Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Karlijn
Berichten: 6452
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:29

Ik had ook werkelijk nog nooit van witte vlieg gehoord.. ze zien er wel mooi uit :')


[ img ]


magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:31

Haha op zich wel. Richten alleen veel schade aan helaas.

corinep
Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:09

Dat van de azijn vind ik niet zo heel dom... ik heb laatst mn stoffige bladeren met billendoekjes afgenomen :') glimmen wel weer mooi maar geen idee of het schade aan gaat richten...

xPabloBokt
Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 00:14

Gelukkig dat jullie me niet dom vinden, ik vond mezelf wel heel dom :+

Ik hoop dat ik er op tijd bij ben geweest met de planten wegdoen. Heb ze meteen buiten gegooid en de plek waar ze stonden afgenomen met azijnoplossing en Dettol. Mijn andere planten hadden en hebben tot nu toe niets.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:56

Weet iemand een goed adres online/omgeving Arnhem/omgeving Gouda waar ik aan varenwortel-potten kan komen. (Stuk stam van een boomvaren met een kleine holte er in.) Ik heb een mooie berenpootvaren (Aglaomorpha coronans) gekocht. En die wil ik graag op een stuk varenwortel of vergelijkbaar materiaal laten groeien en dan zonder verder substraat op een grote platte schaal zetten. De wortelstokken groeien dan over het materiaal heen samen met mossen en dwergplantjes. Het kan een forse plant worden dus ik moet een flink stuk varenwortel hebben.

Als er toevallig iemand met een afgestorven boomvaren zit neem ik de stam ook graag over.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Eelmo
Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:19

Volgens mij verkoopt Araflora die dingen, maar pin me er niet op vast. Dat is wel een webshop, maar een van de betere :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

marley93
Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:04

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Ik heb een string of pearls plantje, maar ondanks dat ik de bolletjes en grond in de gaten hou om te kijken wanneer ze water nodig heeft, gaan ze altijd dood bij mij.
De huidige ziet er zo uit
[ img ]
[ img ]


Valt dit nog te redden? Ze staat zoveel mogelijk in de zon, ik meen gelezen te hebben dat ze wel van daglicht houden.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

xPabloBokt
Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:10

Ik lees dat hij 6 tot 8 uur indirect zonlicht per dag nodig heeft. Dus ik weet niet waar je hem hebt staan, maar als hij te veel direct zonlicht krijgt dan vermoed ik dat hij gewoon verbrand in de zomermaanden. In de winter heeft hij wel een plekje wat dichter bij het raam nodig zodat hij voldoende licht krijgt.

Ze houden wel van een warme en droge omgeving, maar direct zonlicht hoeft dus niet altijd. Warm en droog kun je ook op andere manieren faciliteren (in de buurt van de verwarming, niet sproeien en niet te enthousiast met water geven).

Hier staat veel informatie:
https://succulentsbox.com/blogs/blog/ho ... -of-pearls

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

laran
Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:02

Nooit maar dan ook nooit van boven af water geven. Want als de erwtjes nat worden gaan ze er dus verdroogt uit zien, wat jij nu hebt. Maar dat is eigenlijk dat ze dus te veel water of nat zijn geworden.
Ik geef ze alleen water als de erwtjes er een beetje puntig uit gaan zien. Dat is nu 1 keer in de paar maanden, dan zet ik ze even in een bakje water, en dan weer terug in de buitenpot. En er weer om d denken dat je de erwtjes droog houdt anders heb je halverwege in eens allemaal verdroogde erwtjes.

Anoek Palleti Bente Hugo

marley93
Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:21

Oké, bedankt voor de info en tips! Ik gaf ze dus wel van bovenaf water. :7 Vallen ze nog te redden als ze zo ver heen zijn?

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

laran
Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:21

Je kan proberen ze te stekken, dan knip je de nog groene delen af en dan leg je die op ligt vochtige potgrond en dan even vast zetten met krammetjes. Ze maken vrij snel wortels dus dan kun je beginnen met van onderen water geven.

Anoek Palleti Bente Hugo

marley93
Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:23

Top, dan ga ik me daaraan wagen. Ik heb eerder wel met vetplantjes gepropageerd, maar een ewrtenplantje is me niet eerder gelukt (maar nu weet ik dus wel waarom ze steeds doodgaan bij me :Y) )
Dankjewel, Laran!

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:58

Er staat heel veel foute informatie over de Curio (de String of tears, pearls etc) op het internet.
Het zijn zon- en warmte liefhebbende succulenten namelijk. Hoe meer zon en hoe meer warmte hoe beter.

De fout die echter vaak gemaakt wordt, is dat het substraat veel te organisch is. Hierdoor blijft dit veel te lang nat en bevat het veel te veel voeding.
Stekken in een mix van bims en zand is veel beter voor ze. Liefste ook nog in terracotta zodat alles goed kan ademen en verdampen.
Hiermee kunnen ze en wekelijks water hebben en vol in de zon en dan zul je zien dat ze exploderen in groei en bloei.

xPabloBokt schreef:
Ik lees dat hij 6 tot 8 uur indirect zonlicht per dag nodig heeft. Dus ik weet niet waar je hem hebt staan, maar als hij te veel direct zonlicht krijgt dan vermoed ik dat hij gewoon verbrand in de zomermaanden. In de winter heeft hij wel een plekje wat dichter bij het raam nodig zodat hij voldoende licht krijgt.

Ze houden wel van een warme en droge omgeving, maar direct zonlicht hoeft dus niet altijd. Warm en droog kun je ook op andere manieren faciliteren (in de buurt van de verwarming, niet sproeien en niet te enthousiast met water geven).

Hier staat veel informatie:
https://succulentsbox.com/blogs/blog/ho ... -of-pearls


Ze hebben juist zon nodig. Krijgen ze van nature ook immers. Zowel bij mij als bij vele andere liefhebbers staan ze in de zomer lekker te bakken buiten.

laran schreef:
Nooit maar dan ook nooit van boven af water geven. Want als de erwtjes nat worden gaan ze er dus verdroogt uit zien, wat jij nu hebt. Maar dat is eigenlijk dat ze dus te veel water of nat zijn geworden.
Ik geef ze alleen water als de erwtjes er een beetje puntig uit gaan zien. Dat is nu 1 keer in de paar maanden, dan zet ik ze even in een bakje water, en dan weer terug in de buitenpot. En er weer om d denken dat je de erwtjes droog houdt anders heb je halverwege in eens allemaal verdroogde erwtjes.


Van boven af is ook echt geen probleem als je je substraat en pot er op aan past. Regen valt ook van boven immers. Of de curio bij iemand goed gaat hangt echt af van het gekozen substraat en pot.

Gewoon even wat voorbeeldjes.
[ img ]

Lekker in de zon
[ img ]

In bloei
[ img ]

Peregrinus
[ img ]

Puera
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:15

Hoe is het met je planten, Pablobokt? Hebben ze de azijnbehandeling uiteindelijk goed doorstaan?

[o] Baard

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:53

Mijn poederkwast zaden beginnen tekenen van leven te vertonen, ze zijn een beetje doorschinend wit, en krijgen nu een groen puntje, pril begin van de zaailing.
Zal een foto maken als het iets duidelijker is geworden.

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:51

Oké het gaat niet over een kamerplant. Maar weet iemand of er biologische bestrijdingsmethoden zijn (en vooral waar je die kan krijgen) voor bladluizen op naaldbomen? Ik heb een dwerg-den (Pinus sylvestris 'Watereri) En er zitten allemaal kleine zwarte luizen op de naalden. Als het warmer gaat worden kan dat wel eens een forse aantasting worden. Maar ik wil juist nu geen winterkoninkjes vergiftigen met pesticiden. Alleen is dat winterkoninkje dan weer niet zo snugger om even al die luisjes op te komen peuzelen. Dus zijn er bijvoorbeeld roofmijten of bacteriën te krijgen voor luizen op naaldbomen?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Fearn
Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:17

@Axel ik denk dat je dat even moet navragen bij het tuincentrum.. zou het zo ook niet weten..

Weet iemand of ik m'n croton nog weer zo mooi kan krijgen? :P 1,5 jaar geleden kreeg ik hem zo:
[ img ]

En nu ziet ie er zo uit:
[ img ]

Er zijn natuurlijk in de tussentijd veel nieuwe bladeren bij gekomen en hij is ook al eens een beetje verbrand door de zon. Hij heeft niet te weinig water. Toch blijft ie er wat zielig/slapjes uitzien :P

Heb in het verleden al eens een croton geprobeerd te stekken maar dat werd m finaal..

_Karlijn
Berichten: 6452
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:58

Staat ie misschien te licht? Gokje hoor, ik weet niet zoveel van crotons. Mijne overleefde ook niet :P

Fearn
Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:36

Kan het eens proberen op een ander plekje :) Volgens google is 't echt een zonplant, maar heb het idee dat de bladeren dan wel valer worden. Maar zijn idd beetje lastige planten :P

senna21
Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:11

Zoals de meeste kamerplanten komt de Croton uit het oerwoud.
Daarom verdraagt hij geen direct zonlicht en is het belangrijk om de luchtvochtigheid hoog te houden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

capopjekop
Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:24

Hebben jullie nog leuke ideeën om een plantenwand te maken? Of mss een rek waar veel planten op kunnen?

Ik wil met dit stuk muur wat doen, maar ik weet niet zo goed wat. Dus mss hebben jullie zelf thuis wel creatieve oplossingen

[ img ]

Puera
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:47

Da’s een mooie hoek, capopjekopje! Hoe zit het qua licht daar? Zou zonde zijn als je er allemaal mooie planten neer zet en ze niet blij zijn wegens te weinig licht. Of je zou met lampen kunnen werken misschien.

Twee of drie grote/hoge planten zijn een mooie basis, denk ik. En dan met verschillende hoogtes werken bijvoorbeeld.

[o] Baard

capopjekop
Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:56

Er zit een lichtstraat boven dus voor te weinig licht ben ik niet bang. Mijn planten groeien als kool sinds ik verhuisd ben :Y)

Ik zag een systeem aan de muur waar je een keer per week water in doet. Maar dat wordt wellicht snel zwaar. Dus mss is zo'n ladderrek dan slimmer om te doen

Puera
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:18

Ah top, beter kan het bijna niet qua licht!

[o] Baard

_Karlijn
Berichten: 6452
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:11



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo, Marion_, Marleen_L, monsterina, pony33, Rosa_ en 56 bezoekers