[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:08

Ik volg! Hoewel het me doodeng lijkt om de oceaan over te steken, vind ik het wel een interessant project :))

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:14

Wat gaaf, ik ga je ook volgen.
Carpe Diem.... geniet nu het nog kan

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:26

Wat tof! Ik volg ook :)

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:32

Wat een geweldig project! Ga ook volgen.
In mijn huisje was ook alles geel van het roken, hebben we met pure chloor afgewassen (schilderwerk, plafond, etc). Werkte heel goed. Ik kan niet tegen de ammoniakgeur nl.

Anoniem

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:54

Wat wen gaaf plan, ik lees graag mee!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 15:14

Wat leuk, nog meer volgers :D

Ik ga chloor en ammoniak allebei testen, en ik zal laten weten welke het beste werkt :D

De komende dagen gaan we nog even flink klussen aan de oude boot, zodat we die zo snel mogelijk te koop kunnen zetten.
Ergens wel jammer dat ie weg moet, maar ja, drie boten is wat veel van t goede :+

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:45

Wat een prachtige boot Annemiek, wat leuk dat het nu al is gelukt een grote te vinden naar jullie wensen! {:}

Moet er wat betreft het kunnen zeilen ook nog veel gebeuren of gaan jullie je gewoon eerst focussen op het interieur?
Lijkt me een enorm coole ervaring om nu met een grotere boot op pad te gaan na jullie vorige boot. Een beetje als rijden in een vrachtwagen, maar die dan wel voor je gevoel als de bliksem vooruit gaat. :D

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:03

Wat een tof project.

Tegen nicotine aanslag werkt universol echt geweldig. Ons hele huis was geel. Maar dat kwam er netjes af allemaal.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:18

Leuk al die tips. Mijn zoon is ooit in een enorm smerig huis van de woningbouw getrokken. Ik had nog nooit zoiets gezien. Cillit bang en dan de meest krachtige heb ik gebruik en het vloog eraf. Als iets te erg smerig was (alles was gewoon heel heel erg smerig, maar soms was het echt veels te erg) liet ik het eventjes intrekken (douchebakken, wc's enz). Zijn appartement zag er uiteindelijk super schoon uit.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:20

oooh gaaf zeg om te volgen! Ziet er wel lekker knus uit op de boot <3

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 18:17

Klopt hoefijzer, het ging eigenlijk wat sneller dan verwacht := Maar het was een kans die we niet voorbij konden laten gaan!

Als het goed is, is het schip al helemaal zeilklaar :j De zeilen moeten er wel nog op, wat een flinke klus wordt. Het grootste zeil heeft een oppervlakte van 62m2 := We hebben het met drie mensen moeten tillen haha.
En dan moeten we alle bevestigingspunten van de mast nog controleren. De wantspanners zijn van brons, en daardoor zien ze er erg verweerd uit. Maar dat schijnt normaal te zijn. Voor de zekerheid gaan we ze toch stuk voor stuk even schoonmaken en controleren op scheurtjes. Daarna kunnen we hopelijk snel een rondje gaan zeilen.
Het interieur doen we tussendoor, en ‘s avonds, en met slecht weer. Dat is wel heel fijn aan zo veel ruimte binnen. Plek zat om te klussen!
Haha ja, een vrachtwagen, dat is een leuke vergelijking! Als het goed is zouden we anderhalf tot twee keer zo hard moeten kunnen dan met de oude boot.

Universol zet ik ook op het lijstje :D
Fijn idd, zo veel tips!
Cilit bang heb ik nu ook gebruikt, dat werkt best aardig, maar het plafond wordt er niet helemaal schoon mee.

Morgen eens wat schetsjes en plannen maken. Zo veel te doen dat ik nog geen idee heb waar we gaan beginnen :))

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:03

gefeliciteerd, dat is een stap voorwaarts vooral met de binnenruimte.

Ik zelf vind dit type boot een beetje te groot voor onze binnenwaters, dus kan je droom om het ruime sop te kiezen wel begrijpen.

Zelf mis ik de fondsen een beetje, maar het is met de GGR wel meer gaan kriebelen. Ik ben een fan van de Bowman 36. Ik ben deze maand zelf begonnen met een zelfstudie celestial navigation en ga het eerste geld maar uitgeven aan een sextant.

op YT kan je een aantal renovatie projectjes vinden. aanraaders vind ik:
- Boatworks Today
- Sail life
maar mijn favoriet is Tally Ho, een renovatie van een engels jacht uit 1907 en oud fastnet winnaar.
een stukje houtbewerking wat je niet veel meer ziet.

Ik hoop net zoals bij jullie Fellowship dat veel houtwerk van het interieur behouden blijft.
Ik volg je met plezier, succes

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:49

8nnemiek schreef:
Hij ligt al een paar weken bij Roompot marina, en is voor zover ik weet niet meer uit het water geweest sinds 2018.
Zou wel toevallig zijn als er daar nog een tweede zou liggen van dit type!

:wave:
Dat is dichtbij mij :P
Ligt op de route naar mijn werk zo’n beetje.
Is vanuit jullie woonplaats wel best ver toch, of woon je niet meer in dat inimini plaatsje in Limburg?

Ik ben zo benieuwd naar wat jullie ervan gaan maken!

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:38

Mocht je aan je opbouw beginnen, is ook van hout geloof ikhe,raad ik ovatrol D1 en D2 aan.. zulk fijn spul...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:52

Wat een gaaf project, ik ha ook volgen. Ook komen er handige tips voorbij mbt schoonmaken die ik even onthoud :D
watchthesky schreef:
8nnemiek schreef:
Hij ligt al een paar weken bij Roompot marina, en is voor zover ik weet niet meer uit het water geweest sinds 2018.
Zou wel toevallig zijn als er daar nog een tweede zou liggen van dit type!

:wave:
Dat is dichtbij mij :P
Ligt op de route naar mijn werk zo’n beetje.
Is vanuit jullie woonplaats wel best ver toch, of woon je niet meer in dat inimini plaatsje in Limburg?

Ik ben zo benieuwd naar wat jullie ervan gaan maken!

Ik dacht hetzelfde, best een eindje van huis en on de hoek bij ons.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 11:37

BMHP, klopt, met bijna 2 meter diepgang is het binnenvaarwater al aardig beperkt, maar het is ook een schip dat niet zomaar even snel overstag kan. Richting IJsselmeer zou prima lukken, maar omdat we toch een beetje uitgekeken raken op het binnenwater zullen de volgende reisjes waarschijnlijk richting Engeland of Helgoland/Denemarken gaan.

Die bowman 36 is ook een gaaf schip inderdaad! En wat leuk dat je die zelfstudie gaat doen. Een sextant wil ik ook nog eens aanschaffen, die techniek is zo gaaf!

Boatworks Today en Sail life met Mats volgen we inderdaad al enkele jaren. Enorm interessant!
Sailing Uma en SV Delos hebben ook regelmatig erg goede afleveringen, vooral dingen als de elektromotor en lithium accu’s enz vinden we uiteindelijk ook voor onze boot interessant.
Tally Ho ga ik ook eens opzoeken.
En het mooie houtwerk blijft inderdaad zo veel mogelijk behouden. Sowieso alle kastdeurtjes en sierafwerking enzo, prachtig vind ik dat! De omlijsting van de ramen gaan we zelf met de frees een mooi randje geven, en waarschijnlijk worden de keukenkastjes ook een beetje op de rest aangepast.

watchthesky, klopt, het is een flink stuk rijden. Ruim twee uur := Daarom gaan we voorlopig alleen lange weekenden, want voor een dagje helemaal die kant op heeft weinig zin.
Binnenkort kan ik hopelijk wel gewoon werken aan boord, dus dan kunnen we ook doordeweeks eens aan boord blijven.
Wat leuk dat je in de buurt woont! En jij ook, Lizz! Dan wonen jullie wel op een heerlijke plek!
Jullie zijn van harte welkom om eens een rondje mee te zeilen zodra het eenmaal een beetje leefbaar is binnen.

Yavanna, de opbouw is polyesther, maar het dek is wel teak :j Meestal wordt dat blank gelaten, maar ik vind de teak kleur wel erg mooi, dus wellicht gaan we het dek wel een keertje wat opfrissen en eens behandelen met de D1. D2 schijnt niet fijn te zijn op het dek omdat het dan te glad wordt. Maar wellicht wel fijn voor de andere teak delen!

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:06

Wij hebben alleen de lijfhouten van onze teakluiken ermee gedaan. En de kozijnen. Let er wel op dat je laagdikte opbouwt... Bij ons zitten er minimaal 8 lagen op... Maar wil nooit meer iets anders. En voor onze polyester dame hebben we alles in de 2 componenten gezet, overigens op onze stalen dame ook... Alles van DD lak of de Ijssel... geweldig, ook met schoonmaken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:09

8nnemiek schreef:
Sailing Uma en SV Delos hebben ook regelmatig erg goede afleveringen, vooral dingen als de elektromotor en lithium accu’s enz vinden we uiteindelijk ook voor onze boot interessant.


Om een lange tijd op een elektromotor kunnen varen is al een tijdje mogelijk. Om altijd zeker te zijn van genoeg stroom wordt meestal een dieselaggregaat gebruikt.
Dat is nog niet heel veel winst op milieu technisch gebied. Het zonnepaneel, de water en/of lucht turbine (windmolen) zijn ook deel van de oplosingen.
Helaas is de kostprijs van een kompleet E gedrevensysteem niet uitnodigend.

je kan bij bv Torqueedo eens kijken naar hybride systemen.

een indruk van zo een hybride systeem wordt gegeven van het J-class jacht Rainbow.
https://www.youtube.com/watch?v=If35AoCDt80 ongeveer na 14.15 min komt een stukje uitleg over de Energie systemen.

Torqueedo als E-buitenboordmotor en een aan je boot te koppelen accu is wel al heel intressant voor bv een bijboot - tender.
https://www.torqeedo.com/de/produkte/hybrid-antriebe
https://www.torqeedo.com/de/produkte/au ... der/travel

Veel van de techniek is er al, soms ook al betaalbaar vooral voor bv de bijboot/tender.

SV Delos heb ik wel een paar dingen van gezien zijn soms heel entertaining en onderhoudend.
ik ben nog altijd meer geintreseerd in wedstrijdzeilen/races dan cruising.
VOR - GGR - Vendee Globe - Fastnet en sydney Hobart en AC. De J-class is zo ongelooflijk mooi nog meer als de foiling cats.

Sorry dat ik het niet in Jip§Janneke termen kan schrijven.

Er zijn een aantal engelse koppels die wat meer informatief zijn, maar ik ben de namen vergeten.
het is ook niet zo belangrijk ze komen vanzelf op bij de dingen die jouw intereseren.
Internet op zee is denk ik ook een thema op zich :)

succes bij de schoonmaak en het opdoen van de eerste ervaringen, je hebt een goede maand gekozen, het seizoen is nog maar net begonnen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 09:58

Bedankt voor de tips allebei!
We werken inderdaad ook graag met 2 componenten. Scheelt zo veel onderhoud!

Voorlopig zullen we gewoon de dieselmotor blijven gebruiken, zo lang die het volhoudt.
Bij de Hiswa hebben we naar meerdere merken elektromotoren gekeken. Gaaf spul is dat!
Maar we zijn wel van het doe-het-zelfven en goedkopere alternatieven vinden. Bij Sailing Uma hebben ze bijvoorbeeld een oude elektromotor uit een heftruck gebruikt. En dat blijkt net zo goed te werken. Dus dat soort opties willen we ook uitzoeken.
Een hybride systeem lijkt me voor ons niet nodig. Wij zullen geen urenlang op de motor varen. Als er te weinig wind is of hij staat ongunstig dan wachten we wel een dag/week. Tegen de tijd dat we echt vertrekken hebben we geen haast meer, en willen we in principe alles op de zeilen doen.
Met genoeg zonnepanelen is het op een zonnige dag ook prima mogelijk om met 2 á 3 knopen te varen zonder de accu's te belasten.
In noodgevallen zou je dan inderdaad een aggregaat kunnen laten draaien.

Internet op zee is inderdaad momenteel nog nagenoeg onmogelijk. Het is nu alleen mogelijk om even het weer te bekijken of een email te versturen, wat heel langzaam gaat en veel geld kost..
Maar er zijn wel al bedrijven bezig met het maken en lanceren van satellieten die internet via satelliet wereldwijd mogelijk moeten maken. Tegen de tijd dat we vertrekken is dat hopelijk al beschikbaar, dat zou fijn zijn!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 16:59

Nog een vraagje aan de bootmensen: welk soort ankers gebruiken jullie?

We hebben tot nu toe alleen ervaring met poolankers, waar we op zich heel tevreden over waren.
Op het nieuwe schip zijn alleen twee bruce ankers aanwezig, en die schijnen niet heel handig te zijn.
We willen dus een van de twee omruilen voor een beter anker.
Ik lees veel goede ervaringen over rocna.
Dus als iemand ideeën of tips heeft, altijd welkom! :D

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 09:37

Wij gebruiken klipankers, zowel voor onze 35 tonner als voor onze 4 tonner... en de meeste die ik ken met luxe motors werken ermee...

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:32

8nnemiek schreef:
watchthesky, klopt, het is een flink stuk rijden. Ruim twee uur := Daarom gaan we voorlopig alleen lange weekenden, want voor een dagje helemaal die kant op heeft weinig zin.
Binnenkort kan ik hopelijk wel gewoon werken aan boord, dus dan kunnen we ook doordeweeks eens aan boord blijven.
Wat leuk dat je in de buurt woont! En jij ook, Lizz! Dan wonen jullie wel op een heerlijke plek!
Jullie zijn van harte welkom om eens een rondje mee te zeilen zodra het eenmaal een beetje leefbaar is binnen.

Ruim twee uur enkele reis... := gelukkig kunnen jullie op de boot slapen.
Dat (dik gedrukte) zeiden een vriendin en ik vrijdag ook nog tegen elkaar op het strand :D
Afbeelding

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:30

Het is zeker een heerlijke plek ja! :D
Jammer alleen dat de rest van Nederland altijd zo ver rijden is :+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 10:47

Yavanna, die zie je inderdaad veel bij de beroepsvaart en de grote, stalen schepen :j Maar op een jacht wat lastiger te gebruiken natuurlijk.

Oh heerlijk Lizz! Lijkt me geweldig om je paard aan zee te hebben staan.
Twee uur rijden is inderdaad niet om de hoek, maar we zijn al lang blij dat het schip niet langs het Ijsselmeer te koop lag, dan zouden we al snel 3 uur onderweg zijn.
We hebben gelukkig redelijk zuinige auto's, dat scheelt wel.

Afgelopen weekend hebben we geklust aan de oude boot. Een vloertje hersteld, plafond afgewerkt, beetje geschrobd.. helaas staat de mast nog niet recht en kunnen de zeilen er dus ook nog niet in, maar met een beetje geluk kunnen we dat een dezer dagen na het werk even doen.
En dan kan die op marktplaats :j
Volgend weekend hopelijk weer naar de nieuwe boot :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:06

8nnemiek schreef:
Nog een vraagje aan de bootmensen: welk soort ankers gebruiken jullie?

We hebben tot nu toe alleen ervaring met poolankers, waar we op zich heel tevreden over waren.
Op het nieuwe schip zijn alleen twee bruce ankers aanwezig, en die schijnen niet heel handig te zijn.
We willen dus een van de twee omruilen voor een beter anker.
Ik lees veel goede ervaringen over rocna.
Dus als iemand ideeën of tips heeft, altijd welkom! :D



Wij hebben op de boot eigenlijk altijd een ploeganker, een danforth en een fortress.

Het ploeganker hebben we altijd aan de ankerlier liggen. Het Danforth als er een 2e anker nodig is en het fortress als we met de boeg aan de kade liggen. (en alleen bij rustig weer.)

Met dat ploeganker komen we eigenlijk altijd uit. Het graaft zich mooi in en heeft veel trekkracht.

Ik zou wel als tip willen geven om echt een zware en vooral lange ankerketting te gebruiken.

Wij komen in Griekenland erg vaak Nederlanders tegen met een te korte ankerlijn en die ook nog eens heel dun is.
In Griekenland hebben wij altijd tenminste 70 meter ankerketting in de bak liggen.

We zijn wel eens Nederlanders tegengekomen met een ketting van 35 meter :') :') En die wilde voor de nacht voor anker gaan op een plek waar het 20 meter diep is....ja...dat ging niet nee.