Een [***] kopen, maar welke?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:46

Ja, wind is wel een dingetje natuurlijk. Stiekem ook gekeken naar de DJI Mavic Air 2, vanavond maar eens even er goed voor gaan zitten.

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:49

Die is ook superfijn! <3 Alleen wel 2x jouw budget. Je moet er straks wel je theorie en mss ook nog wel je schriftelijk examen voor halen. :=

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:50

Bagheera_206 schreef:
Die is ook superfijn! <3 Alleen wel 2x jouw budget. Je moet er straks wel je theorie en mss ook nog wel je schriftelijk examen voor halen. :=


Ja klopt, mag ik betalen voor m'n eigen salaris. :')

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:53

Hahaha! _O-

Of nog even wachten op de Mavic 3 die ergens binnenkort uit komt? Die valt wss wel nog buiten budget en zal wss wel mini factor 3 zijn? :=

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:19

Dit geeft eigenlijk ook wel toffe effecten. :D

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:30

Lijkt zo wel of een stukje madurodam hebt schoten haha :D

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:05

Hier kun je soort van uitleg vinden. Ik heb de foto verder niet gecropt. Helaas wel het gebouw midden in de foto, maar nu staan wel het veld voor en achter er ook op. Had de foto denk nog iets interessanter kunnen maken door te croppen als het gebouw iets meer naar rechtsonder was gegaan.

https://store.dji.com/guides/create-micro-world-drone/

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:22

Zojuist de Mavic Air 2 gekocht. <3

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:29

Captain schreef:
Zojuist de Mavic Air 2 gekocht. <3


Prima keuze! +:)+ Heel veel plezier ermee! ;)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:05

Afbeelding

<3

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:45

Nice! 8-) Super fijne drone. +:)+

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:10

Ik zou voor een kwalitatief goede drone gaan.
De DJI Mini, Spark of Air zijn dan wel tof voor de verwachtingen die je hebt. Alleen wel wat duurder dan je zou inschatten.

Als je zwaarder wilt en daarmee ook bestendiger/handiger tegen wind, dan is de Mavic tof. :j
De eerste versie daarvan is ook nog te koop en scheelt een hoop qua prijs voor wat je wilt/verwacht te gaan doen. Mijn vriend vliegt er nog mee op opdrachten en haalt er toffe platen uit.

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:31

De mini en air zijn ook Mavics van DJI. :D De Spark en Tello niet.

Probleem/uitdaging is altijd de nieuwe wet/regelgeving die vertraagd per 31 december in zal gaan. Met de Tello en mini hoef je alleen jezelf als piloot te registreren en verder geen theorie/toets/certificaat te halen.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 06:27

Daar wel aan toegevoegd, met oog op TS, dat de de algemene Mavic wel van een iets ander kaliber/prijskaartje is dan de Mini of Air en daarom toch even apart benoemt.. ;)

Met de aankomende regelgeving is de Mini of Tello wel interessant. (Zeker ook budgetwise)
Die worden met 249 (Mini) en 80 gram (Tello) waarschijnlijk de uitzonderingen die buiten dit toekomstig reglement vallen.
Alleen even bedenken en overwegen wat een dag wind kan doen met 80, of 249 gram.. := Maar de Tello valt wel binnen je budget TS. :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:25

Canon schreef:
Daar wel aan toegevoegd, met oog op TS, dat de de algemene Mavic wel van een iets ander kaliber/prijskaartje is dan de Mini of Air en daarom toch even apart benoemt.. ;)

Met de aankomende regelgeving is de Mini of Tello wel interessant. (Zeker ook budgetwise)
Die worden met 249 (Mini) en 80 gram (Tello) waarschijnlijk de uitzonderingen die buiten dit toekomstig reglement vallen.
Alleen even bedenken en overwegen wat een dag wind kan doen met 80, of 249 gram.. := Maar de Tello valt wel binnen je budget TS. :D



Mijn mini vond een stevige windkracht 4 op ietsje meer hoogte (wisselde een beetje tussen 30 ~ 80meter hoogte) toch al echt niet meer zo grappig (kreeg gelijk waarschuwing op het scherm van "Strong winds, decend!").

Laag vliegen ging wel nog prima. Maar afhankelijk van je plannen er mee is dat zeker een factor om mee te nemen in de beslissing! Voor de hobby en de leuk is het niet zo erg om gewoon rekening te houden met het weer. Als je er ook meer serieus wat mee wil is het wel prettig als je in een bredere range van weersomstandigheden prima kan vliegen.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:08

Ik zie hier een aantal mensen zeggen dat je jezelf niet hoeft te registreren met een mini, maar dat moet wel omdat de [***] een camera heeft. Ik weet niet of de mini als "toy" gefabriceerd is? Dan hoeft het weer niet ondanks de camera..

Citaat:
However, you do not need to register yourself.
if your [***](s):
1.    weighs less than 250g and has no camera or other sensor able to detect personal data; or
2.    even with a camera or other sensor, weighs less than 250g, but is a toy (this means that its documentation shows that it complies with ‘toy’ Directive 2009/48/EC);

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:11

Ik gebruik UAV Forecast en zet hem op 8 m/s op 20m om te kijken of het idd wel gunstig genoeg is om te vliegen. Ik heb hem als app op mijn telefoon.

https://www.uavforecast.com/

Volgens de specs van DJI moet hij met 8m/s (windkracht 4) nog kunnen vliegen, maar als het al 8 m/s aan de grond is zal het op 30 meter of hoger wel nog harder waaien en krijg je helaas idd die strong wind warnings.

Ik probeer er ook maar beetje rekening mee te houden. Alleen vliegen op droge dagen met weinig wind.

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:13

Captain schreef:
Ik zie hier een aantal mensen zeggen dat je jezelf niet hoeft te registreren met een mini, maar dat moet wel omdat de drone een camera heeft. Ik weet niet of de mini als "toy" gefabriceerd is? Dan hoeft het weer niet ondanks de camera..

Citaat:
However, you do not need to register yourself.
if your drone(s):
1.    weighs less than 250g and has no camera or other sensor able to detect personal data; or
2.    even with a camera or other sensor, weighs less than 250g, but is a toy (this means that its documentation shows that it complies with ‘toy’ Directive 2009/48/EC);


Ik ga er vanuit dat je je gewoon moet registreren voor 31 december. Ik heb nergens nog die toy directive gezien in de nieuwe EU wet. Denk bijvoorbeeld dat de Tello eerder een toy zal zijn dan de mini.

De mini valt in C0 en is alleen registratie van piloot nodig en mag in A1 gevlogen worden.
De Air 2 valt in C2 en mag van 31 december 2020 tot 31 december 2022 in A2 vliegen. Na 31 december 2022 alleen nog maar in A3. Na 31 december 2020 moet je theorie toets en schriftelijk examen gehaald hebben.

https://www.dronewatch.nl/2020/03/06/eu ... or-drones/

https://www.dronewatch.nl/wp-content/up ... l-2020.jpg

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:56

En dat is dus wel weer fijn aan de Pro. Wij hebben wel eens gevlogen met windkracht 5. Hij geeft dan wel aan dat er harde wind is, maar in sportstand lukt dat nog wel prima eigenlijk. Ik vind het dan ook geen probleem om een theorietoets erbij de doen. Een kleinere/lichtere drone zou ik namelijk niet willen :) Het is dus maar net wat je doeleinden zijn

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:06

Ik heb er ook geen probleem mee om dit jaar theorie te gaan halen en het schriftelijk examen af te leggen. De Mavic Pro en Mavic Air 2 zitten in hetzelfde schuitje.

De mini is wel super fijn voor op vakanties en lekker makkelijk mee te nemen enzo.

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 22:43

Captain schreef:
Ik zie hier een aantal mensen zeggen dat je jezelf niet hoeft te registreren met een mini, maar dat moet wel omdat de drone een camera heeft. Ik weet niet of de mini als "toy" gefabriceerd is? Dan hoeft het weer niet ondanks de camera..

Citaat:
However, you do not need to register yourself.
if your drone(s):
1.    weighs less than 250g and has no camera or other sensor able to detect personal data; or
2.    even with a camera or other sensor, weighs less than 250g, but is a toy (this means that its documentation shows that it complies with ‘toy’ Directive 2009/48/EC);


Dat is wel interessante en belangrijke info!

Bagheera_206

Berichten: 25893
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Een drone kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:48

Beetje laat, maar hebben jullie nu ook die update van de DJI Fly app binnen? Versie 1.1.6. Die werd blijkbaar gefaseerd uitgerold. Nu kun je bij de MA2 net als bij de MM de snelheid van gimbal en roteren aanpassen per mode. :D En het accu symbool is verandert. Je kunt zien waar hij RTH inzet en wanneer accu echt helemaal leeg is.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:37

Ik haal dit topic weer even omhoog omdat ik ook aan het kijken ben voor een drone..

De zoon van een vriendin (6 jaar) heeft het al zeker een jaar erover dat hij een drone wil.. nu heeft hij in t verleden wel van die goedkope 25 euro speelgoed vlieg dingen gehad.. vond hij altijd leuk.. maar 3x een minder goede landing en dat ding is stuk..

Dus ik zoek eigenlijk iets wat een betere kwaliteit heeft.. tegen een stootje kan zeg maar.. vliegen is t belangrijkste, maar mocht hij er foto's mee kunnen maken is natuurlijk helemaal leuk.. en qua budget het liefst niet te duur.. 500 is echt teveel.. zo'n 100/150 euro is meer wat we in gedachte hebben..

Is zoiets mogelijk en wat raden jullie dan aan? Want ik zie door de bomen t bos niet meer met de drones haha

Ze wonen overigens buitenaf op een boerderij en er zal eigenlijk alleen thuis gevlogen worden dus dat is verder geen probleem

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:51

Ik zou me even inlezen in de nieuwe drone reglementen die vanaf 2021 ingaan. Bij een drone met camera moet de piloot zich registreren, en bij drones van 250 gram of zwaarder moet je een cursus volgen. Ik weet niet of er leeftijdsgrenzen aan zitten.
En kijk ook even of de locatie niet in een no-fly zone ligt, want ook buitenaf in eigen tuin mag je dan niet vliegen.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:35

Bedankt voor de tip.. wist niet dat die regelgeving ging veranderen

No fly zone is hier niet dus dat is oké.. registratie zou denk ik wel mogelijk zijn, bijvoorbeeld op naam van de ouders aangezien hij toch onder toezicht vliegt.. een cursus is niet de bedoeling.. het is echt gewoon hobby/spelen, zeker nu hij nog zo jong is.. maar hij heeft er wel veel interesse in..