[VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

[VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 18:18

Hallo allemaal,

Ik volg altijd met veel plezier volgtopics van verbouwingen. Nu ben ik niet iemand die snel settled, dus een huis verbouwen zie ik zo snel nog niet gebeuren.. Maar mijn vriend is groot Landrover Defender fan, en heeft in Juni een Landrover Defender Tdi, 110 wheelbase van 1998 op de kop kunnen tikken (iets met hele goede kontakten :+). Deze zijn we langzaam aan het ombouwen tot overland vehicle/camper, en het leek mij wel leuk om het proces hier een beetje bij te houden! Ik hoor ook graag tips van anderen die misschien wel iets soortgelijks hebben gedaan.


Afbeelding

Mijn vriend is heel handig en kan vrijwel alles zelf doen, als hij het niet kan dan leert hij het wel! Dat moet ook eigenlijk wel, anders zijn de onderhoudskosten wel heel hoog.. Zoals iemand ooit schreef, "A defender is never dead but always sick"

Afbeelding

Vanwege Corona hebben we nog niet veel kunnen reizen, ook niet binnen Ierland (waar we wonen) aangezien we hier hele strenge maatregelen hebben, maar in September hebben we wel een reisje kunnen maken waar we de Wild Altantic Way (R.O.I) en de Causeway Coastal Road voor een groot deel hebben gevolgd. Tijdens deze reis heeft de defender, of tot toen "Landy" ook z'n naam gekregen, nl. Magic! Hier zal ik in een latere post meer over vertellen. Tijden de reis haden we een tijdelijk platform achterin gemaakt, waar we een luchtbed op haden gelegd. Dat werkte best voor toen, maar je wil toch liever wat meer comfort en opberg ruimte als je langer weg bent! Ook krijg je erg veel condensatie. Dus toch maar goed om gaan bouwen tot functionele camper! Gelukkig is het chassis e.d. in een goede staat.

Lekker charmant, maar is de enige foto van de setup haha
Afbeelding


Er moesten/moeten een aantal dingen gebeuren voor we überhaupt aan de inrichting kunne beginnen. Eerst heeft mijn vriend de "badkuip" achterin helemaal geschuurt, behandeld en geverfd om roest e.d. te voorkomen. Daar knapte ie al een heel eind van op! Er zijn een aantal dingen vervangen, en na een aantal week was de eerste reparatie al aan de beurt, de bulkhead gasket (pakking van het motorblok?) was namelijk kapot. Na heel wat lezen en youtube, kon Chael, mijn vriend, met mij als assistente, dat gelukkig zelf fixen. Spannend was het wel, want als je het fout doet kan je zo het motorblok kapot gaan.. Duur grapje!

Afbeelding


Het is heel anders om in een Defender te rijden dan in een "moderne" auto. Zo is het bijvoorbeeld aardig lawaaig, en als het regent klonk het wel heel blikkerig. Dus stap één was om te geluidsdempen! Eerst moest alles heel goed schoon gemaakt worden, een daarna moest het geluidsdempend materiaal, Alubutile, erop. Dat ging aardig makkelijk, maar in een nat klimaat en zonder mogelijkheid tot onderdak ging het niet altijd even snel.. Maar het resultaat was goed want het is nu een stuk stiller!


Afbeelding


Afbeelding


We hebben een tijdje niks kunnen doen vanwege het weer, maar we zitten hier nu weer in een strenge Lockdown en dus is de buitensportzaak waar ik normaal werk dicht, en mijn vriend zijn studieblok ik net afgelopen. We zijn dus naar zijn huis vertrokken; hij komt van een boerderij en is er dus genoeg plek om onder dak te werken! We konden dus eindelijk met de volgende laag beginnen, namelijk de iolerende laag die ook gelijk de condensatie verminderd. Het spul dat wij gebruikt hebben is gemaakt an Closed Cell Foam (kan dus geen water op nemen) en heet Armaflex. Het was nog best spannend om dat aan te brengen, aangezien het heel belandrijk was om luchtbubbels te verkomen en je elke onregelmatigheid kon zien. We zijn schijnbaar een goed team want het aanbrengen ging eigenlijk vlekkenloos en het resultaat is goed! We hebben tot nu toe alleen nog maar het dak gedaan. Er moeten nog een aantal dingen gebeuren voor we aan de zijwanden kunnen beginnen, en vooral de vloer kunnen we pas doen als we de houten vloer er ook gelijk in kunnen doen, aangezien we het materiaal niet willen beschadigen. Als afwerking komt er op de isolatie een laag Vilt als bescherming, en om het een beetje gezellig te maken. Op de indeling kom ik later wel terug!


Afbeelding
Het zwarte is de de isolatie. Er zitten op het dak twee lagen van 9mm. Voor de rest komt er één laag op.

Voor de rest zijn we bezig met het goed waterdicht maken, dat is nogal een dingetje :+ Overal zitten gaatjes, de seals zijn niet meer goed etc, en soms kan het best lastig zijn om erachter te komen waar de lekkage nou vandaan komt.. Maar door middel van alle gaatjes e.d. op te vullen met Tiger Seal, en nieuwe seals, zijn we goed op weg! Alhoewel ik mij sterk af vraag of ie ooit helemaal water dicht zal zijn :')

Dat is het wel even voor nu, op het moment zijn we druk bezig dus ik zal proberen regelmatig updates te plaatsen!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:01

Whoo een topic van mijn hart <3
Wij hebben gekozen voor een discovery om toch wat meer rijcomfort te hebben (voor als we richting zweden reizen). Defender met gelijkaardig aan comfort was niet binnen ons budget. Dus niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien kan onze setup jullie wel wat ideetjes geven.

Gezien wij met 3 honden reizen hebben we de auto voor de honden, tent bovenop voor ons. De ondertent dient zodat we de koffer snachts gewoon open kunnen laten zonder dat het binnen regent, maar ook zeker handig voor douchen of omkleden.

Waar wij wat spijt van hebben, wat ik zeker aanraad als je het hele jaar wil kamperen, is dat we geen webasto (standkachel) geïnstalleerd hebben. Nu dat alles omgebouwd is (Schuiven, watertank,..) is er geen plaats meer voor. Althans, we gaan het nog wel een keer bekijken. We nemen momenteel een draagbaar verwarming op propaanbussen mee.

Wij hebben onze redelijk basis uitgerust, gezien we eigenlijk backpackers waren met de hangmat. Maar dit was voor de honden niet fijn. Onze eigen spullen zitten op de kist op het dak (zie je op de eerste foto net voor de tent). Deze kist is de hele breedte van de auto. Hondenspullen zitten achter 1 zetel, koelbox op 12v (geen frigo, missen we ook niet, is net het leuke van kamperen) in het midden, achter de andere stoel staat een zak met eten voor de honden en een bak met extra eten voor ons.
We hebben de schuif niet de volledige diepte genomen, denk dat hij 1m is. Daar zit het kookgerief in, eten waar we snel aanwillen en vouwbaar toilet met toiletpapier (gezien ik een darmziekte heb is een vouwtoiletje wel een nodige luxe :Y) ). Naast de schuif steken de stoeljes. Sinds kort hebben we binnen op 20cm van het dak een plaat waar een tafeltje steekt, slaapzak voor honden als het wat kouder is, matjes voor de honden en fleecedekens voor ons.
Achter de schuif, dus eigenlijk waar onze rij zetels oorspronkelijk was hebben we een klep gemaakt. Hier steekt bijvoorbeeld de ondertent in, maar ook mijn camera bijvoorbeeld. Ook hebben we daar zo een reflecterend scherm wat je in de winter op de auto legt, maar dan om de zon wat te blokkeren.
In een disco zitten bakken achter de wielkassen, in de linkse zit een watertank (tuinslang zie je onderaan uitkomen) in de rechtse recoverymateriaal en gereedschap. Het is en blijft een landrover :(:)


Afbeelding


Afbeelding

Zo is hij voor dagelijks gebruik
Afbeelding

En dit met tent en koffer er op
Afbeelding



Ik kijk uit naar meer updates en reisjes van Magic *\o/* Onze noemt Pixa <3

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:19

Tja, rijcomfort... Dat kan beter met de defender inderdaad haha maar ik ben al lang blij als het straks niet meer toch en mijn voeten droog zijn :') Welke rooftop tent hebben jullie? Wij willen mischien uiteindelijk ook wel een rooftop tent, maar hebben daar op het moment nog geen geld voor.. Prio is roof rack, ook inderdaad als extra opberg ruimte dmv of een kist, of groto duffel... Daar zijn we nog niet uit, en dan denk ik eerst een 360 awning, dan zijkanten eraan zodat je inderdaad een soort van voortent hebt. Dan uiteindelijk een rooftop tent of misschien wel een pop top, aangezien mijn vriend best lang is en dus of net wel of net niet rechtop kan zitten.. Maar wij gaan eerst idd ook voor basic, zijn ook niet anders gewend en net zoals jullie eigenlijk backpackers! Ik nog meer dan hij.

Diesel heater (dat bedoel je toch met een standkachel?) willen wij sws wel installeren. Beide voor extra warmte tijdens het rijden (de verwarming stelt niet veel voor..), maar ook omdat mijn ouders in Zweden wonen en het daar inderdaad niet altijd even warm is! En in Ierland ook niet trouwens :') :brr:

We gaan het denk ik eerst ook proberen met een 12v koelbox die we al hebben. De defender heeft idd ook loze ruimte rond de wielen. Uiteindelijk willen we daar ook bakken maken, maar dat is nog vrij prijzig dus dat laat nog wel een tijdje op zich wachten.. tot dan toe moet alles maar op de roof rack! Water weten we nog niet hoe we dat precies gaan doen. Komt er sowiezo wel!

Klink wel alsof jullie alles slim hebben ingedeeld en goed gebruik hebben gemaakt van de ruimte!

Gaan jullie ook wel eens off road of langere reizen waar je evt. water moet filteren?

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:30

Wat grappig, ik had afgelopen zomer vader en zoon die op de heen en terugweg bij ons gekampeerd hebben. Zij hadden een tent van decathlon eraan gemaakt op één of andere manier zodat de deur niet dicht hoefde.

Ik heb hun instagram even opgezocht in mijn berichten, misschien heb je er iets aan.

Veel plezier met ombouwen!

insta = drive_way_garage

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:16

Ik heb ze even opgezocht, wel een slim idee haha!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:34

Ik volg! Tof idee!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:09

midori schreef:
Tja, rijcomfort... Dat kan beter met de defender inderdaad haha maar ik ben al lang blij als het straks niet meer toch en mijn voeten droog zijn :') Welke rooftop tent hebben jullie? Wij willen mischien uiteindelijk ook wel een rooftop tent, maar hebben daar op het moment nog geen geld voor.. Prio is roof rack, ook inderdaad als extra opberg ruimte dmv of een kist, of groto duffel... Daar zijn we nog niet uit, en dan denk ik eerst een 360 awning, dan zijkanten eraan zodat je inderdaad een soort van voortent hebt. Dan uiteindelijk een rooftop tent of misschien wel een pop top, aangezien mijn vriend best lang is en dus of net wel of net niet rechtop kan zitten.. Maar wij gaan eerst idd ook voor basic, zijn ook niet anders gewend en net zoals jullie eigenlijk backpackers! Ik nog meer dan hij.

Diesel heater (dat bedoel je toch met een standkachel?) willen wij sws wel installeren. Beide voor extra warmte tijdens het rijden (de verwarming stelt niet veel voor..), maar ook omdat mijn ouders in Zweden wonen en het daar inderdaad niet altijd even warm is! En in Ierland ook niet trouwens :') :brr:

We gaan het denk ik eerst ook proberen met een 12v koelbox die we al hebben. De defender heeft idd ook loze ruimte rond de wielen. Uiteindelijk willen we daar ook bakken maken, maar dat is nog vrij prijzig dus dat laat nog wel een tijdje op zich wachten.. tot dan toe moet alles maar op de roof rack! Water weten we nog niet hoe we dat precies gaan doen. Komt er sowiezo wel!

Klink wel alsof jullie alles slim hebben ingedeeld en goed gebruik hebben gemaakt van de ruimte!

Gaan jullie ook wel eens off road of langere reizen waar je evt. water moet filteren?


Onze tent (en luifel) zijn van ARB, Simpson III is het model. Roofrack is van eezi awn (waar we oorspronkelijk de tent ook wilden van nemen, maar door wat tegenslag met de versnellingsbak was dit boven budget geworden). Onze bevestigingen voor de kist en losse dingen te monteren zijn van frontrunner, die passen gewoon op eezi awn.
Standkachel is inderdaad een diesel heater.

Ons plan is inderdaad langere ritten, maar onze 'puppy' was reisziek, hij is nu bijna 2 en het is er eindelijk uit gegaan. Dus vanaf de zomer kunnen we ook denken aan langere ritten. Ons reisdoel is voornamelijk zweden, daar is het water in de meren echt heel zuiver dus dat koken we en dan kunnen we dat in de flessen of watertank doen. Sowieso kunnen we ook altijd wel naar een dorpje rijden om water bij te vullen, al is het gewoon met bidonnen water wat we kopen. We willen graag nog 2 jerrycans met water op het dak doen. Met de honden verbruiken we echt veel meer dan toen we nog met 2 gingen backpacken. Uiteraard kunnen zij gewoon uit het meer drinken als we ergens staan. Ik denk dat we dit uiteindelijk niet heel anders gaan doen dan toen we gingen backpacken, dus ook sowieso lifestraw mee.

Zo is onze watertank nu. Past net in de bakken, maar die heeft een defender niet standaard. Deze is 20 liter. Ons eerste plan was een watertank kopen die op de plaats zit waar de voeten normaal zitten bij de achterbank, die is 50 liter en 150 euro, maar dat vond ik wat prijzig. Die kunnen we wel erna nog altijd zetten.
edit: Die dure is overigens frontrunner slanted water tank, van frontrunner heb je naar het schijnt ook eentje voor onder je def te monteren, maar ik dacht dat die op iets van een 350 euro kwam en niet zo groot was.

Afbeelding

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:02

Leen schreef:
Whoo een topic van mijn hart <3
Wij hebben gekozen voor een discovery om toch wat meer rijcomfort te hebben (voor als we richting zweden reizen). Defender met gelijkaardig aan comfort was niet binnen ons budget. Dus niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien kan onze setup jullie wel wat ideetjes geven.

Gezien wij met 3 honden reizen hebben we de auto voor de honden, tent bovenop voor ons. De ondertent dient zodat we de koffer snachts gewoon open kunnen laten zonder dat het binnen regent, maar ook zeker handig voor douchen of omkleden.

Waar wij wat spijt van hebben, wat ik zeker aanraad als je het hele jaar wil kamperen, is dat we geen webasto (standkachel) geïnstalleerd hebben. Nu dat alles omgebouwd is (Schuiven, watertank,..) is er geen plaats meer voor. Althans, we gaan het nog wel een keer bekijken. We nemen momenteel een draagbaar verwarming op propaanbussen mee.

Wij hebben onze redelijk basis uitgerust, gezien we eigenlijk backpackers waren met de hangmat. Maar dit was voor de honden niet fijn. Onze eigen spullen zitten op de kist op het dak (zie je op de eerste foto net voor de tent). Deze kist is de hele breedte van de auto. Hondenspullen zitten achter 1 zetel, koelbox op 12v (geen frigo, missen we ook niet, is net het leuke van kamperen) in het midden, achter de andere stoel staat een zak met eten voor de honden en een bak met extra eten voor ons.
We hebben de schuif niet de volledige diepte genomen, denk dat hij 1m is. Daar zit het kookgerief in, eten waar we snel aanwillen en vouwbaar toilet met toiletpapier (gezien ik een darmziekte heb is een vouwtoiletje wel een nodige luxe :Y) ). Naast de schuif steken de stoeljes. Sinds kort hebben we binnen op 20cm van het dak een plaat waar een tafeltje steekt, slaapzak voor honden als het wat kouder is, matjes voor de honden en fleecedekens voor ons.
Achter de schuif, dus eigenlijk waar onze rij zetels oorspronkelijk was hebben we een klep gemaakt. Hier steekt bijvoorbeeld de ondertent in, maar ook mijn camera bijvoorbeeld. Ook hebben we daar zo een reflecterend scherm wat je in de winter op de auto legt, maar dan om de zon wat te blokkeren.
In een disco zitten bakken achter de wielkassen, in de linkse zit een watertank (tuinslang zie je onderaan uitkomen) in de rechtse recoverymateriaal en gereedschap. Het is en blijft een landrover :(:)


Ik kijk uit naar meer updates en reisjes van Magic *\o/* Onze noemt Pixa <3


Wauw!
Ik ben jaloers!

Ik zou supergraag met de auto gaat rondtrekken, mét onze twee honden (1 grote, 1 middenformaatje), maar met mijn huidige auto (Skoda octavia) is het al heel krap om gewoon al het materiaal in te krijgen, laat staan om dat heel praktisch te doen met twee honden. Ik vrees dat een defender alleen wat out of budget is :').

Maar ik volg wel heel graag <3

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:38

Florenc schreef:
Wauw!
Ik ben jaloers!

Ik zou supergraag met de auto gaat rondtrekken, mét onze twee honden (1 grote, 1 middenformaatje), maar met mijn huidige auto (Skoda octavia) is het al heel krap om gewoon al het materiaal in te krijgen, laat staan om dat heel praktisch te doen met twee honden. Ik vrees dat een defender alleen wat out of budget is :').

Maar ik volg wel heel graag <3


Daktent past op bijna elk soort wagen, dus ook op jullie octavia. Bij onderandere daktent.nl kan je ze huren, dan kan je altijd eens kijken of het wat is. Voordeel van een daktent is dat het op een paar minutjes opgeplooid is. Wij hebben in onze ons dekbed en kussens ook liggen, dat plooit gewoon mee open. Opzetten is een minuut of 2 werk, bij een hardcover gaat dit nog sneller. Heel handig als het regent dan kunnen we snel droog staan.
Onze border collie slaapt soms gewoon boven bij ons, hij kruipt op mijn rug om de ladder op en af te gaan :Y) Maar gewoon oppakken gaat ook. Onze tent is 240x140 waardoor hij alle plaats heeft om aan onze voeten te liggen. Voor een grote is het misschien wat te krap. Onze duitse herder heeft ook eens boven geslapen. Omhoog was geen probleem, maar omlaag wel. Onze auto is wel 2.10 hoog, tent zal op een 2.50m zitten.
Andere optie is natuurlijk in de auto slapen (banken plat) met de honden en dan met een dakkoffer werken. Sowieso moet je er vanuit gaan dat het zoals basic kamperen is met de honden erbij. Ze nemen toch wat plaats in als ze comfortabel willen slapen.
Afbeelding

Er zijn ook bedrijven die auto's zoals defenders verhuren om roadtrips te doen. Al weet ik niet of dat ook kan met honden, zal wat van bedrijf tot bedrijf afhangen

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:49

Ohh ik volg stiekem mee. Landrovers hebben toch een plekje in mn hart. Die van ons “leeft” niet meer helaas.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:50

Leuk topic! Ik heb sinds deze zomer ook een defender. Helaas is mijn discovery als dagelijkse auto nu weg. Ze zijn niet te vergelijken qua rijcomfort

Onze defender is al op meer plekken in de wereld geweest als ik, en hij is al omgebouwd met vakjes en handigheidjes en is klaar voor de reis. We hebben een nieuwe daktent gekocht, voelde toch wat frisser.

Eerste is een foto van de oude eigenaar en de 2e bij ons met nieuwe daktent.

Afbeelding


Afbeelding


Ik moet even zoeken naar foto’s van de binnenkant enzo, hij heeft echt veel tegekke dingen

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:32

Leuk! Ik volg :)

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:36

Hier ook een Defender liefhebber. Ik ben er in opgegroeid en toevallig vond mijn vriend het ook een briljante wagen. Wij hebben er 1 in ons bezit *\o/*
Hij is niet omgebouwd oid, dat zijn we ook niet van plan. ongeveer eens per jaar rijden we een trail die uitgezet is door een vereniging. ook een keer op vakantie geweest in Engeland om te green-lanen.
En wat doet ie het goed voor de trailer he.... :j

ik volg jouw topic!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:41

Was gezellig in dit leuke topic aan het meelezen en ik dacht oh leuk, daktent, maar dat is nog aardig aan de prijs, schat gemiddeld duurder dan mijn hele auto :') Ik heb dan ook geen Landrover. Maar heel leuk topic, grappig ook dat er zich al meerdere mensen melden die het ook doen zoals jullie, en ik wist niet eens dat het bestond

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:58

Ja, die daktenten zijn niet heel goedkoop :o Een hele coole omgebouwde Defender zelf ook niet. Maar ze houden zeker wel goed waarde, dat is dan weer niet zo met een normale auto. Wij hebben ook echt veel mazzel gehad met de prijs van de onze.

Ik heb hem nog niet voor de trailer gehad, dat is wel het plan omdat wedstrijden hier meerdaags zijn. Alleen moet ik de trekhaak naar beneden zien te krijgen, hij zit nu iets te hoog.

Hij staat nu helaas in de winteropslag, hier hebben we een zomerauto en een winterauto. Dat kan op 1 kenteken, je betaald de duurste. En met alle strooizout in de winter vonden we het zonde om de Defender dan de weg op te laten gaan. Maar ik kan niet wachten tot het voorjaar!

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 14:58

Wat leuk dat er zo veel reacties zijn!

Een daktent is super handig idd omdat ze zo snel op te zetten zijn en ze op heel veel verschillende auto's passen. Downside is wel dat ze inderdaad prijzig zijn, vandaar dat wij eerst de binnenkant in gaan richten.

Kiwiwitje, jammer dat je er geen meer hebt! Wat voor een haden jullie?

Esparanza, heeeel gaaf, ook super handig dat ie al helemaal uitgerust is!! Zijn jullie er al veel mee weg geweest? Van welk jaar is ie? Zou leuk zijn om wat foto's van de binnenkant te zien! Handig dat je twee auto's kunt hebben zo. Ze zijn inderdaad niet heel warm in de winter haha, iig die van ons niet. Vandaag dat we m ook aan het isoleren zijn, en er een dieselkacheltje in willen die ook onder het rijden aan kan.

Driebergen, leuk!! Heb jij eens foto's in zo'n topic voor welke auto's zware aanhangers kunnen gezet?

Esparanza, wij hebben deze trekhaak. Denk dat wij hem er evt. Tijdelijk af halen, want hij komt regelmatig tegen de grond aan als we iets off road doen. Als je dat niet doet is dat geen probleem natuurlijk!

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:01

Dit was ons monstertje. Delen van deze zijn nog in leven. Een aantal onderdelen zitten in auto’s van onze monteur.
Afbeelding

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:38

Zalig, ik ben gek op Landrovers maar zowel ik als vriendlief geen verstand van mechaniek dus ook niet wijs om aan te beginnen. Daarom dus maar een Ford Mondeo om mijn paardje te trekken. Maar blijf er wel gek op, zéker de Defenders. Ik volg dussss.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:57

Gaaf!!
Vrienden van ons hebben een Mercedes g klasse omgebouwd tot off road camper, dat heeft mijn vriend doen besluiten een defender aan te schaffen..
Maar die gaat niet omgebouwd worden. Met een daktent gaan we denk ik nog wel doen.
Eerst huren dan, nog niet kopen. De man van Naiwhl op bokt verhuurt ze trouwens.

Woon je in de stad of in de county?

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:39

https://www.facebook.com/1312417966/vid ... 598545577/

We hebben er voornamelijk alleen nog maar mee gespeeld. :o We hebben hem in juli gekocht en toen waren we druk aan het werk (verhuur vakantieappartementen), toen het naseizoen was waarin we zelf op vakantie kunnen kwam de lockdown weer. Dus helaas nog niet. En het was nog even wachten op de nieuwe daktent. Die is wel gaaf onder een harde deksel dus makkelijk inklappen en opbergen.

De 'Landy' zoals ze 'm hier liefkozend noemen is van 2006, ook een 110 TD5 en dan nog DCPU.

De oude eigenaar is er mee rondgetrokken in Zuid-Amerika. Hij heeft echt honderden rete gave foto's van de auto op de meest mooie plekken. En hij heeft er dus echt in gewoond zeg maar en moest zich ook helemaal kunnen redden, dus met reserve onderdelen en dingen om echt te kunnen overleven.

Er zitten zonnepanelen op, extra accu's, watertank, gasfles met kookpitjes, koelbox. Een systeem waarmee je zelf fouten in de auto kunt opsporen, handige magneet dingetjes om de ramen mee te blinderen.... ik ontdek steeds weer nieuwe dingen. Oh en een dikke lier voorop, rijplaten en reservetanks.

Een beetje schuldig voelde ik me wel toen we hem kochten, wij gaan niet zulke reizen maken. Misschien beetje Kroatië, Slovenië enzo. Misschien met meerdere 'Landys' naar Marokko ofzo, maar dat is het dan wel denk ik. Ik zie mijn man niet echt langdurig kamperen :')

Hij doet aan schietsport en dat is vaak een weekend trainen in Bratislava en dan wil hij hem mee. En ik voor wedstrijden met paard, omdat dit hier in Oostenrijk altijd meerdaagse dingen zijn.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:02

Leuk topic!!

Hier ook grote lr fan!!
Alles is hier al voorbij gekomen!
Momenteel een series 3 station wagon en een rr die mijn man als dagelijkse auto heeft.

Onze ‘tripjes ’ zijn beperkt, honden in de ruime koffer, kids erbij of op de 2de rij en gaan, al kan je dan behoorlijk traag zien, want bij 90 maakt hij al zodanig kabaal dat je denkt dat er elk moment iets gaat vliegen(en enkele weken terug is bv op een grote baan bij regen en wind een van de ruitenwissertjes letterlijk gaan vliegen, was gelukkig dat van de passagier, want anders had ik al een probleem :+ , maar de charme doet het hem allemaal vergeten!

Voor de kids kwamen had ik een 90. Dat ding was ook zalig en enorm veel mee weg geweest, maar nooit extreem ver en lang. Trailer trekken vond ik altijd minder. De schokken zijn toch groter dan een standaard suv en die geeft (gaf) hij altijd toch wel door aan de trailer...( een paard had eens een gat in de wand gestampt toen ze vervoerd werd met de def+trailer :o zei genoeg.

Ik volg graag!!

Hier onze ‘safari-car’ ,zo gedoopt door de kindjes 8-)

Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6923
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:44

Tof topic! Voor mij blijft t bij dromen maar een goede vriend heeft een discovery met daktent en vakjes voor de vakantie.
Al paar keer mee wezen offroaden, zo cool!

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: [VOLG] Magic the Defender ombouwen tot camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 19:22

kikiwitje, leuk dat er toch nog wat van in leven is! Ik noem de defenders tegenwoordig ook wel IKEA auto's , omdat je eigenlijk alles wel kunt verwisselen en zelf in elkaar kan zetten :+

Neile, je moet inderdaad wel een beetje vertand hebben van mechaniek of het iig kunnen leren, want er is vaak wat mis mee en garages zijn echt duur... Als mijn vriend het niet zelf zou kunnen zou het echt niet realistisch zijn, vooral omdat hij nog gewoon studeerd!


Kamsel, Leuk! Heeft inderdaad z'n voor en nadelen om m on te bouwen. Als we eenmaal klaar zijn kun je er niet zo makkelijk vanalles en nogwat achterin gooien, en niet zo maar meer voor boerderij dingen gebruiken.. Maargoed, dat zou toch niet vaak voor komen! Woon in de stad Galway vanwege werk en eerder studie. Maar Chael komt dus van een boerderij ten zuiden van Limerick en Galway is heel klein dus je bent zo de stad uit!

Ziet er goed uit Esparanza!! Ik wil ook nog meer gaan off roaden om er wat beter in te worden. Moet zeggen dat het nog wel wennen is om in de defeder te rijden, gaat toch allemaal wat anders dan een "moderne" auto.. Maar komt wel! Balen dat je net de vakantie miste.. Maar komt ook wel weer!
Wat voor accu systeem hebben jullie?
Slovenië kan ik aanraden <3 Echt mooi.. Bosnië en montenergro zijn ook leuk, vond persoonlijk Croatië nog het minst. Wel super handig dat die van jullie helemaal al uitgekit is, gaat veel geld en tijd in zitten haha!

Tengeltje, een Series <3 Haha dat verhaal van die ruitenwisser! Zie het helemaal voor mij :D Oh jee niet zo'n success, trekken met een 90 dus.. Maar die van jullie wordt toch goed gebruikt zo te horen! Met die van ons rijden we ook "maar" max 100.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 19:49

Ondertussen een update over Magic! We zijn dus op het moment met twee dingen bezig, het chassis behandelen tegen roest, en de binnenkant, en dan vooral isoleren en bekleden

Landrovers, of iig Defenders, zijn nogal gevoellig voor roest. Dus eigenlijk uit voorzorg gaan we het chassis behandelen met Dinitrol. Dat betekent dat Chael drie dagen onder de auto geeft gelegen met een stoomreiniger om het chassis van binnen en buiten helemaal schoon de maken. "I don't wish doing this upon anyone" Niet zo'n fijn werk dus :Y) De volgende stap is het dikste roest eraf slijpen. Gelukkig is het chassis in een hele beste staat voor z'n leeftijd, dat is een meevaller! Na het slijpen wordt het behandeld met Dinitrol en zal ie helemaal mooi zwart zijn :D En dus bestendigt tegen roest.


Afbeelding

Afbeelding


Eerst moet het chassis helemaal drogen, anders "trap" je het vocht. Ondertussen zijn we verder gegaan met de binnenkant. We haden het dak eerder al geisoleerd, dus het was tijd voor de bekleding. Hiervoor gebruiken we velt en speciale lijm uit een spraybus. Het moet natuurlijk zo netjes mogelijk, want dit is ze laag zie zichtbaar is. Wat was dat spannend, en we haden nog nooit eerder zoiets gedaan.. Het plan was om het hele dak in één stuk te doen. Het ging niet helemaal vlekkeloos -O- We begonnen aan de voorkant. Het begon goed en we leken zelfs netjes rond het dakraam te komen. Tot we bij het laatsje hoekje waren. Prut... We kwamen helemaal niet goed uit en er zat een dikke vouw! Na lang vanalles te proberen hebben we het velt afgeknipt op de grens met de kabine, en een snee in de hoek van het raam moeten maken.. Het was een goede test voor onze relatie :') Gelukkig is het afwerken langs de zijkanten van de ramen en dergelijke beter gelukt dan verwacht! Toen volgde de achterkant, maar dat ging gelukkig wel allemaal goed, want we wisten waar we aan moesten denken!

Mooi afgewerkt, al zeg ik het zelf
Afbeelding

Links van het raam kun je de schijding zien die er dus eigelijk niet had moeten zijn, maar we hebben het mooi af kunnen werken.
Afbeelding

Het eindresultaat!
Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:01

Waar is Ikke in dit topic??