Ervaringen elektrisch rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
lenaa_tje
Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:09

ikke schreef:
lenaa_tje schreef:
Toch ervaar je dat als dieselrijder ook. Het is gewoon wel een feit dat beide manieren van rijden niet volledig toekomst gericht zijn. En ik ontken echt niet dat ik veel meer vervuil dan jullie.
Verder is elektrisch rijden toch ook voor heel veel mensen niet weg gelegd. Zo ook voor mij niet en zo kom je er dus ook niet mee in aanraking.
Binnen mijn werk geen lease auto dus kan ik ook geen elektrische auto aanschaffen. Ik rijd ook geen nieuwe auto maar onderhoudt mijn auto natuurlijk wel. Ik koop ook niet ieder jaar een nieuwe auto.
We hebben net een 25 jarige micra naar de sloop gebracht. En hij is ook naar de sloop gegaan vanwege het onderstel wat niet te lassen viel. Als nieuwe auto gekocht. Zullen ook niet veel mensen volhouden, zoals dat bij een elektrische auto waarschijnlijk ook niet gebeurd.

Ik ben ook benieuwd naar de auto’s op waterstof. Lijkt mij ook meer duurzaam.

Nog even wachten; ik heb 'm 23 jaar :D

Maarre, een onderstel dat niet te lassen is, lijkt me stug. Ik schat zomaar in dat iemand daar een te heftig prijskaartje aan gehangen heeft.
Hier ooit met een barreltje van de overbuurman gedaan. Ding zou met geen mogelijkheid door de APK komen. Twee zaterdagen knutselen, ding met drie vingers in de neus door de APK.

Vorig jaar voor 1000 euro laten lassen aan de Saab en dat gaat dit jaar waarschijnlijk nog een keer gebeuren. Maar goed, die kocht ik voor de onderdelen met de gedachte dat ik het wrak van de eeuw gekocht had, bleek ie helemaal gaaf te zijn, behalve de twee plekken bij de kokers (wel cruciaal) die ik bij koop al had gezien maar dat was dus alles. Die tweede sessie is niet voor de APK maar wel voor het behoud van de auto.

Nee dit was echt totaal onbegonnen werk. Dit waren onderdelen waar je niet aan mag lassen. Of nou ja.. mag niet zichtbaar zijn want moet uit 1 stuk. Onbegonnen werk. M’n vader doet het zelf en het was sneu want hij had net een betere ruit op de kop getikt.


ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:39

Keet schreef:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... randgevaar

Toevallig een aflevering van Kassa over het brandgevaar van elektrische auto's

Weer typisch VARA-geleuter. Beetje gooien met interessante getallen en namen maar verder voegt het helemaal niets toe aan info waar je als consument iets mee kunt.

Die 1000°C klinkt heel interessant maar de temperaturen in de cilinder van een brandstofmotor halen dat probleemloos en als je dan als argument denkt te hebben dat dat heel kortstondig is; beetje gasturbine (die zo graag gezien wordt als beter alternatief voor de kolencentrale) stookt zonder moeite de verbrandingskamer op tot 1500°C en de straalmotor van een vliegtuig (hetzelfde principe) doet het nog wat beter.

Daarnaast wordt helemaal NIETS aangegeven waar je als consument wat aan hebt om jouw deel van de brandveiligheid serieus te nemen zoals het gebruik een laadkabel die voldoet aan de eisen (ze hadden op z'n minst de normen kunnen noemen die je terug moet kunnen vinden op de kabel).

Daarnaast wordt er maar een eind heen gesuggereerd wat de oorzaak is, niet in de laatste plaats omdat men dat nauwelijks weet omdat sporen vrijwel allemaal vernietigd zijn.
Ik leerde op school al dat brand door kortsluiting of elektriciteit in z'n algemeenheid synoniem is aan: we weten de oorzaak niet dus krijgt elektriciteit de schuld.

Kan 'm even niet vinden maar er is een filmpje waarin te zien is hoe iemand de winkel opruimt na sluitingstijd en daarbij iets (naar blijkt, brandends) in de afvalbak doet. Na geruime tijd zie je "opeens" vuur uit die afvalemmer komen wat vervolgens de hele winkel in lichterlaaie zet, totdat de camera het begeeft door de brand.
Voorafgaand is commentaar van de eigenaar die verteld was dat kortsluiting de oorzaak was. De bewakingscamera toonde iets heel anders aan......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:47

Heb net een documentaire gezien over o.a. elektrische autos. En ik geloof dat ik nu toch niet meer zo n fan
ben. The planet of humans laat in een documentaire zien dat het rijden van o.a. elektrische autos nooit volledig via zonne- of windenergie zal gaan. De documentaire is te zien op you tube.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:57

Dinopino schreef:
Heb net een documentaire gezien over o.a. elektrische autos. En ik geloof dat ik nu toch niet meer zo n fan
ben. The planet of humans laat in een documentaire zien dat het rijden van o.a. elektrische autos nooit volledig via zonne- of windenergie zal gaan. De documentaire is te zien op you tube.

Ja en nee.
Het is niet erg als een gascentrale de elektriciteit opwekt, zolang de brandstof ervan (als in energiedrager) uit zon, wind of andere goede bron komt.

Voorlopig zitten we met twee problemen opgescheept:
1) er liggen niet genoeg panelen op de daken en er staan te weinig windturbines (de rest is al helemaal geneuzel in de marge)
2) Met name de panelen op particuliere daken zijn feitelijk zeer beperkt zinvol omdat we nog niet de infrastructuur hebben om de energie via het middenspanningsnet (10kV) verder weg te brengen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:39

Maar heb je de documentaire gezien? Ik bedoel de hoeveelheid windturbines en zonnecellen zouden dan toch productief moeten zijn. Overdag rij je met de auto en dan is er zon. S'nachts is er geen zon en meestal ook geen wind.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:08

Als je de auto laadt op je werkplek dan kun je gewoon op zonne-energie laden.
De accu’s worden steeds efficiënter, dus veel mensen hoeven uiteindelijk nog maar bv een keer per week te laden, waarbij je prima rekening kan houden met het weer, zoals bij veel wind of op een zonnige dag.

Sommige mensen denken te veel in problemen en te weinig in oplossingen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:01

Dinopino schreef:
Maar heb je de documentaire gezien? Ik bedoel de hoeveelheid windturbines en zonnecellen zouden dan toch productief moeten zijn. Overdag rij je met de auto en dan is er zon. S'nachts is er geen zon en meestal ook geen wind.

Nee, maar dit is mijn vak. Ik weet hoeveel vermogen er is, nodig is en hoe dat er in zon en wind uit ziet.

De "missing link" is vooralsnog de energiedrager die we met al die elektriciteit kunnen (moeten) maken.
Daarin zit ook het punt; dat al die opgewekte elektriciteit gebruikt moet worden. Een deel is direct nodig; een groot deel wordt eigenlijk niet gebruikt en zou omgezet moeten worden in een opslaanbare energiedrager. Accu's hebben hierin maar een klein aandeel met name omdat het niet transportabel is. Waterstof, synthetisch gas en ammoniak zijn dragers die veel simpeler en over grotere afstanden te vervoeren is.

Het is ook niet dat dat er niet gaat komen; het punt is dat het zoveel impact op de infrastructuur heeft dat dat simpelweg niet in een paar jaar te realiseren is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:20

Ook wanneer die ooit zou komen houd dat niet tegen dat de produktie van zo"n elektrische auto toch totaal het doel voorbij schiet. Er wordt zoveel gif en energie gebruikt om een zogenaamde schone auto te produceren.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:27

Een brandstofauto wordt ook niet gemaakt van bloemblaadjes en regenbogen.. En het proces om benzine te maken is ook niet echt schoon te noemen.
Verschil is wel dat de nieuwe accu’s van Tesla naar verwachting een miljoen mijl mee kunnen, waardoor zo’n auto 4/5 keer zo lang mee gaat, wat enórm veel zal schelen in de toekomst. Dan is de totale uitstoot van zo’n auto ineens zó veel lager dan die van een benzineauto. Dat is die nu al als je over zijn hele leven bekijkt en de brandstof/stroomproductie meetelt, zelfs al gebruik je alleen stroom die niet duurzaam is opgewekt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:29

Dinopino schreef:
Ook wanneer die ooit zou komen houd dat niet tegen dat de produktie van zo"n elektrische auto toch totaal het doel voorbij schiet. Er wordt zoveel gif en energie gebruikt om een zogenaamde schone auto te produceren.

De huidige versie elektrische auto is niet meer dan een snel te realiseren testomgeving. De elektrische auto lijkt over tien jaar totaal niet meer op wat we nu zien rijden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:49

Er rijden al Tesla’s rond met miljoen op de teller.

Ik laad alleen thuis of op mijn werk. Thuis zeker nu de zon schijnt 100% zonne-energie. We hebben twee tesla’s die beiden nu op de zon laden. Als ze al laden want zoveel rijden we nu niet :')

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:31

Zo jammer dat niemand de moeite neemt om de documentaire te kijken. Hij staat vanwegen de dag van de aarde nu gratis op you tube. Geloof me je krijgt een totaal andere mening over groene energie. Michael moore heeft de documentaire gemaakt. Heeft volgens mij al eens een oscar of zoiets gewonnen voor zijn documentaire. Mijn man zei ook al dat ie alles wist. Maar had dit toch niet verwacht.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:03

Dinopino schreef:
Zo jammer dat niemand de moeite neemt om de documentaire te kijken. Hij staat vanwegen de dag van de aarde nu gratis op you tube. Geloof me je krijgt een totaal andere mening over groene energie. Michael moore heeft de documentaire gemaakt. Heeft volgens mij al eens een oscar of zoiets gewonnen voor zijn documentaire. Mijn man zei ook al dat ie alles wist. Maar had dit toch niet verwacht.



Een ieder wil in z'n eigen bubbel blijven zitten, als we denken dat we iets goeds doen dan willen we vooral niet horen dat dat een keerzijde kan hebben.

Wat we het allerliefst doen is vinger wijzen en een andere schuldige aanwijzen voor dat wat er allemaal mis gaat.

en dat maakt niet uit, of je links, rechts, groen of niet groen bent. we zoeken en verzamelen vooral mensen om ons heen die bevestigen dat wat we willen horen.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:02

Dinopino schreef:
Zo jammer dat niemand de moeite neemt om de documentaire te kijken. Hij staat vanwegen de dag van de aarde nu gratis op you tube. Geloof me je krijgt een totaal andere mening over groene energie. Michael moore heeft de documentaire gemaakt. Heeft volgens mij al eens een oscar of zoiets gewonnen voor zijn documentaire. Mijn man zei ook al dat ie alles wist. Maar had dit toch niet verwacht.

Het is niet zo moeilijk om alles met de grond gelijk te maken. Typisch milieuterroristengedrag. Wel blèren dat het allemaal niet deugd maar een echt alternatief hebben ze niet.
|Ik heb het niet afgekeken; het was om moedeloos van te worden zo achterhaald.
Duitsland heeft al enige jaren genoeg zonnepanelen liggen om op een zonnige dag 100% van de benodigde elektriciteit op te wekken met zonnepanelen, om maar een stelling onderuit te harken.

De omschakeling van kolencentrales naar gascentrales, die ook afgekraakt wordt, is feitelijk een vooruitgang. Ten eerste is het rendement van een gascentrale hoger maar nog belangrijker: je kunt ze relatief simpel ombouwen naar synthetisch gas, dat je met de overtollige energie van je zonnepanelen kunt maken.
Opslag in transportabele energiedragers (vloeibaar of gasvormig) is wat de lange termijn oplossing is. Dat kun je lokaal een beetje ondersteunen met wat accu's maar dat is nauwelijks meer dan wat gerommel in de marge, te meer omdat de elektrische auto met grote accu's tegen die tijd old timers voor de enkele liefhebber zijn.

En daar zit 'm de echte crux: het ombouwen van de infrastructuur om al die opgewekte energie daar te krijgen waar ie nodig is. Daarom gaat het allemaal niet zo snel; je kunt niet zomaar beginnen te knutselen aan die infrastructuur zonder grote risico's op een black-out.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-20 20:57


Anoniem

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:27

Jazeker! Ik kom veel verder met een volle accu. Het scheelt bij mij meer dan 20% maar ik heb in de winter ook steeds de auto voorverwarmd en dat verbruikt ook een hoop.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:29

Tarico schreef:
Jazeker! Ik kom veel verder met een volle accu. Het scheelt bij mij meer dan 20% maar ik heb in de winter ook steeds de auto voorverwarmd en dat verbruikt ook een hoop.

:?
Dat voorverwarmen doe je niet met de steker in het stopcontact??
Dat kon met de eerste Leafs al; kan me niet voorstellen dt dat nu niet meer zou kunnen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 06:02

Tuurlijk kan dat, wil alleen niet zeggen dat mijn auto continue aan de lader hangt :)* Ik laad thuis maar op de rest van de bestemmingen niet dus dat is al min 3x verwarmen zonder laden.

Bagheera_206
Berichten: 25878
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:46

Afgelopen maand heb ik niet zo heel veel km's gereden in mijn Corolla. Overigens amper snelweg en voornamelijk woon-stalverkeer.

Toch netjes dat ik 1600km heb gereden met een gemiddeld verbruik van 3,7L / 100km (1 op 27). :D

En dan staat mijn Corolla gewoon in de normale stand. Niet eens in de eco of sportstand. Ik krijg wel altijd feedback over mijn rijstijl bij rotondes in de app. Of ik beter wil laten uitrollen en langzamer wil optrekken. Hahaha. _O- Er valt dus nog wel wat te verbeteren om zuiniger te rijden, maar met dit verbruik vind ik het wel prima zo. :j

[ img ]

[ img ]

It's not how good you are, but how good you want to be!

Keet
Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:26

https://www.ad.nl/auto/prijzenoorlog-ro ... ~ab14ebb1/

Citaat:
Prijzenoorlog rond elektrische auto
In Nederland is deze week een ware prijzenoorlog uitgebroken rondom de elektrische auto. Vorige week werd de elektrische MG ZS 8000 euro goedkoper, nu volgen Nissan en Renault.

Onlangs maakte MG als eerste bekend dat de elektrische MG ZS per direct 8000 euro goedkoper is geworden. Daardoor kost de Chinese SUV niet langer 30.985 euro maar is hij verkrijgbaar vanaf 22.985 euro. De prijsverlaging is tijdelijk en geldt alleen voor privé-kopers, maar het betekent wel dat de SUV plotseling bijna een derde goedkoper is geworden.



De helft van dat bedrag is afkomstig van een subsidie die de overheid heeft ingevoerd voor particulieren. De korting van 4000 euro is van toepassing op elke nieuwe elektrische auto die sinds 4 juni op kenteken is gezet. Voor gebruikte auto’s, mits gekocht bij een autobedrijf, geldt een korting van 2000 euro. De Nederlandse importeur van MG, de firma Van Mossel, doet daar nog eens een extra korting van 4000 euro bovenop.

Zoe en Leaf
Dat gebaar krijgt nu navolging van Nissan en Renault. Dat laatste merk levert de nieuwe Zoe vanaf 29.590 euro, dankzij 4000 euro korting die de Nederlandse importeur momenteel aanbiedt. Met de subsidie van de overheid die daar nog bovenop komt, daalt de aanschafprijs verder naar 25.590 euro. Het kan nóg goedkoper, door het batterijenpakket te huren in plaats van kopen.

Ook Nissan gaat mee in de prijzenoorlog. Net als MG en Renault heeft Nissan besloten de subsidie van 4000 euro voor de Leaf te verdubbelen met een extra korting van 4000 euro uit eigen zak. De tweede generatie Nissan Leaf is sinds kort verkrijgbaar met accupakketten in diverse groottes. Hierdoor koop je de Leaf met het kleinste accupakket (40 kWh), inclusief subsidie, nu al voor 28.990 euro.

Benzineauto's
Ook voor kopers van een auto met benzinemotor ziet de nabije toekomst er gunstig uit. De nieuwe BPM-tarieven die per 1 juli ingaan als gevolg van de overgang van NEDC naar WLTP, pakken voor een aantal nieuwe auto's gunstig uit. Zo meldt Mitsubishi dat het kleinste model, de Space Star, tot 1000 euro goedkoper wordt, terwijl de Mitsubishi Eclipse Cross zelfs 2000 euro voordeliger wordt.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen elektrisch rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:20

Top zeg!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:18


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:55

Leuk ding :D

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:04

Wat ik me wel af vraag of er nu plaats komt voor nieuwe Energie zoals Tesla. En zou waterstof ook misschien meer kans gaan krijgen. Heb een leuk filmpje gezien over soort windmolens zonder wieken. Deze produceerden stroom door te trillen.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:26

Dinopino schreef:
Wat ik me wel af vraag of er nu plaats komt voor nieuwe Energie zoals Tesla. En zou waterstof ook misschien meer kans gaan krijgen. Heb een leuk filmpje gezien over soort windmolens zonder wieken. Deze produceerden stroom door te trillen.

Waterstof is de nieuwe grondstof. Maar zolang de knieperige NL overheidssubsidies blijft limiteren, zal het nog lang duren voordat we in NL zover zijn dat er voldoende elektriciteit geproduceerd wordt om zinnige hoeveelheden waterstof te maken.

In plaats van zonneparken op weilanden, zouden die wannabee-investeerders er beter aan doen werk te maken van al die vierkante kilometers dak in NL. Leg elk dak in NL vol zonnepanelen, zorg dat de infrastructuur op peil is en je hebt geen zonneparken op weilanden meer nodig en meer dan voldoende energie om heel NL te voorzien van elektriciteit en gas.
De overheid zal daar wel een zak geld naast moeten zetten zoals onze Oosterburen hebben gedaan. Die zijn dit kantelpunt al gepasseerd. Nu nog de grootschalige technologie om synthetisch gas te produceren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, FransienE, mirtedl, ogidni en 92 bezoekers