De experimentele zaaier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:12

Ik heb meloen in een bakje gestopt en het komt als een malle uit. Zijn er opties die zonder kas groot te brengen, of is het een verloren zaak bij voorbaat? :P

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:22

Ik kom ook weer binnenwaaien na de winterstop. Meloen doe ik altijd in de kas, maar als we net zo'n warme zomer hebben als vorig jaar zou het buiten ook wel moeten lukken.

Ik heb trouwens oleander gezaaid, kiemt ook als een gek. Is niet echt raar, ze staan in Italië als onkruid in de middenbermen van de snelwegen, maar toch...

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 06:19

Ik heb mango en jalapeño gezaaid

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:31

Ik heb ook een zooi zaden in de grond gestopt, o.a. die ik uit Marokko mee had genomen. Staan nu nog in zo'n bak van de Action buiten. De namen: rode fluffy bloemenboom, Marokko. Grote graspollen, Marokko. Grote Esdoornzaden, Marokko, Roze bloemenboom, Marokko. :')

En dan nog oudere zaden van een Lampionboom, nog wat citroenzaden en zaad van Kumquat. Van die laatste 2 komt er al wat op dus ben benieuwd :) Als het binnenkort wat warmer wordt, mag de avocado ook lekker naar buiten.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:55

Heb je toevallig goede foto's van je fluffy bloemenboom en je rode bloemenboom? Dan wil ik wel een poging doen er een naam aan te plakken. Gras is van een foto niet te determineren, dus daar waag ik me niet aan :+

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:04

Mijn citroenplantjes! Ga ze binnenkort even verpotten.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:18

Ibbel schreef:
Heb je toevallig goede foto's van je fluffy bloemenboom en je rode bloemenboom? Dan wil ik wel een poging doen er een naam aan te plakken. Gras is van een foto niet te determineren, dus daar waag ik me niet aan :+


Ik hoop dat ik de juiste erbij heb :+

Die knopjes zijn van de rode fluffy boom (die ik overigens ook hier in het klein in een tuincentrum gevonden en gekocht heb haha), de peulen als het goed is van de roze boom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de boom waar ik 2 esdoorn zaden vlakbij /onder vond, maar waarvan ik niet weet of het nou van die mooie boom kwam (of dat dus een esdoorn is of niet)


Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:32

Bovenste foto: Callistemon citrinus (lampepoetser, mirte)
Middelste is niets van te zeggen zo, die peulen lijken alsof het er één is uit de trompetboomfamilie.
Het lijkt me niet dat die onderste een esdoorn is. Die bloeien geen van alle zo opvallend.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:38

Zou de middelste een Judasboom (Cercis) kunnen zijn?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:40

Ik heb mijn Cercis nog nooit peulen zien maken, maar zou best kunnen dat ze dat hier in NL domweg niet doen. Ik ga eens kijken wat voor zaaddozen een Cercis hoort te maken.

Hmm, ze maken een soort peulen waar boontjes in zitten, dus geen pluisjes. Die pluisjes doen me sterk denken aan Oleanderzaad trouwens, maar die hebben ook weer andere peulen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:43

Maar horen de pluisjes wel bij de peulen?

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:39

Nee zijn 3 verschillende dingen. Pluisjes zijn gras of inderdaad oleander, die heb ik beide meegenomen.

Het zou best een judas boom kunnen zijn inderdaad, als ik die peulen bij vreeken zie.

Deze foto had ik ook nog genomen.

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:21

Prairy schreef:
Nee zijn 3 verschillende dingen. Pluisjes zijn gras of inderdaad oleander, die heb ik beide meegenomen.

Het zou best een judas boom kunnen zijn inderdaad, als ik die peulen bij vreeken zie.

Deze foto had ik ook nog genomen.

[ [url=m/EGm7Ls.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met dat blad erbij zou ik er zeker Judasboom van maken.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:30

Yep, Judasboom.
En dan is dat pluiszaad Oleander.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:58

Misschien stomme vraag.... Maar heb bij de Action wat zaadjes gekocht om uiteindelijk in de tuin te zetten. Er staat op dat je ze in een kweekbak moet doen en dan na wat groei buiten kan planten..... Maar kan ik ze ook gelijk in de tuin planten?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 17:48

Zaden van wat voor planten zijn het?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:01

Kruiden: dille, bieslook, tijm, oregano, rozemarijn en peterselie.
Na goed kijken zie ik op het pakketje ook staan 'vanaf februari tot maart binnen in een zaaibakje of van april-juni buiten in de volle grond of in bloempotten zaaien'.

Zodra de tuinaarde toegevoegd is en ik wat mest heb laten inwerken, dan gaan ze de grond in.... Ik hoop dat het gaat lukken....
Zó géén groene vingers :')

Heb ook lavendel (2x), basilicum en nog een keer peterselie met een opkweek bakje

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:12

Dille, tijm en oregano zou geen probleem moeten zijn. Bieslook, rozemarijn en peterselie zijn notoir lastige kiemers. Met peterseliezaad wordt aangeraden het eerst 24 uur te weken in warm water.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:31

En lavendel?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:35

Lavendel is ook niet de makkelijkste om te zaaien. Kan je veel beter stekken (dat gaat dan weer heel eenvoudig)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:05

Hoe lang na bemesten kan je plantjes zaaien of planten? Ga straks mest strooien en dan sproeien, zoals het advies. Maar in het advies staat dan ook niet hoe lang je moet sproeien..... Iemand advies voor beide vragen?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:10

Ik zou eerst zaaien en pas als de zaailingen minimaal 6 weken oud zijn pas bemesten - en dan het liefst met vloeibare mest in dubbele verdunning. Als je kiemworteltjes wilt laten verbranden moet je zaad in rijke, net bemeste grond stoppen.

Als jij verse tuinaarde door je grond hebt gewerkt, zit daar al meer dan genoeg mest in om te zaaien.
Beter nog zaai je voor in zaaigrond. Daar zit zand doorheen voor betere afwatering en zodat de grond wat armer is.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:38

Mijn grond was volledig zand met wat stenen en schelpjes. Moest ook opgehoogd worden. Heb tuinaarde meegekregen van pokon. Iedereen adviseerde bemesten omdat er eigenlijk lange tijd niets gegroeid had.
Heb dus nu de tuinaarde door mijn zand gemengd, bemest met korrels (en gemengd) en gesproeid.
Er zijn een aantal dingetjes die ik eerst wil opkweken inderdaad, maar ook een zakje bermbloemen die ik gewoon wil zaaien. Ik ben niet zo trouw met water geven zullen we maar zeggen, dus opkweken binnen wordt hem niet vrees ik. En die bermbloemen wil ik gewoon over de lengte van mijn border.
Ik heb ook nog een stek van een doornloze braam en een campanula. Wanneer zou ik beide dan in de grond kunnen zetten?

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:43

Wat bedoel je met 'een stek'? Iets zonder wortels (want dat is een stek)? Of gewoon een jonge plant?
Jonge planten met voldoende wortelstelsel kun je gewoon planten.
Stekken zonder wortels kun je ook het beste in zaaigrond zetten, goed vochtig houden zonder te veel water te geven, evt onder plastic om uitdrogen te voorkomen en/of stekpoeder gebruiken.

Je bermbloemenmengsel zal smullen van arme grond dus echt jammer dat je er mest door gegooid hebt. Ik zou minimaal een maand wachten met zaaien. En ook als je in de volle grond zaait zal je water moeten geven.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:05

Afbeelding
Dit bedoel ik. Beide van een collega gekregen