[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:40

Superstoer dit! Heb totaal geen verstand van boten, maar volgens mij wordt deze echt heel mooi, ben heel benieuwd.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:58

Heel gaaf en superleuk om te volgen. Ik hou echt van dit soort topics en dit is dan weer eens wat anders dan een huis.

Ik hoop dat je ons tzt ook mee wilt nemen op jullie wereldreis :D

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:02

oh wat leuk , ik volg ook... ben heel benieuwd hoe het gaat veranderen van binnen... :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:03

Zo wat een gave boot zeg. Gefeliciteerd met jullie aankoop.

Ben ook heel erg benieuwd welke reis jullie er mee gaan maken.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:14

Oooh 8nnemiek, wat ontzettend gaaf. Ik vind de boot prachtig en ik ben ervan overtuigd dat het heel erg mooi gaat worden als ik jouw plan zo zie. Ik neem aan dat het een zeewaardig jacht is? Ik kan namelijk op de foto's niet zien of hij rader heeft?
Ook kan ik niet zien of hij een motor heeft, heeft hij deze of gaan jullie die er nog in zetten (Neem aan van wel als je zeewaardig jacht wil hebben)?

Ik ga dit zeker volgen. Mijn man is een zeiler en heeft vroeger ook zijn eigen schip gebouwd, met heel veel plezier. Ook hebben mijn broers vroeger gezeild en mijn vader, en ik zelf was fokkenmaatje op een grundel (oude platbodem zeilschip), maar kan zeilen niet heel goed, behalve dan de fok bedienen :)) . De zonen en kleinkinderen van mijn man zijn ook echte zeilers. Dus ik heb wel wat met zeilers en vind het heel erg leuk dat jullie je droom gaan waarmaken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 20:38

Super leuk zeg, zo veel volgers al!

Het schip is inderdaad zeewaardig, veel zeewaardiger dan dit vind je ze niet :))
Het is een langkieler, s-spant. Moderne zeilboten hebben bijna allemaal een kiel die met bouten vast zit aan de romp, en als zo'n kiel los komt dan heb je een probleem, vooral op open zee. Toevallig ook deze week weer een dode door gevallen helaas. Maar daar hoeven wij ons dus niet druk om te maken, dit schip is echt gebouwd om stormen op zee te weerstaan.
Qua techniek zit ook alles erop en eraan; radar, AIS, plotter met GPS, weerontvanger, boegschroef, elektrische ankerlier, hydraulische lieren, hydraulisch rolgrootzeil.. boiler, koelkast, tv, radio.. Enige wat we nog missen is de watermaker.
De motor zit er ook in; een 85 PK turbo dieselmotor uit 2002 met 4000 draaiuren. Maar die gebruiken we natuurlijk alleen in de haven/sluizen en voor noodgevallen. Hij start en loopt gelukkig perfect, op een flinke resonantie bij stationair draaien na. Daar moeten we nog even aan werken.

Leuk dat er zo veel zeilers in je familie zitten, pien! Mis je het zelf niet?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-05-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:39

Wat een leuk volgtopic zeg! Weer eens iets compleet anders dan de verbouwing van een huis/boerderij/caravan. Ik ga ook volgen :D

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:44

Gaaf!! Ik volg :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:44

Ik volg! :)

Ben heel benieuwd naar de vorderingen en het eindresultaat.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:24

8nnemiek schreef:
Leuk dat er zo veel zeilers in je familie zitten, pien! Mis je het zelf niet?
Nee, als de zeilers in mijn familie goede zeilers waren geweest (en dan heb ik het vooral over mijn lieve vader) dan zou ik het denk ik wel heel erg leuk hebben gevonden. Mijn man is een goede zeiler en toen met hem kon ik van het zeilen echt genieten. Zolang ik niets hoef te doen (behalve mijn expertise de fok he := ) kan ik er echt van genieten en dan op een meer (niet op zee, dat vind ik te heftig), dat heeft te maken dat we ooit aan lager wal zijn geraakt met de gründel in het Veerse meer en mijn zusje en ik waren echt nog heel jong en mijn vader dacht dat wij dat probleem wel eventjes konden oplossen :oo . Niet dus→ altijd angst aan overgehouden (alles flikkerde omlaag, wat een zooitje was dat). Dus ik mis het zeilen niet daar ik nooit tot bloei ben gekomen met zeilen, waarschijnlijk door dit voorval toen ik te jong was.

Fijn dat de motor het goed doet. Je schip klinkt heel goed al hoor 8nnemiek. Ik heb er alle vertrouwen in en ga er echt van genieten.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:02

Oh wat een heerlijk topic dit <3
Ik mis varen enorm dus kan zo toch een beetje meegenieten :))

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:09

Volg!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:11

Vast een enorm voorbarige vraag maar hoe werkt dat als je de oceaan over gaat steken. Je kan natuurlijk niet 'even' voor anker, moet je dan om en om blijven doorzeilen of kan je gewoon samen gaan slapen en dan na 8u weer zien waar je naartoe bent afgedreven?

Sorry vast een hele idiote vraag maar heb zelf nooit op iets groters gezeild dan een optimistje toen ik klein was dus kan me er niks bij voorstellen om lange afstanden te varen met zo'n boot.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:21

_O- niet groter gezeild dan optimistje _O- wel hele leuke bootjes.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 22:28

Helemaal geen stomme vraag, Nelleke!

Het oversteken van een zee of oceaan is behoorlijk intensief. We hebben dan wel radar, maar je moet ook altijd op zicht de omgeving in de gaten houden om uit te kunnen wijken voor andere schepen. Elke 20 minuten moet je even goed rondkijken, want dat is ongeveer de tijd die een schip nodig heeft om van de horizon tot bij jou te komen. Er wordt ‘s nachts dus altijd een kookwekker gebruikt die elke 20 minuten een signaal geeft.
Het houden van de wacht wordt om de 2 uur afgewisseld ‘s nachts.
Wel hebben de meeste schepen gelukkig een stuurautomaat, we hoeven dus niet constant handmatig te sturen, maar we moeten wel de zeilen in de gaten houden en bijstellen als de wind draait of toeneemt/afneemt.
Overdag zit je meestal samen buiten en kun je gewoon genieten van het uitzicht en het zeilen.
Maar na een maand op zee tijdens zo’n oversteek ben je wel behoorlijk uitgeput als ik andere zeilers moet geloven! Maar het lijkt me een enorm gave ervaring :j

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:50

Ooooh gaaf zeg... Jullie gaan er vast een prachtig paleisje van maken. Wat doe je met je paard als jullie gaan rondreizen, als ik zo brutaal mag zijn.
Jij had trouwens toch zo'n prachtige Afghaan? Die zou ik nog zo graag een willen, maar je ziet ze zelden, vroeger als kind 1 gehad, beetje jeugdsentiment en het zijn prachtige honden..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:57

Ooooh, supergaaf en weer eens wat anders zo'n project!
Hoe heet ze trouwens? En veranderen jullie de naam of brengt dat ongeluk? :P

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:58

Oh wat gaaf! Mijn vader heeft ook een zeilboot. Helaas niet meer geschikt voor op t water.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:59

Mijn vader heeft een paar jaar geleden een aantal weken meegezeild met een vriend van hem die met zijn duurzame yacht de wereld over ging. Zij wachten van vier uur. Hij schreef er een boekje over, als je dat leuk vindt: https://zeilhelden.nl/2016/12/hondenwacht-introductie/

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 00:20

Wat gaaf! Ik volg, ben benieuwd wat jullie er van gaan maken.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 00:32

Wauw wat een gaaf project en doel. Ben heel benieuwd hoe het verloop gaat.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 00:32

Ik ben normaal niet zo van de volgtopics, maar deze is wel heel leuk! Ik vind het een supergaaf plan en ben ervan overtuigd dat jullie er iets heel moois van gaan maken.
Van zeilen weet ik echt helemaal niks, wij hebben een kleine 4.6 meter motorboot en aangezien hier overal 'bars' (zandbanken?) liggen die je over moet om op open zee te komen, doen wij dat niet. Mij een beetje te spannend als relatief nieuwe 'boaties'. Maar ik vind het super interessant om er van alles over te lezen! Succes en veel plezier met dit project!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 00:35

Gaaf hoor!
Maar wees gewaarschuwd, het schijnt verslavend te zijn. Mijn vader is inmiddels bezig met boot nummer 4. Als ze af zijn wordt het saai en ruilt hij hem weer in voor een nieuwe opknapper :') Al is het wel de bedoeling dat de huidige boot blijft, die hebben ze gekocht op voldoende comfort om er de wereld mee rond te kunnen zeilen. Op latere leeftijd, het idee is dat ze gaan zodra ze met pensioen zijn.
M'n vader heeft ook altijd oudere jachten gehad, ook S-spant inderdaad :) Jullie boot lijkt wat interieur betreft dan ook erg op hoe onze boten er bij aanschaf telkens uit zagen :P Exterieur wel wat anders, toch een ander type schip.

Wel heel fijn dat alle technische snufjes er op zitten. Ik weet uit ervaring dat een boegschroef en een elektrische ankerlier bij een groter schip echt geen overbodige luxe zijn. Hydraulische lieren is prettig, scheelt een hoop spierkracht. En bij lange tochten is een stuurautomaat eigenlijk ook echt onmisbaar, zeker als je maar met z'n tweeën bent.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 01:59

Wow....
Wat een lef!
Persoonlijk moet ik er niet aan denken om te varen, maar ik ben heel benieuwd hoe hij eruit komt te zien!

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:38

Erg gaaf Annemiek. En een superplan. Wij zouden dit met een kotter achtig iets op de middellandse zee willem doen. Maar voor ons dan wel staal, geen polyester. Zag dat hij bij de Valk vandaan kwam, in Loosdrecht?
En slim om op inductie of electrisch koken over te stappen. Wij koken electrisch, geen gas aan boord, levenslink..
Wij wonen al jaaaaren op een varend woonschip, een Groninger bol, waar we nooit het zout mee opgaan, dus weet er wel wat van af. En we kunnen samen ook veel. Vriend is scheepelectricien.
Let wel goed op dat je een combi ( omvormer en lader ) neemt met voldoende wattage, bv Victon of Mastervolt, die er voor zorgen dat je je apparaten kunt gebruiken. En sla ajb Vetus over, dat is een baggerslecht merk..
Zorg voor een goede AGM accuset, deze zijn onderhoudsvrij en hoef je niet te vullen.
En beknibbel absoluutniet op de techniek, dat is uiteindelijk het hart van het schip.
Ga je topic zeker volgen...
En als je nog een mooie dieselkachel zoekt, we hebben een erg mooie rvs te koop staan...