Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 12:50

De langstlopende Twokker-relatie naar aanleiding van de 1 aprilgrap in 2013 is niet meer.
Na bijna 6 jaar is er helaas een einde gekomen aan mijn relatie.

Momenteel hebben we samen nog een koophuis en hier wil/kan geen van ons beiden blijven wonen dus we moeten nu allebei op zoek naar een nieuwe woonplek.

We hebben geen ruzie en willen proberen alles in zo goed mogelijke banen te leiden zonder dat één van ons erbij inschiet. En mocht het wel alsnog misgaan dan hebben we altijd nog het samenlevingscontract dus het verdelen van de spullen is niks om nu wakker van te liggen.

Mijn verloofde ex wil een huis gaan kopen en ik ga op zoek naar een huurwoning omdat ik momenteel nog in de ziektewet is.
We hebben inmiddels al een hypotheekadviseur thuis gehad om de mogelijkheden te bespreken en hieruit kwam dat het verkopen van het huis het kleinste probleem gaat zijn.
We gaan deze naar verwachting met een enorme overwaarde kunnen verkopen dus daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen over te maken.

Maar wat nu?
In dit geval is de timing de grootste uitdaging.
Het meest ideale is natuurlijk als alle overdrachten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen, zodat we niet nog een hele tijd met dubbele kosten zitten.
En aangezien wij vast niet de eersten zijn met deze uitdaging, ben ik heel benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt.
Mijn ex is er nog niet helemaal uit waar hij wil gaan wonen en ik ga het liefst in Dronten of Zwolle wonen, dit omdat ik nog wel mijn baan heb in Almere en mijn familie woont in Zwolle. Mocht ik weer uit de ziektewet zijn dan wil ik alsnog een huis gaan kopen maar ter overbrugging vind ik een huurwoning voor nu prima en dit mag ook best een flat/appartement zijn.
We zijn het er allebei wel over eens dat we er niet te lang mee willen wachten want nu zitten we ook maar constant met elkaar in hetzelfde huis. Het is gelukkig een groot huis en we kunnen allebei onze eigen ruimte opzoeken maar we willen toch allebei dit z.s.m. afsluiten.

Daarnaast heb ik geen ervaring met het zoeken van een woonruimte. Toen ik op mijzelf ging wonen heb ik de huurwoning van mijn zus kunnen overnemen en daarna ben ik bij mijn ex in zijn huurflat getrokken. Ik heb dus nog nooit zelf hoeven zoeken naar een huurwoning.
Wat zijn de beste stappen om te nemen? Hoe gaat dit in zijn werk en waar begin ik?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:57

Zoek de sociale huurwoning coorperaties op bij jou in de buurt, daar inschrijven. Kan ook nog erg lang duren en zo te lezen heb je geen urgentie... Maar just in case: Inschrijven.

Daarnaast heb je particuliere huur. Via marktplaats had ik in 1 klik het volgende: https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... distance=0

Succes en sterkte!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:02

In dronten kan je inschrijven bij de ofw, maar die lijst is nu 2 en half jaar. Helaas. Anders kom je in dronten al snel in particuliere sector uit

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:11

Bedankt voor de tips!
Ik kom niet in aanmerking voor sociale huur, gezien mijn hoge inkomen dus het wordt sowieso particuliere huur.
Urgentie is zeker niet aan de orde dus het komt niet op een dag of week te staan.

De grootste uitdaging vind ik de timing, het moet natuurlijk allemaal zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd zonder dat we met een huis in de maag zitten of dat één van ons op straat staat.
Nu hebben we allebei wel eventueel iemand waar we terecht kunnen maar dit is natuurlijk niet ideaal gezien de spullen die we hebben.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:18

Ik weet niet wat de makelaar jullie gezegd heeft.
Maar op de meeste plekken gaan net onderhouden huizen als broodjes over de toonbank. Tenzij je in een hogere prijsklasse valt.

Ik heb net zelf mijn huis verkocht binnen 5 dagen. (Donderdag avond te koop gezet, maandag verkocht)

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:25

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet wat de makelaar jullie gezegd heeft.
Maar op de meeste plekken gaan net onderhouden huizen als broodjes over de toonbank. Tenzij je in een hogere prijsklasse valt.

Ik heb net zelf mijn huis verkocht binnen 5 dagen. (Donderdag avond te koop gezet, maandag verkocht)


We zitten qua prijsklasse in de middenmoot dus dat is gunstig.
Toen de hypotheekadviseur ons een potentieel bedrag noemde wat volgens de statistieken een mogelijkheid was, vielen we beiden zowat van onze stoel.
Toen ik zei welke mogelijke verkoopprijs ik zelf in gedachten had, wat al ruim boven onze eigen hypotheek zat, zei hij lachend dat hij het huis daar per direct voor zou kopen. :')
Dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. En dan houden we er allebei ook nog flink wat aan over.

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:30

Ik stuur je een pb

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:33

Verkopen wil niet zeggen dat je er meteen uit moet. Je kan ook afspreken dat je het huis na een maand of 3 oplevert, zo heb je zelf de tijd om andere woonruimte te zoeken.
Misschien eerst iets tijdelijks waar je niet te kritisch op bent en van daaruit zoeken naar een plekje die echt naar je zin is. In de vrije sector is het meestal wie het eerst komt die het eerst maalt dus met een goed inkomen en een stukje geluk vindt je snel wat leuks.

Je makelaar kan je daar ook mee helpen.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:36

Mogelijkheid om tijdelijk bij je familie te gaan wonen? Dan kun je gewoon met het huis afwerken, heb je geld op de bank en zit je al in een plaats war je eventueel wil huren. Alhoewel ik van vrienden hoor dat Zwolle ook lastig is, booming daar. Maar mocht je toch willen kopen, voor 130.000 zijn er appartementjes te koop.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-03-19 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:39

Als sociaal huur afvalt dan heb je bij de woningcoöperatie de vrije sector, daarvoor moet je in Zwolle een flink aantal jaren ingeschreven zijn om daarvoor in aanmerking te komen omdat ze zich richten op de sociaal huur heb ik vab ze gehoord.

Via de makelaar kan ook maar daar betaal je behoorlijk voor. Bij vanderlinden heb je een ruime tussenwoning voor 1025,- pm. Goedkopere woningen hebben een flinke wachtlijst. Tis hier ook een gekkenhuis qua woningen. Anders zou marktplaats of funda ook een optie kunnen zijn of ergens een vakantiehuis huren en op een ander adres ingeschreven staan als dat bij bijvoorbeeld familie kan.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:40

En eventueel kun je, als je eigen huis verkocht is en tot je eigen huurhuis beschikbaar is, een vakantiehuisje/caravan huren for the time being. Heeft familie van mij ook ooit gedaan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:40

Makelaars zijn vaak ook betrokken bij verhuur woningen. Misschien dat je via de verkoopmakelaar wat kan regelen?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:43

Qua timing:
Ik zou gewoon nu al kijken of één van jullie twee op korte termijn een huis kan huren. Degene die het eerst een huurhuis vindt, kan dan alvast 'weg', zodat je in ieder geval niet meer noodgedwongen nog steeds samen woont. Daarna zet je het huis te koop en regel je de overdracht op het moment dat de ander een huurhuis heeft.
Dan heb je mogelijk tijdelijk 'scheve woonkosten'. Als dat héél scheef is (de hypotheek is veel hoger dan de huur en niet alleen op te brengen) dan kun je overwegen huur plus hypotheek op te tellen en door twee te delen, zodat jullie in de periode "de één is het huis uit, de ander woont er nog", precies dezelfde (kale) woonlasten hebben. Dan kan je daar alsnog geen ruzie over krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:43


Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:46

We gaan nu sowieso het huis opruimen zodat het ook netjes op de foto kan en dan kunnen we inderdaad zelf de termijn bepalen waarop we er zelf uit willen.
Puntje is natuurlijk dat mijn ex ook zelf een huis wil kopen en dan is het natuurlijk maar de vraag hoe snel hij daar dan in kan, want hij heeft natuurlijk ook te maken met verkopers die mogelijk een bepaalde termijn stellen.

Ik heb net Nederwoon gebeld, een huurmakelaar in Zwolle en zij wist mij het volgende te vertellen:
Als je via Nederwoon wilt huren dan moet je op hun site een gebruikersaccount aanmaken voor €25 en dan kan je 1 jaar lang onbeperkt reageren en bezichtigen. Dus dat heb ik net direct maar geregeld.

Soms is een huurwoning de maand erop beschikbaar en soms zitten er 2 maanden tussen, dit staat bij de advertentie genoemd.
Over het algemeen is er veel interesse op woningen. Wanneer een woning te huur komt worden er maximaal 6 bezichtigingen ingepland.
Hierna kun je via je account aangeven of je interesse hebt en moet je documenten als loonstrook, werkgeversverklaring en rekenafschrift met salaris uploaden.

Meestal gaat er max. 1 week overheen tot bezichtiging, binnen een week is de nieuwe huurder bekend.
Keuze van de eigenaar is willekeurig dus het gaat niet op volgorde van inschrijving of hoe lang je al bij Nederwoon staat geregistreerd. Een vast contract/goed inkomen is de belangrijkste factor maar soms heeft een eigenaar een voorkeur voor een gezin of juist een alleenstaande huurder maar mijn kansen zijn wel reëel gezien mijn werk en inkomen.

Tiwi1969, als reactie jouw bericht: ik had het er al met iemand over gehad of huren niet een optie zou zijn en dan eventueel in Dronten. Dan zit ik halverwege Almere en Zwolle en mocht ik dan weer uit de ziektewet zijn en op zoek kan naar een andere baan dan kan ik altijd nog naar Zwolle verhuizen en kan ik relatief makkelijk het huurhuis opzeggen in plaats van dat ik dan nog weer een huis moet verkopen.
In eerste instantie vond ik dat wel een dilemma maar nu kopen überhaupt geen optie is, voel ik ook wel rust dat ik daar dus geen keuze in hoef te maken omdat dat simpelweg voor mijn besloten is. Alleen wil ik toch kijken of ik niet direct in Zwolle kan gaan wonen.
Van de overwaarde van het huis kan ik in ieder geval een fijne auto kopen zodat ik makkelijk naar mijn werk kan rijden.
Daarnaast moet ik niet mijn persoonlijke toestand vergeten waardoor het nu wellicht beter is om me niet van alles op de hals te halen met een nieuw koophuis.
Het is nu allemaal natuurlijk één grote warrigheid dus is het wellicht beter om nu niet iets te hoeven kiezen waar ik na verloop van tijd misschien toch niet lekker op mijn plek zit en dat ik er dan moeilijk weer vanaf kom.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:46

Wat vervelend om te lezen :( ik zit in regio Apeldoorn en kan niet veel voor je betekenen. (Ik ken je wel nog vanuit Zwolle). Misschien alleen voor een paar dagen in begin april om even lekker eruit te zijn, mocht je meer willen weten pb me dan even.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:48

Ibbel schreef:
Qua timing:
Ik zou gewoon nu al kijken of één van jullie twee op korte termijn een huis kan huren. Degene die het eerst een huurhuis vindt, kan dan alvast 'weg', zodat je in ieder geval niet meer noodgedwongen nog steeds samen woont. Daarna zet je het huis te koop en regel je de overdracht op het moment dat de ander een huurhuis heeft.
Dan heb je mogelijk tijdelijk 'scheve woonkosten'. Als dat héél scheef is (de hypotheek is veel hoger dan de huur en niet alleen op te brengen) dan kun je overwegen huur plus hypotheek op te tellen en door twee te delen, zodat jullie in de periode "de één is het huis uit, de ander woont er nog", precies dezelfde (kale) woonlasten hebben. Dan kan je daar alsnog geen ruzie over krijgen.


Dit vind ik wel een heel goede. Gewoon de kosten tot die tijd splitten. :j
Nogmaals: we hebben geen ruzie en willen allebei dat de ander er niet bij inschiet.

Hans: Pararius was ik inderdaad op terecht gekomen en zo kwam ik uiteindelijk weer bij Nederwonen uit. :j

Blue_flower, je moet me even helpen wie je bent. O:)

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:53

Houd er rekening mee dat je wel belasting moet betalen voor de overwaarde. Als je dit weer investeert in een nieuwe woning hoeft dat niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:04

Je moet het ook niet te ingewikkeld willen maken dus accepteer gewoon dat jullie ofwel plusminus twee maanden dubbele lasten hebben ofwel twee keer zullen moeten verhuizen (en dus spullen opslaan). Precies op elkaar af willen stemmen maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:06

Jolien87 schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik weet niet wat de makelaar jullie gezegd heeft.
Maar op de meeste plekken gaan net onderhouden huizen als broodjes over de toonbank. Tenzij je in een hogere prijsklasse valt.

Ik heb net zelf mijn huis verkocht binnen 5 dagen. (Donderdag avond te koop gezet, maandag verkocht)


We zitten qua prijsklasse in de middenmoot dus dat is gunstig.
Toen de hypotheekadviseur ons een potentieel bedrag noemde wat volgens de statistieken een mogelijkheid was, vielen we beiden zowat van onze stoel.
Toen ik zei welke mogelijke verkoopprijs ik zelf in gedachten had, wat al ruim boven onze eigen hypotheek zat, zei hij lachend dat hij het huis daar per direct voor zou kopen. :')
Dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. En dan houden we er allebei ook nog flink wat aan over.


Hahaha. Dat had ik ook.
Heb meerdere makelaars over de vloer gehad voor een waardebepaling. Ik kon het gewoon niet geloven!
Maar het was echt waar. En ik was het huis echt binnen een poep en een scheet kwijt. Ongelofelijk.

Dus ik zou gewoon opzoek gaan. Als je wat gevonden hebt zet je je huis op de markt. Je bent het toch zo kwijt.

Of je kiest voor verkopen. En dan huurhuis zoeken. Je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld de overname wat later te doen zodat je wat meer tijd hebt.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 14:09

crazycactus schreef:
Houd er rekening mee dat je wel belasting moet betalen voor de overwaarde. Als je dit weer investeert in een nieuwe woning hoeft dat niet.


Klopt, maar kopen is nu dus überhaupt geen optie voor mij.

GDG, het zal natuurlijk ook nooit precies uit kunnen komen dus dat er dubbele lasten aan zitten te komen, houden we rekening mee.
Maar het is natuurlijk wel prettig als dit zo beperkt mogelijk kan blijven.

Ik vind het overigens heel fijn hoe er nu al zoveel reacties in dit topic zijn gekomen, heel erg bedankt voor al jullie hulp. :)

daantjuhhh, lekker gevoel is dat he?
Nu hebben wij ons huis ook echt belachelijk goedkoop kunnen komen vanuit een faillisement, op een moment dat de huizenmarkt op zijn gat lag. Het huis stond al bijna een jaar te koop en de bank wilde er maar al te graag vanaf dus we hebben flink wat van de prijs kunnen snoepen.
Nu is er uiteindelijk ook een heleboel geld in het opknappen van het huis gegaan maar dat voelen we nu toch niet meer.
Inmiddels is het huis instapklaar en is het een heel gunstige tijd om te verkopen dus dat idee is heel lekker.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Huis verkopen en dan huren, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:15

Je hebt 3 jaar de tijd om je overwaarde weer in een huis te steken. Belasting betaal je er niet over, maar over het deel overwaarde wat je niet in je nieuwe koopwoning steekt mag je geen hypotheekrente aftrekken. (beetje kromme zin, maar weet even niet hoe ik het handiger kan opschrijven)

Verder denk ik ook dat het het slimste is als jij zsm een huurwoning hebt en het huis ook zsm te koop wordt gezet. De vaste kale lasten kan je delen zodat evt dubbele lasten voor jullie beide zijn

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:22

Jolien87 schreef:
En aangezien wij vast niet de eersten zijn met deze uitdaging, ben ik heel benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt.

Hier kan ik je niet mee helpen, maar ik wil je wel een dikke :* geven. Wat jammer dat het zo gelopen is, Jolien!

Veel sterkte en succes met al het geregel de komende tijd.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:25

Jolien87 schreef:
We gaan nu sowieso het huis opruimen zodat het ook netjes op de foto kan en dan kunnen we inderdaad zelf de termijn bepalen waarop we er zelf uit willen.
Puntje is natuurlijk dat mijn ex ook zelf een huis wil kopen en dan is het natuurlijk maar de vraag hoe snel hij daar dan in kan, want hij heeft natuurlijk ook te maken met verkopers die mogelijk een bepaalde termijn stellen.

Ik heb net Nederwoon gebeld, een huurmakelaar in Zwolle en zij wist mij het volgende te vertellen:
Als je via Nederwoon wilt huren dan moet je op hun site een gebruikersaccount aanmaken voor €25 en dan kan je 1 jaar lang onbeperkt reageren en bezichtigen. Dus dat heb ik net direct maar geregeld.

Soms is een huurwoning de maand erop beschikbaar en soms zitten er 2 maanden tussen, dit staat bij de advertentie genoemd.
Over het algemeen is er veel interesse op woningen. Wanneer een woning te huur komt worden er maximaal 6 bezichtigingen ingepland.
Hierna kun je via je account aangeven of je interesse hebt en moet je documenten als loonstrook, werkgeversverklaring en rekenafschrift met salaris uploaden.

Meestal gaat er max. 1 week overheen tot bezichtiging, binnen een week is de nieuwe huurder bekend.
Keuze van de eigenaar is willekeurig dus het gaat niet op volgorde van inschrijving of hoe lang je al bij Nederwoon staat geregistreerd. Een vast contract/goed inkomen is de belangrijkste factor maar soms heeft een eigenaar een voorkeur voor een gezin of juist een alleenstaande huurder maar mijn kansen zijn wel reëel gezien mijn werk en inkomen.

Als ik het zo lees is Nederwoon een tussenpersoon? Weet je of de eigenaren particulieren of bedrijven zijn? Klinkt wel erg interessant.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 14:27

Goeie vraag, geen idee eigenlijk. Zou dat nog iets uitmaken?
Maar Nederwoon is inderdaad een tussenpersoon.
Ik vond het inderdaad ook heel goed klinken en die €25 kan ik echt wel missen. Ik vind het vooral fijn dat het niet op volgorde van inschrijving of registratie gaat.
Ik maak wat dat betreft evenveel kans als ieder andere geïnteresseerde. En gezien mijn vaste inkomen maakte ik wel een goede kans, zei de vrouw aan de telefoon.