Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fearn
Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:27

Verbaast mij dat iedereen hier zoveel problemen heeft met de hedera. Ik heb één langs het raam hangen en die groeit als kool :D

Daarentegen maak ik graslelies altijd dood, terwijl dat juist een makkelijke plant zou moeten zijn :')

Wat enorm zonde zeg Fading, dus de enige manier om je plant te redden is om 'm helemaal te verknippen? :(

Gelukkig heb ik nog geen trips gehad, maar wel rouwvliegjes, één plant was daardoor zo aangetast dat ie uiteindelijk alleen nog maar geel werd en bladeren liet vallen. Die heb ik dus ook maar verknipt en gestekt.

Heb momenteel ook nog een plant met bladluis, die staat nu in quarantaine in de badkamer :') heeft iemand nog tips tegen bladluis?

Vandaag heb ik trouwens nog wat stekjes geruild! Heb zelf deze 2 opgehaald:

Weet iemand hoe deze heet? (Ik dacht een soort tradescantia?)
[ img ]

En een scindapsus pictus <3
[ img ]


Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:41

Lieveheersbeestjes werken goed tegen bladluis, voor in de tuin kan je larven kopen volgens mij, maar in huis handig?

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:48

Spoelen, spoelen en spoelen. Alle aarde eraf en even op water laten staan. Als je het in huis hebt dan een mengsel maken met warm water, groene zeep en spiritus en daarmee de plant wekelijks behandelen voor 4 weken op rij. Daarmee doorbreek je de cyclus van de bladluis namelijk. Dan kan de plant weer in de verse potgrond bij de rest.

Sting
Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:51

Jis_ schreef:
Had het allemaal liggen dus ook even wat geprobeerd. Mja. :') Dit touw is niet zo mooi ook en dan nog waar op te hangen binnen. :? Zou zo'n lusje van de gordijnreling dat gewicht houden?

Er zijn op Facebook veel mensen die véél aan de gordijnrailing hebben hangen. Ik vind het toch altijd een beetje eng := . Maar zij beweren dat het al jaren prima gaat, dus het zou moeten kunnen +:)+

carola
Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:01

Ik ben heeeeel blij met onze steigerbuizen-gordijnrails, ideaal om vanalles aan op te hangen!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En mooie krabpaal voor de katten zag ik! Wat leuk, járen geleden (ik denk 15 jaar terug ofzo) hebben wij ook zoiets gemaakt voor onze katten met een boom uit een eigen stuk bos en rieten mandjes uit een goedkope winkel (xenos dacht ik). Hier zie je hem, er hangt ook een chinees-lantaarntje in, in een vogelhuisje. Deze heeft het af en toe wel zwaar met spelende katten :D

[ img ]

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:49

Leuk om te horen Sting, ga er een kleintje aan hangen en dan op hoop van zegen. :=

Dat is gaaf Carola!

Mooie klimboom ook. <3 Hier worden ze ook
heel fanatiek gebruikt. :D

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

xNavatu
Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:17

Ooh wat hangt je epipremnum er mooi bij Carola!


Ik was van het weekend bij mn ouders en toen vroeg mam of ik haar monstera wilde hebben want ze had er geen plek meer voor. Hij was alleen wel wat verwilderd en had wat bladeren met verdorde stukken erop:

[ img ]

Nouja opzich nog een mooie plant dus natuurlijk wilde ik hem hebben :)) Denk dat de verdorde stukken kwamen omdat hij echt in een heel klein potje stond, en toen ik het er vanmorgen uit heb gehaald bleek idd dat hij echt heel krap stond..

[ img ]

Ahum.

Dus lekker in een iets groter potje gezet, de lelijke bladeren er allemaal afgehaald en hem een beetje opgebonden aan een mosstok en nu staat hij er zo bij:

[ img ]

Hopelijk kon hij het verpotten aan. Heb hem wel puur uit zn pot gehaald en verder niet aangeraakt en er gewoon alleen nieuwe potgrond in gedaan om het grotere potje op te vullen dus hopelijk krijgt hij er geen opdonder van want vind hem er nu wel mooi bij staan <3

« NAVATUSHOTS.COM »
» Volg mijn fotografiepagina op Facebook! «

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:26

Hij is prachtig, xNavatu! Die kan er weer even tegenaan.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:39

Oh, ik 'breek' juist altijd de wortels een beetje vanonder zodat ze gestimuleerd worden om verder te groeien. Ik had nl een sannseveria die ik had verpot en die steeds wiebeliger werd naarmate de bladeren groeiden. Toen ik hem uit de aarde haalde, zag ik dat de wortels gewoon in dezelfde vorm gebleven waren en dus niet gegroeid, waardoor hij dus helemaal niet 'geworteld' was. Toen ik de wortels een beetje losmaakte en weer terugzetten, begon hij pas echt weer te wortelen.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:22

Mooie plant xnavatu!

Ben toch wel wat hebberig aan het worden. Nu dezen besteld:
oxalis triangularis,
Monstera adansonii,
ctenanthe amagris,
calathea maui queen,
alocasia amazonica

Hopelijk komen ze volgende week. Al geworteld maar nog klein.

Macs
Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:23

Wauw, wat leuk dat je die mocht hebben! Daar zeg je geen nee tegen natuurlijk.
Ik heb laatst mijn Orbi verpot en in drieën gescheurd die ook aardig krap zat, die had ook wat bruine stukjes/randjes. Ik heb juist wel alle wortels uit elkaar gehaald, omdat ze helemaal in de knoop zaten en zo alsnog geen ruimte kregen in een nieuwe pot :P

Maks :+:

Luxorvalkje
Berichten: 1932
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:44

Mijn strelitzia heeft dit jaar niet gebloeid.

Dacht dat ik hem teveel verwaarloosd had.

Nu zie ik drie bladeren die helemaal klein blijven en niet uitvouwen.

En daarnaast ‘stof’ onder op het blad. Is geen stof vrees ik. |( Iemand tips?

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:33

Dat lijkt mij op spint ;( wel te bestrijden met huis tuin en keukenmiddeltjes. Ik heb gesprayd met een oplossing van dreft en azijn meende ik en toen was ik er vanaf.
Succes!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:35

nijnthju schreef:
Dat lijkt mij op spint ;( wel te bestrijden met huis tuin en keukenmiddeltjes. Ik heb gesprayd met een oplossing van dreft en azijn meende ik en toen was ik er vanaf.
Succes!


Daar sluit ik mij bij aan. Maar eerst de gehele plant zo goed mogelijk afspoelen met water en de aarde verversen. Je moet van de eitjes en de volwassen exemplaren af komen. Sterkte!




_______

:+
[ img ]

Ik zal morgen nog bij daglicht foto's maken maar kijk. :+:

Philodendron Melanochrysum
[ img ]

Philodendron Micans
[ img ]

Syngonium Mojito
[ img ]

Fearn
Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 00:14

magda_90 schreef:
nijnthju schreef:
Dat lijkt mij op spint ;( wel te bestrijden met huis tuin en keukenmiddeltjes. Ik heb gesprayd met een oplossing van dreft en azijn meende ik en toen was ik er vanaf.
Succes!


Daar sluit ik mij bij aan. Maar eerst de gehele plant zo goed mogelijk afspoelen met water en de aarde verversen. Je moet van de eitjes en de volwassen exemplaren af komen. Sterkte!




_______

:+
[ [url=m/N9zke0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal morgen nog bij daglicht foto's maken maar kijk. :+:

Philodendron Melanochrysum
[ [url=m/c0T6jp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Philodendron Micans
[ [url=m/EVMAea.jpg]Afbeelding[/url] ]

Syngonium Mojito
[ [url=m/Tcfx0h.jpg]Afbeelding[/url] ]


Haha, bij dat plaatje over vergeetachtigheid:
Ik: "I'm so forgetful"
Ook ik: heeft precies een schema in het hoofd van welke plant wanneer water moet hebben, besproeid moet worden etc :D

(Heb nu ruim 30 planten, met elk behoorlijk verschillende verzorging)

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 07:56

Zou ik jullie tips mogen. Ik kan een wat sneue monstera overnemen: [ img ]

Mijn plan is om het als xnavatu aan te pakken:

Ik had al bedacht om hem een flink grotere pot te geven. De lelijke bladeren te knippen (moet dan de hele stengel ook weg? Komt er nw blad aan al bestaande stengels?), hem een mosstok geven en voorzichtig opbinden.

Vervolgens op een plekje in de half-schaduw zetten en qua water hem behandelen als mijn Philodendrons.

Klinkt dit als een plan?

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:05

Hahaha!! :D

Die Philodendron Melanochrysum! <3


Had echt wel wat meer aarde nodig xNavatu.

Dat scheuren van de wortels gaat dat wel goed nu? Las dat je dat beter in het voorjaar kan doen?

Ik heb het idee dat ik mijn Monkey te veel water geef, aardig wat nieuwe scheuten maar enkele bladeren waaronder ook een blad wat nog in de krul zat werd geel/bruin, ga maar eens wat minder geven.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

xNavatu
Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:23

Ja dat had hij zeker haha. Ja scheuren van de wortels was naar mijn idee nu ook niet echt slim om te doen dus daarom ben ik er af gebleven.. kijk het wel even aan en als hij idd slecht gaat en de wortels zo in elkaar door groeien kan ik het altijd nog opnieuw doen :D Maar doe ik idd liever in het voorjaar.

Klinkt zeker als een plan Troi!


Ohhh Magda, jaloers op die Melanochrysum <3
Mijn Micans groeit echt als een malle op het moment :oo

« NAVATUSHOTS.COM »
» Volg mijn fotografiepagina op Facebook! «

Luxorvalkje
Berichten: 1932
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:17

Ik ben net met spiritus en groene zeep in de weer geweest . Bah

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Myka
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:22

Fading schreef:
Puera schreef:
Zonde Fading! Wat was die grote plant voor een?
Hoe is het met je planten afgelopen? Zijn ze bijgetrokken?


Dat was/is een Epipremnum aureum :D

magda_90 Ja dat deed pijn, zeker om te zien hoe hij er altijd uit zag en hoe ie er nu uit ziet.

Arnon
Trips op onze planten toen, deze hebben het geen van allen overleefd helaas...


[ [url=m/AQODkJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fSp8hO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DFKvuE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook als je bruine plekken op de achterkant van je bladeren ziet kan dat schade zijn van trips, wij keken altijd echt wel met de zaklamp van de telefoon erop!



Jis_ Erg tof wel hoor ;)

Thanks voor je foto's ter illustratie, verdrietig wel :(:)

Schemerdier schreef:
Gele bladeren kan toch ook juist een teken zijn van te veel water? Ik zou dus een beetje oppassen hiermee...

Maar zou het dan ook erger worden ondanks dat je ze geen water geeft..? :=

live laugh love

Fearn
Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:46

Hey, heeft iemand advies voor mij? :) mijn monstera valt een beetje uit elkaar, nu had ik het idee om hem op te binden aan een bamboe of mosstok. Maar het potje is best klein. Zou ik hem dan beter eerst kunnen verpotten en er een grotere mosstok in zetten, of nog even zo laten staan en met bamboestokjes?

[ img ]

Jis_
Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:04

Verpotten met mosstok er bij zou ik doen, maar geen ervaringsdeskundige dus aan mijn advies heb je in deze niet echt wat. :o Mooi nieuwe blad er bij.



Mijn Chinese Peperboom, Zanthoxylum piperitum, ook overal weer nieuwe blaadjes. *\o/*

[ img ]

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:48

@Isacalixa, Ik ben ook geen expert maar heb toevallig net deze week een Monstera overgenomen en opgebonden. Van een behoorlijk uit elkaar gevallen variant:

[ img ]

Nu 2 mosstokken erbij en de beschadigde bladeren eruit, zo laat ik hem voorlopig even bijkomen van de verhuizing en het knippen/opbinden. Ik hoop dat het goed gaat. Heb wel begrepen dat het sterke planten zijn.

[ img ]

Komende lente als hij wat is bijgekomen ga ik hem in een grotere pot zetten.

In jouw geval zou ik het geloof ik eerst met bamboe doen en in de lente verpotten en een mosstok erin zetten. Maar zoals gezegd, ik ben geen expert!

Prachtige peperboom! Is dit een bonsai?

Fearn
Berichten: 4763
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:29

Jis_ schreef:
Verpotten met mosstok er bij zou ik doen, maar geen ervaringsdeskundige dus aan mijn advies heb je in deze niet echt wat. :o Mooi nieuwe blad er bij.



Mijn Chinese Peperboom, Zanthoxylum piperitum, ook overal weer nieuwe blaadjes. *\o/*

[ [url=m/Ed2BY3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat gaaf, zo'n boompje <3 Heb je er ook een volledige foto van?

Ik denk dat ik de bamboestokken eerst ga proberen en dan in de lente verpotten, het zou zonde zijn als de monstera het nu niet overleeft.

Bij mij krijgt deze plant nu ook baby's, de fatsia :)

[ img ]

ZoeyDercks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:38


Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, jasmijn16 en 105 bezoekers