[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:27

Heb je foto's van de terug geplaatste raamkozijnen?

FB Groep Second Chance.


8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 17:10

Die heb ik :D
Ze moeten nog in de lak, maar dat komt nog.

[ img ]
Als volgend jaar de latjes met ledspotjes tegen het plafond zitten, en de zithoek en tafel eens flink zijn aangepakt dan ziet het er denk ik een heel stuk beter uit :))

We hebben ook de afwerkrand voor de mast gepast, en dat zit redelijk goed :j
Die krijgt nog een mooi randje, en dan ga ik hem nog beitsen en lakken.
[ img ]
Het plafond zelf wordt later aangepakt :Y)

We hebben de zeilen eraf gehaald gisteren. Nu ligt de hele voorste slaapplek dus bomvol. Gelukkig hebben we genoeg ruimte.
[ img ]

En we hebben een flink stuk gewandeld langs het strand, en ik heb wat drijfhout meegenomen om wat te knutselen als ik me eens verveel :D
[ img ]

Zoiets vind ik gaaf:
[ img ]

[ img ]

Verder hebben we weer een hoop klusjes voor thuis. Maar het was een geslaagd weekend!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Maflinger_S
Berichten: 12149
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:18

Je ziet het langzaam maar zeker opknappen.

Die "knutselwerkjes" zien er leuk uit.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:43

Het ziet er al zoveel mooier en lichter uit! die afwerk rand straks is ook al een heel verschil en helemaal als het flafond ook gedaan is.Wat een mooie vormen heeft dat drijfhout,kan je zeker iets leuks van maken.

FB Groep Second Chance.

Milan_lover
Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:45

Dat ziet er al een heel stuk beter uit!

Je hebt bij de action ook een poet's machine, een soort van grote tandenborstel maar met heel veel verschillende opzetstukken. Die hebben wij ook en hij is erg fijn in gebruik. Wellicht is dat iets?

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!


8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 14:18

Bedankt allemaal!
Ja, ondanks dat het maar kleine klusjes zijn die we steeds doen begint de boot toch meer en meer 'eigen' te voelen.
En hoe vaker we aan boord zijn, hoe meer leuke ideeën we krijgen.

De poetsmachine van de Action zal ik zeker eens bekijken, dank je!
Volgende keer neem ik gewoon vanalles mee, en ga ik het allemaal een voor een uittesten :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 13:16

Afgelopen weekend zijn we weer heerlijk aan boord geweest :D

Ik heb niet veel foto's, maar des te meer hebben we kunnen klussen.
De dieselkachel werkt inmiddels perfect. Die zit aangesloten op de dieseltank van de motor, en bleef in eerste instantie alleen lucht aanzuigen. Alles losgehaald, en weer vast gezet, slangen gevuld, ontlucht, enz enz.. En uiteindelijk hadden we hem aan de praat :D
Die is gelukkig alleen nodig om de boot even snel op temperatuur te krijgen. Daarna kan de elektrische kachel aan, die houdt het mooi op temperatuur.

En we hebben eindelijk verlichting in de koelkast, wat een luxe :')

Na drie flessen waterproof-spray van de Action op de kuiptent te hebben leeggespoten is de kuip eindelijk zo goed als droog na een flinke regenbui *\o/*
[ img ]

En ik heb weer een hele waslijst aan klusjes klaar liggen die ik thuis moet voorbereiden.
Binnenkort gaan we de plankjes voor de koelkast maken; transparant kunststof met er omheen een rand van glasvezel en epoxy. Daar moeten we eerst een mal voor maken van hout.. en het moet er uiteindelijk net zo gelikt uitzien als de schappen in een gewone koelkast :)) Een leuke klus waar wel behoorlijk wat tijd in gaat zitten!

Als het lukt wil ik vandaag beginnen met de bekleding van een kruk, alvast een beetje oefenen :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:03

Genoeg thuis te doen dus.Is ook wel leuk dat knutselen. Wat fijn zeg dat je die kachel aan de praat hebt,scheelt zeker een hoop kou.Ben benieuwd hoe de kruk gaat worden en ook de plakjes voor in de koelkast.

FB Groep Second Chance.

Minimus
Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:03

Drie flessen waterproof spray :') Hey, als het maar werkt toch :D ? Die kachel is inderdaad erg lekker nu met dit weer, om die werkend te hebben. Wat was er nu mis met die kachel? Zat er een slang los?

Genoeg projectjes om op te pakken in de winter hoor ik wel weer, herkenbaar. Hier aan het wachten op materiaal voor m'n eigen winter projectjes :D

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:37

Hebben jullie weer wat meer gedaan?

FB Groep Second Chance.

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:02

Annemiek, weer eens helemaal bij gelezen. Het wordt prachtig!!!

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-19 10:32

Nou, het is weer even geleden, maar er zijn weer wat vorderingen :D

De afgelopen weken zijn we niet aan boord geweest omdat we thuis nog veel te doen hadden, maar na kerst zijn we toch weer eindelijk richting Zeeland vertrokken.

We hebben eindelijk verlichting in de kuip :)) Weliswaar gewoon op batterijen en met tiewraps bevestigd, maar het werkt :))
[ img ]

Binnen een klein beetje kerstsfeer dankzij een paar fleece dekens die prima dienst doen als bankhoes..
[ img ]

Maar het belangrijkst; onze harige dame is voor het eerst mee :D
[ img ]
We hebben een plank gemaakt waarmee ze zelf naar binnen en buiten kan, met een beetje hulp, en na even oefenen gaat dat prima.

Thuis heb ik afgelopen week geoefend met het maken van bekleding.
Ik had nog een stukje oude meubelstof liggen.. en een oude kruk..
en voila, een enigszins acceptabel bekleed krukje :))
[ img ]
Ik ben zó blij met mijn nieuwe naaimachine <3
Met daarnaast ook nog de koelkastbeugels. Bart heeft iets geknutseld om de aluminium buizen kaarsrecht in een hoek van 90 graden te buigen.
Dit worden de beugels voor de flessenhouder in de koelkastdeur.
Ook de mal voor de koelkastrekken is bijna klaar. Nu moeten we die gaan vullen met glazvezel en epoxy. Dat is vooral leuk om te oefenen, omdat we daar later veel grotere projecten mee moeten maken.

Verder hebben we de eerste paar dagen aan boord vooral vakantie gevierd. Lekker tv gekeken, gewandeld met Faizah..
Het is lekker rustig in de haven, dus we hebben alles voor onszelf, de toiletten en douches worden nauwelijks gebruikt dus we kunnen heerlijk lang en warm douchen..
Vandaag komen mijn ouders op bezoek. En na de jaarwisseling moeten we weer naar huis, want 2 Januari moet Faizah even naar de dierenarts en wordt ze geopereerd aan een klein knobbeltje op d'r rug.

Zodra de temperaturen een beetje omhoog gaan kunnen we eindelijk wat grotere klussen gaan voorbereiden.
Ik denk dat de boot dit voorjaar even een weekje helemaal uit het water gaat. Dan gaan we de onderkant goed inspecteren en indien nodig reparaties uitvoeren, en krijgt ze een nieuwe laag antifouling.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:39

Hele leuke update Annemiek en je kussentje zelf gemaakt, ziet er goed uit!

pmarena
Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:03

Nou kijk eens aan, zo stoffel je toch lekker verder in mooie kerstsfeer +:)+
Succes met de hond :(:)

Yavanna
Berichten: 2628
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:17

Gaaf Annemiek en je krukje ziet er super uit!! Fijn dat de machine zo goed werkt.
En een briard, ohw leuk!! De ex van mijn vriendje had er ook een.. was toentertijd ook deels boothond...
Enne zie ik t nu goed, nog houtwerk op te knappen ook? Lijkt lekkage daar bij Faizah?
Alvast fijne jaarwisseling

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-19 12:41

Vanavond heerlijk vuurwerk kijken vanaf de boot :D
En morgen alweer naar huis. Wat gaan die dagen aan boord toch altijd snel..
We hebben weer veel kleine klusjes geklaard. Maar ook lekker vakantie gevierd.

Ik ben echt blij met de naaimachine ja! Dubbel en dwars zijn geld waard.
Binnenkort ga ik een van de zeilen deels zelf repareren, dat wordt ook weer een uitdaging.

Onze hond is een Afghaanse windhond, maar heeft inderdaad ook veel weg van een briard met al dat haar.
Bedankt, pmarena. Overmorgen moet ze eraan geloven. Hopelijk gaat alles goed en blijft het bij dat ene knobbeltje.

Het houtwerk moet inderdaad door de hele boot worden opgeknapt. Sommige delen zijn nog in prima staat, andere delen hebben watervlekken, en weer andere delen zijn echt flink verrot.
De meeste slechte plekken komen niet door lekkages maar door condens, dat jaar in jaar uit langs het hout is gelopen en er langzaam in is getrokken.
Op de foto bij Faizah zie je links ook de romp zitten, die witte punt. Dat zijn echt de plekken waar het condensvocht zich heeft opgehoopt en zich ook weer via de kussens die er lagen heeft kunnen verspreiden.
Veel van de slechtere delen zijn gelukkig gewoon triplex, en kunnen we makkelijk vervangen. Het echt mooie houtwerk zoals de kastdeurtjes en afwerkranden zijn massief eiken, maar die zijn gelukkig nog bijna allemaal in prima staat.
Bij de zithoek en keuken waren we sowieso van plan om alles tot op de romp even weg te halen, zodat we de romp helemaal kunnen isoleren. En dan gaan we alles opnieuw opbouwen, en hier en daar wat aanpassen qua layout.
En dan meteen alles voorzien van mooie ledverlichting, met hier en daar strips/spots die je ook als rood licht kan instellen voor 's nachts.

Ik wens jullie ook alvast een mooie jaarwisseling!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:44

Gezellig klinkt het Annemiek zo al op de boot en fijn al die klusjes gedaan. Succes met je mooie hond en fijne jaarwisseling en goed 2020 wens ik je toe

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-20 21:53

De operatie is goed gegaan gelukkig :D
Madam ligt bij te komen in de mand. De pijnstiller begint uit te werken dus ze is wel een beetje zielig nu, maar ik ben blij dat we het achter de rug hebben en alles goed ging.

De jaarwisseling op de boot was erg leuk om mee te maken. Het was niet heel mistig, dus het vuurwerk rondom de haven was goed zichtbaar, en dat reflecteert dan zo mooi in het water :D

We hebben wel weer een nieuwe klus erbij gekregen :+
We merkten eerder al op dat een van de acculaders soms niet goed aan sprong, en niet echt lekker leek te werken. De lader die de accu's laadt waarop de dieselverwarming werkt.. Dus hebben we een paar dagen later de accu's eens goed doorgemeten.. bijna leeg -O-
Dat was vervelend, want dat betekent geen verwarming meer, en erger nog, misschien tijd voor een nieuwe lader..
We hebben een hele avond zitten googlen.. Wat te doen? Een simpele nieuwe lader voor 300 euro, waar we de komende jaren mee vooruit kunnen totdat de elektra volledig wordt aangepakt, maar die lastig te installeren is.. Of dezelfde die er nu hangt, nagenoeg plug en play, maar ruim 1000 euro lichter.. of direct degene die we uiteindelijk nodig zullen hebben, van 5000 euro.. :=
Hoe dan ook een uitgave waar we eigenlijk niet echt op zaten te wachten.
We hebben drie dagen lang alleen het 220v backup kacheltje kunnen gebruiken, dus 's ochtends was het elke keer een graad of 6 binnen, brr :+
Uiteindelijk, voor de derde keer open geschroefd, wat bleek? De aansluiting bij de zekering was zo geoxideerd dat die gewoon te weinig stroom door liet en af en toe helemaal geen contact meer maakte..
Een simpel schuurpapiertje erover bleek de oplossing _/-\o_
Drie dagen verder, maar een hoop kopzorgen minder dus :')
Nu is het de vraag of de accu's nog wel goed zijn. Uiteindelijk willen we die vervangen door lithium (LiFePo4), maar de komende paar jaren hopen we de oude accu's nog te kunnen gebruiken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:11

Leve het schuurpapiertje, fijn zo'n goedkope oplossing. En fijn dat jullie hond goed de operatie heeft doorstaan. Klinkt allemaal heel leuk en gezellig Annemiek.

Yavanna
Berichten: 2628
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 07:32

Fijn dat t opgelost is.. Maar als je toch voor een zwaardere gaat, en je gaat op 24V draaien is Victron echt een aanrader.. Mastervolt is niet meer wat t was nadat het in Amerikaanse handen is gekomen...
Mijn vriend is scheepselectricien, misschien kan hij aan de hand van jullie wensen een aanbieding maken..
Oke, tegen een stroomwinkel kunnen wij niet op, maar daar krijg je weer geen service.
En met Lithium ion.. let even op, ze zijn nog stervensduur en staan nog volop ontwikkeling.. AMG is wellicht ook een optie? En hoe oud zijn de accu’s.. Je weet het he.. je hele installatie is net zo sterk als je zwakste schakel... onze tractieset hebben we na 13 jaar vervangen.
Fijn dat de operatie goed is gegaan bij Faizah.. enne eigenlijk vind ik een afghaan leuker dan een briard..

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-20 08:04

Klopt, we hebben nu ook Victron apparatuur (de Skylla en de Phoenix) en de Smartsolar voor de zonnepanelen.
Momenteel draaien we een 24v systeem en 12v systeem naast elkaar met aparte accu's, en dan nog een dubbele 12v startaccu.
In de toekomst gaan we waarschijnlijk gewoon om naar alleen 24v accu's (op de startaccu na), waar we dan een DC-DC omvormer tussen plaatsen voor de 12v apparatuur. En dan vervangen we de Skylla en Phoenix door een MultiPlus 5000VA.
Liefst nog een Pico One erbij <3
Maar daar willen we inderdaad zo lang mogelijk mee wachten omdat we ook verwachten dat de prijzen van lithium accu's in de komende jaren flink zullen zakken.
Ik ben zelf wel een beetje een elektra-nerd :+ Ik vind het geweldig om mee bezig te zijn :)) Maar ik zal het aanbod zeker onthouden, al is het alleen even het controleren van de opstelling, of als we ergens zelf niet uit komen.

Ik zou het liefst ook alles tot op de laatste kabel eruit halen en opnieuw trekken, vind het prachtig als er glanzend nieuwe en kaarsrechte kabels overal lopen, maar dat wordt een iets te duur geintje haha.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:57

Fijn dat je hond goed gaat! wat mooi gemaakt dat [test] krukje.
Jullie zijn dus net als ik,gewoon door blijven zoeken wat er mis kan zijn.Pas opgeven als het écht niet lukt en er toch een prof bij moet komen.Het is zo leuk om zélf dingen te kunnen maken,geeft je een goed gevoel én scheelt soms heel veel geld.
En waarom duur maken als het goedkoop nog echt wel kan.Natuurlijk wil je liefst alles nieuw hebben op een boot, maar soms is het: goed is goed.

FB Groep Second Chance.

8nnemiek
Berichten: 43366
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 15:17

Dit weekend gaan we weer volop verder klussen, eindelijk *\o/*

Hopelijk komt morgen de epoxy binnen, zodat we met glasmatten kunnen gaan kliederen :))
Afgelopen week hebben we een mal gemaakt om de koelkast-schappen te maken. Hopelijk werkt dat allemaal zoals gepland.

Onze hond is gelukkig helemaal hersteld :D De vergroeiing bleek een sterk vergrootte zweetklier te zijn, wat de dierenarts erg vreemd vond, want honden hebben normaal geen zweetklieren op de rug :+ In ieder geval ben ik blij dat het niet kwaadaardig was, waar ik eerst voor vreesde. Goed nieuws dus!

Komende week gaan we naar de bootshow in Dusseldorf, inspiratie opdoen :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pien_2010
Berichten: 43068
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:50

Allemaal fijn en goed nieuws. Ben blij voor jullie!

Minimus
Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:44

Wat een goed nieuws van jullie hond! Wij wachten af op weer een update. Wat valt er allemaal te zien op se bootshow in Dusseldorf? Is dat een beetje vergelijkbaar met de huishoudbeurs voor boten?

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kopmeeuw en 68 bezoekers