[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 13:12

Een jaar of 7 geleden zijn we begonnen met een klein open bootje. Een Zef is het waarschijnlijk. Iets stabieler en ruimer dan een optimist, en met twee zeilen. Daar hebben we de beginselen mee geleerd.
Die hebben we nog steeds, maar moet ook eens worden verkocht.
Een jaar later kochten we de kajuitboot, waar we 5 jaar lang mee op vakantie zijn geweest door heel Nederland.
Hier liggen ze allebei naast elkaar:
Afbeelding

Haha ja, een boot aanleggen kun je vergelijken met een auto parkeren op glad ijs, het drijft gewoon door als je geen tegengas geeft :+ en dan moet je ook nog eens rekening houden met de wind. Zelf een krasje oplopen vind ik nog niet zo erg, maar tegen een boot van een ander aan bumpen lijkt me wel vreselijk!
Bart is er gelukkig erg handig in. Die vaart zelfs achteruit de box in alsof het niks is.

Voor drinkwater aan boord zijn meerdere mogelijkheden.
Een boot heeft sowieso een watertank aan boord. Die van ons is ruim 600 liter. Dus als je er zuinig mee doet kun je daar prima een paar maanden mee vooruit, en dan bij de havens bijtanken.
Er bestaan ook watermakers, die inderdaad drinkwater maken uit zeewater. We hebben er zelf nog geen, maar wie weet komt die er wel, want zo heb je in ieder geval altijd betrouwbaar drinkwater. Het nadeel is wel dat ze heel veel stroom verbruiken, en redelijk snel stuk gaan.
En een andere optie, wat men vroeger ook deed: regenwater opvangen. Een flinke bui kan een watertank in korte tijd helemaal bijvullen.

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:00

Ah wat een snoepje dat gele bootje! :+: En mag je daar dan gewoon zo mee het water op op goed geluk als kneus die er niks vanaf weet? En voor wat voor bedrag zou je zoiets kopen / verkopen? Dat ziet er inderdaad nog wel fijn overzichtelijk uit :)

De kajuitboot is ook leuk zeg. Is dat dan alleen met zeilen of ook met een motortje?

Hoe zouden ze dat gedaan hebben, dat regenwater opvangen...? :)
Zit er dan een gootje naar een reservoir in het dek ofzo :D

Ja nou, tegen andermans dure schuit aantikken, een flinke schrap..... daar moet je echt niet aan denken :=

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:09

Als ik die boten met weet ik het hoeveel nog net niet gestapeld hier in de jachthaven zie liggen in de zomer vraag ik me ook altijd af of die mensen van het binnenste bootje (tussen kademuur en de rest in) dat nou niet super vervelend vinden :=

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:12

Ik moest bij dit topic trouwens ook meteen aan dit Youtube kanaal denken :D



Al vind ik wel dat jullie boot meer charme heeft (of gaat krijgen).

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 14:25

pmarena schreef:
Ah wat een snoepje dat gele bootje! :+: En mag je daar dan gewoon zo mee het water op op goed geluk als kneus die er niks vanaf weet? En voor wat voor bedrag zou je zoiets kopen / verkopen? Dat ziet er inderdaad nog wel fijn overzichtelijk uit :)

De kajuitboot is ook leuk zeg. Is dat dan alleen met zeilen of ook met een motortje?

Hoe zouden ze dat gedaan hebben, dat regenwater opvangen...? :)
Zit er dan een gootje naar een reservoir in het dek ofzo :D

Ja nou, tegen andermans dure schuit aantikken, een flinke schrap..... daar moet je echt niet aan denken :=

Sterker nog, zelfs met dat enorme schip dat we pas hebben gekocht mag je zonder vaarbewijs het water op :=
Een boot die kleiner is dan 15 meter en niet harder kan dan 20 km/u mag je zonder vaarbewijs gebruiken. Of het slim is, kun je je afvragen :+

Het kleine, gele bootje hebben we destijds gekocht voor €500, inclusief trailer en buitenboord motor. Ze zijn ook wel voor minder dan dat te vinden. Fijne aan die boot is dat hij nog net met twee personen te tillen is, dus we hadden er geen trailerhelling voor nodig. Gewoon ergens langs het water parkeren, van de trailer af tillen en het water in :D
De kajuitboot heeft een ingebouwde dieselmotor :j We hebben er tochten mee gemaakt van Midden-Limburg via de kanalen, via Den Bosch/Utrecht naar het IJsselmeer en naar de Waddeneilanden. Op de kanalen kun je niet of nauwelijks zeilen, dus die binnenboordmotor was toch echt nodig.

Regenwater opvangen wordt/werd inderdaad meestal gedaan via een zeil met gootje naar een opvangtank onder het dek.
Op zee heb je zo nu en dan de zgn 'squalls', buien waaruit in korte tijd enorm veel regen valt, dus dan gaat het hard :D

watchthesky schreef:
Als ik die boten met weet ik het hoeveel nog net niet gestapeld hier in de jachthaven zie liggen in de zomer vraag ik me ook altijd af of die mensen van het binnenste bootje (tussen kademuur en de rest in) dat nou niet super vervelend vinden :=

Hahaha ja, dat stapelen.. dat is de reden dat wij de havens in de zomervakantie en weekenden meestal mijden :+
Volgens mij vinden de meeste mensen het wel gezellig. Meestal is het zo dat mensen hun fenders uithangen als ze het geen probleem vinden dat er andere boten naast komen liggen. Maar ik vind het toch altijd wat ongemakkelijk als je over vreemde boten moet kruipen als je 's nachts even naar de wc moet :))


Judass schreef:
Ik moest bij dit topic trouwens ook meteen aan dit Youtube kanaal denken :D

[ Video ]

Al vind ik wel dat jullie boot meer charme heeft (of gaat krijgen).

Leuk kanaal inderdaad :j
Er zijn vrij veel wereldzeilers met Youtube kanalen, en wij kijken daar ook graag naar. Dit is een van de meest bekende, maar SV Delos en Sailing Uma vinden we ook erg leuk om te volgen. Die hebben een wat ouder schip, laten ook redelijk wat zien over het onderhoud en dat is ook erg interessant!

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:30

Ahh ja dat kan ik me voorstellen, iets meer in het straatje van jullie boot :).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:46

8nnemiek schreef:
Sterker nog, zelfs met dat enorme schip dat we pas hebben gekocht mag je zonder vaarbewijs het water op :=
Een boot die kleiner is dan 15 meter en niet harder kan dan 20 km/u mag je zonder vaarbewijs gebruiken. Of het slim is, kun je je afvragen :+


Dat is wel de Nederlandse situatie.

In Griekenland heb je bijvoorbeeld 2 mensen(inclusief de kapitein) die hun ICC moeten hebben.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:18

Dat stapelen is niet echt ideaal, maar de havens zijn zo leuk. (En het geharrewar bij het aanleggen en vertrekken heeft een eigen charme, zeker als het bij een ander gebeurt en je alleen maar hoeft te kijken :D )

Overigens geloof ik niet dat er veel mensen zijn die 's nachts nog naar de wc's op de wal gaan, en dat is ook wel irritant als het wel zo zou zijn (Want je hoort en voelt het wel heel goed als iemand aan boord klimt.)

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:15

Wat leuk!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:31

Hè gatver wat een vieze oude boot :') Wel leuk een keer wat anders dan een huis! Ik ga ook volgen

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:17

Ik vind het wel altijd een vermakelijk zicht ja Shadow, maar inderdaad vooral bij een ander, want ik kan zelf al bijna nerveus worden als ik mijn auto moet parkeren op een leeg parkeerterrein :D

8nnemiek schreef:
Hahaha ja, dat stapelen.. dat is de reden dat wij de havens in de zomervakantie en weekenden meestal mijden :+

Heb je waar je waar ze nu ligt wel een soort eigen “vakje”? Ik ben er ondanks dat het naast de deur is nog nooit geweest, dus ik heb er totaal geen beeld van hoe het eruit ziet :P

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:38

In Griekenland vind ik dat Ankeren echt een geweldige show.

daar maken ze het nog ingewikkelder dan hier. Je gaat daar ankeren in de laag.

Stapelen voor gevorderde zal ik maar zeggen.

Je gaat met de achterkant van de boot achteruitvarend naar de kade en tenminste 3 bootlengtes laat je het anker vallen.
Als de kade vol is dan parkeren de volgende boten voor jouw boot.

Het is niet de vraag of je ankerlijn verstrikt raakt met een andere ankerlijn maar met welke hij verstrikt zal raken. :')

Afbeelding

Ik vind het dus echt geweldig om met een mythos en wat pistachenootjes op het dek te zitten en om te zien hoe de bootjes binnen komen.

Ja,...leedvermaak..klopt. sorry. :')

Maar iedereen kan het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:05

Hier (St Tropez en omgeving) liggen ze allemaal met kop of kont naar de kant en dan de loopplank uit. Stapelen zie ik hier helemaal niet..

Afbeelding

Afbeelding


En ze liggen ook dag en nacht voor anker voor het strand _O- zowel motorjachten als zeiljachten

Lijkt mij ook wel heerlijk vakantie vieren.. :#

Fijn dat het schoonmaken zo zijn vruchten afwerpt Annemiek!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:08

St Tropez is ook een iets duurdere haven. :P

In Griekenland betaal je vaak niks. En haven vol is meestal een heel rekbaar begrip.

In een baai voor anker liggen doen wij ook regelmatig. Heerlijk. Meteen in de ochtend al lekker zwemmen.

Als wij in de haven liggen hebben we ook de loopplank gewoon uit.

Je ligt niet overal in de laag. Maar wel in de populaire havens zoals Hydra bijvoorbeeld.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:11

Watchthesky: zeilboten zijn meestal wel licht. Dus hoewel ze wel tegen elkaar aanbotsen soms, is het met stootkussens en een stootrand meestal niet zo'n probleem, en als je rustig aan doet, dan kun je zo'n boot met de hand gewoon wegduwen. Ik geloof niet dat ik veel echte stress meekreeg, en zeker ook niet de paniekerige reactie die ik laatst had omdat ik met mijn deur tegen de lak van een andere auto aankwam.

Wat echt leuk is, is dat de mensen die vroeg in de haven zijn ook vaak degenen zijn die lekker vroeg weer willen gaan varen. Die liggen dus het dichtst langs de steigers, en dan glippen zij er tussenuit terwijl de hele keten die eraan hangt naar de steiger wordt getrokken. Het kan, maar het geeft ook leuke situaties :)

Ik denk nu trouwens ook terug aan een paar mooie momenten in de sluis, waarbij je eigenlijk niet meer in het water kon vallen en het ook de moeite niet was om nog touwen te gebruiken.

Citaat:
Heb je waar je waar ze nu ligt wel een soort eigen “vakje”?


Ik wilde zeggen 'box' maar misschien haal ik dan dingen door elkaar? Ik weet niet eens meer hoe dat genoemd wordt.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:49

Box inderdaad, net zoals bij paarden :D

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:36

Ik zou er persoonlijk niet zo blij van worden als je hutje mutje in een haven ligt... daarom proberen we die zoveel kogelijk te vermijden.
Morgen kijk ik even voor de tenaxen Annemiek.. Mijn kist met materiaal stond goed verdekt opgesteld en kreeg ik door handblessure er niet uit....

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:33

Wat leuk, nog meer volgers :D

watchthesky schreef:
Heb je waar je waar ze nu ligt wel een soort eigen “vakje”? Ik ben er ondanks dat het naast de deur is nog nooit geweest, dus ik heb er totaal geen beeld van hoe het eruit ziet :P

We hebben nu een vaste plek, ja.

Officieel hebben wij geen box, maar een vingersteiger.
Een vingersteiger is een kleine, drijvende steiger die aan de hoofdsteiger vast zit, waar je op kan lopen zodat je aan de zijkant van je boot kan, en daar ook aan boord kan stappen.
Een box is een vakje met twee losse palen achter de boot, terwijl de boot met de voorkant (of achterkant) aan de hoofdsteiger vast ligt.

Ankeren aan de kade of in toeristische gebieden trekt ons ook niet zo. Wij willen echt op zoek naar rustige locaties, helder water, mooie onbekende plekjes met ongerepte natuur <3
Het lijkt me ook geweldig om onbewoonde eilandjes te bezoeken bijvoorbeeld!

Neem de tijd, Yavanna! Het heeft geen haast.

Gisteren zijn we nog even naar de oude boot gegaan, en hebben de zeilen erop gezet. Komend weekend nog een paar laatste klusjes, en wat schrobben, en dan kan ik de foto's gaan maken voor de verkoop.
Gisteren hebben we nog even snel de zeilen gehesen, voorafgaand aan de storm <3
Afbeelding
Ze lijkt wel enorm klein nu dat we een beetje aan de grote boot beginnen te wennen :))

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:12

Oh echt? Wij noemen een box met een vingersteiger ook gewoon box (met een vingersteiger :P)

Haha kan me voorstellen dat ie opeens klein lijkt!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 15:23

Zou zomaar kunnen dat ze daar bij andere havens weer andere namen aan geven :)) Bij onze oude haven kon je kiezen tussen een box of een plek met vingersteiger, waarbij de box altijd zonder vingersteiger was. Ik heb dus altijd gedacht dat een box altijd zonder is :))

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 11:27

Een kleine update; de afgelopen weken hebben we de oude boot klaar gemaakt voor de verkoop, en hij staat sinds vandaag eindelijk online *\o/*
https://www.speurders.nl/overzicht/wate ... =ad_placed

Vrijdag vertrekken we weer naar Zeeland, naar ons nieuwe projectje, en deze keer voor minstens een week, want we hebben twee weekjes vakantie <3
Eindelijk tijd om eens goed te klussen, en vooral ook eens tijd om het water op te gaan en te zeilen :D

In de tussentijd hebben we thuis nog wat beugels gemaakt om onze nieuwe oven mee vast te kunnen zetten, en de matrassen en kussens hebben wekenlang kunnen drogen en uitwaaien.
En er gaat een blik verf mee, ik wil de leefruimte toch zo snel mogelijk wat leuk hebben uitzien :D

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:35

Dat klinkt allemaal helemaal leuk. De te koop staande boot ziet er mooi en gezellig uit.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:48

Ik volg ook, succes met het klussen deze week!

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:44

Klinkt als een toffe week die je tegemoet gaat.

Jullie oude boot is ook prachtig zeg

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:30

Tijd voor een kleine update :D

Onze vakantie is inmiddels lang en breed voorbij helaas, maar we hebben het erg naar onze zin gehad.
We hebben enkele keren gezeild, gewoon op het voorzeil want het grootzeil is nog steeds niet vaarklaar, maar toch heerlijk om weer even het water op te kunnen <3
Afbeelding

Verder hebben we tijdens de vakantie niet héél veel gedaan. Wat gepoetst, opgeruimd, gezwommen, wat kleine klusjes.. niet heel spannend.
Wel heb ik me even uitgeleefd met de krijtverf, want ik wilde een krijtbordje om lijstjes te kunnen maken :)) De keukenkastjes waren daar perfect voor :D
Afbeelding

Na de vakantie is Bart naar een cursusdag voor het grote marifoonbewijs (src) gegaan, en hij is meteen geslaagd, dus zodra we de papieren binnen hebben mogen we officieel alle apparatuur aan boord gebruiken en ermee het water op.

Thuis ben ik druk bezig geweest met ontwerpen.
De hele layout heb ik redelijk nauwkeurig geprobeerd te tekenen, en vervolgens zijn we bezig met het intekenen van de nieuwe indeling.
Dat blijkt nog best lastig!
Een van de badkamers gaat een washok/drooghok worden. De deur moet dan de andere kant op draaien..
De oude koelkast gaan we opknappen, het hout eruit en mooie schappen erin maken. Hopelijk is die niet te onzuinig in verbruik.
De vriezer werkt niet meer, daar moeten we iets anders op verzinnen.
De bestaande oven vervangen we door een zelfgeknutseld cardanisch blok met een inbouw combi-oven en inductiekookplaat.
Een van de keukenkastjes gaat eruit, en samen met de magnetron-ruimte wordt dat een grote open ruimte met keukenwerkblad.
De rest van de keukenindeling moeten we nog uitzoeken. Ik wil er in ieder geval veel kruidenrekjes in, en veel plek voor potjes en blikken :D Doordat de boot rond loopt kun je er natuurlijk geen standaard keukenkastjes in zetten, dus dat wordt allemaal maatwerk.
De eettafel gaat weg, en daar komt een kleinere voor in de plek, die hopelijk middels een soort arm verplaatsbaar is.
De kussens worden vervangen, waarbij het rug-gedeelte wat schuin zal lopen, en in de hoek komt een mooie ronding.
De bank aan de andere kant zal weg gaan uiteindelijk. Daar komt waarschijnlijk een kleine houtkachel, en misschien nog een gezellige stoel of wat anders..
De tussendeur tussen toilet en douche wil ik graag vervangen door een transparante wand voor een ruimtelijker gevoel..
En zo zijn er nog wat ideeën..
*Klik op de foto voor een groter plaatje
Afbeelding

Goede ideeën zijn altijd welkom :D

De komende tijd ga ik ook nog wat schilderen en gordijntjes maken.
En sparen voor een goede naaimachine :))