(VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:09

Ho, heb ik zomaar je topic gemist :+ Goed bezig!


Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:22

Takkenwal bouwen, kun je al je (toekomstig) snoeiafval kwijt, is een mooie omheining en heel goed voor schuilmogelijkheden voor beestjes :)

Super simpel, steek een paar goede takken/dunne boompjes (omgekeerd!) in de grond aan 2 kanten, daartussen kun je dan alles stapelen.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:41

Dat is idd een optie (als je klaar bent met stapelen, anders is dat wel lastiger blijven de takken erin hangen)

En met een hamer even goed de palen de grond in doen (of met een grondboor even een gat maken en daarna nog een paar flinke meppen met de hamer).

Kan idd zo groot als je zelf wil. Die van mij is 1m diep, 1,5-2m hoog en ik denk een meter of 25 lang.

https://eigenwijzetuin.be/doe-het-zelf/ ... snoeihout/

Staat ook bij hoe je het maakt. Afmetingen bepaal je dus zelf, maar mijn ervaring is dat 1 meter diep wel erg veel is. De helft is meer als voldoende, en dan wordt hij ook hoger (dus sneller dicht voor privacy indien gewenst). Alle snoeiafval kan erop, evt ook hele bomen als je die niet ergens ander voor wil gebruiken.

Dikkere (zeg met een doorsnede van 15cm ofzo) bomen kun je ook even ergens opslaan, dan gaat uiteindelijk vanzelf de schors eraf, en dan kun je ze bijv. gebruiken voor een pergola of als hangmat paal.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 07-06-19 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:44

En afvoeren is ook gewoon zonde ;)

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:48

Ja, gewoon laten liggen.

Eventueel later klimplanten eroverheen laten groeien, al dan niet eetbaar. Heb je gelijk een mooie steun ervoor en dan heeft het nog meer nut :)

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:02

Wij hebben op meerdere plaatsen stapels takken en bladafval (plek zat) in het bos liggen, goed als schuilmogelijkheid. En dus 1 hele hoge, en 1 lagere takkenwal.

En graag gedaan ;)

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:17

Kiwi (mannetje + vrouwtje), druif, kiwibes

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:26

Wat je eventueel ook zou kunnen doen (eerste jaren dan wel afschermen tegen vraat) is om volgend jaar tijdens de snoeiperiode van wilgen, kijken of je dikke takken ergens kunt krijgen, en dan de palen die je nu gezet hebt, daarvoor vervangen. Gewoon met de grondboor een gat maken (ongeveer 50cm dieP0 en de tak erin, nu wel met de dikke kant naar beneden. Wilgen zijn heel makkelijk te stekken.

Dan kun je de wilgen knotten, of ze door laten schieten later. Daar zijn paarden schijnbaar gek op.

Maar vooralsnog zou ik eerst maar gewoon gaan stapelen en me nog niet druk maken over klimmers, de stapel zakt nog wel een stukje in, dus dan kun je weer wat nieuw snoeispul kwijt.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:52

Versnipperen zou evt ook kunnen idd, wel wat werk, maar in 1 dag kun je heel veel versnipperen. In Gastel zit een man die dit soort dingen verhuurt mocht je bij jou in de buurt niks kunnen vinden. hij heeft er ook 1 die tot zeg 12cm stammen aan kan.

De snippers kun je dan verwerken als bijv. paadjes. Ze worden vanzelf verwerkt. Of in de paddock een goede laag strooien, werkt ook (het 1e /2e jaar) tegen onkruid.

Eventueel een aanhanger onder de mond van de versnipperaar zetten, dan hoef je de takken niet te verslepen en kun je de snippers later ergens strooien of leggen waar je ze kwijt wil.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:32

Fijn dat het zo'n goede oplossing blijkt te zijn, ziet er goed uit!

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:54

Leuk werk is dat :D

Ik dacht ook, 2 muurtjes slopen, hoeveel bouwafval kan dat nou geven. Toch meer als 6m3 blijkbaar :=

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:58

Ik had gewoon geschat eigenlijk, niet berekend. Maar had me er wel flink op mis gekeken. En idd, veel lucht! Sowieso komt er belachelijk veel rotzooi uit een huis als je echt helemaal gaat strippen, ik schrok er een beetje van.

Maar het is zo fijn als het allemaal nieuw is!

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:12

Ja, die mooie voor en na foto heb ik ook hoor :+

Voor

[ img ]

En na


[ img ]

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:47

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Ben wel blij dat mijn vent geluisterd heeft dat hij het niet publiek moest vragen, no way dat ik dat podium op gegaan was :=

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:51

Ga je nou in je eigen tuin trouwen? :D

Mijn zusje is vorig jaar in mijn bos getrouwd, dat was uiteindelijk toch wel heel leuk :) Alleen dat we middenin de verbouwing nog meer gas moesten geven, was wat minder, dus ik zou je aanraden eerst de verbouwing af te maken en dan te trouwen, of toch op een externe locatie te trouwen als dat niet gaat lukken :P

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 11:38

Niet zo heel moeilijk, aanvragen bij de gemeente, dan komen ze kijken of je locatie voldoet (lees: heeft een toilet en een ruimte voor de babs om zich om te kleden, en in geval van nood binnen de huwelijksvoltrekking te doen, dus bijv in de woonkamer :P)

En vergeet niet een evenementvergunning/melding. En de buren nog even te informeren met een briefje in de bus dat jullie gaan trouwen en er een feestje is, dan weten ze ervan en zul je er waarschijnlijk geen last mee krijgen. Wij kregen zelfs allemaal kaartjes in de bus met felicitaties :)

Als je niet iedereen in je huis wil hebben voor het toilet, zou je bijv een toiletwagen kunnen huren.

Als je wat meer wil weten, stuur maar even een pb :)

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:27

Ik had een pinata opgehangen (in de vorm van een taart)en die hebben we samen stuk gemept, gaf ook leuke foto's :P Wel nog cupcakes voor degenen die iets zoets wilden.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:08

superpony schreef:
Prairy, nu ben ik echt benieuwd naar de foto's.......Zaten jullie niet helemaal onder dan??


_O- _O-
Nee joh, een pinata (van papier), gevuld met snoepjes :') :))

Sorry, en weer terug naar het huis inderdaad :P

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:28

[ img ]


Het zwembadje wordt hier nu ook gevuld. Bij ons zouden ze deze week hekken komen verplaatsen, die hebben afgebeld en komen liever een andere keer. Snap er niks van :+

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:56

Cool! Bij je eigen gemeente dus, voor in je eigen tuin?

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:01

*\o/*

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:34

Ik heb vorig jaar en dit jaar inderdaad ook de risicobomen laten snoeien/kappen, ik heb een bomenmannetje die voor 45 euro per uur zijn ding doet (en dat ding doet ie verdomd snel!)

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:32

Wij hebben rondom een hutje waar we een relaxplek gaan maken, de bomen ook op een meter of 4 hoogte laten toppen (dennen, die lopen niet meer uit). Daar gaan we nu een verhoogd platform tussen maken waar we kunnen zitten, een schommelbank aan kunnen hangen en hangmatten tussen hangen.

Ik zie ook al dat de vogels er gebruik van maken als uitkijkplek en voor bijv beestjes als spechten is het interessant. Deze bomen zullen uiteindelijk wel om gaan, maar zo kunnen ze, zonder dat ze in de weg staan, toch nog een paar jaar (ik verwacht ergens iets van 10-15 jaar) een andere functie vervullen.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:52

Stucen is één van de weinige dingen die we uitbesteed hebben. Ik heb zelf het plafond van de badkamer gestuct, en toen snel iemand gezocht door de wanden van de woonkamer en badkamer kon doen. En blij toe! Het ziet er super strak uit en ik had het zelf echt niet zo goed en snel kunnen doen.

Prairy
Berichten: 9058
Geregistreerd: 28-12-03

Re: (VOLG) Woonboerderij gekocht, dromen komen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:03

Jij hebt daar ook een mooi stukje bos zeg :)

Walnootzaailingen: In potten zetten en aan de kant zetten, lekker laten groeien en daarna verkopen :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers