Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:32

We mochten deze maand helemaal niet meer naar het tuincentrum .. oeps, staat er opeens een varen in de badkamer :+
Afbeelding
(Asplenium parvati)

Een native terrarium lijkt me ook gaaf! Maar dan heb je wel planten nodig die het binnen ook goed blijven doen..

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:19

Klopt, daar gaat nog wat research inzitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:35

Ben benieuwd wat mogelijk zou werken!

Ik heb vandaag een Anthurium opgehaald bij iemand. En spontaan nog 2 stekjes van een madagascar jewel mee gekregen. Super lief <3

Igniss

Berichten: 989
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:57

Ik lees hier eigenlijk gewoon mee maar ik heb even jullie hulp nodig.

Dit plantje heb ik vorig jaar van een vriendin gekregen en hij ging heel goed op mijn slaapkamer, maakte zelfs een baby aan.

Nu bij mijn vriend lijkt die niet happy te zijn. De pot waar die in zat was kapot gevallen dus ik had hem in deze geplant met gewone grond die hier nog lag.

Hij krijgt als de grond droog is een scheut water en krijgt best veel licht. Wat kan ik doen om hem weer mooi te krijgen?

Afbeelding

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:42

Igniss: bij mij staat hij op een raam op het zuiden en gaat dadelijk als het weer wat droger wordt naar buiten toe. Heb hem nu denk ik 4 jaar en doet het prima... :)

Ik heb al mijn stekjes weg gegeven, aan mensen die de ruilactie op facebook hadden gemist... :') Nu maar eens bedenken wat ik wil gaan stekken. :j

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:31

Ik heb een vraagje, lees af en toe hier eens mee. Ik heb een alocasia princess, een hele grote. Bij teveel droogte lijkt dat de reden dat de stelen afbreken. Maar als het te nat is, dan druppelt de plant bij de uiteinde van de bladeren op de vloer en op de muur (daar nu wel vanaf gezet). Is dit op een of andere manier te voorkomen? In de winkel zeiden ze om hem niet in een andere pot te stoppen, maar kan ik hem dan met pot en al in meer aarde stoppen of? We hebben hem nu in een rekje in een grote pot staan. Zal even een foto maken. Dus de vraag, hoe vaak moet ie water en is dat druppelen normaal en hoe voorkom ik die geknakte bladeren? En andere vraag, hoe moet deze in een pot komen te staan, de grote rieten pot ook met aarde vullen?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:37

Ik zorg dat de aarde van de alocasia vochtig blijft. Ik sproei de bladeren 1 keer per week. Bij teveel water komt er uit de bladpunten vocht. En de mijne staat voor het raam. Ik heb wel eens gehoord dat de bladeren te zwaar kunnen worden voor de steel als de steel te hard gaat groeien. Meestal doen ze dat als ze te donker staan en de stelen hard groeien.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:25

Waarom zou je de plant niet mogen verpotten? Vind het een aardig klein potje voor zo'n grote plant.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:33

Die zou ik ook als eerste gaan verpotten.. staat wel erg klein! Guttatie is normaal bij deze planten.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:22

Hangen komt door te weinig water idd, verpotten kan gewoon.
Guttatie gebeurt als de worteldruk te hoog is.
Mijne stopte ermee toen ik hem op een lichtere plek zette.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:18

Gevoelige typjes, die alocasia...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:05

Houd op over die planten, ik heb mijn Stingray weg moeten gooien... Eén keer iets minder oplettend, één keer broeierig warm en hoppa, onder spint. Meteen meerdere malen gedoucht met koud water en de aarde weggegooid maar de bladeren waren al zo aangetast en voelden zo dun aan dat ik van plan was hem te kortwieken. Maar daarna begonnen de wortels te verkleuren en werd het pap. -O-

Ik heb daarentegen toegeven aan mijn Syngonium liefde:

De Arrow en Pixie had ik al:
Afbeelding

Afbeelding

Nu ook de Neon Robuusta:
Afbeelding

En de Magic Marble:
Afbeelding

En de Wendlandii:
Afbeelding

En morgen nog een awesome variant. :+:

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:34

Mooi <3

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:38

Mooie planten magda.

Bedankt allemaal voor de tips over de alocasia. Hij staat in t midden van de woonkamer dus niet direct naast een raam. T ding was bijna 50 euro dus ik hoop dat ie het lang volhoudt. Zo niet kom ik hier advies vragen over welke mooie grote plant t wel makkelijker volhoudt.

Guttatie, weer wat nieuws geleerd. We hebben een pvc vloer dus t kan niet zoveel kwaad.

En qua verpotten, kan ik dan die grote rieten pot het best vullen met aarde en hem dan rechtstreeks daarin zetten of is er nog een andere manier?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:44

Met dit soort planten kies ik persoon voor een terracotta pot of andere pot waarbij het water aan de onderkaak kan weglopen. Bij voorkeur verpot je 20-30% groter dan de huidige pot en mijn voorkeur is weer een mix van orchideeën grond vermengd met perliet.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:48

Madelief, kan ie naar een lichtere plek? Het kan ook zijn dat de stengels te lang groeien omdat ze te weinig licht krijgen namelijk en dan breken ze ook.

En qua verpotten idd een pot die 20% groter is. Ik mix gewone potgrond met perliet.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:01

Hebben jullie nog tips voor leuke plantjes die er goed tegen kunnen om (heel) weinig zonlicht te krijgen?
Ik woon in een studio met twee grote ramen waar ‘s ochtends wat zon op valt en de rest van de dag niet meer. Ik heb op en rondom de vensterbank inmiddels 10 planten verzameld die daar erg gelukkig zijn en ik wil er nog wat bij hangen.
Maar ik heb aan de achterste wand van de kamer twee kasten waar ik wel wat leuks in wil zetten. Heb al een varen geprobeerd, er staan nu wat mini vetplantjes en een hedera maar die voelen zich duidelijk niet zo fijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:02

Magda
Wat vragen die syngonium qua verzorging?
Ik wil er het 1 en ander bij hebben in huis
Maar zoek eigenlijk makkelijke planten

Gewoon 1 of 2 keer per week water , af en toe eens sproeien tegen het stof en klaar

Heb nu twee soorten calathea, een banaan, dieffenbachia , orchideeen , tradescantia en een erm
Geen idee , Maar iets kleiners Met wat dikker Blad Met een lichtgroen en rose randje
En die doen het allemaal goed

Mijn albert Heijn bonsais heb ik naar mijn schoonzusje Gedaan
Die wilden veel te vaak water etc

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:04

Die van mij staan 4 meter van het oosten maar krijgen in de middag van het westen ook zon mee. Afhankelijk van de maat pot en de temperatuur 1 a 2x per week water. Nu in de zomer zet ik ze bij tijd en wijlen in de regen maar dat is niet handig als veel blaadjes nog opgerold zijn. Verder mix van orchideeën grond en perliet.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:16

marygoround schreef:
Hebben jullie nog tips voor leuke plantjes die er goed tegen kunnen om (heel) weinig zonlicht te krijgen?
Ik woon in een studio met twee grote ramen waar ‘s ochtends wat zon op valt en de rest van de dag niet meer. Ik heb op en rondom de vensterbank inmiddels 10 planten verzameld die daar erg gelukkig zijn en ik wil er nog wat bij hangen.
Maar ik heb aan de achterste wand van de kamer twee kasten waar ik wel wat leuks in wil zetten. Heb al een varen geprobeerd, er staan nu wat mini vetplantjes en een hedera maar die voelen zich duidelijk niet zo fijn.

Zamioculcas zamiifolia doet het op minder licht, Aspidistra eliator ook. Beide erg makkelijke planten. Suikerdruifje is ook een leukerd die weinig licht nodig heeft.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:18

Mijn appartement is op het noorden, dus heel weinig direct zonlicht. Ik heb een hoop Philodendrons staan, begonia’s, Aglaonema, Oxalis, anthurium.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:35

Super bedankt!
Suikerdruifje is precies wat ik zoek voor bovenop op één van de kasten sowieso dus die komt er van de week. Kan ik met jullie post erbij een rondje tuincentrum doen haha.

Begonia heb ik hier ook wel voor het raam staan maar verder in huis vinden ze niet fijn. Het is echt een hele donkere ruimte helaas.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:46

Direct zonlicht vinden heel veel planten niet tof, maar achterin een kamer in een kast is nog weer iets anders dan halfschaduw. Niet veel planten die dat goed trekken.

Ik heb een suikerdruif stek in de kast staan wat inmiddels een beetje op een plantje begint te lijken *\o/* Ze zijn aardig populair, ik heb enorme exemplaren gezien in het tc.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:58

Mooi setje Magda!

Wat betreft de Alocasia, hebben ze niet gezegd dat je hem in een binnenpot moet houden? Dat zou ik in deze wel doen, ik vraag me altijd af hoever die pot goed waterdicht is en blijft :=
Zelf een simpele Alocasia maar dat lijkt niet echt te matchen, hij doet het aardig, maar wordt niet voller dan drie stengels en nu die verplaatst moest vanwege een nieuwe kast staat ie in wat een onhandige hoek.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:09

Thanks. :)

Deze hebben prima worteltjes gekregen, nu staan ze lekker in de aarde.
Afbeelding

En de lidcactus viel bijna uit zijn potje. Ook maar een nieuwe pot gegeven.
Afbeelding