Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 21:02

Wij willen graag een elektrische auto kopen. Nou ben ik benieuwd naar de ervaringen met verschillende elektrische auto's. Dus: wie rijdt er elektrisch? Is het echtvoordeliger dan een benzine auto? Wat zijn de ervaringen met laadpalen? Brand los!


Sorro
Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:14

Mijn enige ervaring was met een lesauto terwijl mijn eigen auto een beurt kreeg.

Heenweg naar werk wat ruzie met gasgeven en remmen. Gas geven bleek aan de eco stand te liggen, maar auto wou in eerste instantie niet harder dan 95 terwijl ik moet invoegen op een snelweg waar 130 werd gereden. Terug zou ik moeten halen maar de actieradius liep hard terug dus uiteindelijk met 100 op de snelweg en geknepen billen wel weer de garage gehaald. Mijn ervaring was dus prut.

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 21:16

Oei, dat klinkt niet fijn. Weet je nog wat voor een auto het was?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8261
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:29

Ik rijd elektrisch golfjes voor mijn werk. We gebruiken ze vooral op korte stukken (max 60 km) en hebben eigen oplaadpunten dus daar kan ik je niet mee helpen.
Maar ik vind het super rijden :D
In het begin is het wennen en heel anders rijden maar gelukkig went het snel.
Ik weet wel dat de accu die er in ligt echt belangrijk is voor je eigen comfort en afstand, wat Sorro hier boven zegt ken ik vooral van slechte accu's.

8nnemiek
Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:30

Wij hebben er zelf nog geen, maar onze volgende wordt wel elektrisch.
Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Voordeliger is het sowieso, maar als je zelf zonnepanelen hebt dan is het al helemaal ideaal.
Het rijdt héérlijk stil. Het rijden is wel even wennen maar dat geldt voor elke nieuwe auto vind ik. De actieradius heb ik nooit als een probleem gezien. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn vriend sowieso niet zo ver van zijn werk af woont, en we hier altijd heel zuinig rijden, en daardoor de voorspelde actieradius nog wat kunnen rekken.
Met laadpalen langs de weg heb ik nog geen ervaring, maar online is een kaart te vinden met alle laadpalen in Nederland, inclusief weergave of ze beschikbaar zijn of buiten gebruik zijn. Maar zo'n auto is natuurlijk vooral fijn als je gewoon je eigen laadpaal aan huis hebt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

nayla
Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:47

Zelf heb ik een hybride en mijn vader heeft een elektrische auto.
Beiden rijden fijn vind ik, de elektrische is echt muisstil en is verbazend vlot om mee te rijden.

Is ook heel zuinig, hij kan de auto bij zijn thuis opladen. Aankoopprijs is natuurlijk ook wel een stuk hoger dus ik weet niet of je dat verschil eruit kan halen.

Bij mijn hybride haal je het prijsverschil er niet uit denk ik , dan vergelijk ik wel de nieuwprijs van een benzine en hybride van hetzelfde merk.
Toch ben ik er heel blij mee, wat imo een nadeel is, is dat hij, juist omdat hij zo stil is als het elektrisch gedeelte aanslaat, fietsers en voetgangers je niet horen naderen.

blackstar
Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:03

Ik heb alleen ervaring met 2 modellen.
Renault Zoë. Geen fijne auto omdat deze een vreemd geluid maalt met rijden. Heb dit geluid ook gehoord bij een andere auto. Dus ligt niet alleen aan diegene die ik heb gereden. Binnenkant voelt ook heel goedkoop aan, rammelt aan alle kanten.

Smart voor 2 personen. Rijd goed, geen rare geluiden. Binnenkant voelt degelijk aan.

Qua opladen, kosten en actieradius weet ik niks van omdat het bedrijfswagentjes waren die werden gebruikt om af te lossen in de stad.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

noordje
Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:10

Wij hebben een electrische auto. Een Kia Soul, heerlijke auto. Jammer dat de reikwijdte niet echt heel ver is zoals de nieuwere auto's nu hebben.
In de zomer laadt ie tot ca 180 km terwijl dat in de winter een flink stuk minder is.
Let wel, wij wonen in Noorwegen. En 's winters kan het behoorljk koud zijn en laadt ie maar tot ca 114km.
Maar dat probleem zal je in NL niet hebben.
Wij kunnen op werk laden, dus dat kost ons niet veel. Ik laad ook onderweg (zeker in de winter) en dan gaat het best rap. Maar nadat ie voor 80% vol is, gaat ie langzaam laden. Laden met koudere temperaturen gaat een stuk langzamer.
Hier zit er heel veel subsidie op electrische auto , dus voor ons is het voordeliger als benzine of diesel.

Op het werk rijden we electrisch met VW upjes en die zijn o.k. om te rijden. Beetje karig qua uitrusting .

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

turtlelito
Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:16

Ik heb mijn (lease) elektrische auto sinds zaterdag. Deze week dus voor het eerst wat kilometers gemaakt. Zowel thuis als op de meeste van de kantoren waar ik werk kan ik opladen. Dan is het dus geen enkel probleem. Actieradius is ongeveer 200 km, ik heb een Hyundai Ionic. Rijdt heerlijk, behoorlijk goed uitgerust.

Ik moet eerlijk zeggen dat het van uit mijn werk verplicht was, anders was ik er (nog) niet aan begonnen, omdat ik denk dat de komende tijd de actieradius voor de betaalbare modellen wel flink omhoog zal gaan.

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 22:17

Ik vind de elektrische golf een mooie auto, maar de aanschafprijs is best hoog, net als bij meer elektrische autos. Er zijn daardoor nog weinig particulieren die elektrisch rijden, maar dat zou in de toekomst toch moeten veranderen.
Voor het laden bij openbare laadpalen heb je een tag nodig, kunnen jullie een aanbieder aanbevelen?

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 22:18

turtlelito schreef:
Ik heb mijn (lease) elektrische auto sinds zaterdag. Deze week dus voor het eerst wat kilometers gemaakt. Zowel thuis als op de meeste van de kantoren waar ik werk kan ik opladen. Dan is het dus geen enkel probleem. Actieradius is ongeveer 200 km, ik heb een Hyundai Ionic. Rijdt heerlijk, behoorlijk goed uitgerust.

Ik moet eerlijk zeggen dat het van uit mijn werk verplicht was, anders was ik er (nog) niet aan begonnen, omdat ik denk dat de komende tijd de actieradius voor de betaalbare modellen wel flink omhoog zal gaan.


Mooie auto, de Ionic!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:35

Wij hebben de hyundai ioniq super fijne auto. Waar ik zelf last van heb is de beperkte kilometers die je kunt rijden. Nog niet overal zijn laadpalen langs de autobaan. Ben altijd bang dat ik een laadpunt mis en zonder stroom kom te zitten.

Sorro
Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:17

_djoeke_ schreef:
Oei, dat klinkt niet fijn. Weet je nog wat voor een auto het was?


Een Renault Zoë.

Nu moet ik wel zeggen dat ik privé überhaupt niet een elektrische auto zou overwegen omdat de actieradius veel te klein is voor mij en ik een echte petrolhead ben en graag mag schakelen. Als het zou kunnen dan gooide ik het liefst ook een lpg tank in mijn dagelijkse auto maar die motor kan daar niet mee overweg, maar vond het heerlijk bij mijn vorige auto dat ik nooit zonder brandstof stond.

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:18

Ik rij hybride zonder stekker... (Toyota yaris)

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 13:42

Odi schreef:
Wij hebben de hyundai ioniq super fijne auto. Waar ik zelf last van heb is de beperkte kilometers die je kunt rijden. Nog niet overal zijn laadpalen langs de autobaan. Ben altijd bang dat ik een laadpunt mis en zonder stroom kom te zitten.


Dat zou ik ook hebben. Om die reden is bijv een Opel Ampera ook een optie. Veel ritten kun je dan wel elektrisch doen, maar als de accu leeg is schakelt hij gewoon de benzinemotor in.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:47

Als de auto niet 100% elektrisch hoeft te zijn. Vorige auto was Toyota Prius, ook een hele fijne auto. Eerste 25 kilometer elektrisch daarna benzine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 06:14

_djoeke_ schreef:
Ik vind de elektrische golf een mooie auto, maar de aanschafprijs is best hoog, net als bij meer elektrische autos. Er zijn daardoor nog weinig particulieren die elektrisch rijden, maar dat zou in de toekomst toch moeten veranderen.
Voor het laden bij openbare laadpalen heb je een tag nodig, kunnen jullie een aanbieder aanbevelen?


Er rijden nu nog relatief weinig elektrische auto's omdat het gewoonweg niet interessant is, zowel zakelijk als privé niet. Ik heb nu nog een V60 plug-in hybrid maar ik kan 'm regelmatig niet opladen omdat de laadpaal bezet is. Wij hebben 3 plug-in hybrids in de straat en 1 plek om op te laden. Nu maakt dat voor mij niet uit maar met een volledig elektrische auto knijp je hem dan wel. Daarnaast valt het bereik enorm tegen. Mijn nieuwe auto is daarom weer een diesel auto. Er is nog geen elektrische auto die een trailer kan trekken en ook verder komt dan het einde van de straat. Zelfs de Model X viel tegen met mijn trailer erachter.
Een elektrische auto is leuk als je korte(re) stukken rijdt en de auto thuis standaard op kan laden. Ik kan niet voor de deur parkeren dus ben afhankelijk van een laadpaal.

Ik heb het pasje van de ANWB. Opladen zonder een starttarief en maandelijks een factuur.

Shiloh
Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:56

Ik lees even mee. Ik ga binnen kort van werkgever wisselen en ga daarbij omhoog met mijn leasebudget. Ik hoop daarmee voldoende budget te hebben om de Kia e-Niro te lease . Die zou realistisch gezien op de snelweg 300 km moeten halen (range 455), dat zou toch ruim voldoende moeten zijn. Ik rijd voor werk 160 km per dag. Kan makkelijk dus. Ik mag als het goed is parkeerplaats realiseren in mijn voortuin en wil dan dus ook een eigen laadpaal.

Helaas zijn de levertijden bedroevend lang. Dus het zal hier nog wel ruim een jaar duren. Ik kan sowieso ook in juli pas bestellen.

Een vriend van mij leased die idioot dure Jaguar. En die heeft me eigenlijk getriggered om naar elektrisch te gaan kijken. Het is zo heeeeerlijk stil in de auto! Ik ben behoorlijk prikkel gevoelig, dus dat is voor mij héél veel waard.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena
Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:08

Hier zonnepanelen op het huis dus we zouden als volgende auto ook wel iets elektrisch willen...maar nog totaal niet in verdiept verder. Maar als ik zo lees dat ze maar een paar 100 km halen, dan kan je toch nooit met je auto op vakantie ofzo :? Of moet je dan je rit onderbreken bij een laadpaal zodat het ding weer op kan laden...?

Als we onze Jazz volgooien met een tankje benzine van 30 liter dan kunnen we zo 700 km rijden, dat klinkt toch heel wat prettiger dan de afstanden die hier genoemd worden....

marije1109
Berichten: 1133
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:25

Vandaag komt onze mitshubitsi outlander hybrid....heel veel zin in!

Life is good, Marie mijn topper!

veerledec
Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:57

Wij rijden al jaren full electric. Renault Zoë (even dat knopje van de eco stand uitzetten, heerlijke auto) en de Tesla model S.

Mijn woon-werkverkeer is 90km enkele reis, dus ik rij veel. Met de Tesla hoef ik niet te laden op kantoor, met de Zoë wel. Verder geen problemen. Je leert de auto snel kennen, ik weet precies hoe ver ik kan in iedere auto bij de accu-stand die wordt aangegeven. Zomer/winter maakt overigens ook in Nederland veel verschil.

We hebben (veel) zonnepanelen. De Zoë heeft een km-prijs (inclusief elektriciteit, afschrijving, verzekering, onderhoud etc) van iets van 3 cent of zo. Dat vind je nergens goedkoper. De Tesla weet ik niet uit m'n hoofd, kan ik wel opzoeken.

Mijn man is vorige week gaan skiën in Zuid Frankrijk met een Tesla, was geen probleem.

Soepeler, sneller en stiller dan in een elektrische auto kan je niet rijden hoor.

De Model X is overigens de beste trekauto ter wereld. Helaas hier nog buiten budget. Er komen snel meer modellen aan, ook die kunnen trekken.

Voor wie wil hebben we nog een Model S in de aanbieding overigens ;).

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:05

_djoeke_ schreef:
Wij willen graag een elektrische auto kopen. Nou ben ik benieuwd naar de ervaringen met verschillende elektrische auto's. Dus: wie rijdt er elektrisch? Is het echtvoordeliger dan een benzine auto? Wat zijn de ervaringen met laadpalen? Brand los!



Het is niet voordeliger, want de aanschaf is enorm duur! Dat verdien je echt niet terug. Mijn man rijdt nu hybride, straks helemaal elektrisch (Hyundai Kona) omdat dat verplicht wordt bij zijn werkgever. (lease-auto)
Ik vind het helemaal niks. Ik moet nu zelf een grotere auto aanschaffen voor vakanties (anders steeds moeten laden naar Zuid Frankrijk onderweg) en zo'n volledig elektrische auto mag ook geen trailer trekken.
Elektriciteit is ook niet gratis en ze kunnen veel minder kilometers ermee maken dan dat de fabrikant op geeft. Ook moet je een oplaatpunt voor je huis laten installeren of er moet er toevallig ééntje vlakbij hebben.

veerledec
Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:08

Dat verdien je zeker wel terug. Geen wegenbelasting, subsidies en veel lagere km-prijs. Bovendien ook véél goedkoper in onderhoud (er kan veel minder kapot). En ze gaan veel langer mee dan een benzine auto. Die staatjes hebben we hier echt wel gemaakt hoor.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:14

veerledec schreef:
Dat verdien je zeker wel terug. Geen wegenbelasting, subsidies en veel lagere km-prijs. Bovendien ook véél goedkoper in onderhoud (er kan veel minder kapot). En ze gaan veel langer mee dan een benzine auto. Die staatjes hebben we hier echt wel gemaakt hoor.



Die accu's zijn op een gegeven moment écht op?! Je kan nu vrij goedkoop tweedehands de hybride Mitshubitsi Outlander aanschaffen omdat die uit de lease komen en niet meer in het goedkope tarief vallen. Maar nieuwe volledig electrische auto's zijn in aanschaf echt nog veels te duur om als particulier te rijden. En ja, ook wij hebben dat berekend.

veerledec
Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:21

Met de Tesla hebben ze getest, laatste dat ik weet zat die op een miljoen km en nog steeds niet versleten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, wendyh, xLauLaUx en 84 bezoekers