[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:11

Wauwie super cool. Ga je zeker volgen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 11:56

NatasjavE schreef:
Wij hebben op de boot eigenlijk altijd een ploeganker, een danforth en een fortress.

Het ploeganker hebben we altijd aan de ankerlier liggen. Het Danforth als er een 2e anker nodig is en het fortress als we met de boeg aan de kade liggen. (en alleen bij rustig weer.)

Met dat ploeganker komen we eigenlijk altijd uit. Het graaft zich mooi in en heeft veel trekkracht.

Ik zou wel als tip willen geven om echt een zware en vooral lange ankerketting te gebruiken.

Wij komen in Griekenland erg vaak Nederlanders tegen met een te korte ankerlijn en die ook nog eens heel dun is.
In Griekenland hebben wij altijd tenminste 70 meter ankerketting in de bak liggen.

We zijn wel eens Nederlanders tegengekomen met een ketting van 35 meter :') :') En die wilde voor de nacht voor anker gaan op een plek waar het 20 meter diep is....ja...dat ging niet nee.

Super tips, dank je!

De boot heeft járenlang in Griekenland gelegen, maar ik heb geen idee in welke regio.
De ankerketting is 50 meter. Maar dat is wel op het randje inderdaad, dus die willen we verlengen of eventueel ook vernieuwen, afhankelijk van de staat.
Wat fijn dat jullie drie verschillende ankers aan boord hebben.

Hoe is de bodem in Griekenland?
Onze huidige ankers, de Bruce ankers, schijnen zich niet zo goed in te graven en vooral moeite te hebben met waterplanten en klei en rotsen. Al zal die zich met zijn 30 kilo uiteindelijk toch wel ingraven.. ik zou het zonde vinden om eerst een stuk zeebodem om te moeten ploegen voordat het anker goed vast zit := Vooral ook op plekken waar koraal ligt zou ik zo min mogelijk stuk willen maken. En het moet gewoon veilig zijn.

Heeft iemand toevallig ook nog een tip tegen sigarettenlucht? :))
De boot stonk vorige keer, ondanks flink luchten, nog steeds behoorlijk naar rook. Heeft natuurlijk ook gewoon wat tijd nodig, maar misschien kent iemand wel een trucje om het een beetje te neutraliseren?
Ik neem volgende keer mijn wax geurtjes mee, maar ben bang dat dat niet héél veel doet :+

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:59

Ik lees mee uit interesse en heb geen tip tegen sigarettenlucht.

Ik heb wel een - waarschijnlijk heel blonde - vraag: als je een ankerketting hebt van 35 meter lang en het water is 20 meter diep, dan lijk je zo'n 15 meter "over" te hebben zodat het anker zich in kan graven. Als ik hierboven goed lees is dat te kort? Nou gaat de hoogte van je boot er nog af, dat snap ik, maar hoe bereken je dan verder dat je ankerketting te kort is?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:06

Een anker werkt pas als de ketting zo horizontaal mogelijk ligt. Als je recht omhoog trekt, dan laat het los van de grond. Vergelijkbaar met een emmer in het zand: als je de emmer in het zand recht omhoog optilt, dan weegt die niet zo veel, maar als je de emmer op z'n kant legt en horizontaal door het zand sleept dan trekt die zich helemaal vast.
Daardoor heb je 3 tot 5 keer zoveel ketting nodig als de diepte van het water. Bij 20 meter diepte en veel wind/stroming/golven wil je dus het liefst 100 meter ketting gebruiken.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:11

8nnemiek schreef:
Heeft iemand toevallig ook nog een tip tegen sigarettenlucht? :))
De boot stonk vorige keer, ondanks flink luchten, nog steeds behoorlijk naar rook. Heeft natuurlijk ook gewoon wat tijd nodig, maar misschien kent iemand wel een trucje om het een beetje te neutraliseren?
Ik neem volgende keer mijn wax geurtjes mee, maar ben bang dat dat niet héél veel doet :+


Een Lampe berger brander is echt een aanrader, werd vroeger in ziekenhuizen gebruikt, om de lucht te zuiveren. Tegenwoordig vooral omdat je er erg lekkere geurtjes in kan doen. Wij gebruiken het bijvoorbeeld altijd na het gourmetten. Met een half uurtje ruik je niks meer van de nare luchtjes.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:15

Dank je wel voor je antwoord 8nnemiek. Klinkt helemaal logisch. Weer wat geleerd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:19

Nou lukt het met 70 meter + een lange lijn naar de kant ook goed. Wij nemen meestal 3 x de diepte. Op 20 meter diepte dus 60 meter. We droppen dan 65 meter...lijn naar de kant en trekken dan 5 meter lijn op.(dan trek je het anker nog verder de bodem in)

Maar het ligt wel aan de omstandigheden. Harde wind, stroming en golfslag dan daar maar niet liggen voor de nacht. En als het niet anders kan met een 2e anker erbij.

Bodem in Griekenland is zand, planten en veel rotsen. Wij proberen de rotsen uiteraard te vermijden.
Mooiste vind ik planten en zandgrond.
Het ploeganker moet je dan wel even door de begroeiing heen trekken. Maar als dat lukt lig je ook vast.(en lekker wat rommel als het anker weer omhoog komt :') )

Gemalen koffie tegen sigaretten rook.

Als deze boot in Griekenland gelegen heeft denk ik dat we hem wel een keer tegen gekomen ben. Het is een opvallende boot voor die regio.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:27

Ik heb nog wel een foto uit Griekenland van de vorige eigenaar:
Afbeelding
Wie weet herken je het haventje wel :D

De tips tegen de rooklucht ga ik eens proberen!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:37

Oh heerlijk. Haventje herken ik niet zo direct.
Weet jijwelke haven het is?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 14:43

Nee, ik heb ook geen idee.
Op het schip is wel nog heel veel documentatie aanwezig waaronder ook veel oude facturen met reparaties en aankopen uit Griekenland, dus daar kan ik waarschijnlijk wel vinden waar het schip 's winters lag.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:49

Heel veel boten liggen op Corfu(Gouvia) Athene(diverse marina’s), Poros en Porto Kheli. Zijn nog wel meer plaatsen hoor waar ze boten laten overwinteren. Veelal grote verhuurbedrijven. Porto Kheli blijven ze vaak in het water liggen. Gewoon aan een mooringline. Tis daarheen goedkoop. Maar ook geen toezicht uiteraard.

Zijn jullie ook van plan naar Griekenland te gaan? Erg leuk hoor.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:06

Een uit-het-water foto heb ik ook nog wel :D
Maar ook daar is geen plaats of regio op te herkennen.
Afbeelding

Ik denk dat wij uiteindelijk ook wel eens een tijdje naar Griekenland gaan ja. Lijkt me leuk om eens te zien, maar dan niet de toeristische gebieden maar juist de natuur lijkt me er erg mooi.
Alleen zullen we dan wel weer terug moeten richting Portugal voor de oversteek naar het Caribisch gebied. Via de Rode Zee daar wagen we ons niet aan :=

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:15

Rode Zee lijkt mij ook nie zooo leuk nee :=

Nou laat maar horen als je info wil over Griekenland.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:50

Leuk, ik volg ook mee.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan maken.

Als je een anker weer binnen moet halen, moet je dan weer recht boven het anker liggen?

En de Rode zee is piraten gebied?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:08

(Even terzijde maar via de Rode Zee kom je toch uberhaupt nooit in het Caribisch gebied?)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:07

TinkerTreas schreef:
Als je een anker weer binnen moet halen, moet je dan weer recht boven het anker liggen?

Ja, dat klopt. Terwijl je de ketting inhaalt drijf je automatisch richting het anker totdat je er boven hangt, en dan komt het ook vrij gemakkelijk los uit de grond :j

TinkerTreas schreef:
En de Rode zee is piraten gebied?

Ja, de rode zee komt uit bij Somalië, en dat staat bekend om de piraterij. Dat soort gebieden proberen schepen zo veel mogelijk te mijden. Zeker als klein plezierjacht wil je daar niet in de problemen komen.

Shadow0 schreef:
(Even terzijde maar via de Rode Zee kom je toch uberhaupt nooit in het Caribisch gebied?)

Uiteindelijk wel :))
Er loopt een route via Madagaskar en kaap de goede hoop richting Brazilië. Die willen we ook graag nog bezoeken, maar dan via Australie

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:18

8nnemiek schreef:
Yavanna, die zie je inderdaad veel bij de beroepsvaart en de grote, stalen schepen :j Maar op een jacht wat lastiger te gebruiken natuurlijk.

Oh heerlijk Lizz! Lijkt me geweldig om je paard aan zee te hebben staan.
Twee uur rijden is inderdaad niet om de hoek, maar we zijn al lang blij dat het schip niet langs het Ijsselmeer te koop lag, dan zouden we al snel 3 uur onderweg zijn.
We hebben gelukkig redelijk zuinige auto's, dat scheelt wel.

Afgelopen weekend hebben we geklust aan de oude boot. Een vloertje hersteld, plafond afgewerkt, beetje geschrobd.. helaas staat de mast nog niet recht en kunnen de zeilen er dus ook nog niet in, maar met een beetje geluk kunnen we dat een dezer dagen na het werk even doen.
En dan kan die op marktplaats :j
Volgend weekend hopelijk weer naar de nieuwe boot :D


Die 4 tonner is een polyester speedcruiser <3 Het voordeel met een klipanker is dat de steel beweegt over de bladen, waardoor je wat makkelijker mee kan draaien met de wind... Vaak hebben we op de kont op die grote een kleiner klipanker en op die kleine een parapluankertje... Die gebruiken we voornamelijk in Loosdrecht.

Ben echt benieuwd hoe het allemaal gaat lopen bij je... Wij gaan eerst alles verkopen en dan iets anders zoeken en tochten maken...

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 01:08

Mijn zwager kwam nog wel eens door piraten water, maar die vaart op een enorm containerschip. Maar inmiddels vaart hij op een andere route.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 06:37

De sigarettenlucht heeft gewoon veel tijd nodig. Alles wat je brand met geurtjes zal alleen maar de geur maskeren maar verder niet verwijderen.

Ik weet dat bij auto's er een soort 'ozon' behandeling bestaat. Ik heb 5jr geleden een auto gekocht waarin was gerookt. Ding rook enorm naar luchtverfrisser, uiteindelijk vervliegt dat en blijft de sigarettenlucht hangen.

Heeft denk ik wel een maand of 3/4 geduurd voordat die lucht helemaal weg was. Gewoon vaak schoonmaken en luchten. Zit niks anders op.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:17

_Nelleke_ schreef:
De sigarettenlucht heeft gewoon veel tijd nodig. Alles wat je brand met geurtjes zal alleen maar de geur maskeren maar verder niet verwijderen.

Ik weet dat bij auto's er een soort 'ozon' behandeling bestaat. Ik heb 5jr geleden een auto gekocht waarin was gerookt. Ding rook enorm naar luchtverfrisser, uiteindelijk vervliegt dat en blijft de sigarettenlucht hangen.

Heeft denk ik wel een maand of 3/4 geduurd voordat die lucht helemaal weg was. Gewoon vaak schoonmaken en luchten. Zit niks anders op.


Dat is bij Lampe Berger niet het geval, deze maskeert namelijk niet, maar verbrand de luchtdeeltjes waar de geur in zit :j Deze heeft namelijk een katalytische brander.
Is ooit ontdekt om de ziekmakende luchten in ziekenhuizen te reinigen.

Even stukje van de site gehaald:
Een katalytische brander werkt anders dan een geurverspreider (zoals geurstokjes) of een oliebrander. De brander brandt op een extreem hoge temperatuur van maar liefst 450 graden. Deze vangt en vernietigt de geurmoleculen door het produceren van negatief geladen ionen. Dit is een scheikundig proces zonder dat dit schadelijk is voor mens & dier. De Lampe Berger reinigt de lucht dus écht, in plaats van enkel vervelende geuren te maskeren met ’n overdaad aan parfum. Dit doen andere geurverspreiders namelijk wel!

https://www.parfumvoorinhuis.nl/hoe-werkt-lampe-berger/

Zelf nooit gebruikt voor sigaretten rook, maar wel voor etensluchtjes en gourmet. Werkt dan erg fijn :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:44

Werkt ook goed tegen natte hond lucht.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 08:54

Yavanna, dat bewegen van de steel is inderdaad wel fijn, dat doen de danforth en poolankers ook.
Klipankers zijn echt gewichtsankers dacht ik, toch? Dat vind ik dan weer een nadeel, dat til je niet even op om te wisselen. De moderne ankers schijnen door de bredere vloeien wat meer houdkracht per kilogram te hebben. We hebben een behoorlijk lang boegplateau, waar natuurlijk niet té veel gewicht aan moet hangen.
Wat dat betreft schijnt de Rocna wel ideaal te zijn.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat lopen! Zijn jullie al concrete plannen aan het maken voor de verkoop?

TinkerTreas, lijkt me best eng op zo'n water, zelfs met een containerschip! Fijn dat hij nu een andere route vaart.

Nelleke, ik hoop inderdaad dat het vanzelf vervliegt! Het schip heeft al zo'n anderhalf jaar leeg gestaan, dus het is vast nog veel erger geweest :') Maar ik hoop dat poetsen en het wassen van de kussens al voor flink wat verbetering zorgt.

Die Lampe Berger klinkt interessant! Ik ga er eens wat meer info over opzoeken :D

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:00

Hee wat gaaf! En herkenbaar, wij hebben begin dit jaar ons huis verkocht en wonen nu aan boord van ons zeiljacht (gekocht van de forse overwaarde), ook met het plan ons voor te gaan bereiden op een grote reis. Tot die tijd gaan ook wij veel ervaring opdoen en ons vaargebied steeds meer uitbreiden. Het wonen aan boord is fantastisch, elke dag een vakantiegevoel. We hebben beide ons oude huis geen seconde gemist. Ik volg, en als je vragen hebt stuur gerust een pb!

Oh en qua anker, wij hebben een met een rocna vergelijkbaar anker met een lange, dikke en zware ketting. Ligt als een huis, ook bij harde wind en is ook goed weer op te halen. Zou op dit punt in ieder geval niet besparen, en zorg dat je ook een tweede anker hebt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 09:26

Wat gaaf, Mo! En jullie liggen nu nog op een vaste plek in Nederland?
Wat voor boot hebben jullie? Super fijn dat jullie zo veel aan het huis hebben overgehouden na de verkoop!

En inderdaad, als ik op de boot ben dan heb ik ook direct vakantie. Maakt niet uit hoe veel werk we eraan hebben en hoe druk we zijn.. het is er altijd vakantie <3

Besparen op een anker doen we inderdaad zeker niet, en we nemen sowieso een maat groter dan wordt aangeraden. Fijn dat jullie goede ervaringen hebben met het Rocna-type. Een tweede anker blijft ook aan boord ja. Misschien de Bruce die er nu al ligt, maar als we bijvoorbeeld een tweedehands danforth ofzo kunnen vinden dan zou dat ook een optie zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:32

Ja altijd een reserve anker.

Wij zijn ooit eens een anker verloren. ankerketting knapte in een storm. Was niet zo heel tof.