Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 04:17

troi schreef:
Tips en linkjes om zoiets te knopen?


Op youtube staan ook een hoop filmpjes hoe je ze moet knopen. Zelf maken is idd heel erg leuk heb ik ook gedaan. Mijn 2.5 jarige mocht mij helpen met de houten kralen rijgen en ze wijst er steeds naar en dat ze heeft mogen helpen.

Maar via ali ook een paar besteld met wat ingewikkeldere knopen en die zijn ook erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 08:32

Badeendje schreef:
Bij mij gaan klimoppen (hedera helix) altijd dood binnen. Iedereen lacht me uit omdat ik het meeste wel in leven kan houden, maar hedera laat gewoon ineens al z’n blad vallen en dan is het klaar. Ik heb het opgegeven :+


Ik ben aan m'n 5e en laatste klimop bezig binnen, het gaat erg goed tot nu toe maar als deze dood is geef ik het ook.op :+

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:05

Badeendje schreef:
Magda, ik miste je al in het topic, leuk dat je weer terug bent en zoals altijd weer prachtige plantjes laat zien. Waar haal jij jouw variegata’s vandaan?

Bij mij gaan klimoppen (hedera helix) altijd dood binnen. Iedereen lacht me uit omdat ik het meeste wel in leven kan houden, maar hedera laat gewoon ineens al z’n blad vallen en dan is het klaar. Ik heb het opgegeven :+

Ailil, gewoon zelf knopen! Wel een mooie hanger <3



Ik was een tijd moe van Bokt. :o sociale media überhaupt.

Ik heb ze echt allemaal divers qua afkomst. Diverse tuincentra, Facebook, Instagram, Marktplaats, Ebay en ruilen met kennissen.


corinep schreef:
troi schreef:
Tips en linkjes om zoiets te knopen?


Op youtube staan ook een hoop filmpjes hoe je ze moet knopen. Zelf maken is idd heel erg leuk heb ik ook gedaan. Mijn 2.5 jarige mocht mij helpen met de houten kralen rijgen en ze wijst er steeds naar en dat ze heeft mogen helpen.

Maar via ali ook een paar besteld met wat ingewikkeldere knopen en die zijn ook erg mooi!


Ik doe zelf de makkelijke variant, met 5 minuten heb je er een.

Voorbeeld:
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:35

Vind dat zo gaaf die macramé hangers voor planten maar ik heb gewoon geen plek om het op te hangen of ik moet gaten gaan boren. Heb het wel in de tuin, voor lichtjes in de boom en planten. Niet zelf gemaakt.

magda_90 schreef:
Waar heb je dat gehoord? Want je bedoeld hier de Purple Flush? Die hoort paars en wordt onder invloed van zonlicht alleen maar paarser.
Maar zowel de normale als de variegata zijn in de drie jaar dat ik ze heb nog nooit paars uitgeslagen bij water te kort of dat ik dat elders heb gezien of gehoord. Wel dat ze gaan rimpelen en induiken bij water te kort.

Dit komt door de zon bijvoorbeeld want deze heeft buiten gehangen.
[ [url=m/c3baFs.jpg]Afbeelding[/url] ]

De variegata die kent al helemaal geen paars.
[ [url=m/AMuIAC.jpg]Afbeelding[/url] ]

En rechts de Purple Flush
Die wordt onder invloed van de zon intens paars van kleur.
[ [url=m/qP8b6U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel de Thai is prachtig! Maar nu zijn de prijzen echt absurd helaas.


Las dat op een site, niet zo betrouwbaar blijkbaar, :') stond inderdaad een foto bij van de Purple Fluch, die zou dus onder invloed van meer minder water (meer) verkleuren.

Waarom is de Thai zoveel duurder geworden, weet je dat? Was al duurder denk ik, zie hem nooit staan in een tuincentrum.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:39

Fading schreef:
Wat een geweldige krabpaal heb je daar <3 <3 <3
't is dat mijn kat bang is van krabpalen anders had ik er over nagedacht om er zo een aan te schaffen. Toch ruimte zat in onze woonkamer haha!


Ahhhh :=

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:54

De Thai is zo eind 2019 naar onze regio gekomen en was toen al duur inderdaad - rondom €150 voor een goed gewortelde plant met drie bladeren. Maar nu met COVID-19 zijn de prijzen van planten zo idioot gestegen dat je nu voor hetzelfde formaat €350 neer legt.

Als voorbeeld. Ik had stamstekken van de Monstera Aura. Maar omdat ik vanwege ruimte en tijd mijn collectie aan het uitdunnen ben, had ik hem op een veilingsite van Facebook geplaatst. Ik heb hem voor ruim 2.5 keer meer kunnen verkopen. Mensen hielden maar niet op met bieden. :oo De laatste minuut was best spannend nog.
Ik voelde mij er wel erg opgelaten bij maar goed mensen bieden zelf natuurlijk. De plant is gelukkig in goede orde in Estland aangekomen.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:05

Wat gaaf! Inderdaad ze bieden zelf.

Zijn dit soorten door ons gekweekt of ook in de natuur te vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:12

magda_90 schreef:
De Thai is zo eind 2019 naar onze regio gekomen en was toen al duur inderdaad - rondom €150 voor een goed gewortelde plant met drie bladeren. Maar nu met COVID-19 zijn de prijzen van planten zo idioot gestegen dat je nu voor hetzelfde formaat €350 neer legt.

Als voorbeeld. Ik had stamstekken van de Monstera Aura. Maar omdat ik vanwege ruimte en tijd mijn collectie aan het uitdunnen ben, had ik hem op een veilingsite van Facebook geplaatst. Ik heb hem voor ruim 2.5 keer meer kunnen verkopen. Mensen hielden maar niet op met bieden. :oo De laatste minuut was best spannend nog.
Ik voelde mij er wel erg opgelaten bij maar goed mensen bieden zelf natuurlijk. De plant is gelukkig in goede orde in Estland aangekomen.



Ja bizar dat mensen er zoveel geld voor wegleggen, maar ik vind en blijf die Thai echt prachtig vinden, mijn huisgenootje heeft hem ook. Maar die is een heel stuk minder mooi geworden door de trips, maar doet het nu weer erg goed :D dus ben benieuwd of ze die ook ooit nog kan en gaat stekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:15

Auw, wat trips met planten doen.....

Van: (de grote plant naast de malm kast tegen de blauwe muur)
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Hij wortelt wel wat gelukkkig dus wellicht kunnen we er nog iets mee later!

Deze hebben we ook maar uit de grond gehaald omdat ze het slecht deden maar die wortelen stiekem ook best wel heel erg goed <3

Afbeelding

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:42

Ai, dat is wel heel spijtig zeg! Was dat door trips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:47

Schemerdier schreef:
Ai, dat is wel heel spijtig zeg! Was dat door trips?

helaas ja! Hebben er een ruim jaar last van gehad..

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:43

Zonde Fading! Wat was die grote plant voor een?
_Karlijn schreef:
Mijn ervaring met PLNTS heb ik ze nav de foto's gemaild. Het waren volgend hun wel de goede planten maar de vorm van het blad moest nog komen. En al die stippen op het blad zou waterschade zijn (waarom stuur je me een plant met waterschade op? Het zal vast niet geregend hebben in de doos := ), zou geen kwaad kunnen... Ben er niet helemaal tevreden over dus..

Hoe is het met je planten afgelopen? Zijn ze bijgetrokken?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:04

Jis_ schreef:
Wat gaaf! Inderdaad ze bieden zelf.

Zijn dit soorten door ons gekweekt of ook in de natuur te vinden?


De Thai is een hybride die is gemaakt. De Aura is een natuurlijke mutatie net als de Albo. Alleen zal je ze in de natuur weinig vinden want daar wil de plant die bladeren dood hebben. Wij houden ze in leven hier.
Fading schreef:
magda_90 schreef:
De Thai is zo eind 2019 naar onze regio gekomen en was toen al duur inderdaad - rondom €150 voor een goed gewortelde plant met drie bladeren. Maar nu met COVID-19 zijn de prijzen van planten zo idioot gestegen dat je nu voor hetzelfde formaat €350 neer legt.

Als voorbeeld. Ik had stamstekken van de Monstera Aura. Maar omdat ik vanwege ruimte en tijd mijn collectie aan het uitdunnen ben, had ik hem op een veilingsite van Facebook geplaatst. Ik heb hem voor ruim 2.5 keer meer kunnen verkopen. Mensen hielden maar niet op met bieden. :oo De laatste minuut was best spannend nog.
Ik voelde mij er wel erg opgelaten bij maar goed mensen bieden zelf natuurlijk. De plant is gelukkig in goede orde in Estland aangekomen.



Ja bizar dat mensen er zoveel geld voor wegleggen, maar ik vind en blijf die Thai echt prachtig vinden, mijn huisgenootje heeft hem ook. Maar die is een heel stuk minder mooi geworden door de trips, maar doet het nu weer erg goed :D dus ben benieuwd of ze die ook ooit nog kan en gaat stekken :D


Trips :x

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:05

Fading schreef:
Auw, wat trips met planten doen.....

Van: (de grote plant naast de malm kast tegen de blauwe muur)
[ [url=m/dPUWtT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar:
[ [url=m/FJU8AF.gif]Afbeelding[/url] ]

Hij wortelt wel wat gelukkkig dus wellicht kunnen we er nog iets mee later!

Deze hebben we ook maar uit de grond gehaald omdat ze het slecht deden maar die wortelen stiekem ook best wel heel erg goed <3

[ [url=m/RWf10h.gif]Afbeelding[/url] ]


I know the feeling. -O-

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:24

Dank je voor de uitleg Magda.

Wat zonde Fading. Iedereen met planten krijgt er wel een keer mee te maken geloof ik. -O-

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:29

Mag ik vragen hoe je trips herkent? Hoe zie je aan het je plant dat ze ze hebben? :=

Bij mij hebben steeds meer planten gele bladeren, ondanks dat ik ze weinig water geef. Sommige planten zien er dorstig uit maar geven nog steeds gele bladeren?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:44

Gele bladeren kan toch ook juist een teken zijn van te veel water? Ik zou dus een beetje oppassen hiermee...

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:54

Ik ben ook heel benieuwd hoe je trips herkend! Heb pas sinds kort meer planten dus gok dat ik het ook wel eens zal gaan tegenkomen..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:59

Je ziet ze wel. De volwassen zijn hele kleine smalle zwarte vliegjes en deze leggen eieren in de plant. Als je misvormde bladeren krijgt of allerlei grijze punt beschadigingen dan weet je al bijna hoe laat het is. Als je dan ook nog geelwitte larven op je blad ziet lopen dan heb je de kackpot.
Behandelen is vrij intensief en je moet eigenlijk alle planten behandelen en voorzien van nieuwe aarde.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:33

Had het allemaal liggen dus ook even wat geprobeerd. Mja. :') Dit touw is niet zo mooi ook en dan nog waar op te hangen binnen. :? Zou zo'n lusje van de gordijnreling dat gewicht houden?


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:03

Puera schreef:
Zonde Fading! Wat was die grote plant voor een?
_Karlijn schreef:
Mijn ervaring met PLNTS heb ik ze nav de foto's gemaild. Het waren volgend hun wel de goede planten maar de vorm van het blad moest nog komen. En al die stippen op het blad zou waterschade zijn (waarom stuur je me een plant met waterschade op? Het zal vast niet geregend hebben in de doos := ), zou geen kwaad kunnen... Ben er niet helemaal tevreden over dus..

Hoe is het met je planten afgelopen? Zijn ze bijgetrokken?


Dat was/is een Epipremnum aureum :D

magda_90 Ja dat deed pijn, zeker om te zien hoe hij er altijd uit zag en hoe ie er nu uit ziet.

Arnon
Trips op onze planten toen, deze hebben het geen van allen overleefd helaas...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook als je bruine plekken op de achterkant van je bladeren ziet kan dat schade zijn van trips, wij keken altijd echt wel met de zaklamp van de telefoon erop!



Jis_ Erg tof wel hoor ;)

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:04

Brr, krijg gewoon kriebels van al die beestjes. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:11

Puera schreef:
Brr, krijg gewoon kriebels van al die beestjes. :=



Ja, als je trips en rouwvliegjes in je huis hebt dan ben je er snel klaar mee, die beesten vliegen ook gewoon je neus in lol!

Maargoed, we zijn er zonder aaltjes vanaf gekomen :D
Wij hebben destijds ALLE (toen 80+) uit de grond gehaald en gedouchet en in nieuwe grond gezet. Toen waren we er een week vanaf en toen zagen we weer trips. Best zuur dat je 12 uur lang werk hebt gehad voor niks _O-

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:42

Leuk al de nieuwe foto's :D

En het halve topic aan het knopen, ik ga er het weekend maar eens voor zitten, denk ik :')

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:52

Dank je Fading! :D

Puera schreef:
Brr, krijg gewoon kriebels van al die beestjes. :=


Ik zie ze voor mijn gevoel nu steeds vliegen. >;)


Ailill schreef:
Leuk al de nieuwe foto's :D

En het halve topic aan het knopen, ik ga er het weekend maar eens voor zitten, denk ik :')


:P Het is best leuk om te doen.