Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 17:40

Ik heb al heel lang een gitaar; ik heb er weinig mee gedaan. Ik wil er nu accessoires bij kopen wat kunnen jullie mij aanraden?

De snaren zijn nog goed, de hoes ook. Het is een Spaanse gitaar heb ik me laten vertellen. Aan de binnenkant staat Aria (Made in Japan).

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:49

Je hebt maar 1 accessoire nodig (en zelfs dat niet per se), een capo.
Stemapparaatje hoeft niet meer, er zijn zat goede apps.

Een Spaanse gitaar wordt zittend gespeeld, dus een strap is een kunstfout - en er is bovendien normaalgesproken geen bevestiging voor voorzien aan de kast.

Maar ik zou er wel een set nieuwe snaren opzetten. Ook al lijken ze goed, die dingen verouderen. En oude snaren geven geen mooi geluid meer.

Let wel op dat als je een capo koopt, er één voor een Spaanse gitaar koopt. Western capo's zijn meer gebogen en meestal ook smaller.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:02

Dat is zo’n ding dat je op de snaren zet toch? Snaren en die dingen die ze spannen zijn pas nieuw. Hij is ook pas professioneel schoongemaakt.
Ik heb net happy birthday geleerd, vind hem zelf wat vals klinken en dacht dat ik zo’n stem ding nodig had.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:08

Er zijn heel veel goede stem appjes, daar heb je echt geen fysiek stemding voor nodig. Tenzij je het absoluut niet op je gehoor kunt, dan kun je zo'n stemding kopen die je op de hals zet en die op trillingen werkt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:14

Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het eerst eens met zo’n app proberen.
Het is maar een heel eenvoudig liedje om mee te beginnen maar het smaakt nu natuurlijk naar meer ;).

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:23

Toch nog even voor de zekerheid...
Is dit echt een Spaanse gitaar?
Afbeelding

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:26

Inderdaad een capo voor spaanse gitaren, ookal heb je die in principe ook niet echt nodig.

Ikzelf vind die stemapps niet precies genoeg werken.. dus ik zou wel aanraden om ook een stemapparaatje te kopen. Ook handig omdat die dan je omgevingsgeluid niet hoort. Dus wel een 'clip on' stem apparaatje inderdaad.

Dat is een spaanse gitaar ja!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:39

dinek123 schreef:
Inderdaad een capo voor spaanse gitaren, ookal heb je die in principe ook niet echt nodig.

Ikzelf vind die stemapps niet precies genoeg werken.. dus ik zou wel aanraden om ook een stemapparaatje te kopen. Ook handig omdat die dan je omgevingsgeluid niet hoort. Dus wel een 'clip on' stem apparaatje inderdaad.

Dat is een spaanse gitaar ja!


Ik zal zo’n apparaatje online moeten kopen dan, welke zou je me aanraden?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:40

Mijn ervaring is dat die stemapps prima zijn eigenlijk. Voordeel van op geluid ipv trilling stemmen is vind ik ook dat je zelf leert beoordelen of een gitaar/snaar ontstemd is of niet.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:49

Ik heb zelf deze; https://www.bax-shop.nl/stemapparaat/ko ... aar-en-bas
Nu is die aan de vrij dure kant, maar ik merkte dat de goedkopere bij mij vaak stuk gingen. Misschien ging ik er niet goed mee om maar deze houd het nu al 2 jaar vol (waar ik eerst elk half jaar een nieuwe moest kopen haha)

De goedkopere varianten zijn in gebruik hetzelfde hoor. Nu neem ik mn stemapparaatjes veel mee onderweg en is vonden ze dat misschien niet fijn, ik weet het niet.
Een goedkopere is bijvoorbeeld zoiets; https://www.bax-shop.nl/stemapparaat/fa ... emapparaat


Wil je trouwens ook echt klassiek gaan spelen of 'gewoon' andere liedjes? Als je klassiek wilt spelen (met de daarbij horende houding) kan een voetsteun ook handig zijn. :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 00:36

Ik vind klassieke gitaarmuziek prachtig maar of het ‘m dat gaat worden, dat weet ik niet. Voorlopig maar eerst eens eenvoudige deuntjes proberen, eigen worden met de gitaar.
Ergens wel jammer dat er nu alleen online lessen zijn want nu je dat van die voetsteun aanhaalt hoop ik niet dat ik verkeerde dingen ga aanleren.
Ik weet nog wel dat je duim in het midden van de hals moet blijven zodat je vingers alle snaren makkelijk kunnen bereiken.
Leuke deuntjes? Laat het weten ;). Nog geen akkoorden, gewoon voor de leut.

Ibbel: ja, ik begrijp je. Ik heb ook piano gespeeld, weet er niks meer van. De juf liet me toen op gehoor aanslaan wat zij had aangeslagen; ik moest dan mijn ogen dicht doen.
Volgens haar had ik een goed gehoor. Ik hoor ook dat hij ontstemd is nu dus ik denk dat zo’n app ook kan werken. Ik ben er nog niet voor gaan zitten.
Ik heb nog een tegoedbon van Amazon en die wilde ik aan accessoires besteden.
Laatst bijgewerkt door balance op 23-05-20 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanvulling gedaan

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:11

Ik geef nu zelf online gitaarles aan beginners (mijn hoofdinstrument is zang dus daar heb ik meer leerlingen voor) en als je jezelf goed in beeld hebt (dus de volledige gitaar en dan jij nog erbij) merk ik dat het zo online nog best goed gaat hoor!
In het begin dacht ik ook dat het niet zou werken maar dat valt me nog alles mee :).
Dus als je les wilt; gewoon op zoek gaan naar iemand die je aanspreekt en een proefles aanvragen. Die zijn vaak nog gratis (of de helft van de prijs) ook.

Succes! :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 16:11

O, maar dat is anders dan de andere lessen die ik online vond. Daar zag ik in elk geval bij de gratis proeflessen niet dat de leraar de leerling ziet.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik toch wel les moet nemen, dan naar online. Anders heb je geen houvast en dwaal je maar wat rond.

Mag ik nog een vraag stellen?
Ik vond dat de snaren wat strak gespannen leken. Mijn zoon heeft ze aangedraaid om ze te stemmen. Op het internet las ik dat de maximale afstand tussen snaar en fret ongeveer 3 mm is.
Bij de twaalfde fret van mijn gitaar is dat 7 mm.
Dat stemmen is trouwens alweer een poosje geleden, ik heb het zelf nog steeds niet gedaan.

Zijn de snaren dan te strak gespannen? Ik weet dat ik sowieso eerst eelt zal moeten kweken op mijn vingers maar ik kan me niet herinneren dat ik voorheen zo hard op de snaren moest drukken als nu.

Geef jij ook gratis proeflessen? Ik ben nog steeds aan het kijken wat het beste bij me past.

dinek123 schreef:
Ik geef nu zelf online gitaarles aan beginners (mijn hoofdinstrument is zang dus daar heb ik meer leerlingen voor) en als je jezelf goed in beeld hebt (dus de volledige gitaar en dan jij nog erbij) merk ik dat het zo online nog best goed gaat hoor!
In het begin dacht ik ook dat het niet zou werken maar dat valt me nog alles mee :).
Dus als je les wilt; gewoon op zoek gaan naar iemand die je aanspreekt en een proefles aanvragen. Die zijn vaak nog gratis (of de helft van de prijs) ook.

Succes! :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:33

De spanning van de snaren maakt dat de toon de juiste is. Iedere snaar heeft dus z'n eigen spanning. Wijkt die af nar boven of beneden, dan wijkt ook de toon af (en is-ie dus ontstemt)
Waar jij het over hebt is de 'action' - de afstand tussen de snaren en het fretboard. Hoge actie (bij jouw gitaar dus) komt vaak voor bij goedkopere gitaren helaas. Dan loopt de hals in feit niet goed parallel. Iets verschil tussen hoog en laag op de hals heb je al snel. De betere gitaren hebben een 'truss rod' waarmee je de hals kunt stellen (wel door een expert, moet je zelf niet mee klooien tenzij je weet wat je doet).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet zeker weet of Spanjaarden uberhaupt te stellen halzen hebben. Western gitaren in ieder geval wel, bij de betere merken.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 17:18

Aha, weer wat geleerd. In mijn herinnering was het anders, hoefde ik ze niet zo ver in te drukken. Maar de naam ‘beginners gitaar’ en het feit dat mijn ouders het niet breed hadden maakt dat hij vast niet duur is geweest. Al was het voor hen wel duur.

Ik kan er weer mee verder Ibbel. Misschien zit ik er wat moeilijk over te doen hoor; voor mij moeten dingen gewoon ‘kloppen’ ;).
Straks, al dat weer kan, ga ik eens naar een gitaar winkel om ze eens aan te voelen. Dan weet ik ook of het plezier erin blijvend is en kan ik in elk geval ook de mijne eens meenemen.

Wie weet zijn er meer meelezers hier die ook weer iets bij kunnen leren of geleerd hebben.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:23

Tom Paxton beschreef z'n eerste gitaar als ééntje waar je een combinatietang voor nodig had om de snaren in te drukken, zo'n hoge actie. Oftewel, het kan de beste overkomen :))

Een hoge actie geeft meer klank. Goedkopere gitaren hebben meestal geen 'solid wood' top, laat staan een volledige klankkast van echt hout, en dus van zichzelf weinig klank. Met een hoge actie krijg je er nog wát geluid uit. Dus er is ook wel een reden voor die hoge actie.

Als de hals niet te stellen is, kun je de 'nut' (de topkam) lager maken. Dan verlaag je de actie ook. Maar wel ten koste van de klank dus.

Mijn eigen ervaring is wel dat je, als een eenmaal een makkelijker te bespelen instrument hebt, je veel eerder het ding uit de kast pakt dan een gitaar waarbij je de blaren al voelt groeien als je er alleen maar aan denkt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:26

Kijk je uit met gitaren uitproberen en voelen? Ik mocht ooit op een gitaar van Ibbel spelen, nog dezelfde maand heb ik een leuke zak met geld naar de gitaar winkel gebracht _O-
Maar qua speelplezier scheelt het echt wel een eind, om een kleinere actie te hebben :j
Edit: wat Ibbel dus ook net zegt :))

Veel plezier met spelen!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:39

Ja, een goeie gitaar is een verslaving, een slechte gitaar een vervloeking :+

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 17:45

LOL! Nou Nou, naar wat ik begrepen heb is het een hele eer als je op iemands gitaar mag spelen Lalidan.. ik kwam al een onderschrift tegen met: I could let You play my guitar but than I’d have to kill you.

Tom Paxton ga ik eens opzoeken, naam zegt me niets. Eric Clapton dan weer wel en ‘Lucille’ ook..

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:47

't Was ook maar m'n 'second best' :))
Of heb ik je de Taylor ook wel eens gegeven Sig?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:51

_O- ik heb ze allebei wel eens in handen gehad :)). Welke had je toen in drop D staan?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 18:02

De Taylor is een merk of staat dat gelijk aan Lucille <<) ?
Inmiddels Tom Paxton opgezocht, ken hem niet. Folk, dus en die lui kunnen over het algemeen toch wel leuk gitaar spelen. Spaanse gitaar had hij in de clip trouwens. Tijdgenoot van John Denver?
Ik heb eens ergens in een klein theater een -voor mij onbekende- gitarist een twaalf snarige (zeg je dat zo?) gitaar zien bespelen met zoveel gemak, ongelooflijk.
He, heerlijk waar mijn vraag om accessoires naar kan leiden :D

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:04

Lalidan schreef:
_O- ik heb ze allebei wel eens in handen gehad :)). Welke had je toen in drop D staan?


De Ayers :j

Taylor en Ayers zijn gitaarmerken, balance.

Tom Paxton is ietsje ouder dan JD, maar ongeveer uit die tijd - 60's folk revival.
JD is z'n carriere trouwens op 12-string begonnen. Hij had alleen een enorme issue met stemmen :')

Volgens één van z'n vrienden was de 12-string dan ook uitgevonden door de Markies de Sade

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Gitaar; welke accessoires erbij kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:07

Dan was de Taylor toch de eerste die ik vast had :)). Maar bij deze zal ik me met terugwerkende kracht zeer vereerd voelen :j

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:10

Ik vind een apart stemapparaatje toch echt veel handiger dan een app, zeker als je in gezelschap bent. En dan niet zo'n koelkast zoals je die vroeger had, maar gewoon zo'n klein knijpertje zeg maar.

Ik heb er voor mijn viool eentje en voor mijn ukelele weer een andere. Vind ik wel zo handig.