen.

Mag ik vragen wat voor begroting/plannen je hiervoor hebt? Ik denk hier ook veel aan maar in mijn idee is dat als starter geen optie eigenlijk.
Maar ja.. Huis kopen is toch ook geen optie momenteel :+

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

julius_juut
Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:37

laraxXxemma schreef:
Malenka schreef:
Wij gaan mede hierom een eigen huis bouwen.

Mag ik vragen wat voor begroting/plannen je hiervoor hebt? Ik denk hier ook veel aan maar in mijn idee is dat als starter geen optie eigenlijk.
Maar ja.. Huis kopen is toch ook geen optie momenteel :+


Dit inderdaad. Ik ben ook wel aan het zoeken geweest, maar dan ben je toch ook een fortuin kwijt aan grond/materiaal/voldoen aan regels.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

blingpiggy
Berichten: 664
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:45

Herkenbaar die gekte, dus ik volg dit even. Het appartement van mijn vriend is binnen 4 dagen verkocht boven de vraagprijs.... en nu willen we samen iets kopen. Lastiger dan gedacht...! Zelfs in het noorden (aardbevingsgebied....! ) gaan woningen erg snel weg.

Succes iedereen, ik lees even mee.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, Malenka, paljaslaura, sandra1312, SentiBot, Suusw, Ufurio4e en 23 bezoekers